Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:24

hmm je ziet het wel heel veel, mijn hengst heeft gelukkig door dat ik hem beloon met een paar klopjes (niet hard) dat die het goed doet als die ergens bang voor is ik geruststel hem daar juist mee. :o

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:41

Tja, die kletsen in de nek vind ik ook wat overdreven.
Alleen zodra ik een aantal paarden die ik ken wat klopjes op z'n hals geef schieten die oortjes naar voren omdat ze begrijpen dat ze braaf zijn. Als ik het paard dan wil belonen door te kroelen, moet ik echt hard gaan kriebelen ( dan is het geen kriebelen meer :P ) Voordat hij het echt lekker begint te vinden.
dus ik zeg, hou het op de lieve aaitjes in de hals of de zachte klopjes :Y)

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:26

berdien85 schreef:
_Zsazsa_ schreef:
die kriel of kriebel vinden ze vaak ook maar irritant hoor, ik weet niet of iemand hier ziet hoe paarden elkaar 'kroelen' in de natuur maar dat gaan een heel stuk harder, ik word er niet vrolijk van als ze mij proberen terug te kriebelen maar goed da is iets anders.

De meeste mensen zeggen bij de beloning op de hals met de hand, braaaaaaaaaaaf paard.
Zo associeren paarden dus dat de kloppen op de hals iets goeds zijn.
Het ene paard is het andere niet, en vergeet niet dat een hals ontzettend krachtige spieren bevat, en dus wat voor ons hard slaan is, voor hun dus helemaal niet zo hard is. paarden onderling zijn zoveel lomper en krachtiger dan ze vaak tegen ons zijn, gelukkig maar.. Het zijn dieren die zeker niet van suiker zijn.
Ik denk dat ze de klappen op de hals die je bijv vaak aan het eind van een grand prix ziet, echt niet zien als pijn, maar zeker als een fixe beloning met een blije baas.... er komen positieve emoties van de baas en dat voelen ze.... Ik heb nog nooit maar dan ook nooit een paard bang zien worden van de normale klappen op de hals.. (ik nam aan dat we het hier niet over completen mishandeling hebben, en dan nog moet je je best doen om met vlakke hand een paard pijn te doen op de hals...)

Hier ben ik het helemaal mee eens :)

Amen.

Ballard_L

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:20

ik had hier eigenlijk nog helemaal niet over na gedacht, maar meestal aai ik het paard waar ik op gereden heb over zijn hals of kriebel ik hem even op zijn hals

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:30

Je moet echt heel hard slaan wil jij je paard pijn doen, (als we spreken over klopjes op de hals, hé), het valt allemaal reuze mee.

Chrestomanci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:32

Als ik gereden heb, aai ik mijn paard meestal wat door zijn manen. Wat me bij manegepaarden wel opvalt, is dat als je ze beloont ze meestal stil gaan staan :? .
Als we in de les ons paard zo belonen (hem belonen, en hem tegelijkertijd pijn doen) , wordt dit meestal gezegd door de instructrice dat het zo niet hoort.

Ps. Ik rijd op een manege, zo zie je maar weer dat er wel goede maneges zijn :D

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:42

tsja, dat valt natuurlijk wel mee..
maar ik heb wel eens gelezen dat een klopje op de hals een aangeleerde beloning is
en een aai een aangeboren beloning is
(de moeder die het veulen likt)
Toch denk ik dat wil je een paard pijn doen, pak er dan een hamer bij :+

Als je je zelf op je buik slaat, span je meteen je buikspieren om de pijn te verzachten,
paarden zijn niet stom :D die doen dat natuurlijk ook en zo komt de pijn niet aan..

Als beloning zou ik gewoon een aai geven en (zachtjes) op de hals kloppen.
(daar hoort de lange teugel en op stal het appeltje ook bij! :D )

Als je op een manege rijdt en zo hard slaat dat het er niet lekker uit ziet,
zullen de mensen/ instructeurs er vast ook wel wat van zeggen ;)

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:43

Je hand ketst natuurlijk op het vel, en dat klinkt hard. Terwijl een klopje helemaal niet hard hoeft te zijn, het geluid dat daarbij vrij komt klinkt schel, dat wordt geassocieerd met hard en pijn.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:55

_Zsazsa_ schreef:
die kriel of kriebel vinden ze vaak ook maar irritant hoor, ik weet niet of iemand hier ziet hoe paarden elkaar 'kroelen' in de natuur maar dat gaan een heel stuk harder, ik word er niet vrolijk van als ze mij proberen terug te kriebelen maar goed da is iets anders.

De meeste mensen zeggen bij de beloning op de hals met de hand, braaaaaaaaaaaf paard.
Het ene paard is het andere niet, en vergeet niet dat een hals ontzettend krachtige spieren bevat, en dus wat voor ons hard slaan is, voor hun dus helemaal niet zo hard is. paarden onderling zijn zoveel lomper en krachtiger dan ze vaak tegen ons zijn, gelukkig maar.. Het zijn dieren die zeker niet van suiker zijn.
Ik denk dat ze de klappen op de hals die je bijv vaak aan het eind van een grand prix ziet, echt niet zien als pijn, maar zeker als een fixe beloning met een blije baas.... er komen positieve emoties van de baas en dat voelen ze.... Ik heb nog nooit maar dan ook nooit een paard bang zien worden van de normale klappen op de hals.. (ik nam aan dat we het hier niet over completen mishandeling hebben, en dan nog moet je je best doen om met vlakke hand een paard pijn te doen op de hals...)

Hier ben ik het helemaal mee eens :)[/quote]

Totally true!!!!!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:01

Dat harde kletsen of slaan vind ik niks maar klopjes geven doe ik wel.
Ik doe het ook op schouder en op z'n billen.
Als ik het bij onze hond in de hals of op z'n kont doe, gaat ie helemaal naar mijn hand staan hij vindt het heerlijk om "geklopt" te worden hahaha :))
Maar het allerlekkerste vinden ze (zowel paard als hond) als ik ze kriebel en zeg dat ze braaaaaaaf zijn <3

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:12

nee gatsie,niet klatschjen op de nek.
Doe het maares bij jezelf dat doet best zeer.
Ik beloon met stem en een lekkertje!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:07

Ik vind een bemoedigend klopje wat anders dan flink kletsen.

Ik geef dan zowel klopjes, maar meestal een aai over hals of door de manen. Mijn hondjes krijgen ook een klopje en ik soms ook mijn billen en dat doet echt niet zeer hoor ;) Uiteraard van mijn hubby en niet van paardlief

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:46

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:57

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:11

Mindfields schreef:
Je ziet het vrij veel: Paard heeft goed gewerkt, ruiter is dolenthousiast , geeft lange teugel en 'beloont' zijn/haar paard met een aantal flinke kletsen met de vlakke hand op zijn hals(soms bezwete hals zelfs)

Ik vraag me altijd af waarom mensen dat doen, denk je dat het fijn voelt als je hem zo hard met vlakke hand op zn dunne vel kletst? Ik denk namelijk van niet.

Waarom niet belonen dmv even lekker met je nagels over de schoft kroelen of desnoods wat zachte klopjes maar zonder kracht uit te oefenen. Dat vinden ze lekker en zullen ze neem ik aan sneller als een beloning opvatten dan die halskletsen?

ik doe t ook zoals jij zegt.. nooit zo hard :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:34

Ik geef idd zachte klopjes, dus helemaal niet hard.
Wordt de pony toch heel blij van :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:59

ik beloon mijn paard ook met een klopje in zijn nek als ik aan het uitstappen ben. en die van mij vind het echt lekker hoor. nou geef ik ook niet echt harde klappen hoor. maar ze gaat dan altijd meteen lekker proesten.
het klinkt vaak harder dan dat het is. maar pijn doet het niet hoor bij een paard.

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:03

Toen ik nog op een manege reed deden we het daar ook altijd zo.
Maar nu met mijn eigen paard kriebel ik haar gewoon door haar manen, of zacht klopje.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:54

Zo erg zal het bij je paard niet voelen.
Als je er wat bij zegt, op een lieve manier zal je paard het best snappen.

Je moet natuurlijk niet vet gaan raggen op die hals, dat doe je bij een schouderklopje ook niet.

Het is maar net op welke manier je het doet, als je er bij schreeuwt bijv. dan zal het niet als beloning over komen.
Maar dat lijkt me ook stug ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:00

Ik geef meestal aan het einde van de rit een aai over de hals, een zacht klopje en een kriebel door de manen. Ik kan dit ook alleen maar doen bij lange teugel, als ik beloon tijdens het rijden, dan raak ik de concentratie van deze merrie helemaal kwijt.

Ik was ook altijd van het belonen door klopjes, totdat ik een paard tegenkwam dat dat niet gewend was. Die reactie van het filmpje..... die ken ik!

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:48

ik denk dat het enthoushastme ook veel uitmaakt voor een paard!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:53

Citaat:

Hier ben ik het mee eens. :D
ik geef gewoon een voelbaar klopje met braaaf hoor meis, erbij. En als ik mijn pony zie ''kroelen'' met een andere pony. Ziet het er niet uit alsof die pony haar clompeet wil op eten. Ze kijkt niet op of om.

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:22

Citaat:

Helemaal mee eens! klopt precies!

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:26

Een meisje dat ooit bij ons op de manege reed meende haar pony te belonen door met de zweep in de nek te kletsen, lekker gevoel zeker ;(

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:29

haha dat filmpje! beest schrikt zich dood inderdaad.

Onder het rijden aai ik nog weleens met mn binnen hand over de hals en met uitstappen krijgt ze gewoon een klopje. :)