Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trappen en slaan hoort bij het omgaan met paarden

Ja
48 (22%)
Nee
153 (72%)
Weet ik niet
10 (4%)

Totaal aantal stemmen: 211

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:49

Weet je wat het is.
Vaak is het niet nodig.Maar wij krijgen ook veel probleem paarden in handen.
Dan zijn er van die mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn,weer ens aan de gang gegaan met grondwerk ect of met rijden alles maar toestaan en tja dan kan een paard wel eens gevaarlijk worden.
Als het paard voort zover is dat hij bovenaan de ranglijst staat omdat de eigenaar het zelf verpest heeft,wat moet je dan.?
Dan doe je precies het zelfde wat er in de wei,kude gebeurd. Jij bent dominanter en als het paard echt niet reageerd,geef je m gewoon een keer een schop onder zn hol ;) :Y)
Dat ik bij onze merries regelmatig in de wei gebeuren,als er een weigert te luisteren,naar de baas.
Maar dan belt niemand de dierenberscheming,want dan is het de natuur.
Mensen waar van de paarden lastig worden, hebben ze vaak (de gelehele dominate paarden daargelaten) zelf in de hand gewerkt.

hyppolyte

Re: Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:32

@urielle, dat is natuurlijk wel heeel on-paard-pedagogisch _O-.

@maverick, op zich vind ik grondwerk wel een prima methode, maar mensen worden er vaak te zoet van, dan durven ze helemaal niets meer te doen, want oh, ik mag 'm niet slaan. Ik doe ook aan grondwerk en bij mijn eigen paard werkt dat gewoon heel prima (nu is ze ook wel erg lief en makkelijk, alleen erg gevoelig en gauw angstig). Die was toen ik haar kreeg heel erg kopschuw en slaan werkt bij haar averechts. Maar het is ook niet nodig, ze gaat niet in je ruimte staan, ze bijt niet, mept niet en doet eigenlijk alles voor je. Maar die fries bij ons, daar heb ik ook wel eens wat grondwerk mee gedaan, maar die is zooooveeeeel lomper! Hij bedoelt het niet echt kwaad, maar is gewoon lomp. Die fjord daarentegen is een vreselijke aap en dendert door iedereen heen. Toen ik met haar bezig was werd het minder, maar ja, ik heb niet altijd tijd en zin om andermans paard op te voeden, dus nu is het weer terug bij af.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:16

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:42

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zal hier even mijn mening geven.

Ik denk dat het voor een groot deel hetzelfde zou moeten zijn als met kinderen opvoeden. Als een paard mij probeert te bijten, geef ik een kleine corrigerende tik gewoon met mijn hand of een paar vingers op de neus want dat is het uiteinde waar ze het "kwaad" mee doen. Ze moeten wel voelen dat je iets doet, maar het hoeft heus geen heel erg pijn te doen.

Ik gebruik zelf wel een zweep, maar alleen indien nodig en altijd om de beenhulp die al 3x genegeerd is te ondersteunen.

En tja, zo gaat dat bij kinderen ook, vind ik. Als wij vroeger echt, echt, ECHT niet met de oortjes wilden horen dan moesten we maar even met een klein tikje horen. Zo'n tikje hou je niets aan over en ik leerde heus niet dat ik mijn moeder of mijn broertje dan ook maar mocht slaan.

Als een paard naar jou bijt of trapt en je hebt ze inmiddels geleerd dat dit niet mag (door bij het tikje steeds "Eh" te doen zo van mag niet) dan gaan ze op een gegeven moment zelfs al op het stemgeluid reageren. Dit heb ik bij meerdere paarden en pony's goed zien werken en ook de twee pony's die bij ons op de kinderboerderij waar ik vrijwilligerswerk doe reageren erop - en die moeten tenslotte goed gedrag vertonen, zelfs tegenover opdringerige kinderen.
Zelfs "zachtjes" kennen ze al, als ze het dan toch nodig vinden op ons te knabbelen. Als ze te hard knabbelen zeggen wij "hè!" en dan houden ze meteen op. Zonder te hoeven meppen, want de kleine tikjes hebben we ze bij hun opvoeding al gegeven.

Wat wel zo is, is dat je ALTIJD consequent en eerlijk moet blijven. Doet je paard nog niets, ook al vermoed jij dat hij misschien iets wil gaan doen, dan moet je hem niet al een "preventieve" tik gaan geven. Dat snapt hij niet, en dan wordt het voor hem ook onvoorspelbaar. Alleen slecht gedrag "afstraffen", het goede belonen, het neutrale gewoon met rust laten.
Anders snapt het paard het ook niet en gaat hij inderdaad denken dat het normaal is om te pas en te onpas te meppen en bijten en doet hij het wel terug, ja.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:08

Nummus

Re: Zonder geweld je paard (weer) op de rails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:43

Ja, zo ben ik hier ook even langskomen. :o