paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:33

nl_t schreef:
1133 schreef:
zie topic [OPG] schreeuwen tegen paard?

ze gaat nu steeds verder , ze verzet nu zelf geen stap meer zonder de lucht in te schieten .
vinden jullie , dat ik dan een klap mag geven ? ik ben er zelf niet voor , maar naast dat het winter is , is ze ook aan het uitzoeken wie de baas is .
en ik bedoel een klap op het hoofd , de staleigenaar heeft het vanmiddag even van me overgenomen en ik zag dat hij mijn paard wel een beste dreun verkocht.
hij deed daarna wel normaal bij hem .

tips welkom:)

x femke

:O PIK DIT NIET! het is toch duidelijk dat na die eene dreun hij wel normaal kan doen?? hoelanger je het uitstlet hoe moeilijker het is! neem anders je zweep mee!
die van mij kan dit kunstje ook ,d8 eers ook ,wat nu?? maar gewoon naast hem lopen ,naast ze hoofd [die van mij beet ,dan stijgeren en dan weg rennen] gewoon zodra die ook maar doet alsof ie je gaat bijten of harder gaat lopen ,en ongelofelijke lel verkopen [ik dee met zweep!] hij kan heus wel wat hebben hoor!! wees niet te lief ,zo te horen doet hij dat nu nmlk ook niet voor jou!

lekker nutteloose reactie ,zie net dat het beter begint tegaan!!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:26

hoi !

ik komt net terug van yela.
en het ging helaas iets minder..
ik zal bij het begin beginnen dan maar.
ik kwam daar aan , en ze liet zich niet vangen (stond buiten) toen ik haar eindelijk had . liep ze wel braaf me naar het voorste weitje en ging alles eigenlijk zoals voorheen . al was ze wel wat fris , maar ze luisterde wel goed.
het ging dus al 6 dagen achetr elkaar goed , en ik besloot en klein rondje in de grote wei te maken ( hartstikke stom weetik..) en ze begon ook onmiddelijk met steigeren en maaien . het andere paard ( een 3 jarige kwpn) ik was nog maar net het land binnegestapt of het ander paard komt aandenderen. yela nog drukker , dus ik deed snel het halster af en liet ze maar even gaan ..
ookal staan ze buiten voor een groot deel , ze hebben niet écht de gelegenheid om te racen , hier wel . in dit enorme weiland van 80x30.
toen ik haar na een kwarteirtje racen weer wou pakken duurde dat wel even. maar uiteindelijk lukte het wel . wonder boven wonder liep ze wel braaf mee terug .

nou mijn vraag, wanneer weet ik nou of het vertrouwd is in de grote wei?
kennelijk niet als het goed gaat in de kleine weide. waaraan kan ik merken dat het kan ?
verder met ik er wel blij mee dat ze braaf mee terug liep.
als ik morgen er heen ga . wat kan ik dan het best doen volgens jullie?

femke
Laatst bijgewerkt door YelaBrenda11 op 16-02-10 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:40

wat dus waarschijnlijk de reden zal zijn dt ze later wel braaf was bij het terugbrengen is dat ze even heeft kunnen rennen .
(denk ik)
maar helaas, dat zal niet mogen van de staleigenaar om ze van te voren even te laten racen . ´het land gaat dan kapot´ juist ja .
maar hier heb ik hoe dan ook niets tegen in te brengen helaas.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:50

1133 schreef:
wat dus waarschijnlijk de reden zal zijn dt ze later wel braaf was bij het terugbrengen is dat ze even heeft kunnen rennen .
(denk ik)
maar helaas, dat zal niet mogen van de staleigenaar om ze van te voren even te laten racen . ´het land gaat dan kapot´ juist ja .
maar hier heb ik hoe dan ook niets tegen in te brengen helaas.

kan ze echt niet op een andere manier haar energie kwijt? ren paddock ,gewoon op het grote land?

anders ga naar de ruitersport zaakhaal een hengsten ketting ,die doe je goed om [vraag hierbij iemand als je niet weet hoe [via pb kan k je ook uitleggen]] als ie 1x ook maar de neiging heeft om weg te rennen of vervelend te doen ,dan laat je hem echt voelen dat je boos bent , JIJ BENT DE BAAS ! TEN ALLE TIJDEN ,OOKAL LOOP JE NET HAAR DOOR EEN KUDDE MET RENNENDE PAARDEN! ALS HIJ/ZIJ ZICH NIET AAN JE REGELS HOUD ,DAN VOLGT DAAR EN CONSEQUENTIE ACHTER!!! als je dat onthoud ,gaat het vast snel weer beter!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:20

1133.... dus als ik het goed begrijp, mag die ruin wel in de wei en jouw paardje niet? Beetje jammer natuurlijk
Oorzaak van haar gedrag is overduidelijk; frustratie en een teveel aan energie. Ze kan als jong paard haar energie niet kwijt en ze kan haar speeldrift niet kwijt...
Kan je haar natuurlijk flink op aanpakken, maar persoonlijk vind ik dat niet eerlijk.
Ik denk dat je het wandelen in de grote wei, al helemaal als daar een keileuke speelkameraad staat, even achterwege moet laten
Dat is hetzelfde als met een uitgehongerd paard door een wortelveld lopen en verwachten dat ie overal vanaf blijft.
Doe eerst veel grondwerk in de kleine wei en ga daar pas buiten als ze super luisterdten alleen als ze van te voren de kans heeft gehad om uit te razen. Want dat lijkt me echt een voorwaarde.

Over het niet laten vangen.... Ze had er niet zoveel zin in. Het is zinvol om af en toe niets met haar te ' doen' maar gewoon tijd met haar door te brengen in de wei. Soms misschien ook eens iets doen wat zij erg leuk vindt.
Anders wordt het snel saai en een gefrustreerd paard met overtollige energie verzint dan wel zijn eigen vermaak

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 23:33

hoi liljebo,

misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest , maar de ruin mocht ook niet in het land hoor;) ik had hem netjes achter het draad gezet maar daar is hij doorheen gerend.

verder wat nog wel handig is om te weten is( naast het feit dat jij net genoemdn hebt ivm veel energie frustratie ) dat de grote wei in 2 delen verdeeld is , en als ik achter het draad loop en yela vasthoud die aan de andere kant loopt , is er niets aan de hand. (voor het rennen) wat ik denk is dat ik toch wel wat zenuwachtig was , en dat ik minder geruster ben als ik weet dat ze mij niet kan raken als ik aan de andere kant haar touw vasthoudt , snap je wat ik bedoel ?
dravers staan erom bekend dat ze erg gevoelig zijn , en ik denk dat ik mijn gevoel op dat moment aan haar over breng..
het kan een vergissing zijn .. maar het viel me op.
is het misschien dan een idee om het op die manier te doen ?
het ligt dus niet álleen aan haar energie , maar ook op wat ik op haar over breng.

femke

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:47

Hoi Femke,
Jammer dat het vandaag wat minder ging.
Maar ja je kan niet altijd alles hebben.

Ik zou eerst heel veel grondwerk in het kleine landje doen, ik weet niet precies wat jij klein vind of hoeveel ruimte je daarin hebt. Maar ik denk dat je daar veel verschillende oefeningetjes in kunt doen.
B.V - schrik parcoursje ( versterkt het vertrouwen van je paard in jou)
-Leidspelletjes ( versterkt vertrouwen en bevestigd jou positie als leider)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:58

Ik lees net dat jezelf ook wat zenuwachtig was, en idd dravers reageren daar verschrikkelijk op.
Wanneer ik het op mijn zenuwen krijg van harde knallen een paar boerderijen verderop loop ik ook met een gigantische zenuwpees. Maar toen ik laatst mijn paardje buiten ging zetten had ik ff niet gezien dat ze bij ons achter auto's aan het optakelen waren en op het moment dat het tot mij doordrong dat er dus kompleten auto's in de lucht aan het bengelen waren was ik er al langs ! mijn paard heeft geen krimp gegeven liep er echt super relaxed langs !! Sinds dien zeg ik altijd maar zolang er geen probleem is er ook geen maken 8-)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:08

nou, die van mij krijg ook wel eens een tikje op zijn neus,
maar echt een harde klap nooit.
Dat krijgen die van mij touwens alleen als ze trappen naar iemand of het echt heeeel bont maken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 07:44

Femke, dat had ik idd verkeerd begrepen.
Wat je zegt over het overbrengen van je eigen emoties klopt helemaal en niet eens alleen bij dravers. Ze zeggen niet voor niets dat paarden spiegelen. Ze reageren feilloos op iedere emotie van degene die ermee werkt en tegenover een paard kun je niet doen alsof. Daar prikken ze feilloos doorheen.
Maw... je kunt alleen goed met je paard omgaan als je eerlijk bent tegenover jezelf en je paard en je grenzen niet te snel en niet te ruim verlegd. Grenzen verleggen is goed, maar niet meer dan steeds een heel klein beetje en daarin te blijven rondwandelen totdat het comfortabel voelt in alle situaties en dan pas het volgende stapje...

Verder ga ik met girly mee. Grondwerk in het kleine weitje kan ervoor zorgen dat jullie elkaar beter leren kennen en dat je paard, ondanks gebrek aan beweging en spelen, toch een uitdaging krijgt.
En dan bedoel ik niet alleen leiden, maar er is heel erg veel wat je met grondwerk kunt doen en daarbij tot een leuke uitdaging kunt komen.
Het gaat te ver om allerlei oefeningen hier te beschrijven, maar er zijn hele leuke boeken en dvd's over. Je hebt vakantie, dus ik zou zeggen.... duik een grote bieb in met een ruim assortiment en ga eens lekker graven naar leuke boeken.
Ook op internet is veel te vinden.
Maar laat je niet verleiden tot oefeningen met risico's via boekje of internet zoals een join up van monty roberts. Daar ben ik zelf toch al een tegenstander van, maar het kan daarnaast bij onvoldoende kennis leiden tot zeer gevaarlijke situaties.
Hou het bij leuke oefeningen zoals idd schrikparcoursje, friendly game van parelli (vindt je info van op internet) voorwaarts, achterwaarts, leiden vanuit verschillende posities, misschien zelfs een basis leggen voor lange teugelwerk enz enz... zoek maar eens op het net en in de bieb,

En ik noemde het al eerder... ook als het goed gaat, is het heel normaal dat er slechte dagen tussen zitten. Zie het niet als een probleem, maar als een nieuwe uitdaging om daar weer een oplossing voor te zoeken. Want zo leer je.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:15

hallo !

hartstikke bedankt voor jullie reacties !
ik ga straks weer even naar Yela toe , en ik lees dat jullie het hadden over schrikparcourtje , nou heb ik niet allerlei geschikte spullen daarvoor , maar misschien is dat ook niet nodig . wat moet ik me bij een schrikparcourtje voorstellen ? kunnen jullei dat misschien een beetje uitleggen , ik weet wel wat het ongeveer inhoud maar niet helemaal precies.

voordat ik naar haar toe ga zou ik nog wel even op een rijtje willen zetten wat ik ga doen , en wat ik in sommige situaties het beste kan doen ; bijv. als een onderdeel van het parcourtje niet helemaal wil of lukt .
En vinden jullie het sowieso een goed idee om dat te doen vanmiddag?

ik hoor het nog wel .

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:16

trouwens girly_1,

wat leuk dat ik je weer eens spreek ! is al een paar daagjes geleden :)

en zou je misschien een paar voorbeelden in leidspelletjes kunnen geven ?

femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:15

Hoi femke...
voor een schrikparcours heb je niets anders nodig dan fantasie; alles kan bruikbaar zijn; paraplu, vuilniszak, stuk plastic, slinger, sjaal .... wat je maar toevallig hebt.
Zorg dat je paard aan een lange lijn loopt en dus zelf kan aangeven wat ze durft of niet. Dwing haar nergens toe, maar begeleid haar met op onderzoek te gaan en neem daarvoor de tijd. paarden hebben geen klok en hebben vooral tijd nodig om zich ergens overheen te zetten.
Zorg dat niets 'moet'

Het beste kun je dit doen als je al wat info uit goede boeken hebt gehaald omtrent horsemanship Daarin staan ook goede leidoefeningen en spellen. Dus eigenlijk is een eerste prioriteit dat je naar de bieb gaat en goede boeken haalt over gedrag en grondwerk. Dan begrijp je veel beter wat er gebeurt en wat er nodig is.

Als je een ' eng' voorwerp is, kan het helpen om voor je paard uit te lopen, ontspannen, met het enge voorwerp in je hand en het paard aan een heel los touw te laten volgen. Iets waar ze achteraan kunnen lopen is duizend maal minder beangstigend dan iets wat op hun afkomt. Met voorwerpen in je hand lopen en haar aan laten snuffelen kun je altijd wel doen.
Maar zoals gezegd...haal goede boeken, zodat je ook afwisseling in de oefeningen kunt halen en weet wat je doet en waarom.

Want niets is zo frustrerend voor een paard als een eigenaar/begeleider zonder goed plan.
Al moet van dat plan kunnen worden afgeweken als paard of situatie daarom vraagt. Maar je moet wel altijd weten wat je gaat doen en waarom

succes
(ga straks op vakantie, dus hoor daarna wel hoe het is gegaan)

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:31

Mijn vorige verzorgpony beet wel eens, dan gaf ik wel eens een tik op de zijkant van haar buik, dit deed ik elke keer als ze me beet en op een gegeven moment is ze het toch wel afgeleerd.
(weet niet of dat door mijn tikken komt hoor)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:40

Als die van mij bijt, grijp ik zn lip en draai die om :o Klinkt zielig, en is het ook! moet hij mij ook nie bijten ;)
Tik tegen de bost werk wel goed hoor met stijgeren :D
Echt op het hoofd slaan kun je beter niet doen (geef mijn eigen drollie wel een tik op zijn neus als hij probeert te happen, maar echt slaan moet je beter niet doen)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:38

hallo !

vanmiddag ben ik even bij yela geweest.

en zoals jullie al zeiden is het handig om wat boeken te lezen .

ik heb o.a het boek van Chris Erwin gelezen ( een bekende paardenfluisteraar uit Canada) en nog 2 van Monty Roberst .
daarnaast nog wat filsm gekeken .
deze tips gaven jullie voordat ik aan schrikparcours zou beginnen .
maar dat had ik dus al gedaan :)
daarom heb ik vanmiddag even met haar in de kleine wei gewerkt met een klein schriktrainingkje . ik heb een paraplu , een aantal kleedjes 2 balkjes en watb pionnen . dus het was niet alleen maar schrik-voorwerpen . maar heb het dus wat gecombineert .
en het ging gewoon heel goed , ze twijfelde even , maar is toen toch gewoon braaf overde kleedjes gestapt , en ook met de paraplu zwaaien was niet echt interessant voor haar .
wat me verder wel opviel was dat je haar idd de tijd moet geven om te snuffelen aan dingen en te ontdekken . maar er ook een klein stukje leiderschap inzit . als ze erg lang bleef treuzelen , en je gaf een rukje aan het touw , dan gaf haar dat duidelijkheid en stapte ze er zo overheen . dus ik denk dat het een combi is van ook wat leiderschap.
verder ging het dus helemaal zonder problemen en was het heel leuk om te doen .
want daar haat het idd ook om ;plezier .

dat ze niet als een ''probleempaard wordt gezien :P .
want als je zo vanaf de grond met haar bezig bent , zie je ook veel leuke trekjes van haar !

liefs femke(K)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:46

ik ben vandaag helaas niet naar yela gegaan .
had het erg druk vandaag , maar morgen is het vakantie:D en dan kan ik er weer elke dag naartoe , en laat ik jullie alle wilde verhalen wel weer horen :D

xx femke

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 06:49

Hoi Femke,

Wat ben je goed met haar bezig zeg!!
Leuk om te lezen.
Als eerste,een paard slaan is nooit geen optie,het is een teken van onmacht en al helemaal niet slaan op haar hoofd
dan word ze bang en kopschuw van. Een corigerende tik op de hals of borst kan soms best helpen alleen heb ik niet het
idee dat je daar in haar geval iets mee opschiet. Je moet vooral zelf rustig blijven hoe bang je ook bent op dat moment!
Je gaf zelf al aan dat ze het met je parcourtje hartstikke goed deed dus ga daar vooral mee door en bouw zo je leiderschap en vertrouwen op.
Er zullen echt wel dagen bij zijn dat je denkt waar ben ik aan begonnen en dat je de moed wil opgeven omdat je het idee hebt dat er geen vooruitgang in zit
maar hou vol hoor en geef niet op!
Ben benieuwd hoe het je gaat aankomende week.

liefs

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:02

hallo iedereen!

ben net bij yela geweest , maar kon helaas niets met haar doen , het was overal spekglad . daarom maar gewoon even in de wei gezeten en even naar haar gekeken .
verder was ze wel vrolijk en opgewekt , maar ook wat onrustig omdat ze nog maar een uurtje buiten stond en voorzichtig moest lopen en niet even fijn kon rennen .
toen ik even bij het ander paard wou kijken , liep ik erheen , vlak binnen haar bereik , en voor ik het wist had ik wel een trap te pakken . ik wist niet goed of ik haar hiervoor moest straffen , omdat het uiteindelijk wel mijn eigen schuld was . en aan de ander kant , ze trapte gericht..
heb het maar gewoon bij een duidelijke HEE! gelaten .
ik zal morgen even naar de binnenbak toe :)

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 17:08

hoihoi!

kom net terug van yela.
ik ben even in de binnebak geweest, en yela moest daar erg aan wennen. toen ik daar aan kwam , zag ik dat haar hele mond rood was , ik wist niet of ze nou besjes had gehad , of dat het bloed was , dus ik heb het bit eruit gehaald en de teugels aan het halster vastgemaakt . dar ging goed , alleen in draf schoot ze steeds weg , hoofd in de lucht en racen maar .
dus de rest van de tijd heb ik er voornamenlijk naast gelopen .
daarna gesloten om nog even naar buiten te gaan met haar .
want verder was ze wel braaf , maar ze moest weer wennen aan het rijden etc .
dus ik ging met haar het bospad op van ong 1.5 km . de helft gestapt . en daarna gaf ik een klakje met mijn tong en weg was ze.
ik heb haar maar gewoon laten gaan, het was eindelijk droog en sinds tijden kon ze weer even haar energie kwijt .
ik had nog steeds geen bit in , maar het hinderde niets gelukkig .
wel had ik moeite met haar te kunne stoppen in de galop helaas. uiteindelijk stopte ze uit zochzelf aan het einde van het pad .
verder ging het dus redelijk , maar vinden jullie dat ik te snel ben gegaan ? en waaraan kan ik dat merken?

liefs femke

dewixowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:38

slaan doe je NOOIT op het hoofd
ik zou misschien een zweepje meenemen en dan en tik op zijn borst geven maar doe dit nooit op het hoofd ze kunnen
kopschuw worden dan mag je gewoon niet meer aan ze hoofd komen van het paard dus doe dat vooral niet

liefs

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:20

femke... in de bak is het goed misgegaan, lijkt me, als ze bloed in de mond had. Besjes lijkt me erg onwaarschijnlijk tot nogal onmogelijk.
Blijkbaar ben je veel te ruw geweest met het bit.
Dat zou ik dan ook voorlopig echt aan de wilgen hangen
Rijden misschien ook totdat ze haar energie kwijt kan.

Laat haar altijd eerst los in wei of bak of wat dan ook, geruime tijd, liefst met een ander paard voordat je iets gaat verlangen.
Ga daarna pas met haar aan het werk vanaf de grond.
Grondwerk/lange teugelwerk.... leer haar eerst goed op signalen te reageren. Als ze dat vanaf de grond niet kan, kan ze het ook niet als je erop zit.

Als je gaat rijden, doe het dan rustig aan en begin met stap, figuren in stap, halt, achterwaarts etc.
Overgangen
Als je in draf gaat, ook weer veel met overgangen werken en teugels met rust laten
Ik zou het bit voorlopig echt achterwege laten, om kapotte mond te voorkomen als je eens per ongeluk aan het bit gaat hangen.

Kortom... ja je gaat te snel voor je paard en je vergeet wellicht dat ze eerst haar energie kwijt moet voordat ze kan doen wat je vraagt.

Irvin en Roberts ben ik persoonlijk echt geen fan van. Maar dat is persoonlijk. Bekijk ook wat andere mensen in NH die hier zijn besproken, zodat je zelf een wat beter beeld kunt vormen
En neem de tijd.

<Zoals parelli zegt: take the time that is needs and it will take less time.
Met andere woorden... neem de tijd die nodig is om een stabiele basis op te bouwen (al duurt dat maanden) dan hoef je niet daarna eindeloos tijd te steken in correcties en werken aan probleemgedrag.

Tim983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:27

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:36

liljebo;

bedankt voor je reactie .
vandaag heeft iemand naar haar mond gekeken en geconcludeerd dat ze aan het wisselen is (gen dierenarts of tandarts omdat dat erg duur is in weekeinden en vakanties) maar wel een (ervaren) iemand.. ik dacht ook al , want ik heb de rit naar de bak alleen ernaast gelopen en niet aan haar mond geweest .
ik heb de helft van de tijd er ook naast gelopen . dus vrij weinig gereden. ze is voor die tijd al in de bak geweest hoor ;) ik heb niet in mijn bericht gemeld dat ze van te voren haar energie niet kwijt heeft gekund. vandaag ben ik er niet op geweest . en alleen ernaast gelopen langs pionnen en over kleedjes . áls het een fout was om naar buiten te gaan , is die eenmalig;)

liefs femke

wisselen zou heel goed kunnen . ze is vier
Laatst bijgewerkt door YelaBrenda11 op 22-02-10 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:37

en tim93;

van join-up ben ik niet zo'n fan omdat er vele gevolgen aanvast hangen ;)
maar toch bedankt dat je meedenkt!

liefs femke