hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:47

Meestal is 'hey!' op een hardere toon al genoeg. Maar als een paard bijvoorbeeld schraapt met zijn hoef geef ik vaak bij dat 'hey' een klein tikje (gewoon echt een aanwijzing) zodat 'ie weet waar hij mee moet stoppen. Dat doe ik eigenlijk bij elk paard altijd zo. Meestal helpt het ook wel. :) Maar sommig gedrag negeer ik ook gewoon, om daarna te belonen als het wel goed is. :)

marvanill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:09

Over het algemeen hoef ik alleen mijn stem te verheffen,
alleen ik verlies mijn geduld ook wel eens :o
een keer heb ik mijn paard echt een flinke trap gegeven,
omdat ie me in mijn arm beet,\dat kon hij gewoon niet maken
hij heeft het nooit meer gedaan.
ik geef hem ook wel eens een harde tik met de zweep

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:09

Mijn twee verzorgpaarden (B en L2) straf ik meestal met mijn stem. Van mijn instructrice moet ik een schop geven als ze niet meteen op mijn been reageert. Soms is dat niet genoeg, en geef ik een tik met de zweep achter mijn been.
Pas ging mijn VZ paard zomaar ineens midden op de weg draven, vlak voor een auto. Ik schrok me dood en heb haar toen een enorme knal gegeven!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:16

Eerst stemverheffen,
hij heet DT, eigenlijk doubletrouble dus als ik dat zeg, weet hij hoelaat het is,

mijne doet alles stiekem,
zoals even happen als je je omdraaid }> ,
moet er meestal om lachen, en geef hem een tik als hij echt pijn doet,

een duw is ook de gewoonste zaak vd wereld,
maar dat schrapen |( wordt der niet goed van,
als ik hem negeer vind die het nog leuk ook :(:)

en roepen kan ik ook tot ik erbij neerval,
meestal gooi ik een borstel op de grond endan schrikt hij wel even!

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:34

Zoals je veel op internet leest,
Is het de beste manier om je paard te straffen
zoals de paarden dat ook tegenover elkaar in de natuur doen.
Ik beloon mijn paard met goed gedrag.
Als ze heel lief was krijgt ze wat extras en veel complimenten,
Als ze iets doet wat niet mag negeer ik het.
Als het nou echt niet kan word ik wel boos.
Maar ik probeer altijd positief te blijven. En het werkt het beste.
want zo blijft je paard wel in je vertrouwen!

dit is mijn mening;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:36

ligt eraan......... de ene door even mijn wijsvingertje op te steken, en dat is dan voldoende........... de andere met een eind hout...... voor hetzelfde vergrijp :)

ligt helemaal aan het paard, en wat deze doet :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:44

Mijm pony straf ik door stemverheffing te gebruiken. Soms, maar dan ook heel soms krijgt ze een tik op der neus of der kont. Met rijden krijgt ze wel eens een flinke lel met de zweep als ze zit te klierenen te etteren. Maar over het algemeen hoef ik haar niet heel vaak te straffen. Verder pas ik het ook aan op het paard.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:56

Mijn ruin straf ik door eheh te zeggen. Dan weet hij het precies en gaat al aan de kant of achteruit. Voor mijn hengst is eigenlijk het zelfde verhaal maar toen ik hem net had heb ik hem wel een keer een schop gegeven toen hij wilde trappen, hij heeft het daarna nooit meer gedaan. Op het werk ben ik met de paarden wat strenger, ik waarschuw normaal gesproken gewoon met stemverheffing of een rukje aan het halstertouw als ik ze vast heb. Maar als een van de hengsten echt vervelend is, dan kunnen ze ook een klap op schop krijgen. Als je ziet hoe paarden elkaar onderling afstraffen en hoe hard die klappen aankomen kan ik het niet echt zielig vinden.
Maar wat ik wel heel belangrijk vind is om de paarden wanneer ze weer braaf zijn onmiddellijk te belonen. Dit doe ik door mijn stem, even aaien en soms wat brokjes te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:58

belonen is het meest belangrijke.......... van straffen leren ze niks, behalve dat sommig gedrag onaangename gevolgen heeft........ Belonen, belonen en belonen......... daar groeien ze van :D

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:44

Dat ligt er helemaal aan welk paard het is, waarom, en in welke situatie.

Een paard dat mij met opzet pijn doet, kan een flinke mep terugverwachten.
Niet luisteren tijdens het rijden, echt niks meer mee kunnen beginnen, kan uitlopen tot een tik.

_angelanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:23

ik zal mijn paardje nooit slaan. wel even laten weten wie er de baas is op een rustige manier

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:30

~~}> gewoon hard slaan... ;) Hahaha.. Nee hoor.. Ligt aan de situatie hoe ik straf!

Tourrebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:14

Met mijn stem en een schopje...

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:09

Ligt aan de situatie.
wat hij gedaan heeft.
meestal verhef ik bij André mijn stem.
en geef ik hem stemhulpen :)

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:02

Mijn verzorgpaard heeft af en toe wel echt een mep nodig, maar dit doe ik enkel als 't in mijn ogen nodig is en ze niet luistert naar andere gegeven hulpen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:49

Ik straf eigenlijk nooit. Ik ben geen ei ofzo hoor, maar het zit niet in mijn aard en ik denk dat mijn paard het ook niet zou acceperen. Ik corrigeer hem wel soms even en beloon vooral heel erg veel.

Ki_wi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:31

belonen is beter, dat ben ik zeker met de mensen die dit aangeven eens, maar ik denk dat het niet heel realistisch is om te zeggen dat je je paard nooit straffen moet.

Ligt bij mij trouwens heel erg aan welk paard het is, net als bij mensen werkt bij ieder paard weer iets anders goed.

Ki_wi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:31

corrigeren is trouwens een veel betere benaming!

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:34

Bij Jumper hoef ik alleen maar mn stem te verheffen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:19

Ki_wi schreef:
corrigeren is trouwens een veel betere benaming!

Het is geen betere benaming, het is imo iets heel anders dan straffen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:28

Als mijn pony aan het schrapen was, riep ik vaak een paar keer 'hou eens op!' (hij deed het altijd als ik in mijn kast aan het rommelen was, werd hij ongeduldig :+ ) Soms als ie echt niet stopte, gooide ik wel eens een borstel naar zijn kont, vaak mis maar hij schrok er wel van.

Ook heb ik hem eens geschopt of een knal gegeven op zijn neus, maar dan was hij ook echt super vervelend. Hing wel af van de situatie, gericht bijten/schoppen moest hij echt niet proberen. (hij was nogal een dominante op stal)

Ik was vroeger erg ongeduldig, dan wilde ik mijn pony nog wel eens een tik geven met mijn zweep omdat hij iets niet naar mijn zin deed. Erg oneerlijk, maar gelukkig heb ik hem geen trauma's bezorgd en is het met mij goed gekomen. :D

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 02:02

Over hoe dieren (en mensen net zo) leren is heel veel onderzoek gedaan. Uit die onderzoeken is gebleken dat het belonen van het gedrag dat je wilt, veel effectiever is dan het bestraffen van gedrag dat je niet wilt.

Althans, dat is zo op de middellange en lange termijn. Op (heel) korte termijn bezien is straffen wel degelijk effectief. En ja, je kunt op basis van straffen een dier ook heel ingewikkelde dingen aanleren. Maar het leerproces gaat uiteindelijk niet meer snel, omdat een dier dat stress ervaart niet meer goed kan leren. Bij mensen is dat precies zo.

De meeste mensen willen graag een fijne band met hun paard. Een paard dat jou, als eigenaar/trainer, graag mag. En de meeste mensen vinden lange termijn resultaten belangrijker dan wat je nú bereikt (denk aan bijv. een week of een maand of maanden, aan de trainingsresultaten die je dan graag zou zien, m.b.t. “lange termijn resultaten”).

Als dat is wat je wilt, een goede band met je paard plus de best mogelijk “lange” termijn resultaten, dan zul je moeten trainen op basis van beloning. Want dat blijkt uit al die onderzoeken.

Nu blijkt in de praktijk (zoals ik die zie, althans) dat heel veel mensen het veel moeilijker vinden om hun paard te trainen op basis van uitsluitend beloning, vergeleken met een methode waarin straffen en belonen worden gecombineerd. Dat is jammer (vind ik), voor je paard, en voor de band die je hebt met je paard. En zelfs jammer voor de resultaten – het niveau van de oefeningen - die je kunt behalen.

Mijn manier van trainen is daarom gebaseerd op clicker training, plus alles wat ik geleerd heb over lichaamstaal van mensen ten opzichte van paarden, en over lichaamstaal van paarden. Naast vele clicker trainers zijn mijn inspirators daarom ondermeer Klaus Hempfling, Imke Spilker, Alexander Nevzorov, en vele anderen. En ik heb heel veel geleerd door de afgelopen 12 jaar werkzaam te zijn geweest als trainer/heropvoeder/gedragskundige met betrekking tot honden en hun eigenaren. Mijn focus lag daarbij op "probleemhonden"; agressieve honden, extreem angstige honden, en dergelijke.

De enige straffen die ik wil gebruiken zijn:
* het niet geven van een beloning, of het weghalen van een verwachte beloning
* als ik denk dat mijn leven of dat van het dier in gevaar komt: alle middelen die ik maar kan bedenken en toepassen!

Ik ben nog niet zo’n goede trainer dat ik dit streven in de praktijk áltijd waarmaak ;( .
Bijv. als een paard mij omver wil lopen of wil trappen/bijten of mij mee wil sleuren, dan gebruik elke straf die ik op dat moment nodig acht (maar niet méér straf dan nodig, soms is duidelijke lichaamstaal of een schreeuw al voldoende). Ik vind dit dus een zwaktebod van mijn kant. Want als ik een nog betere trainer zou zijn, dan zou ik die situaties hebben kunnen voorkomen door het paard eerst fatsoenlijk te trainen op basis van belonen van gewenst gedrag + het niet geven of weghalen van een beloning bij ongewenst gedrag. Ik blijf leren en oefenen ;) .

Vriendelijke grt,
Karen

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:40

je mag je paard wel straffen mits het redelijk blijft. maar wat grondoefeningen doen is ook goed voor de gehoorzaamheid.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:44

Ik hoef mijn paard eigenlijk nooit te straffen... soms haalt ze wel eens een geintje uit, dan kan ik er alleen maar om lachen... alleen als ze te ver gaat roep ik 'hey, niet doen!' en dan stopt ze :P
Zoals laatst toen we voor het eerst na de vorst weer op pad gingen, ze was nogal vrolijk en ging steeds harder en harden, ik vond het prima tot op zekere hoogte dus stond het toe... tot ze op een gegeven moment zo jolig werd dat ze haar kop tussen haar benen deed en begon te bokken, toen ik riep stopte ze gelijk met bokken, dat weet ze dondersgoed :D

silke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:58

dit ligt voor mij ook helemaal aan de situatie, en welk paard.