Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:20

Mallodie schreef:
Ik denk dat dit paardje psychisch helemaal over de rooie aan het gaan is. En dat vertaald zich in afkeer gedrag, het paard schreeuwt om begrepen te worden... Probeer haar te begrijpen en gooi er niet zomaar een zadel op, bit in de mond en domesticeren maar!

Als je het mij vraagt is dit een paard met inderdaad wel een moeilijk kantje, op zich niets mis mee maar je moet weten hoe ermee om te gaan. Ik stel voor dat je het zadel en hoofdstel op zolder legt en eerst je paard leert kennen. Stel jezelf eens voor? (en niet op de manier: HAllo ik ben... En hoe heet jij?) Laat je paard jou kennen, vertrouwen en jij moet haar leren kennen, vertrouwen en DAN kan je beginnen met andere dingen. Wandel met haar, pak een boek en ga in de weide zitten en zulke dingen.. Zorg dat je bij haar bent zonder dat je haar helemaal opeist, laat haar wennen zonder dat ze zich gedwongen voelt.

Oké, dat is inderdaad zeer goede raad. Het vertrouwen is echt wel belangrijk, en ik vrees dat ze in geen enkele mens vertrouwen heeft, aangezien ze op iedereen hetzelfde reageert. En echt, ik denk dat mijn Prinses een lieverd kan zijn, want als je haar bezighoudt is ze geweldig lief. Maar zodra ze niets te doen heeft gaat ze zuur doen.
Alvast bedankt! Dat waren allemaal leuke ideetjes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:22

maar joh............. alsjeblieft zoek het uit met ts en dier...........

hier heb ik toch geen zin in :D

hier heb ik net even teveel voor meegemaakt met mensen die een paard een maat te groot kochten.......

laat maar, dit feessie is aan mij niet besteed.....

ts, ga lekker hoolikiboolen, janvanallessen........... ga van links naar rechts en vise verca.......... leef je uit met roundups ed...... en als je het echt niet meer weet dan moet je naar annemarie....... of bij HC in de leer.......

maar godhemellief, what has become of just normal horsemanship???????

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:25

helemaal met mambobeach eens.

natuurlijk heeft iedereen andere adviezen maar niet elk advies past bij je. zo besluit ts om het paard niet weg te doen. dit is toch niet erg! ik vind het erg goed dat ze het toch probeerd!
met goede hulp kun je een heel eind komen.

iedereen moet gewoon eens accepteren dat de TS iets anders besluit dan dat hun zouden doen.
en daarbij is het vanachter de PC wel lekker makkelijk gezegd dat ze het paard maar weg moet doen. ze is voor dit paard gevallen en zal ondanks de problemen die ze nu hebben zich er er echt wel door heen kunnen slaan, als je maar niet opgeeft!

TS laat je paard inderdaad goed nakijken op alles, zoals je al van plan bent, dan kun je dat uitsluiten of je hebt misschien een stukje oorzaak van haar gedrag.
ben vooral met het grondwerk bezig, en het respect krijgen van haar dan komt het helemaal goed.
wanneer het respect en vertrouwen er is ben je al een heel eind.
wanneer je haar gedrags onder controle hebt kun je altijd nog met haar fokken, tja de kans is er dat er wat "moeilijk" gedrag overgedragen wordt bij het veulen maar dit weet je en hier kun je gelijk op in spelen, met een goede opvoeding (net zoals je nu bezig gaat met je paard) kun je het veulen best opvoeden naar een leuk paard!!!!

@kiwiko: zeik haar toch niet zo af. ze vraagt raad en ze vraagt niet om afgezeken te worden. als je je zo iriteert aan dit topic/aan TS waarom lees je dan nog mee????????? en waarom antwoord je dan uberhaupt nog??
negeer dit topic dan lekker en doe maar net of het niet bestaat jij blij en TS blij.

veel succes verder, ik denk dat jullie er wel zullen komen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:30

cleyto schreef:
Een topic openen wil niet zeggen dat ik ga doen wat er gezegd wordt, ik haal hier de dingen uit die ik vind dat nuttig zijn.

Nee, je vindt die dingen niet nuttig, die vind je fijn. Je vindt het fijn als mensen ja-knikkers zijn en met je meeknikken dat het inderdaad allemaal wel goed komt met wat TLC.

En bovendien wilde je zelf in je openingspost het paard al weg doen:

cleyto schreef:
Mijn vraag is, kan ik hier iets aan doen? En nog liever, moet de verkoper dit paard terugkopen?

En als er hier dan wordt gezegd dat dat inderdaad wellicht een goed idee is, dan hebben wij het gedaan???

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:31

Moderatoropmerking:
Verzoek om vooral niet op de man te gaan spelen en het vriendelijk te houden, het is nergens voor nodig om zo heftig op elkaar te reageren, we zijn allemaal mensen, behandel elkaar dan ook zo.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:31

Ik ben het volkomen met KiWoKo eens!!

Ze is in mijn ogen gewoon eerlijk en rechtuit, maar blaft niemand af :n
Paard is gewoon te hoog gegrepen voor TS, maar dat is zo moeilijk om zelf in te zien :roll:

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:33

ik zeik niks af............ ik geef alleen mijn mening op jarenlang paarden moeten corrigeren weer..........

en al die paarden moet je corrigen omdat er een eigenaar niet weet wat diens eigen capaciteiten zijn.............

en ik heb ze ook nog weg gebracht naar de slager omdat de eigenaar dat niet kon.......

wil je dat ook weten , of niet?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:34

Ik wou gaan reageren op dit topic maar ik zie dat je al heel veel goede tips hebt gekregen.
ook heel veel flauwe en negatieve maar jah, t zijn altijd dezelfde die dat doen dus dat moet je maar met een korreltje (lees pot) zout nemen.
goed dat je blijft proberen, en idd soms zit je in een dip en dan heb je even support nodig. dat heb je gedeeltelijk gekregen dit keer, jammer van die achterlijke reacties.
goed dat je m al van de haver af hebt.
zoveel mogelijk ruwvoer is t beste en als je t red alleen brok als beloning na de arbeid kan voldoende zijn.. maar daar moet je paard type na zijn, moet je effe kijken in hoeverre zoiets gaat.
daarbij heel consequent blijven en probeer t voor te wezen, let op zijn lichaamstaal.
en mocht t echt gevaarlijk worden na jou idee zoek dan wel proffecionele hulp want jou veiligheid staat wel voorop.
8 jaar is genoeg om jezelf ervaren te noemen maar lang niet genoeg voor probleem gevallen. (dit bedoel ik absoluut niet negatief!!)

verder wens ik je heel veel succes!!! hou ons op de hoogte

enneh, diegene wie denken deze combi te kennen en daar zo over te kunnen oordelen dat ze t paard maar weg moet doen in de zin van eigenschuld dikke bult..
de beste stuurlui staan aan wal..
erg gemeen en triest dat je zo duidelijk wil maken dat je zelf toch ergens zwaar te kort komt.
mocht je erkenning zoeken voor je werk oid, vraag t dan op een positieve manier of werk eraan en zorg ervoor dat je t verdient..
maar op zon manier, over de rug van een ander, zelf omhoog wandelen, dat is gewoon heel heel heel erg zielig..

SUCCES TS!!!! ik wens je t allerbeste met jou en je nieuwe aanwinst.. enneh, alle begin is moeilijk ;) doorzetten!!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:38

KiWiKo schreef:
en ik heb ze ook nog weg gebracht naar de slager omdat de eigenaar dat niet kon.......

Hebben wij ook een keer moeten doen met een merrie. Die had echt een steekje los zitten!
Daar ging gewoon een knopje om en...BAM......die viel je echt aan. Zonder enige reden...was niet dominant niks, maar kon gewoon van het ene op andere moment zo doordraaien en je gericht te pakken nemen. Bleek al in de bloedlijnen te zitten, dus fokken met zoiets vind ik al helemaal not done :n

Maar zo komt dit paard op mij niet over. Is niet "gek in de kop". Hoort gewoon in ervaren handen terecht te komen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:40

Mensenkennis, paardenkennis, begrijpend lezen en ervaringsdeskundigheid... Daardoor kun je wel degelijk iets zeggen over deze combi.

Maar dat kan hier enkel en alleen bestempeld worden als flauw en negatief. En dan meteen gaan stellen dat anderen erkenning moeten hebben voor hun werk is helemaal lekker makkelijk en uit de bocht. Alsof het daarom gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:41

precies wildancer.......... tis geen raar paard.... alleen een paard met teveel kop erop voor ts........

en dat moet ts inzien...........

appeltje eitje

cmatthijssen

Re: Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:44

daarom vraagt TS ook hulp zodat het haar wel gaat lukken om dit paard goed her op te voeden.

als jij een probleempje hebt met je paard doe je het toch ook niet gelijk weg. kijk zelf wat gaan proberen kan fout uitlopen maar ze vraagt er professionele hulp bij dus is er niks aan de hond ook al vinden jullie het paard te hoog gegrepen.

KiWiKo

Re: Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:45

gaat ts niet lukken........... gewoonweg omdat ts minder capaciteit heeft dan het paard :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:45

Tja vrees dat ik het met KiWiKo eens ben..

Als iemand jou moet gaan vertellen dat je je niet moet laten bijten, en haar voor moet zijn, dan ben je er tja.. hoe zeg je dat netjes.. nog niet klaar voor..

Even een stomme vergelijking.. Als je slangengek bent, is je eerste slang ook geen gifslang maar een braaf korenslangetje.. En pas als je daar alles van kent, ga je een stapje hoger naar bijv. een boa.. etc etc. Uiteindelijk heb je zoveel kennis dat je veilig een gifslang kan houden. En sommige mensen nemen nooit een gifslang, omdat die zich er toch niet mee vertrouwen.

Zo is het ook met dit paard vrees ik. Zoo slim, zo fel, daar moet je mee om kunnen gaan. En je laten bijten hoort daar niet bij.. (net als bij de gifslang trouwens :D)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:46

Ik denk dat het beste advies voor de ts is; Ga hulp zoeken, ga dit niet alleen doen. Kiwiko heeft gelijk.. Het paard is ook te hoog gegrepen voor haar, maar daarom gaat ze ook hulp zoeken..(als ze slim is)

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:50

ik vind het nogal logisch dat ze eerst alles op alles gaat zetten om toch het gedrag te veranderen. als je alles al hebt geprobeerd zit er misschien niets anders op, maar ik geef haar groot gelijk dat ze eerst gaat proberen het probleem op te lossen met hulp ipv het gelijk weg te doen, misschien helpt de hulp wel en heeft ze er een gouden paard aan straks dan is het toch zonde als ze hem weg gedaan zou hebben.

eerst proberen en mocht het echt niet helpen dan kun je altijd nog verder beslissen. anders krijg je later spijt dat je iets niet geprobeerd hebt.

dus ook al is het paard een stapje te hoog dan nog kun je een heeel eind bereiken met goede begeleiding. als iemand je op een paar punten wijst waar je aan moet gaan werken of hoe je iets beter anders aan kan pakken dan kan ze daar zelf mee aan de slag en zal het haar echt wel lukken. zolang ze maar in zelchzelf geloofd en wel op tijd stop zegt wanneer het echt niet lukt en alle geprobeerd heeft.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:51

Als je al op Bokt hulp moet gaan zoeken, heb je in mijn ogen geen goede begeleiding helaas :n

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:52

ik zou zeggen(heb nie alles gelezen)
zet dat beessie een tijdje op het land, die heeft er nog geen zin in,,, kijk dan over een tijdje weer..
ga afentoe bij dr in het land staan knuffelen en loop weer weg...
haal dr afentoe het land uit en doe grondwerk zoals je al doet...

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:53

KiWiKo schreef:
gaat ts niet lukken........... gewoonweg omdat ts minder capaciteit heeft dan het paard :)

*** ..ZOEF***!!!

Jaaa, dat was KiWiKo die even kort door de bocht kwam :D

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:53

ze is de begeleiding pas echt gaan zoeken nadat ze adviezen heeft gehad op het topic zoals ik nu gelezen heb.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:55

Mallodie schreef:
KiWiKo schreef:

*** ..ZOEF***!!!

Jaaa, dat was KiWiKo die even kort door de bocht kwam :D

Die vond ik wel goed hoor :')

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:56

Kort maar krachtig en zo hoort het ook :D

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:01

KiWiKo schreef:

hier heb ik net even teveel voor meegemaakt met mensen die een paard een maat te groot kochten.......

ts, ga lekker hoolikiboolen, janvanallessen........... ga van links naar rechts en vise verca.......... leef je uit met roundups ed...... en als je het echt niet meer weet dan moet je naar annemarie....... of bij HC in de leer.......

nou gelukkig zijn er mensen die het niet direct opgeven zoals TS ;)
en ze direct naar de slager brengen!!

ts ik had het zelf niet gekunt! maar ik vind het wel knap van je dat je het probeerd!
tegenwoordig kan je beter geen topic meer openen om een vraag te stellen,
goed doe je het toch niet, in sommige hun ogen!

ik wens je heel veel succes, ik hoop voor je dat het goed komt! hoop op leuke foto's!!
ik hou het zeker WEL in de gaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:05

Ik denk dat Tita in dit topic jouw beste raadgeefster is, zij kent het paard.

Als je denkt dat je het gedrag onder controle gaat krijgen aan de hand, dan staat je rijtechnisch nog wel wat te wachten. Moet je van goede huize zijn, lijkt zoveel op de merrie die ik eerder noemde.

Het karakter van je merrie zul je nooit veranderen, de streken zullen blijven en onder het rijden zou ze die zomaar uit haar hoed kunnen toveren. Als ze dat tijdens wedstrijden gaat doen, heb je er ook geen lol aan. Je nek breken kan je ook op andere manieren zonder het op te zoeken.

TS veel succes met je paard, maar ik zou haar verkopen of een leuk veulen er mee fokken en dan de merrie als fokmerrie verkopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:07

nikitabanana schreef:
KiWiKo schreef:

nou gelukkig zijn er mensen die het niet direct opgeven zoals TS ;)
en ze direct naar de slager brengen!!

ts ik had het zelf niet gekunt! maar ik vind het wel knap van je dat je het probeerd!
tegenwoordig kan je beter geen topic meer openen om een vraag te stellen,
goed doe je het toch niet, in sommige hun ogen!

ik wens je heel veel succes, ik hoop voor je dat het goed komt! hoop op leuke foto's!!
ik hou het zeker WEL in de gaten!

hmmmzzzz opgeven............. ik heb mijn geld verdiend aan mensen als ts en hun paarden...... gaf nooit op tenzij het echt te gevaarlijk werd........

was mijn inkomen was mijn vreten in de avond..........

dus je gaat inderdaar linksaf hoolikibii en rechtsaf ala naturalhoepeldepoep............ alles om het paard goed te krijgen......

maar dan pas komt de grootste uitdaging.......... de eigenaar in het gareel skuppen......... das nog altijd het lastigste...... peerd weetd het allemaal wel hoor, das geen punt......

maar die eigenaren, die zijn zo brommerend eigenwijs........... die zijn vele malen lastiger te beleren dan een stout paard........ echt waar.........