jannie86 schreef:dan moet een paard overal tastharen hebben op het lichaam om te weten waar het is en waar iets is? mijn paard zijn snorharen zijn vrij kort, maar er niet helemaal af, en hij duikt nog steeds zo snel in de voerbak.
als paarden 24/7 op het land staan in weer en wind, nee dan gaan bij ons de oren ook niet kaal.
maar als ze intensief gebruikt worden, worden ze netjes getoilleteerd. nog nooooit een paard met problemen gehad. dus ja, wat hier allemaal gezegd wordt vind ik wat overdreven, dat een paard niet zonder zijn haren in zijn oren kan. of zijn tastharen... ieder zijn eigen houd ik het maar op.
Citaat:
Over het algemeen wordt aangenomen dat deze haren dienst doen als tastharen. Een paard heeft een blikveld van bijna 360 graden. Dit komt omdat zijn ogen aan de zijkant van het hoofd zitten en de pupil is horizontaal ovaal. Hierdoor heeft het paard een soort panorama zicht. Het paard heeft twee blinde vlekken. Een paar meter achter zijn romp kan hij niets zien wanneer hij zijn hoofd naar voren gewend houdt en vlak voor de neus bevindt zich een blinde vlek van een paar centimeter. Daarom kunnen de tastharen belangrijk zijn. In plaats van zien kan het paard nu voelen of hij nergens met zijn neus tegenaan stoot. Als een paard bijvoorbeeld brokjes uit de voerbak eet kan hij voelen waar de bodem van de voerbak begint en waar de brokjes liggen. Ook de lippen van een paard zijn heel sensibel.
als je deze link goed gelezen had, had je geweten dat ze dus niet overal tastharen voor nodig hebben