Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:49

Aukelizzy schreef:
Citaat:
jij begrijpt het écht niet ;)

edit:

of je wíl het niet begrijpen.. kan ook

Ik ben niet achterlijk hoor, maar ik vind dit gewoon echt om te lachen. Sorry hoor. Hou jij nou maar je paarden lekker met haar, en ik zonder. Jij moet doen wat jij wilt en ik doe wat ik wil. Hoe druk je je er ook om maakt, ik doe het toch wel.

Jij vind het om te lachen.. dat kan. Ik niet. En nog ff, ik maak écht niet druk om JOU!! Vind het alleen triest voor je paard, dat hij zo'n eigenaar heeft die zo denkt ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:51

Tja dat is dan maar zo. Helaas voor jou zal ik dat paard nog heel wat jaar hebben, en zal ze dus nog heel wat jaar zielig zijn. :+

__Robijn__

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:52

Tsja jou keus ;)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:52

Aukelizzy schreef:
Ach kom op zeg, doe ff normaal. Mijn paarden leven nog steeds hoor. Dat jij het zielig vind, moet jij lekker weten maar om het nu dierenmishandeling te noemen vind ik erg overdreven. Om eerlijk te zijn vind ik het belachelijk hoe hier gereageerd wordt. Ik lag me eigen kapot om hoe half bokt weer typisch op de bokt manier reageerd. Zwaar overtrokken...

Paarden met gecoupeerde staarten leven ook. Is zeker ook prima en geen reden om dat te verbieden?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:53

StableEnable schreef:
Aukelizzy schreef:
Ach kom op zeg, doe ff normaal. Mijn paarden leven nog steeds hoor. Dat jij het zielig vind, moet jij lekker weten maar om het nu dierenmishandeling te noemen vind ik erg overdreven. Om eerlijk te zijn vind ik het belachelijk hoe hier gereageerd wordt. Ik lag me eigen kapot om hoe half bokt weer typisch op de bokt manier reageerd. Zwaar overtrokken...

Paarden met gecoupeerde staarten leven ook. Is zeker ook prima en geen reden om dat te verbieden?

Dat hoor je mij niet zeggen.

Captain

Aukelizzy schreef:
Hannah_Menno schreef:
Dat hoeft inderdaad niet, ik verplicht je tot niks maar ik vind 't gewoon onzin dat mensen dat doen.
Zullen we jou hoofd ook maar kaalscheren? Misschien vind ik dat wel mooier, en ach, dat haar houd je warm maar als we je een dekentje opdoen merk je er niks meer van!

:+

En laat mijn paard nu net toch 9 vd 10 keer onder dek staan. Maarja das een dandere discussie geloof ik. ;) Dat zal je ongetwijfeld ook wel belachelijk vinden. :+ Moet je mij maar een pruik opzetten. :D

Lees eens goed wat ik er neer zette ;)
Ik vind 't inderdaad belachelijk! Het 2e verzorgpaard dat kwam is helemaal VERPEST door dit soort dingen, is altijd geschoren, heeft altijd onder een deken gestaan en altijd op stal. wel elke dag eruit om te rijden maar niet in de wei, paddock of whatever. Paard kwam op de wei en wist gewoon niet wat het moest doen, snapte na een week pas wat grazen was. Omdat 't paard altijd binnen heeft gestaan wisten ze niet dat 'ie staart en maneneczeem had. En z'n tastharen waren eraf gehaald, wat denk je? Meneer loopt OVERAL tegenaan!

Floepie86

ik scheer m'n paards oren niet maar ik doe idd de oren bij elkaar, en knip (met een speciale schaar) dan de uitstekels en viezigheid eruit.
dit doe ik niet vaker dan 4x per jaar denk ik

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:54

Ik scheer meestal de oren niet uit maar ik knip ze wel, ik kan ze zelf zo kaal knippen dat het net geschoren lijkt. Mijn paard vind het heerlijk als ik de oren uitknip en houd ook altijd netjes haar hoofd laag en schuin zodat ik er goed bij kan. Meestal laat ik altijd wel het laatste stukje van de gehoorgang zitten. Heb nog nooit meegemaakt dat ze er last van had en in de winter is er weinig ongedierte wat erin gaat zitten, in de zomer kun je daarin tegen weer een vliegenmasker met oren opdoen.

Verder scheer ik wel de tastharen weg en mijn paard red zich prima hoor die weet echt in het donker wel waar haar voerbak staat.
Aan de ene kant is er natuurlijk wat voor te zeggen maar zolang ik geen problemen mee maak blijf ik de oren mooi wieden :D

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:56

StableEnable schreef:

Aukelizzy schreef:
Dat hoor je mij niet zeggen.

Daarmee vervalt in ieder geval het argument: "Ze leven nog, dus ze lijden er niets onder"

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:03

dan moet een paard overal tastharen hebben op het lichaam om te weten waar het is en waar iets is? mijn paard zijn snorharen zijn vrij kort, maar er niet helemaal af, en hij duikt nog steeds zo snel in de voerbak.
als paarden 24/7 op het land staan in weer en wind, nee dan gaan bij ons de oren ook niet kaal.
maar als ze intensief gebruikt worden, worden ze netjes getoilleteerd. nog nooooit een paard met problemen gehad. dus ja, wat hier allemaal gezegd wordt vind ik wat overdreven, dat een paard niet zonder zijn haren in zijn oren kan. of zijn tastharen... ieder zijn eigen houd ik het maar op.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:05

Nee natuurlijk hoeft hij niet overal tastharen te hebben.
Maar bij de neus, daar zit de blinde vlek.
paarden hebben ogen aan de zijkant en kunnen bíjna helemaal in een rondje om zich heen kijken behalve bij de neus dus en van achteren. Daarom zijn de tastharen daar van belang.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:07

jannie86 schreef:
dan moet een paard overal tastharen hebben op het lichaam om te weten waar het is en waar iets is? mijn paard zijn snorharen zijn vrij kort, maar er niet helemaal af, en hij duikt nog steeds zo snel in de voerbak.
als paarden 24/7 op het land staan in weer en wind, nee dan gaan bij ons de oren ook niet kaal.
maar als ze intensief gebruikt worden, worden ze netjes getoilleteerd. nog nooooit een paard met problemen gehad. dus ja, wat hier allemaal gezegd wordt vind ik wat overdreven, dat een paard niet zonder zijn haren in zijn oren kan. of zijn tastharen... ieder zijn eigen houd ik het maar op.

Citaat:
Over het algemeen wordt aangenomen dat deze haren dienst doen als tastharen. Een paard heeft een blikveld van bijna 360 graden. Dit komt omdat zijn ogen aan de zijkant van het hoofd zitten en de pupil is horizontaal ovaal. Hierdoor heeft het paard een soort panorama zicht. Het paard heeft twee blinde vlekken. Een paar meter achter zijn romp kan hij niets zien wanneer hij zijn hoofd naar voren gewend houdt en vlak voor de neus bevindt zich een blinde vlek van een paar centimeter. Daarom kunnen de tastharen belangrijk zijn. In plaats van zien kan het paard nu voelen of hij nergens met zijn neus tegenaan stoot. Als een paard bijvoorbeeld brokjes uit de voerbak eet kan hij voelen waar de bodem van de voerbak begint en waar de brokjes liggen. Ook de lippen van een paard zijn heel sensibel.

als je deze link goed gelezen had, had je geweten dat ze dus niet overal tastharen voor nodig hebben ;)

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:08

Hihi, precies wat ik bedoelde, alleen dan wat mooier uitgelegd :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:22

__Robijn__ schreef:
jannie86 schreef:

Citaat:
Over het algemeen wordt aangenomen dat deze haren dienst doen als tastharen. Een paard heeft een blikveld van bijna 360 graden. Dit komt omdat zijn ogen aan de zijkant van het hoofd zitten en de pupil is horizontaal ovaal. Hierdoor heeft het paard een soort panorama zicht. Het paard heeft twee blinde vlekken. Een paar meter achter zijn romp kan hij niets zien wanneer hij zijn hoofd naar voren gewend houdt en vlak voor de neus bevindt zich een blinde vlek van een paar centimeter. Daarom kunnen de tastharen belangrijk zijn. In plaats van zien kan het paard nu voelen of hij nergens met zijn neus tegenaan stoot. Als een paard bijvoorbeeld brokjes uit de voerbak eet kan hij voelen waar de bodem van de voerbak begint en waar de brokjes liggen. Ook de lippen van een paard zijn heel sensibel.

als je deze link goed gelezen had, had je geweten dat ze dus niet overal tastharen voor nodig hebben ;)

Nee zeg, stel je voor dat daar de ECHTE werkelijkheid in stond! Dat willen we toch allemaal niet zien! :(:)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:24

hihi indd........... :(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:36

Infantiliteit kent geen tijd! Pfoeh... paarden als geschoren prijspoedels!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:30

ieder zijn keus dan en nee ik had je citaat niet gelezen helemaal

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:38

Citaat:
En jij weet niet hoe je paard zich voelt met haar. Zo kan ik ook nog wel ff doorgaan.

EN OF WE DAT WETEN: ALS EEN PAARD die nog compleet in tact is :j lees de vorige berichten toch eens,
er is zelfs een 'Wet' over uitgebracht.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:42

Ik knip ze wel een uit maar ik krijg toch nooit alles er uit dus dat laat ik ook mooi zitten, :) en de voelharen om de mond knip ik wel een beetje bij dat het niet meer van die hele lange sprieten zijn. maar ik scheer ze niet helemaal er af.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:43

dorieeen schreef:
:) en de voelharen om de mond knip ik wel een beetje bij dat het niet meer van die hele lange sprieten zijn. maar ik scheer ze niet helemaal er af.

daar is ook niks mis mee, als je maar genoeg tast haren laat zitten ;)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:44

ik knip al het haar weg... mijn paard blijft rustig staan en geeft mij alle tijd om dit te doen. Ik hoef dus niet te scheren maar knippen doe ik wel!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:27

ik heb een deal met mezelf gesloten, neusharen gingen er nooit helemaal af, maar oren ga ik nu iets sparen, doe alleen de buitenkant zeg maar, en de binnenkant, binnenin kom ik niet aan.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:29

jannie86 schreef:
ik heb een deal met mezelf gesloten, neusharen gingen er nooit helemaal af, maar oren ga ik nu iets sparen, doe alleen de buitenkant zeg maar, en de binnenkant, binnenin kom ik niet aan.

Nou da's toch al beter dan sommigen hier! :j Als de tastharen er nog maar zitten, of men dit nu iets korter
maakt oke, dat moet dan maar maar goed dat je dit al doet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:30

Dat een paard je de oren rustig laat uitknippen en daarbij netjes blijft staan of zijn hoofd naar beneden doet, zodat je er beter bij kan, dat zegt toch niets? Daarom kan ie later in de wei er nog wel last van hebben dat er geen haar in de oren zit. Tja ze gaan er niet dood aan. Maar heel fijn voor een paard is het niet altijd. Koude wind wordt vervelend, beestjes kunnen er in en tijdens een rolbeurt, ook het nodige zand en dergelijke.
De handeling van het knippen of scheren vinden ze misschien fijn, maar dat zegt niet over hinder later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:31

jannie86 schreef:

Je zult nog moeten wennen straks Jannie86 aan de uiterlijke veranderingen :D