Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

trustHim

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:54

bertie er bestaat in mijn ogen niet zoiets als profesioneel slaan. zoals jij zegt een paard vastzetten en slaan tot het overgeeft is breken en heeft niets met goed horsemanship te maken

tegenwoordig deel ik denk in een jaar hooguit 5x een tik uit om mijn merrie te corrigeren, meestal is mijn stem voldoende. Ik kan haar neerzetten waar ik wil, gewoon weglopen om zoals vandaag iemand een voetje te geven en ze blijft staan waar ik haar zet, pas als ik haar vraag komt ze weer in beweging. Onze verhouding is duidelijk, ik ben de leider zij volgt. Daarnaast hebben we een hele hechte band en vind ze het gewoon prettig om bij me te zijn.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:59

Citaat:
profesioneel slaan

Kan je daar ook al een cursus voor volgen Clown.

Volgens mij bestaat er enkel: professioneel met paarden omgaan Ja.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:04

Bertie schreef:
Citaat:
Kennelijk is het paard in de gelegenheid om de hoefsmid te bijten. Kun je hem niet zo vasthouden dat jij tussen hoefsmid en paard instaat, en hem wat afleiding geeft? En het zou toch niet zo moeten zijn dat een paard de kans krijgt om het voor een tweede keer te doen? Sta je dan zelf te suffen of zo?

Ik verwacht van mijn paarden dat ze hun tanden in hun mond houden en niet in toevallige voorbijgangers zetten. Daarvoor hoef ik niet op te letten. Zij horen op te letten waar ze hun tanden laten. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:01

slimmerik schreef:
Mijn DA èn hoefsmid mogen mijn paarden rustig een ram verkopen als ze staan te klieren.

En als zij het niet doen doe ik het zelf, hij heeft zich bij mij ook te gedragen dus bij een ander helemaal. Net als kinderen, bij een vreemde proberen ze ineens of mama niet wat flexibeler is, nou, dacht het niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:06

Ik heb vanmiddag mijn paard nog een mep verkocht tegen zijn dikke billen. Had hij mij maar niet opzij moeten duwen met zijn kont omdat hij blijkbaar vond dat ik in de weg stond. (krijgt wel pas een tik ná een waarschuwing). Daarna was hij weer heel lief en had respect voor mij! en ging hij normaal opzij als ik daarom vroeg. Dus probleem heel simpel opgelost.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:24

ik vind dat een klap wel eens mag, heb dr al verschillende moeten uitdelen .
Toen mijn 2.5 jarige veulen was had hij me 2 keer gestampt, eerste keer was ik overrompeld en niets teruggedaan, 2de keer heb ik hem een schop gegeven onder zijn kont. Daarna nooit meer iemand gestampt.
Mijn 2.5 jarige was bijna altijd onderdanig, lief en luisterde altijd, goed opgevoed. Et laatst krijgt hij het in zijn bol om te bokken en te stijgeren tegen me op. Volgende dag laat ik hem weer los, ik pak me leadrope me en telkens als hij dreigde of stijgerde kreeg hij een klap met de leadrope. En dat waren geen zachte klappen, nu hoef ik nog maar uuh te zeggen en hij houdt op of weet wat de gevolgen zijn. Mijn andere paard heeft dat afentoe ook soms dat hij even geen zin heeft om te luisteren of mijn plet, dan krijgt hij ook een tik ( eerst natuurlijk waarschuwen met stem, helpt dat niet een klein duwtje, helpt dat niet een tik) tegen zijn borst. Ik trek duidelijke grenzen bij mijn paarden, heb al teveel gevallen gezien van mensen die hun paarde maar lieten doen. Ik zeg niet dat je je paard gewoon verrot moet slaan, maar een gepast tik op het juiste moment dat moet kunnen. In de kudde gaat het ook zo, en bij mij ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:30

Wat me nu wel opvalt is dat 66% zijn paard een mep geeft als ie erom vraagt maar tegelijkertijd krijg je overal heel veel commentaar als je iemand met een etterend paard eens adviseert om hem een schop onder zijn kont te geven.
Hoe komt dat?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:31

omdat reageren als je het er mee eens bent niet echt aantrekkelijk is, nee het is veel leuker te rebbelleren!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:33

Redeneer jij zo??
Hoop toch echt dat dit niet is waarom het zo gaat...

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:39

Een klap of tik op het juiste moment is niets mis mee.
Als je er maar heel zeker van bent dat de fout die je paard of pony maakt niet door jou komt.

Klein voorbeeld:
Als een ruiter best hard is in de handen, en maar met been in blijft komen en weer gaat trekken (gas geven en remmen te gelijk) dan kan een paard weleens gaan staken of omhoog gaan.
In zo,n geval zal ik dus nooit de fout bij het paard leggen, maar bij de ruiter.
Helaas gebeurd het nog steeds veels te veel dat de ruiter alles op het paard afschuift en zelf zijn eigen fouten niet wil toegeven, omdat hij/zij gebrek heeft aan ervaring.

Maar nogmaals een terecht (corigeerende) tik op het juiste moment is niets mis mee

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:40

anneliesdj schreef:
Redeneer jij zo??
Hoop toch echt dat dit niet is waarom het zo gaat...

ik denk wel dat dat de reden is eigenlijk... maar ik kan er naast zitten natuurlijk. Daarom zijn er ook zo veel reltopics denk ik.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 01:47

Valt ook op dat er zo'n 100 x vaker gestemd is als dat er uberhaut reactie's zijn gegeven en aangezien er een hoop mensen al n 20tal reactie's hebben geschreven in dit topic dat er dus zo'n 300 mensen wel n mening hebben maar die niet kunnen onderbouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:49

Bij paarden heb ik best losse handjes moet ik toegeven.. Bloos
Doen ze iets wat me niet aanstaat krijgen ze echt wel een tik! Gelukkig weten ze dit allemaal en hoef ik mijn losse handjes dus amper te gebruiken, maar als het zover is twijfel ik niet en hebben ze gelijk een goede tik te pakken Whoosh!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 02:03

Hoop wel dat ze eerst een waarschuwing krijgen voor er losse handjes gaan rond vliegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 02:05

Als het tijd voor de losse handjes is dan is de stem en houding al aanwezig en/of al geweest Knipoog Ik heb keurig opgevoede paarden en heb bijna nooit losse handjes hoefen gebruiken behalfe bij de draakjes en toch houden ze van me ondanks dat ik niet het voermens ben Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 02:10

Afbeelding

Dit paard is ook de baas in elke kudde en toen ik haar net had was het een ware bitch. Nu kan je er een klein kind mee op pad sturen...
Daar waren twee beste ..... voor nodig om die benen er vast onder te krijgen en zo af en toe met wat kleine kneepjes op de plek zetten.
Onze eerste kennismaking was ook wat apart; ze kwam met de mond open op me af vliegen en dat blufte ik gelijk af met een tik op de neus.
Dierenarts blijft een verhaal apart, daar komt elke keer een praam of een verdoving aan te pas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 04:29

Leuk zo'n karakterpaard Ja (tenzij het komt door nare ervaringen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:05

@ Bertie, zo een merrie als jij beschrijft zou bij mij ook geen dwang hebben hoor, dus net zo min "klappen" De kunst is om aan te voelen wat een paard wanneer nodig heeft. De ene een trap onder zn kont, de andere een geruststellende aai over de bol......... voor het zelfde "vergrijp"

Om bijvoorbeeld even terug te komen op het paard van Muppetmayo......... Deze heeft ernstig moeite met het gegeven dat hij nu iets MOET Lachen, dat iemand hem verteld welke versnelling en dat soort dingen...... Hij wil zich wel eens omdraaien aan de lijn, omdat hij liever links dan rechts wil..... Bij honderd paarden had ik dit absoluut niet goedgevonden, en zeker duidelijker geweest dat dit niet de bedoeling is....... deze mag het nu nog... En weet je waarom? omdat het anders een groot nutteloos gevecht gaat worden, terwijl als we straks wat verder in de africhting zijn dit heel makkelijk op te lossen is. NU is het belangrijkste dat de stap,draf en ho knop erop gemonteerd wordt, dat het paard het leuk vind om dit voor ons te doen. Ik heb hem veel dingen laten doen in het begin die ik van andere paarden niet zou pikken bij wijze van......

Nu is hij braaf aan de lijn, doet netjes luisteren soms moet je wat duidelijker zijn, maar hij doet braaf zijn dingetje, dus gaan we iedere keer een stapje verder..... Gisteren dus zijn "slechte" kant ook gewoon gelongeerd... zonder poespas zonder geetter....

alleen de eerste keer was hij hevig boos, en zag hij absoluut niet het nut van dit alles in en hij stak zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken........ resluteerde in een flinke klap op zijn harses.......

Nu kan hij nog zijn ongenoegen uiten (want wat hij in zijn kop heeft zitten heeft hij niet in zijn kont) maar nou blijft het bij wat bokkesprongen aan het lijntje, keurig op de circel..... prima toch? laat hem maar.... dat mag... Hij respecteerd de longeur zijn ruimte, is niet gevaarlijk...... dus dan hoeft er ook niet ingegrepen te worden.

Ik denk berpie dat als ik zeg dat ik echt wel inkom als dit nodig is, dat jij denkt dat dit voor alle paarden zo geld, dat ik niet in staat ben om me in te leven in het feit dat er verschillende paarden met verschillende karakters verschillende aanpakken nodig hebben........

Nogmaals wat je bij de ene goed vind pik je van de ander niet, waar je de ene een skup voor zn flikker voor geeft, doe je dat juist bij de ander niet.......

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:53

slimmerik schreef:
Mijn DA èn hoefsmid mogen mijn paarden rustig een ram verkopen als ze staan te klieren.

En dat mag van mij dan weer níet . Ík weet het beste hoe mijn paarden zijn, of ze angstig zijn (en die heb ik ertussen) of aan het klieren zijn. En alleen ik bepaal of en hoe ik daarbij ingrijp, niet een ander die mijn paard niet goed genoeg kent.

Mijn vroegere hoefsmid, jaren geleden, heeft mijn pony een flinke schop verkocht, waarna ze ging hangen, touw knapt, ogen draaien weg, pony begint te trillen gaat erbij liggen....he-le-maal van slag. Hij had haar ook nooit mogen schoppen, want ze was gewoon enorm angstig.

Om dat soort dingen te voorkomen wil ik niet hebben dat een vreemde mijn paarden 'een ram verkoopt'.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:11

Beseft iedereen zich wel hoe zwaar het beroep van smit, da en tandarts geworden is sinds men alleen knuffelpaarden heeft.
Vriend van ons is tandarts en zijn hele polsen zijn kapot doordat paarden hangen enz..
Eigenaars voeden de paarden gewoon niet op..
Onze jonge merrie is laatst voor het eerst beslagen met warm beslag, geen vuiltje aan de lucht, gewoon kwestie van opvoeden
Indien nodig straffen en als het goed gaat belonen

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:23

Echwel schreef:
Beseft iedereen zich wel hoe zwaar het beroep van smit, da en tandarts geworden is sinds men alleen knuffelpaarden heeft.
Vriend van ons is tandarts en zijn hele polsen zijn kapot doordat paarden hangen enz..
Eigenaars voeden de paarden gewoon niet op..
Onze jonge merrie is laatst voor het eerst beslagen met warm beslag, geen vuiltje aan de lucht, gewoon kwestie van opvoeden
Indien nodig straffen en als het goed gaat belonen

Helemaal mee eens.
In Duitsland moet je zelf de voeten vasthouden voor de hoefsmid. Ik vind dat een goede gewoonte.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:42

Soms vind ik dat je een paard ook in de fout moet laten gaan, niet door uit te dagen maar door het te zien aankomen en laten begaan, als je dàn kunt straffen is het vele malen effectiever dan op voorhand al een tikje geven van hé wat was je van plan misschien. Hielp bij mijn paard ook heel erg, zeker met rijden.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:06

@TS: Er zit een verschil tussen een agressie tik, omdat JOU dat even niet aanstaat en een belerende tik.
Wat jij beschrijft is dat als jou ff iets niet zind, je een flinke klap uitdeelt. Ik zou jou nooit of tenimmer bij mijn paard in de buurt laten. Respect dwing je niet af met een flinke rake klap, dit is een pure uiting van onmacht en onkunde!!
Ik ben geen trut met paarden, ik cross met mijn paarden, dus ze moeten wat gewend zijn.
Mijn merrie moest vorig jaar naar de kliniek, die was nog nooit op ander terrein geweest. Ze vond het erg spannend en deed dus erg fel naar mij toe, ze was flink aan het steigeren en sprong alle kanten op. Na gewoon rustig rond stappen en belonen en gerust stellen werd ze al kalmer. In de röntgen ruimte was zo'm k*tmuts van een assistente die haar wel even wilde aanpakken, want m'n merrie wilde niet graag stilstaan, tussen alle apparaten. Toen heb ik dat achterlijk mormel even goed verteld dat als ze dat nog keer zou flikken, ik de kop van haar romp zou trekken.

Mijn merrie krijgt heus wel een corrigerende tik, en ik maak met houding duidelijk als ik ergens niet van gediend ben. Agressie of geweld werkt averechts! Ik vind dit alleen maar een teken van zwakte en domheid van de mens, want dan blijkt het maar weer hoeveel onkunde er is.

Mijn merrie is vechter, vecht zich liever dood, dan dat ze zich toegeeft. Goh, een knal hier en een trap daar.. Daar zijn de vorige mensen zo enorm mee opgeschoten!! Dus niet!!

Mensen kunnen zo verachterlijk stom zijn..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:10

Als ze over de grens gaan dan volgt er een snelle reactie. Kan een tik zijn, een gil of een schop. Slaan, bijten en omver duwen is gewoon uit de boze. Heb zelfs geen spijt van een tik die ik mijn paard uitdeelde omdat ze me beet terwijl de fysio bezig was. Dit deed haar pijn want normaal bijt ze nooit. Mijn reactie was erg snel maar niet helemaal terecht. Aan de andere kant is het voor haar wel duidelijk, misschien wel duidelijker dan dat ik geen tik gaf.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:04

Hallo,

even een paar reacties samengevat. Lachen

Mirr84 schreef:
Tsja, als er een lomp paard bovenop mijn voet staat ga ik niet vriendelijk vragen of hij er even afgaat Nagelbijten / Gniffelen

Dat was nou net een voorbeeld waarbij je vaak ziet dat een paard inderdaad een mep krijgt.
Vanuit het mensenslachtoffer wel begrijpelijk, want het kan echt zeer doen. Maar de mep is voor het paard totaal onbegrijpelijk.
Want als iemand zó dicht bij een paard staat dat dat paard op je voet kan staan, dan kan dat paard je voet niet zien.
Paard stapt dus volledig per ongeluk op je voet. Is zich van geen kwaad bewust, en krijgt (naar zijn idee) 'zomaar' een lel.
Conclusie: als een paard op je voet stapt is dat je eigen schuld. Je stond te dichtbij of was zelf niet snel genoeg om je voet terug te trekken.

muppetmayo schreef:
Ik blijf nu wel heel benieuwd naar de mensen die zeggen nooit een tik uit te delen.
Hoe doen jullie dat als je paard maaiend op je afkomt tijdens het longeren?

Het lijkt een beetje flauw, maar bij mensen met wat meer ervaring zal dit niet zo snel gebeuren. Die zorgen in de voorbereiding er al voor dat een paard netjes leert lopen aan de longe.
En misschien is het ook wel te voorkomen door in een vroeger stadium al signalen op te vangen dat het eraan staat te komen.
Sta je altijd in de juiste longeerpositie? Iets achter het paard?
Mocht het paard je toch te snel afzijn en op je afkomen, ren dan om hem heen zodat je weer in de juiste positie komt vanwaar je hem kunt voorwaarts drijven.
Heb je dit gedrag al eens op de video opgenomen? Misschien heel leerzaam om eens terug te zien wanneer het paard naar binnen komt, wat jouw houding en positie op dat moment zijn, en wat je lichaamstaal zegt. Lachen
En tot slot: waarom in vredesnaam zou een paard op je af willen komen? Dan is er toch iets niet in orde met de verstandhouding. Des te meer reden om dáár aan te werken, en niet te gaan slaan.