Paard is 'boos' op me

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Re: Paard is 'boos' op me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:57

Ik realiseer me zeker dat er paarden zijn die het als zeer vervelend ervaren als ze op stal staan, maar denk niet dat dit bij topicstarter het geval is aangezien ze na 2 dagen op het land nog steeds hetzelfde gedrag vertoonde.

Ja jij vind dat een paddock het minste is wat je kunt doen, helaas zijn er maar weinig stallen waar je een hengst kan stallen ( ook al is hij pas 1,5 ) en ben ik allang blij dat hij ook buiten wordt gezet wanneer mogelijk maar kan hem moeilijk bij een merrie bij zetten. Wanneer hij gecastreerd is dit natuurlijk geen probleem meer, maar zullen we toch met z'n alle moeten afwisselen met 1 wei/paddock.
Bovendien vind niet elk paard het prettiger om altijd buiten te staan op een zo groot mogelijke weide? Mijn merrie staat heel graag buiten maar alleen wanneer er ook meerdere soortgenoten bij staan. Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar die van mij staan zo zuidelijk als bijna maar kan en de weides liggen op een behoorlijk steile berg, we hebben er een paar op het " huisperceel " die vlak zijn maar die worden in de winter ook gebruikt voor de merrie's met veulen aan de voet en paarden die wat meer in de gaten gehouden moeten worden, dus die kunnen we niet allemaal laten kapotlopen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:17

Mijn paard had na ziekte en op stal ook ander gedrag op het land, wat na een paar dagen gelukkig weer veranderde naar zijn normale gedrag. Kan je nagaan wat een effect het op je paard kan hebben Scheve mond . Ik ken het paard van TS natuurlijk niet, maar ik blijf erbij dat een jonkie niet zo lang op stal hoort te staan. Knipoog
Ik heb veel jonge paarden gekend in mijn leven en niet een vond het fijn om lang op stal te staan. Ze bruisen van de energie, hebben behoefte om te spelen, te ravotten en sociaal contact te hebben. Net als veel oudere paarden overigens.

Wat het houden van hengsten betreft; ik vind het verschrikkelijk hoe sommige hengsten gehouden worden. Heb ooit eens op een stalling gestaan, waar de hengsten dag in, dag uit binnen gehouden werden in een geisoleerde stal. Ik kon dat niet aanzien en ben na veel gezeur na 3 wkn al opgestapt (mede omdat ik daar nog veel meer ellende met paarden meegemaakt heb). Aan zo'n stalling wil ik geen cent meebetalen. Boos!
In Zuid-Europa heb ik diverse plekken gezien, waar men minder panisch met hengsten deed. Toch apart dat het daar wel kan en hier niet?

Jij laat je hengst dus castreren? Gelukkig maar. Lijkt mij fijner voor hem om toch nog een paardenleventje te kunnen hebben tussen het opstallen door. Knipoog

Mijn paard staat niet alleen buiten op een groot land, hoor. Hij staat in een kudde natuurlijk. Ik woon gewoon in NL, dus het is behoorlijk plat hier Knipoog . Heuvels hebben we hier eigenlijk alleen op de hei, in de buurt, maar het land bij ons is zo plat als een dubbeltje. Lachen
En het winterstuk wordt ook plat gelopen, maar elk voorjaar trekken we het recht, laten het even met rust en voila, binnen no time staat er weer gras. Wij hebben ca. 16 hectare grond daar, dat scheelt natuurlijk. Al hoewel we ook aardig wat paarden hebben staan, in de zomer al helemaal (extra zomerweidegangers).

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:36

jelle2005 schreef:
Ik heb dit hele topic even gelezen...

Nu vind ik dat TS best veel wordt aangevallen ook... Wij hebben een fokstal en hebben vandaag de paarden op stal gezet omdat het gewoon te nat werd in het land... Wij hebben een 3 jarige, 2,5 jarige, 2 enters en een veulen ook op stal staan die gaan gewoon elke dag naar buiten omdat ze anders niet meer te hanteren zijn... Maar al onze andere paarden blijven gewoon op stal staan en dat doen we al jaren en nog nooit geen problemen mee gehad...

En als je een veulen naar de opfok brengt komt het ook in een hok... Wel een groter hok maar ze komen niet in een land... En ze staan er met meer in zodat lekker even rennen er niet inzit... En alle jonge hengsten die de hele zomer hebben buiten gestaan komen ook van het een op het andere moment in een stal te staan en komen er misschien 2 keer per dag een half uurtje uit... Dus die zitten in dezelfde situatie...

Als ik dit lees heb ik er wel respect voor want ze probeert toch van alles om het te verbeteren...

En als er dan toch mensen zijn die denken dat ze het zo goed weten snap ik niet dat sommigen zeggen dat hun paard 24/7 op de weide staat maar dat ze er niet elke dag komen... Dan mag je ook hopen dat er wel anderen komen want het beestje hoeft maar koliek te krijgen in die dagen dat je er niet bent of in het draad te komen... Dan ben je ook te laat...

Ik wil je nog veel succes wensen met je paarden ik heb er een stuk of 30 (heb nog een aantal bij een trainingsstal staan ) en ze worden allemaal super goed verzorgt en als ik dat van jou lees zie ik dat jij ook het beste voor je paarden wilt...

Ten eerste; ik ben aan t zoeken naar een opfok voor het eventuele veulen dat ik misschien volgend jaar krijg, maar geloof me, er zijn ZAT opfok stallen waar de paarden gewóón op het land gaan en alleen een schuilstal hebben. Als jij alleen opfok kent waar ze in een stal staan heb je niet goed gezocht en zou ik nog even door zoeken Haha!

Ten tweede, ik kom elke dag op stal, maar kan evengoed te laat zijn als mijn paard in een draad terecht komt of koliek krijgt. Beetje slap argument dus. Daarnaast zijn er over het algemeen dagelijks mensen op stallen en dus kunnen ook díe mensen de paarden in de gaten houden. Die zullen een paard met koliek gerust niet laten liggen hoor.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:40

Over het houden van hengsten kan je heeeeeeeeeeeeeeeeele discussies voeren!! Dat is ook iets waar de meningen altijd over verdeeld zullen blijven en zoo is het ook in dit topic.

Ik vind het goed dat TS hulp vraagt maar wat vrijdag geregeld kan worden, kan ook vandaag en had eigenlijk al geregeld moeten zijn voordat de paarden er kwamen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:02

Ik vind het goed dat TS serieus haar best doet om dingen te veranderen. Dat is niet makkelijk in haar situatie.
Ik denk dat er veel gewonnen is als ze idd een gedeelte van de wei afzet met prikpaaltjes en een stroomdraadje en daar de paarden dagelijks een paar uurtjes de benen te laten strekken.
Dat is een goed begin.

Verder wil ik mij even specifiek tot ts richten, ik snap heel goed dat je geen paarden wilt wegdoen, maar toch is het iets waar je je gedachten over moet laten gaan. Waarom? Je hebt de paarden voor je plezier, neem ik aan. Niet als kostwinning.
Maar als je altijd stress hebt om ieder paard goed te verzorgen en ermee te werken, groeit het je snel genoeg boven je hoofd en verdwijnt het plezier erin net zo snel. Stel je voor dat je twee paarden hebt, bv een op leeftijd en een jong paardje,en je hoeft alleen daarvoor te zorgen en ermee te werken... kun je je voorstellen hoeveel makkelijker het is om daarmee dan ook echt een band op te bouwen en een vriend voor het leven te verwerven? Tijd te hebben om samen te tutten, oefeningen te doen en de bossen in te trekken? Gewoon van elkaar te genieten?
Is dat niet veel prettiger dan altijd rennen om alles verzorgd te krijgen.
Ik snap dat je de andere oudjes niet de deur uit wilt doen, maar misschien kijken voor een verzorgertje voor de andere oudjes?
En dan beslissen welk paard van je zusje is en dan ook echt de verzorging en al het overige aan haar overlaten.
De overige paarden zou ik dan echt verkopen en van de opbrengst wellicht een paddock aanleggen.

Voeren en buitenzetten kan wellicht met je zusje en evt verzorgster dan op toerbeurt. Op die manier krijgen jullie, en vooral jij, wat rust en kan je echt lol beleven aan de paardjes.

Want natuurlijk speelt het binnenstaan een rol in gedrag van je paard, maar ook je eigen stress. Paarden zijn daar supergevoelig voor. Het kan heel erg veranderen als je zelf geen haast meer hebt en je volledig aan haar kan weiden en aan haar opvoeding. Want die heeft ze ook nodig en ook daarin gaat tijd zitten.

Verder nog ff over de opfok. Hier is opfok buiten met schuilstal gebruikelijk. Zeker niet in stallen. Bovendien is het bewezen (rapport van gelezen)= dat paarden die standaard dagelijks buiten staan en in een opfok in buitengebied zijn groot gebracht, veel minder blessure gevoelig zijn omdat de beenderen en spierstelstel veel beter is ontwikkeld.
Hierachter staat een kudde met nu 8 jonge hengsten. De wei is natuurgebied met omgevallen bomen, rotsen ed... als je die paarden erover heen ziet racen, krijg je bijna een hartaanval.
Typisch genoeg mankeert die paarden nooit iets en zijn ze, hoewel nauwelijks gehanteerd, respektvol naar mensen.

Ook mijn twee shetten gaan in een onvoorstelbare vaart over ongelijk grondgebied zonder problemen.

Overigens staan mijn 4 paarden ook 24/7 buiten, met de beschikbaarheid van een stal met dikke laag stro waar ze in en uit kunnen naar believen. Ik kom er minimaal 2 keer per dag.
Buitenstaan staat absoluut niet gelijk aan verwaarlozing.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:08

Mensen, dat de paarden nu opeens naar binnen moeten ivm. kapot lopen van de weide´s vind ik pure onzin.

Dat heeft gewoon te maken met goed onderhoud van je weide´s.
Onze staleigenaar houd deze gedurende het jaar ontzettend goed bij, wat inhoud dat onze paarden gewoon het hele jaar op de wei kunnen. Niks niet kapot lopen en dan geen mooie weide´s in de zomer.
In de winter gewoon lekker buiten en in de zomer nogsteeds. En de weide´s zijn gewoon super groen in de zomer.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:24

Hoe krijgt hij dat voor elkaar dan?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:47

Dat vraag ik me ook af. Hoe krijg je het voor elkaar om een natte drassige wei toch super goed te houden wanneer er in de winter paarden overheen denderen en over sporen enzo nalaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:49

Kan niet.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:51

Dat kan niet. Als de grond nat is en dus zacht, zakken die paarden door de zode heen waardoor je kuilen krijg.
Hoe meer paarden des te groter de schade. Als je een groot stuk land hebt, kan het wel zijn dat het er enigzins goed uitziet maar, aan de dreef wordt het al snel een baggerzooi omdat ze daar allemaal 2x per dag over een smal stukje moeten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:53

wel als je een weide van 10 hectare hebt...dan valt de schade erg mee...alleen bij de uitgang is het dan stuk...maar ja..wie heeft nu een weiland van 10 hectare?
Ik niet....ik leg mij erbij neer dat het vertrapt word,liever dat dan een paard de hele dag op stal....

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:57

heb de paarden liever op een vertrapt stuk grond met een flinke berg hooi dan de hele dag in een vierkant hok..

En ik denk velen met mij...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:12

zéker als je gewoon een deel van de weide afzet. Dan blijft de rest van de weide goed voor de zomer en kunnen ze nu evengoe dnog naar buiten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:19

Mijn paarden komen ´s winters gewoon buiten. Niet 24 uur per dag, maar toch zeker wel een uur of 7. En ik heb zomers toch volop gras hoor, hier wordt het niet kapot gelopen. Maar ik heb dan ook niet tig paarden op een kluitje staan, ze staan met zijn achten op 3 ha. grond.
In mijn groep loopt trouwens ook gewoon een hengst, geen enkel probleem. Waarom doet iedereen daar zo moeilijk over?

TS, ik vind het goed van je dat je probeert wat met de adviezen te doen!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:21

nou ja moeilijk... dan neem ik aan dat jij dus geen merries hebt lopen Clown Tussen ruinen moet een hengst inderdaad prima kunnen, maar tussen de merries wordt het toch weer lastig Haha!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:25

Een hengst tussen de merries gaat toch prima? Haha!

Alleen heb je dan volgend jaar een paar extra benen die de boel kunnen vertrappen Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:26

Ja hoor, ik heb van alles. Vijf merries, twee hengsten (okee, de ene is nog een veulen, maar de andere is volwassen) en een ruin. Gaat prima.
Nu is het zomers natuurlijk wel zo dat dat een beetje lastig is, maar dan is een draadje spannen zo gebeurd. Bovendien worden mijn merries gedekt, dus hij maakt weinig kans. En nu is er geen merrie hengstig, dus heerst er volledige rust.

Maar no way dat ik het dier de hele dag opsluit omdat hij toevallig hengst is.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:10

dat zal je mij ook nooit horen zeggen. Als je geen ruimte hebt om een hengst te houden en hij daarom op stal moet, moet je hem maar castreren. Pech dan.

Maar goed, we slaan even een andere discussie in, dus nu maar weer even ontopic Haha!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:57

Eff ook offtopc, wij hebben een shet hengstje van 2,5 jaar.
Die staat samen met mijn welsh A ruintje, mijn KWPN-merrie, mijn Shadow en met een arabieren ruin in de wei (de shet staat 24/7 in de weide).
Xantos (de shet) durft nog niet eens in de buurt te komen van mijn merries, ze zijn nogal dominant en truttig Clown

@ silence
Een paard kan wel degelijk een drassige weide kapot lopen.
Of je je weide goed onderhoud of niet.
Mijn vader kiest persoonlijk voor het natuurlijke onderhoud. Dus geen kunstmatige meststoffen en sproeien enzo.
Een paar keer per jaar, sleept mijn vader de weide.
Zo word ook meteen de weide bemest door de paardenmest.
! buitje regen erover en alle mest is weg en zit in de grond.
Het gras groeit als kolen.
Maar omdat onze weide op bosgrond liggen, laat et niet makkelijk water door.
Er liggen mega plassen in en al een paard daar doorsjeest, dan trekt ie alle wortels uit de grond.

jelle2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:11

@Twiggy2008:

Hier ergens in dit topic in het begin schreef iemand dat ze niet elke dag bij haar paarden kwam omdat ze toch buiten lopen... Dus even terug lezen...

Bij ons gaan de paarden als het kan ook naar buiten zowiezo de jonge paarden en de wat oudere ook een paar uurtjes per dag want we hebben er een paar bij die stalbenen krijgen anders..

En dat van de opfok stallen heb ik meerdere mensen over gehoord dat ze wel binnen staan... Wij zelf hebben de veulens onder een kapschuur staan waar een groot stuk land aan vast zit... Dus ik hoef ze zelf niet naar een opfok te brengen...
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-11-08 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:15

Ik vind het helemaal niet erg om te horen dat een paard op stal staat, mijn merrie staat momenteel wegens omstandigheden ook op stal, maar een paard wat zo veranderd doe je er geen lol mee blijkbaar. daarnaast vind ik 2 x per week longeren en verder op stal wel extreem, de meeste stalpaarden zijn ouder en worden gereden en verzorgd. Waardoor ze al minder uren op stal staan en aan hun beweging geholpen worden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:53

Silence schreef:
Mensen, dat de paarden nu opeens naar binnen moeten ivm. kapot lopen van de weide´s vind ik pure onzin.

Onze staleigenaar houd deze gedurende het jaar ontzettend goed bij, wat inhoud dat onze paarden gewoon het hele jaar op de wei kunnen. Niks niet kapot lopen en dan geen mooie weide´s in de zomer.
In de winter gewoon lekker buiten en in de zomer nogsteeds. En de weide´s zijn gewoon super groen in de zomer.

Dat je het pure onzin vind baseer je op jouw ervaringen?

Ik woon nu eenmaal in het zuiden van het land met veel kleigrond en ontzettend veel hellingen, de paarden lopen de wei gigantisch kapot op dit moment, bij het berg aflopen glijden ze ieders keer een beetje door, wat dus allemaal kapotte stukken opleverd. Paarden staan bij ons zeker niet op een kluitjes, laatste maand mochten de paarden met maximaal 4 op 1 weiland ( weiland zal zo'n 2 hectare zijn ) en die is toch behoorlijk kapotgelopen al, laat staan dat het de hele winter zo zou blijven.
Heb ook op een stal gestaan waar de paarden wel dagelijks buiten kwamen, en ook in de winter van 8.00uur smorgen tot 16.00uur, bij extreem weer werden ze al om 12.00uur binnen gehaald en alleen als de grond echt hard bevroren was moesten ze binnen blijven omdat het pad naar de wei behoorlijk modderig was en daardoor diepe kuilen had ( wat max 2 dagen achtereen is gebeurd ). Ondanks dat die paarden allemaal iedere dag buiten stonden lag er geregeld een op zijn gezicht en stond er elke maand wel eentje weer kreupel als gevolg van vallen, dus of dat nou weer alles is? Bergen brengt gewoon meer gladheid met zich mee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:55

Silence schreef:

mazzelpik Haha! helaas doen de stallen in mijn omgeving dit niet hoor.
de wei is 1 okt dicht gegaan.
gelukkig hebben we paddocks en een bak waar ze in kunnen overdag.
maar weiland kapot lopen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:47

Wij hebben gelukkig alles in eigen beheer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:20

Silence, ik woon op de klei, de helft van de wei staat zelfs onder water, sta je met je enkels in het water. No way dat hier een paard op kan lopen, zelfs ik loop er gaten in en als ik te lang blijf stilstaan, zit mijn schoen vast....