Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:04

Goh, wat een dierenliefde... Een tik is tegenwoordig niet meer voldoende? Nee, schoppen is danig uit den boze bij mij.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:16

HorseyDude schreef:
Goh, wat een dierenliefde... Een tik is tegenwoordig niet meer voldoende? Nee, schoppen is danig uit den boze bij mij.

Een tik is helaas inderdaad niet altijf voldoende, was het maar zo'n feest.

Had er vandaag nog zo een, was aan t vegen en kwam vlak langs zijn stal, beest kwam met tanden ontbloot, bek open door de tralies (wijde tralies) op mijn gezicht af, en wilde mij een flinke hap geven, was compleet niet onder de indruk van een tets op zijn kop (het enige wat ik op dat moment kon raken) gelukkig maakte de bezem wat meer indruk. Vind ik dat leuk? Nee. Was het nodig? Absoluut. Had ik hem een schop verkocht als ik erbij had gekunt? Jazeker, dat gedrag hoef ik niet, levensgevaarlijk.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:41

Hm, lees je onderschrift nog eens en ga eens terug naar waarom je dat toen vond?

Het is een prachtige tekst met een nog mooiere betekenis. Mis bij jou nu wel een beetje de essentie er van..

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:05

Malyma schreef:
Hm, lees je onderschrift nog eens en ga eens terug naar waarom je dat toen vond?

Het is een prachtige tekst met een nog mooiere betekenis. Mis bij jou nu wel een beetje de essentie er van..

Dat vind ik nog steeds, en daar leef ik ook nog steeds naar. Duidelijk zijn naar een paard en communiceren op een manier die ze begrijpen geeft juist de kans om een veilige en sterke vertrouwensband op te bouwen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:35

Dus als een paard op jouw voet gaat staan en lekker doordrukt verzoek jij jm vriendelijk of ie even opzij gaat?[/quote]
Als ie op je voet staat is schoppen vaak sowieso geen optie meer en sowieso laat ik het zo ver niet komen. Als ie op je voeten gaat staan heb je sowieso ale e.e.a laten gebeuren waarop je al had kunnen reageren dus nee dan schop ik niet. Ik heb altijd stalen neuzen aan dus zelfs als het gebeurt heb ik er geen last van en kan in hem gewoon kordaat achteruit zetten. Niet iets wat bij mij onder 'potentieel gevaarlijk' valt.[/quote]

Gaat er mij meer om hoe jullie dat doen, m'n oude paard ging vaak op m'n voet staan en dan lekker doordrukken, dan krijgen ze van mij een schop als ik al 10 x gedrukt heb, ik ben van het hard opvoeden, daar krijg je de fijnste paarden van. Niet dat ze van schoppen en geweld beter worden, maar wel dat ze op hun plaats worden gezet wanneer nodig, hun horen uit te kijken. (En dan kan heel bokt er een mening over hebben,het is mijn mening) is het puur een keer perongeluk, dan vind ik het niet erg en sla/schop ik nooit. Maar mocht het vaker gebeuren in een korte periode, ja dan
Schop ik wel eens. ik ben de baas en niet hun.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:35

Ah zo.. En daarom kwam "het beest" met ontblote tanden met zijn "bek" door de tralies...?

Nee gekheid, ik snap jullie best, maar denk je eens in dat als het dan eens echt op een confrontatie uit zou draaien, je zo'n dier dan lichamelijk echt niet aan kan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:52

Francieen schreef:
Gaat er mij meer om hoe jullie dat doen, m'n oude paard ging vaak op m'n voet staan en dan lekker doordrukken, dan krijgen ze van mij een schop als ik al 10 x gedrukt heb, ik ben van het hard opvoeden, daar krijg je de fijnste paarden van. Niet dat ze van schoppen en geweld beter worden, maar wel dat ze op hun plaats worden gezet wanneer nodig, hun horen uit te kijken. (En dan kan heel bokt er een mening over hebben,het is mijn mening) is het puur een keer perongeluk, dan vind ik het niet erg en sla/schop ik nooit. Maar mocht het vaker gebeuren in een korte periode, ja dan

Maar is het dan niet vooral jouw frustratie die je even kwijt kan omdat het paard weer expres op je tenen gaat staan? Want echt helpen deed het blijkbaar niet als je je verhaal begint met mijn oude paard deed dat vaak.

Dat je een keer gefrustreerd raakt en denkt potjandorie ik zal je toch eens... kan ik prima begrijpen, zeker na de zoveelste beurse teen. Maar opvoedkundig heeft het bar weinig waarde.
Zelfde met noodgevallen die gevaarlijk zijn, natuurlijk moet je dan alles doen om veilig te blijven en als het dan niet zo liefelijk is allemaal is dat pech hebben, maar is het niet anders. Maar dat betekend wel terug naar het tekenbord, het leren moet dan nog beginnen.
Slaan/schoppen heeft gewoon geen opvoedkundige waarde, op z'n allerbest is het een patroon doorbreking, maar als je dat nodig hebt is er al erg veel fout gegaan (waar je niet altijd wat aan kan doen, kan ook een rugzakje zijn die het paard met zich meeneemt).

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:59

@Bowen, dat vind ik goed verwoord en, helemaal mee eens.

@Francieen, van hard opvoeden "krijg je de fijnste paarden"? Klinkt nogal tegenstrijdig

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:08

Dat klopt bowen.
Dat is het. Even de gewoonte doorbreken om daarna met opvoeden te beginnen.
Werk je op een stal waar paarden ter correctie staan is dat zelden alleen voor onder het zadel. Al denken de baasjes vaak zelf wel.
Het begint al bij gedrag van een paard dat heeft geleerd van het baasje dat pas op toch geen betekenis meer heeft.
En dan moet je helaas soms verder optreden.
En dan kom je bij dit topic uit.
En is het antwoord. Ja soms schop of sla je.
Maar niet uit frustratie. Niet uit boosheid of onkunde.
Maar om te doorbreken wat echt niet toelaatbaar was.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 18-12-15 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:37

Malyma schreef:
@Bowen, dat vind ik goed verwoord en, helemaal mee eens.

@Francieen, van hard opvoeden "krijg je de fijnste paarden"? Klinkt nogal tegenstrijdig

Waarom? Als je van jongs af aan doordrukt wat je niet wilt hebben, doen ze dit vaker niet meer. Dus moet ke streng zijn.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:38

bruintje123 schreef:
Dat klopt bowen.
Werk je op een stal waar paarden ter correctie staan is dat zelden alleen voor onder het zadel. Al denken de baasjes vaak zelf wel.
Het begint al bij gedrag van een paard dat heeft geleerd van het baasje dat pas op toch geen betekenis meer heeft.
En is het antwoord. Ja soms schop of als je.

Amen

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:39

Schoppen is een groot woord, maar ik geef mijn paarden ook wel eens een flinke duw met mijn voet. Op volle kracht de punt van mijn laars in zijn buik planten, dat kan ik niet. Maar zolang het rechtmatig is, ben ik er niet op tegen. Na 10 vragen en waarschuwen en nog niet luisteren, is het jammer! Nou ligt het ook wel aan wat ze doen.. Een verkeerde stap zetten, op mijn teen staan, willen bijten, dan schop ik niet. Maar als ze gericht naar mij schoppen, over me heen lopen, steigeren of mij alle kanten op slepen, dan krijgen ze een schop als ik niets anders bij de hand heb. Ze weten wel beter dan dit soort grapjes uit te halen.

Ik vind het zeker niet leuk om te doen, maar ja, dit is beter dan over me heen laten lopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:45

Francieen schreef:

Als een paard bij herhaling op je voet kan gaan staan, dan let je niet op! Ook dan is die schop niet nuttig, je bent gewoon te laat. >;)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:46

Waratje schreef:
Francieen schreef:

Als een paard bij herhaling op je voet kan gaan staan, dan let je niet op! Ook dan is die schop niet nuttig, je bent gewoon te laat. >;)

Waarom zou ik dam niet opletten? Zoals ik hierboven zeg heeft mijn nieuwe dit 2 x gedaan en daarna was het over..

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:51

Malyma schreef:
Ah zo.. En daarom kwam "het beest" met ontblote tanden met zijn "bek" door de tralies...?

Nee gekheid, ik snap jullie best, maar denk je eens in dat als het dan eens echt op een confrontatie uit zou draaien, je zo'n dier dan lichamelijk echt niet aan kan.

Het 'beest' in kwestie betreft een paardje op mijn werk, hengst, net 2 en net uit de opfok teruggehaald. Daar heb ik inderdaad (nog) geen bruggen mee gebouwd, en t dier heeft nog geen respect voor mij. Komt vanzelf :j (en ja, ik zeg bek. En poten, en kop. En beest. Tis een beest namelijk haha)

En nee gekheid, als je t beest vanaf t begin duidelijk maakt dat jij dus de leider bent hoeft het niet tot een confrontatie te komen. Dat gebeurt als t beest aan jouw leiderschap twijfelt. Dat doen ze soms, en als je dat dan goed oplost hoeft het niet uit de hand te lopen :)

Ben nadat het 'gevaar' geweken was ook gewoon de stal ingelopen trouwens, heb het paard een paar passen naar achter gestuurd, en daarna was t ook weer goed, alles was weer duidelijk en heb later nog heerlijk met hem staan kroelen, die gestolen knuffel momentjes blijven het beste deel van mijn werk :)
Laatst bijgewerkt door saddledancer op 18-12-15 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:52

Twee keer is niet "vaak", maar wel 1x teveel. Paard kreeg de kans om het een tweede keer te doen, dus baas heeft niet opgelet.....

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:55

Malyma schreef:

Daar ben ik het mee eens. Mooie woorden, maar volgens mij heeft Saddledancer er niet bijster veel mee in de praktijk...

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:02

Pocca_Locca schreef:
Malyma schreef:

Daar ben ik het mee eens. Mooie woorden, maar volgens mij heeft Saddledancer er niet bijster veel mee in de praktijk...

Ohja joh? Je kent mij ook echt goed natuurlijk. Als je weet met wat voor dieren ik werk en hoe ik met die beesten werk, dan pas moet je oordelen. Ik stel duidelijke grenzen en ben ontzettend consequent, en dat ik mijn werk niet kan doen door alleen maar koetsjiekoetsjie te roepen betekend niet dat ik geen open communicatie voer met de paarden.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:12

bruintje123 schreef:
Dat klopt bowen.

Ik kan me vergissen, maar heb het gevoel dat je de tekst van Bowen toch net ietsje anders interpreteert dan dat waarschijnlijk bedoeld wordt.

Mijn inzien doorbreek je niet toelaatbaar gedrag beter niet met een trap/schop of slaan, maar moet je terug naar het begin, terug naar de tekentafel, waar je 'het ontwerp" maakt, van hoe je wilt dat de relatie tussen jou en paard er uit zal zien. Begint dat meteen met een schop, dan trap je bij voorbaat de deur al dicht.

bruintje123

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:18

Nee hoor. Dan trap je de deur niet dicht.
Dan geef je een grens aan.

Paarden in een kudde gaan ook niet om de tafel zitten om het te bespreken.
Gaat er een over de grens krijgt hij ook direct tegen reactie.

Mensen vermenselijken teveel.
Wij raken overstuur van een tik.
Een paard niet. Of het moet onterecht zijn.

Maar onterecht pas op zeggen of hem teruguit plaatsen is net zo kwalijk.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:23

Ohja want je paard gaat je netjes vragen wat jij nou niet prettig vond aan zijn behandeling :')

Ik denk ook dat je schoppen en schoppen hebt.
Ik geef mn pony ook wel eens een liefelijk schopje tegen de kont als je opzij moet en ik kom handen tekort

Maar het beest is ook Honds brutaal door gebrek aan opvoeding in de eerste 3 jaar van zn leven en hij heeft toch echt wel es een harde les moeten leren om zichzelf en andere uit gevaarlijke situaties te helpen

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:25

Malyma schreef:
bruintje123 schreef:
Dat klopt bowen.

Ik kan me vergissen, maar heb het gevoel dat je de tekst van Bowen toch net ietsje anders interpreteert dan dat waarschijnlijk bedoeld wordt.

Mijn inzien doorbreek je niet toelaatbaar gedrag beter niet met een trap/schop of slaan, maar moet je terug naar het begin, terug naar de tekentafel, waar je 'het ontwerp" maakt, van hoe je wilt dat de relatie tussen jou en paard er uit zal zien. Begint dat meteen met een schop, dan trap je bij voorbaat de deur al dicht.

En als je dan terug gaat naar 'het begin' zoals jij het zegt, hoe zou jij het dan aanpakken? Wat zou jij doen als een knol je levensgevaarlijk aanvliegt? Ik doorbreek de situatie dan inderdaad met een klap of trap, en zodra het gevaar geweken is ga ik bedenken wat er mis ging ennwat we daaraan gaan doen om het voortaan te voorkomen. en dan heb ik het dus wel over echt gevaarlijke situaties he, niet een paard dat eens iets te hard terugkriebelt, of me eens voorbij loopt o.i.d. maar paarden die tegen je op steigeren, je echt hard proberem te bijten,gericht schoppen, of pletten, dwars door je heen lopen, en andere acties die mij levensgevaarlijk kunnen verwonden.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:38

Ik bedoelde dus NIET dat je in dat geval niet alles moet doen om je te beschermen. Het was ook zeker geen kritiek.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 07:03

Malyma schreef:
Ik bedoelde dus NIET dat je in dat geval niet alles moet doen om je te beschermen. Het was ook zeker geen kritiek.

Maar ondertussen vind je wel dat ik 'nog eens goed naar mijn onderschrift moet kijken en bedenken waarom ik dat toen deed' omdat de paarden waarmee ik werk soms een flinke tets of schop krijgen. Klinkt best wel een beetje als kritiek hoor ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 08:00

[quote="bruintje123"]En ik heb altijd een halstertouw bij, die kan hij krijgen waar hij wil. :)[/quotep]

Dit dus!!
Een schop is voor mij gerechtvaardigd in een uiterst noodgeval..