Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:15

Malyma schreef:
Toch ben ik van mening dat die zin van Pocca_Locca een betere waarheid bevat.

Weet zeker dat je door geweld en dwang toe te passen niet het soort aanzien krijgt wat je graag zou willen..

Dat ligt gewoon aan de situatie. Niemand zegt hier dat je een paard moet opvoeden op basis van geweld.

Maar als een paard gericht naar je trapt heb je best het recht om jezelf te verdedigen en het paard duidelijk te maken dat dit niet nog een keer mag gebeuren. En er lijkt mij geen duidelijkere manier dan in paardentaal zelf, dus zoals paarden het onderling oplossen.

Nu zal ik zelf nooit een paard schoppen, rijd enkel op goedopgevoedde manegepaarden en een gevaarlijkpaard heropvoeden is niet aan mij weggelegd. Maar ik heb wel gevallen gezien, waarbij een goedgetime straf heel wat heeft opgelost!

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:53

Je moet de sociale normen en waarden van paarden en mensen niet door elkaar gaan halen. Grootste fout die je kan maken. Zeker bij jonge paarden. Je kan van iemand die een andere taal spreekt ook niet verwachten dat hij Nederlands direct begrijpt. Dat moet je hem leren.

Heb nog steeds (10 jaar later) een flinke deuk in mijn bovenbeen. Trap van een hengstveulen gehad. (Let wel, ik stond in de deuropening, meneer draaide zich in een split second om en haalde uit.) Zijn manier om te zeggen dat hij liever niet aan een halstertouwtje wilde lopen...

palousa_boy

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:54

Door dat soort types ben ik voor m'n 30e al versleten ;) maarja, moet je maar niet in de paarden gaan werken.

Hengsten zijn wat dat betreft het meest onberekenbaar, zeker als ze al op de kliniek staan om geruind te worden ivm hun gedrag.
Maar in zulke gevallen schroom ik ook niet om "de box even bij elkaar te vegen" (inclusief paard uiteraard, maar dat is niet bokt verantwoord dus dat zet ik er niet bij :+ )

Als men je vertrouwd met zulke paarden, dan kom je ze vaker tegen. Dan gaan ze je vragen om dat paard even op z'n plek te zetten omdat er weer eens iemand naar het ziekenhuis moest met een stel gebroken vingers bijvoorbeeld (had het paard op gestaan nadat hij de stapmolen uit gerend was en daar de eigenaar toevallig tegen kwam maar van "ho" niet echt onder de indruk was).

Of paarden die over de eigenaar heen denderen omdat de wei belangrijker is dan 5 tellen wachten tot ze ook echt in de wei staan en het halster los is gemaakt.

Zo zijn er nog wel 1000 voorbeelden.
En zeg ook niet dat het altijd aan het paard ligt, want vaak is het ook een gebrek aan handigheid en kunde van de eigenaar. Deze krijgt dus vaak ook nog even een spoedcursus tegen de tijd dat het paard weer normaal kan doen.

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:12

Niet schoppen, maar laten weten dat iets niet mag op een vriendelijkere manier vind ik wel ok.
Ik heb een vrouw op stal die haar paard echt een vuistslag op de neus geeft waneer het paard iets fout doet, wat ik echt zielig vind.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:24

Chynnafifi schreef:
Niet schoppen, maar laten weten dat iets niet mag op een vriendelijkere manier vind ik wel ok.
Ik heb een vrouw op stal die haar paard echt een vuistslag op de neus geeft waneer het paard iets fout doet, wat ik echt zielig vind.

Dat laatste is wat anders dan een paard een schop geven uit zelfbehoud.
Iets fout doen is wat anders als gericht bijten, slaan of pletten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:39

Chynnafifi schreef:

Ik ben ook wel eens iemand tegen gekomen die zijn paard een rotschop onder zijn buik gaf omdat het dier niet snel genoeg omstapte.Die vent heb ik ook de huid volgescholden...die was zijn eigen frustraties op dat arme dier aan het botvieren.Moet je in mijn bijzijn niet flikken...

Nogmaals...een paard schop je niet uit onkunde of frustratie,alleen als de situatie dreigend is en mens/dier gevaar lopen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:57

@palousa_boy; al voor je 30e versleten door omgang met paarden? :oo

Dat hengsten het meest onberekenbaar zijn ben ik niet helemaal met je eens. (durf het hier bijna niet te zeggen) Wel veel heftiger in hun reacties, en als je dan niet ziet waar dat vandaan komt dan komt het wel echt over als onberekenbaar.

En niets ten na dele van jou hoor, maar ik denk nu wel gelukkig maar dat mijn hengst destijds niet bij jou op de kliniek is geweest... Die ik toen overigens niet om zijn gedrag heb laten castreren, maar kon toch zeker heel heftig reageren. Als dan ook nog even de stal met hem was "aangeveegd"...?
Maar nee, ik begrijp jou wel, en de mijne had ik verder prima opgevoed. Mijn conclusie is dan ook dat het aan de eigenaar ligt en niet aan het paard.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:21

Nouja als je een aantal dagen gewoon de stal kunt opstrooien (bij die hengst dan) en een andere dag bedenkt hij ineens dat hij bij het openen van de boxdeur dat er een 360* karatetrap aan te pas moet komen om mij tegen de boxdeur 3 meter verderop te werpen, dan ben ik ook niet voor reden vatbaar.
Dat beest was gewoon levensgevaarlijk.

En ik heb ook met hele leuke hengsten gewerkt dus het is echt niet dat ik als ik een klokkenspel zie hangen dat ik die perse moet laten luiden door m'n stalen neus er tussenin te planten bijvoorbeeld.
Ik heb ze ook gehad waarbij we gingen loten wie er als eerst de box in ging (moest toch iemand in want hij moest toch echt getraind worden).

Ik heb er ook een keer een op m'n rug gehad, die dacht dat ik wel leuk dek materiaal was, die heeft ze ook gekregen.

En door dit soort zaken ben ik aardig gedeukt van binnen ;)
Trappen tegen m'n heup, gebroken vingers door halstertouwen, paard dat op m'n knie en enkel heeft gestaan toen ik er af viel en met m'n voet in de beugel bleef hangen (daarbij m'n knie gekneusd, verdraaid en gescheurd en m'n enkel gekneusd), gekneusde pols door een paard dat naar me sloeg tijdens het longeren, gekneusde enkel door een paard dat bij het in de wei zetten plots omdraaide en met 2 hoeven op mijn enkel af moest zetten om weg te galopperen, stukjes uit m'n hoektanden door een harde kopstoot etc etc.
Maar dat krijg je als je veel met minder brave paarden werkt denk ik.

Uiteraard probeer ik bij het "corrigeren" zo veel mogelijk rekening te houden met het paard zelf. Dominante paarden krijgen een andere behandeling als paarden die iets doen (of juist niet natuurlijk) omdat ze bang zijn.
Tuurlijk schat ik ook weleens iets verkeerd in en blijkt een paard toch anders te zijn, maar dan passen we het gewoon weer aan en gaan we het op een andere manier doen. Als het resultaat maar hetzelfde is.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:36

Aiaiai....!! Kerel, doe toch voorzichtig met jezelf... (en dat is goed bedoeld, zeker geen aanval)
Laatst bijgewerkt door Malyma op 15-12-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:36

Palousa...Ik ben ook zo "verkreukeld" := Geplet,getrapt,gebeten,overlopen...Leuk he,met paarden werken :D

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:45

Zoooo

Dan heb ik echt een beschermengel op mijn schouder gehad _/-\o_
Achterhoeven langs mn hoofd zien flitsen, maar niet geraakt. In totaal honderden meters in galop aan een touw meegesleurd door ex-renpaard; was eigenlijk meer maffe ervaring. Ook een hoop kopstoten gehad. Diverse keren met paard en al onderuit gegaan, ondersteboven/overdekop ook; enkel tijdje buiten westen want had geen cap op. Tussen 2 vechtende volwassen hengsten ingestaan; ben niet geraakt. Diverse keren gebeten; bij de laatste keer wel buiten westen. Maar dat was dan ook de laatste keer, vanaf toen ben ik het anders gaan doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:53

Tja, dat krijg je als je al die schoften in je handen geduwd krijgt ;) (en er voor betaald word).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:36

Bij mij was het altijd een verassing...er werd van alles in je handen gedrukt.Je leert paarden wel snel beoordelen,wat mij opviel is dat de meeste ongelukken veroorzaakt worden omdat ondeskundigen zich er ongevraagd mee gaan lopen bemoeien._-:( Dan moet je en paard...en persoon in de gaten houden en daar gaat het vaak mis :+

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:51

Ja, je hebt gewoon echt al je onverdeelde aandacht nodig en geen mensen of andere zaken die je staan af te leiden. Zeker bij de zgn moeilijke paarden gaat het dan juist mis.. recipe for disaster

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:26

Absoluut...heeft mij oa een deel van m'n kuitspieren gekost _-:(

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:31

Tinky12 schreef:
Absoluut...heeft mij oa een deel van m'n kuitspieren gekost _-:(

:oo :n

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:36

nuscaniels schreef:
YoutuberPMP schreef:
Het antwoord op deze vraag ligt echt voor de hand.

Schop een paard NOOIT.

1) het gaat je echt niets helpen, je loopt alleen de kans dat je hem/ haar vals maakt.
2) je loopt de kans dat je jouw paard blesseert
3) schop je jouw kind als die iets verkeerd doet, lijkt me niet. Dus doe dat ook niet bij een paard.

De beste oplossing lijkt me om te voorkomen dat je paard je schopt, dus blijf op een veilige afstand en wees erop bedacht. Als hij wil bijten kan je hem natuurlijk wel wegduwen en op een boze toon zeggen dat je dat niet wil.

Succes!

1: het heeft me goed geholpen in hele onveilige situaties, en het is een enorm meewerkend paard geworden.
2: dan schop je wel heel lomp.
3: een kind schop ik niet maar een tik op de broek schuw ik ook niet als dat nodig is.

En op veilige afstand van je paard blijven is lastig als je wilt borstelen. Of je doet het zoals een stalgenootje, borstel aan een bezemsteel binden omdat paardlief totaal maar dan ook echt totaal geen opvoeding had gehad, extreem dominant was en er echt gericht op uit was om mensen de vernieling in te helpen als ze iets moest doen waar zij geen zin in had. ( zoals bv al meelopen aan de hand)

met name punt 3. voordat mensen weer beginnen over slaan mag niet..

als een kind een tafelkleed van tafel staat te trekken waarop hete thee staat te stomen, ga je dan zoete broodjes bakken en onderhandelen met het kind of het zo vriendelijk wil zijn het kleed los te laten? OF gris je het kind weg, niet malend of je het te stevig vast pakt en zend het met een tik tegen de bips weg van de tafel.. Een kind dat met de vingers richting de haard gaat, een levensgevaarlijke handeling uithaalt, mag/moet best even goed schrikken, zodat het zoiets nooit meer zal uithalen.. Je kunt altijd daarna uitleggen dat het gevaarlijk is.. maar gevaar ziet een kind niet snel tot het het gevoeld heeft.. en dan kan het beter goed schrikken en daarom niet meer aan het tafelkleed willen trekken dan kennismaken met kokend water toch?

zo ook met een paard dat zich of jou in een gevaarlijke situatie manouvreerd. zoete broodjes bakken en bijstellen van de opvoeding is dan niet het juiste moment.. dat doe je op momenten dat je het van verre kunt zien aankomen en kunt anticiperen.. op het moment zelf, corrigeer je lik op stuk als het nodig is.. Een paard mag best even schrikken of wat voelen op het moment dat hij ongewenst gedrag vertoond dat potententieel gevaarlijk voor het dier of de omstanders is. zoete broodjes bakken, daar is het dan op dat moment te laat voor.. en dat hoeft geen onkunde of nalatigheid van een eigenaar of begeleider te zijn.. dat kan net zo goed al ontstaan zijn voor het dier uberhaupt in iemands handen is gekomen, of vanwege flight/fright respons van het paard, dat nu eenmaal een prooidier is en blijft. als je in een kleine ruimte werkt en een paard schrikt zich de tiefus ergens van en beland in flight/fight en kan niet weg.. dan ga je niet met een pan groentesoep aan de gang.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 01:25

Tja, en als je dat dmv schoppen en trappen duidelijk moet maken, ben je in mijn ervaring gewoon al te laat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:31

De eigenaar is te laat, maar dat is vaak niet degene die de klappen uitdeelt ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:49

Malyma schreef:
Tja, en als je dat dmv schoppen en trappen duidelijk moet maken, ben je in mijn ervaring gewoon al te laat.

als een paard niet reageert op je stem of lichaam, ben je altijd te laat en moet je dus anders handelen. En dat kan ook een guru op paardengebied overkomen, met 100 jaar ervaring. Immers, je mag er vanuit gaan dat een paard in normale omstandigheden reageert op taal of lichaamshouding.. maar kijk in de wei, hoevaak gaan paarden daar onderling niet doorheen en ontaard het uiteindelijk in een felle knauw of flinke trap? Ieder paard kan een keer een moment hebben, waarop hij dwars tegen alles in gaat, hoe gevaarlijk dat is, ligt niet aan onze zoete broodjes en groentensoep. maar aan wanneer en onder welke omstandigheden dat gebeurd.. en ook dat staat niet onder invloed van zoete broodjes en groentensoep, maar aan wat er in de hersenpan van het paard omgaat.. Je bent altijd te laat, omdat je in een situatie waarin een paard maling blijkt te hebben, alleen maar reactief bezig kunt zijn.. immers proactief vraag je iets/doe je iets/zeg je iets, maling hebben daaraan is de reactie van het paard.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:56

Jemig, ik bn echt een eeuwigheid niet op bokt geweest, maar dit topic leeft dus nog steeds :') ik heb deze week 1 keer geschopt, en 2 keer een klap uitgedeeld, verder alleen met een touwtje gedreigd of met dingen gezwaaid en heeeel veel rustig benaderd en gepraat. Het was een rustig weekje :D

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 01:04

saddledancer schreef:
Jemig, ik bn echt een eeuwigheid niet op bokt geweest, maar dit topic leeft dus nog steeds :') ik heb deze week 1 keer geschopt, en 2 keer een klap uitgedeeld, verder alleen met een touwtje gedreigd of met dingen gezwaaid en heeeel veel rustig benaderd en gepraat. Het was een rustig weekje :D

Well... Keep up the good work, hahaha 8)7

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:45

Pocca_Locca schreef:
saddledancer schreef:

Well... Keep up the good work, hahaha 8)7

Gelukkig KAN ik dat nog, omdat ik door mijn snelle reactie (en dus een schop) zelf niet de stal doorgetrapt ben. Fijn redmiddel af en toe hoor, die stalen neusjes van mij.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:50

Giolli schreef:
Ik schop alleen als paard steigert of mij plat drukt. En dan niet te zuinig ook.

Ik ook :j
En als ze bijt
Met zijkant van mijn voet en dan tegen de kont
Ongeveer hetzelfde als paarden dus alleen zachter omdar je het met de zijkant van je been doet
IK vind een schop duidelijker dan een tik op de neus ..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:28

Ik schop ook alleen in (levens)gevaarlijke situaties als platdrukken, aanvallen enz.

Gister liep m'n verzorgpaard me bijna omver toen hij de stal weer in wilde (er lag hooi := ). Dit is een gevoelig paard die slecht op correctie als schop of tik reageert. Met hem ga ik dus gewoon de stal weer uit en hij mag er pas in als hij rustig stilstaat. Zodra hij gaat drammen moet hij een paar passen achteruit.
M'n verzorgshet daarentegen kan als hij bij het poetsen blijft drammen en draaien (en zoals gister vrolijk over m'n voeten heen lopen) wel een tik tegen z'n hals verwachten als ik hem al meerdere keren heb teruggezet en 'UH' gezegd. Daar schrikt hij dan van en dan stopt ie.
Beide situaties vind ik geen schop waard, hoewel dat eerst en niet nog eens zo moet gebeuren. (moet weer eens een grondwerksessie gaan doen)