Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:21

Maar dat bedoelen andere wel als ze zeggen een paard krijgt een schop of mep.
Er wordt niet voor de lol wat geslagen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:24

Pocca_Locca schreef:
Feit blijft: je zal noooooit in rang en aanzien stijgen door geweld en dwang toe te passen. :)

Bij zulke reacties gaan ik toch echt aan de paardenkennis van het betreffende persoom twijfelen.

Ooit een kudde paarden eens goed bekeken? Als een onderdanig te veel in de personal space van en dominant paard komt, wordt ie niet op vriendelijke wijze verzocht om weg te gaan hoor. Daar komt een flinke mep aan te pas.

Mag je raden welk van de twee een hogere rang heeft. Hint: niet de onderdanige.

Wel moet je zoiets niet zomaar doen uiteraard. Bij een angstig paard schiet je er uiteraard niks mee op. Je moet wel kundig genoeg zijn om te weten wanneer een paard uit angst reageert of wanneer ie gewoon met je aan het knoeien is (jaa die zijn er zeker!!)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:40

Toch ben ik van mening dat die zin van Pocca_Locca een betere waarheid bevat.

Weet zeker dat je door geweld en dwang toe te passen niet het soort aanzien krijgt wat je graag zou willen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:51

Schoppen is ook niet voor respect te krijgen maar dat heb ik nog al getypt en daar wordt handig over heen geluld. Schoppen is om heel snel duidelijk te maken dat dát specifieke gedrag niet geapprecieerd wordt in een potentieel gevaarlijke situatie, eenmaal uit die situatie werk je verder op een rustige kordate manier.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:24

Ayasha schreef:
Schoppen is ook niet voor respect te krijgen maar dat heb ik nog al getypt en daar wordt handig over heen geluld. Schoppen is om heel snel duidelijk te maken dat dát specifieke gedrag niet geapprecieerd wordt in een potentieel gevaarlijke situatie, eenmaal uit die situatie werk je verder op een rustige kordate manier.

Ik heb niet het hele topic gelezen :o Sorry..
Het komt omdat de sfeer in de stukken die ik wel had gelezen nogal wat, eh, ja, negatief op me overkwam.

In wat je nu (weer) beschrijft, snap ik je wel, als je bedoeld dat je die schop gebruikt als het allerlaatste middel om je persoonlijke ruimte veilig te houden, als daarvoor al je duidelijk met lichaamstaal (in paardentaal welteverstaan) gegeven signalen, genegeerd zijn.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 14-12-15 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:41

Dat is het hele probleem...niet alles wordt gelezen.
Een paard geen je geen schop voor de lol,niet uit frustratie of woede...een goed getimde schop is een pittig en duidelijk opvoedkundig middel wat niet zomaar gebruikt mag worden.
Alleen in situaties die ronduit gevaarlijk zijn voor mens en dier.

Mensen die schrijven..."bij mijn paard is stem verheffen genoeg" nou prima toch geen punt.Hier gaat het om situaties waarbij paarden naar elkaar (in bijzijn van personen) of gericht naar een persoon willen trappen.Of op de een of andere manier duidelijk willen maken dat ze proberen om een persoon naar een lagere rang te krijgen.

Als je hier niet kort en krachtig bij optreed kunnen de grootste ongelukken gebeuren,als een paard uithaald en er zit iemand tussen dan kan deze persoon gewond raken en/of overlijden.

Paarden moeten gewoon netjes opgevoed worden en zich netjes gedragen als er mensen in de buurt zijn,hoe ze zich gedragen als ze alleen in de kudde staan,moeten ze lekker zelf weten.In mijn bijzijn wordt er niet gemiept of gemept want dan ga ik dat ook doen... :o

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:03

Tijdje geleden ging ik een tamelijk gestoorde, en zeer dominante arabische ruin bijvoeren in zijn wei. Ik was al gewaarschuwd" pas op hij bijt" oke, ik stap zijn wei in, paard zwaaien met hals, oren in de nek, ik had emmer voer, maar hij viel me echt niet aan ofzo, hij verwachtte alleen al meteen boos benaderd te worden, wat ik zag, was een onzeker paard die nooit beloond werd voor goed gedrag, alleen afgestraft voor slecht gedrag. Het enige dat ik deed om zelf veilig te zijn, was: mijn stem zo laag mogelijk, " zoo, lekker eten" een dominante houding, goed rechtop, eropaf lopen,je ruimte opeisen, voer in de bak, " dat is braaaf" ( hoge stem) eigenlijk geloof ik niet dat het zo vreselijk snel echt gevaarlijk is, pas als je paardentaal verkeerd opvat, of niet kent

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:04

De meeste "gevaarlijke knollen" zijn niet gevaarlijk. Geen enkel paard waarover jij hier verteld zou hier een schop krijgen, hoogstens een "ksst!" of een zwaai met het touw (niet raak) als ie te dicht in de buurt zou komen en de voorgaande signalen negeerd..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:12

Het is vooral wat je uitstraalt, dat eerste paard waar ik het over had, die op me af kwam galloperen kwam beslist niet dichterbij dan op anderhalve meter, toen hij zag dat ik niet bang was, en me groot maakte. Hoogstwaarschijnlijk zouden veel mensen in dit topic, dit als uiterst gevaarlijke situatie zien, en helaas de volgende keren, dat bewuste paard al wantrouwig benaderen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:14

Ayasha schreef:
De meeste "gevaarlijke knollen" zijn niet gevaarlijk. Geen enkel paard waarover jij hier verteld zou hier een schop krijgen, hoogstens een "ksst!" of een zwaai met het touw (niet raak) als ie te dicht in de buurt zou komen en de voorgaande signalen negeerd..

Nou ..de meesten hier zou ik toch echt niet de zorgen over een puberende hengst toe vertrouwen...althans niet zonder een paraat staande ambulance.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:16

Pocca_Locca schreef:
Het is vooral wat je uitstraalt, dat eerste paard waar ik het over had, die op me af kwam galloperen kwam beslist niet dichterbij dan op anderhalve meter, toen hij zag dat ik niet bang was, en me groot maakte. Hoogstwaarschijnlijk zouden veel mensen in dit topic, dit als uiterst gevaarlijke situatie zien, en helaas de volgende keren, dat bewuste paard al wantrouwig benaderen.

Heb je daar cijfers van? :+
Ik ken een aantal "voorstanders" hier een beetje en ik denk niet dat ze dat als gevaarlijke situatie zien. :') Ik iig niet. Gevaarlijk is als het dier effectief in de aanval modus zit en je geen andere manier ziet om bij 'm weg te komen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:22

Ha ha....als ik met een emmer voer de wei in loop,komen ze altijd galoppperend op me af...
Lekker lekker....happies....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:44

Er zijn paarden die je uit het verleden eens nu bij iemand in de wei zou moeten kunnen zappen.

Paard bij een pension stal.
Deze viel mensen en paarden aan in het land.
Groot maken. Pas op zeggen maakte niet uit.
Je werd volledig aangevallen. Paarden ook. Gaven ze zich totaal over stopte het. Maar liepen ze ook maar een pas te snel naar de water bak greep hij ze weer. Op een niet normale paarden manier.

Maar had je iets in je handen. Zweep of touw dimde hij wel in.
Daar had hij wel eens van mee gemaakt hoe dat voelde.

Ik kwam met mijn paard daar staan.
Mijn paard was altijd de leider in de groep.
Op een manier met duidelijke paarden taal.
Oren in de nek. Houding erbij. Wel eens dreigen maar zoveel uitstraling dat de meeste paarden dan inderdaad wel wisten hoe dat zat.

Mijn paard bij dat paard gezet.
Maar ook daar pakte hij de normale signalen niet op.
Mijn paard heeft hem vervolgens elke hoek van de wei laten zien.
En dat ging niet zachtjes.
Daarna gingen die twee oke.
Al kreeg hij soms nog een klap.

Dat paard had dus meer nodig als signalen.

Op een gegeven moment is daar iemand die hem least meid met grote bek.
Want zo ga je niet met paarden om.
En ja het ging best goed.
Paard wist dat hij bij haar als eerste uit de wei mocht en dat leek hem te bevallen.
Mijn paard veegde zijn gedrag soms nog bij. Pension houder en ik (ik was er altijd als alles naar binnen ging) met binnen zetten ook nog wel eens.

Toen kreeg meid de paarden aan huis.
Een shetlander die ze heeft moeten redden van dat paard omdat hij de shet sloopte.
En paard werd door niemand meer gecorrigeerd.
Niet door een ander paard.
Niet door de pension eigenaar.
Uiteindelijk is het meisje gewond opgenomen in het ziekenhuis.
Paard aan de eerste de beste handelaar verkocht en daar hebben we nooit meer wat van gehoord.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:21

Dat paard heeft waarschijnlijk nooit in een goeie opfok gestaan en dus verkeerde dingen geleerd.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:26

Tinky12 schreef:
Dat is het hele probleem...niet alles wordt gelezen.
Een paard geen je geen schop voor de lol,niet uit frustratie of woede...een goed getimde schop is een pittig en duidelijk opvoedkundig middel wat niet zomaar gebruikt mag worden.
Alleen in situaties die ronduit gevaarlijk zijn voor mens en dier.

Mensen die schrijven..."bij mijn paard is stem verheffen genoeg" nou prima toch geen punt.Hier gaat het om situaties waarbij paarden naar elkaar (in bijzijn van personen) of gericht naar een persoon willen trappen.Of op de een of andere manier duidelijk willen maken dat ze proberen om een persoon naar een lagere rang te krijgen.

Als je hier niet kort en krachtig bij optreed kunnen de grootste ongelukken gebeuren,als een paard uithaald en er zit iemand tussen dan kan deze persoon gewond raken en/of overlijden.

Paarden moeten gewoon netjes opgevoed worden en zich netjes gedragen als er mensen in de buurt zijn,hoe ze zich gedragen als ze alleen in de kudde staan,moeten ze lekker zelf weten.In mijn bijzijn wordt er niet gemiept of gemept want dan ga ik dat ook doen... :o

1e alinea; ben het echt helemaal met je eens. Heb denk ik teveel situaties gezien waarbij mensen dus wel hun frustratie en woede op hun paard afreageren. En dat gebeurd toch nog steeds vaak zat..

2e alinea; er zijn ook mensen die (bij wijze van spreken) "alleen hun stem hoeven verheffen" omdat zij gewoon de gerespecteerde leiding hebben. Niet omdat hun paarden nou zulke makke schapen zijn. Ook zij komen regelmatig in situaties waarbij meerdere paarden op elkaar gepakt staan.

Bij jou zit het zo te lezen ook goed, en voor mij was dit de eerste en ook laatste keer dat ik een topic niet in zijn geheel heb doorgelezen ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:35

hypos schreef:
Dat paard heeft waarschijnlijk nooit in een goeie opfok gestaan en dus verkeerde dingen geleerd.

Zijn hele leven lang.
Maar die bleek als veulentje al een beetje, hoe zal ik het zeggen, anders te zijn.

Maar hij wist gewoon dat als een mens geen verlengde armen had hij in de ruimte kon komen voordat hij zelf maar een tik te pakken had.
Met zweep wist hij dat het andersom gebruikt kon worden .
En dan hoefde je er ook niets mee te doen.

Net als paarden die hem wel bij veegde.
Daar was hij wel mee te pruimen.
Hij wist gewoon heel goed in te schatten waar zijn kansen lagen. :)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:18

Dat is inderdaad wel een ernstig geval, en gelukkig een uitzondering, ontstaan door een riskante mix van omstandigheden

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:33

Ayasha schreef:

Dus als een paard op jouw voet gaat staan en lekker doordrukt verzoek jij jm vriendelijk of ie even opzij gaat?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:43

Francieen schreef:
Ayasha schreef:

Dus als een paard op jouw voet gaat staan en lekker doordrukt verzoek jij jm vriendelijk of ie even opzij gaat?

Dat valt toch onder de noemer 'gedrag dat niet geaccepteerd dient te worden' ?

Als mijn paard op mn teen gaat staan, is dat 9 vd 10 per ongeluk. Dan laat ik hem duidelijk, maar zonder schop weten dat hij moet uitkijken.

Is het een bewustr tenenpletter, dan krijgt hij toch een flinke por zodat ie van mn voet af gaat. En ja, zodra je voet onder de hoef vandaan is werk je rustig verder

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:56

Jemig, wordt er nu bewust over Ayasha's tekst heen gelezen??

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:17

Malyma schreef:
Jemig, wordt er nu bewust over Ayasha's tekst heen gelezen??

Uh nee? :o?

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:21

Ik bedoel de reactie van Francieen op Ayasha, of lees ik het nu toch verkeerd...?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:26

Pocca_Locca schreef:
Dat is inderdaad wel een ernstig geval, en gelukkig een uitzondering, ontstaan door een riskante mix van omstandigheden

En zo bestaan er meer.
Meestal door de mens gemaakt door ze niet op de plaats te zetten zo nodig.
En als je dan op een trainings stal werkt. En dat paard heeft bij zijn baasje geleerd dat lelijk doen betekend dat hij zijn zin krijgt zal hij dat bij een ander ook proberen.

En ja gelukkig is groot maken en een stemverheffing meestal genoeg.
Maar er zijn erbij die daar nog een keer extra fel om worden.
En dan kom je dus groter in. Zo groot als moet.
Om daarna weer met een schone lei te beginnen.
En de meeste weten dan precies hoe het zit.

Maar iemand die blijft beweren dat er tik of mep nooit nodig is.
Daar denk ik een ding bij:
Nog weinig echte ervaring in de paardenwereld. Buiten hun eigen weitje om. :)
En dat bedoel ik niet denigrerend.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 03:04

YoutuberPMP schreef:
Het antwoord op deze vraag ligt echt voor de hand.

Schop een paard NOOIT.

1) het gaat je echt niets helpen, je loopt alleen de kans dat je hem/ haar vals maakt.
2) je loopt de kans dat je jouw paard blesseert
3) schop je jouw kind als die iets verkeerd doet, lijkt me niet. Dus doe dat ook niet bij een paard.

De beste oplossing lijkt me om te voorkomen dat je paard je schopt, dus blijf op een veilige afstand en wees erop bedacht. Als hij wil bijten kan je hem natuurlijk wel wegduwen en op een boze toon zeggen dat je dat niet wil.

Succes!

1: het heeft me goed geholpen in hele onveilige situaties, en het is een enorm meewerkend paard geworden.
2: dan schop je wel heel lomp.
3: een kind schop ik niet maar een tik op de broek schuw ik ook niet als dat nodig is.

En op veilige afstand van je paard blijven is lastig als je wilt borstelen. Of je doet het zoals een stalgenootje, borstel aan een bezemsteel binden omdat paardlief totaal maar dan ook echt totaal geen opvoeding had gehad, extreem dominant was en er echt gericht op uit was om mensen de vernieling in te helpen als ze iets moest doen waar zij geen zin in had. ( zoals bv al meelopen aan de hand)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 03:19

Francieen schreef:
Ayasha schreef:

Als ie op je voet staat is schoppen vaak sowieso geen optie meer en sowieso laat ik het zo ver niet komen. Als ie op je voeten gaat staan heb je sowieso ale e.e.a laten gebeuren waarop je al had kunnen reageren dus nee dan schop ik niet. Ik heb altijd stalen neuzen aan dus zelfs als het gebeurt heb ik er geen last van en kan in hem gewoon kordaat achteruit zetten. Niet iets wat bij mij onder 'potentieel gevaarlijk' valt.