Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:45

YoutuberPMP schreef:
palousa_boy schreef:
Lomp is dit: http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/lomp

En nogmaals, dat sommige mensen stomme dingen doen, betekend niet dat ze er bij na denken en dat het "opvoedkundig" is.

Dat iemand uit frustratie een klap geeft heeft er niets mee te maken, dan moet je aan jezelf werken.

Het gaat er gewoon om dat schoppen en slaan geen zin heeft en dat dit op andere manieren kan.

Nee, schoppen en slaan heeft vaak geen zin, maar soms is het de simpelste manier om door te dringen bij een paard dat ernstig over de schreef gaat (meestal met dank aan vorige eigenaren die geen grenzen stelden). Uit frustratie heeft het zeker geen nut, helemaal met je eens, maar een broodnuchtere schop bij ontoelaatbaar gedrag werkt heel effectief en hoef je meestal nooit meer te herhalen.
Het voorbeeld van die vader die wel eens even dat paard benadert werkt ook alleen bij paarden die niet echt doorpakken. Als je een serieus exemplaar treft dan is Paps gewoon de sjaak.
Kinderen hoef je geen schop te geven, die kun je meestal heel effectief in hun nekvel pakken <<)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:07

YoutuberPMP schreef:
Ayasha schreef:
Ik doe niks beroepsmatig. Ik bouw een band op met mijn paarden. Maar die merrie wat ik gehad heb, daar had ik jou graag wel eens mee bezig gezien.

Tijd, geduld, vertrouwen en passie!

Dat steek ik er ook in, zodra ik zonder risico voor eigen leven in de buurt kan komen. :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:05

YoutuberPMP schreef:
Ayasha schreef:
Ik doe niks beroepsmatig. Ik bouw een band op met mijn paarden. Maar die merrie wat ik gehad heb, daar had ik jou graag wel eens mee bezig gezien.

Tijd, geduld, vertrouwen en passie!

Heel leuk dat je het zo brengt, maar er zijn toch echt paarden die newust of onbewust een gevaar vormen voor degene die ermee loopt, poetst of in stal komt. Ik heb heus een band met mijn paard, ben bereid om er tijd en geduld in te stoppen en alles. Maar op het moment dat hij een gevaar zo vormen voor mij, dan ben ik echt niet zo zachtzinnig voor hem.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:33

YoutuberPMP schreef:
Ook komt daar nog bij dat als dit zou werken een politiepaard ook geen zin zou hebben.

Je denkt toch niet dat een politiepaard onder de indruk is van een schop van een relschopper. Deze paarden hebben geleerd om hiervoor niet bang te zijn. Als je een gewoon paard regelmatig schopt zal deze dezelfde houding aannemen en echt niet naar je gaan luisteren.
Het heeft alles met hiërarchie te maken en schoppen zal je echt geen hogere status geven bij een paard.

juist!!! :)* dat is even een behoorlijk briljante quote!
my god, dit lijkt mij wel het allerbeste laatste woord.
_/-\o_

Ayasha
Blogger

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:47

Denk je nu echt dat de 'voorstanders' hier dusdanig vaak schoppen dat ze er aan wennen? :?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:53

Ayasha schreef:
Denk je nu echt dat de 'voorstanders' hier dusdanig vaak schoppen dat ze er aan wennen? :?

Tuurlijk. Voordat ik mn paard van stal haal, krijgt ie altijd een rotschop. In de wei zelfs twee. Ik schop m ook altijd terug op stal of de wei in. Hij is er ondertussen zo aan gewend dat hij vrijwillig naar me toe komt voor zn dagelijks schoppen :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:00

Dragan2008 schreef:
Ayasha schreef:

Tuurlijk. Voordat ik mn paard van stal haal, krijgt ie altijd een rotschop. In de wei zelfs twee. Ik schop m ook altijd terug op stal of de wei in. Hij is er ondertussen zo aan gewend dat hij vrijwillig naar me toe komt voor zn dagelijks schoppen :j

Slijten je schoenen daar niet van??Ik heb stalen neuzen,gaan lekker lang mee :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:04

Hm nu je het zegt, ik verbaas me er wel altijd over hoe snel mn schoenen slijten := :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:07

Dragan2008 schreef:
Hm nu je het zegt, ik verbaas me er wel altijd over hoe snel mn schoenen slijten := :')

Zie je wel...ik adviseer stalen neuzen,fijner voor je tenen en komt altijd lekker hard aan :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:09

Tinky12 schreef:
Dragan2008 schreef:

Zie je wel...ik adviseer stalen neuzen,fijner voor je tenen en komt altijd lekker hard aan :D

Dan weet ik wat ik voor kerst ga vragen :))

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:12

Dragan2008 schreef:
Dan weet ik wat ik voor kerst ga vragen :))

:D

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:35

YoutuberPMP schreef:
Het antwoord op deze vraag ligt echt voor de hand.

Schop een paard NOOIT.

1) het gaat je echt niets helpen, je loopt alleen de kans dat je hem/ haar vals maakt.
2) je loopt de kans dat je jouw paard blesseert
3) schop je jouw kind als die iets verkeerd doet, lijkt me niet. Dus doe dat ook niet bij een paard.

De beste oplossing lijkt me om te voorkomen dat je paard je schopt, dus blijf op een veilige afstand en wees erop bedacht. Als hij wil bijten kan je hem natuurlijk wel wegduwen en op een boze toon zeggen dat je dat niet wil.

Succes!

Ik ben het met je eens!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:39

Ik niet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:31

Joh :')

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:07

Feit blijft: je zal noooooit in rang en aanzien stijgen door geweld en dwang toe te passen. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:12

Pocca_Locca schreef:
Feit blijft: je zal noooooit in rang en aanzien stijgen door geweld en dwang toe te passen. :)

Vertel dat maar aan een shet die ik heb verzorgd...
Uiteindelijk naar mij een lief beest geworden toentertijd, maar daar is veel grondwerk, veel stemverheffingen en ook een trap aan te pas gekomen. Dominant kreng was dat... trapte eerst naar een paar kindjes. Toen ik naar haar toe ging, waagde ze dat ook naar mij te doen. Die goedgetimde schop onder d'r kont gaf mede met het grondwerk dat ik in de rang steeg. En als je het goed doet, hoeft het maar één keer.

Bij mijn huidige verzorgbeesten heb ik dat nooit hoeven doen. Omdat die beter zijn opgevoed ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:14

Pocca_Locca schreef:

Dat is ook niet het doel van die ene schop. Het doel is een potentieel zeer gevaarlijke situatie doorbreken/opheffen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:26

Dat wil er niet in Lizzy. :) ze lezen precies wat ze goed uit komt. Niks anders.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:31

Ja, een potentieel gevaarlijke situatie... Helaas is dat voor iedereen iets anders... Dus multi- interpretabel... Wat vind je hiervan: ik ging een keer paarden bijvoeren in de wei, een paard werd weggejaagd door weidemaatje, en kwam in vliegende galop op mij af... Zou je best gevaarlijk kunnen noemen, toch? Echter, ik hoefde me alleen maar groot te maken door mijn armen hoog te zwaaien, en ferm HEE!!! Te roepen. Niks aan het handje... :O

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:37

Pocca_Locca schreef:
Ja, een potentieel gevaarlijke situatie... Helaas is dat voor iedereen iets anders... Dus multi- interpretabel... Wat vind je hiervan: ik ging een keer paarden bijvoeren in de wei, een paard werd weggejaagd door weidemaatje, en kwam in vliegende galop op mij af... Zou je best gevaarlijk kunnen noemen, toch? Echter, ik hoefde me alleen maar groot te maken door mijn armen hoog te zwaaien, en ferm HEE!!! Te roepen. Niks aan het handje... :O

Nu loop je met dat potje voer door de wei.
Nu komt er een paard op je afgestormd oren in de nek en die is niet van plan dat potje voer te gaan delen.
Jij kent dat paard verder niet, want hij staat pas sinds gisteren in die groep.
Je maakt je groot, maar hij mindert niet eens een beetje vaart.
Je roept erbij, Hey pas op!
Maar ondertussen staat hij 3 meter voor je en is echt van plan kwaadschiks jou voer in te pikken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:43

Pocca_Locca schreef:

dat is ook niet bepaald de situatie om een schop te geven,,,,k zie me dr al op af lopen....als een paard me vastloopt in de box,is dat een ander verhaal,en als hij me probeert te bijten heb ik al snel een oor of lip te pakken....niet subtiel,maar wel effectief...ik waag toch echt niet mijn leven omdat iemand zijn paard niet heeft opgevoed en in dat kwartiertje zal ik toch moeten doen wat ik moet doen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:45

bruintje123 schreef:
Pocca_Locca schreef:

Nu loop je met dat potje voer door de wei.
Nu komt er een paard op je afgestormd oren in de nek en die is niet van plan dat potje voer te gaan delen.
Jij kent dat paard verder niet, want hij staat pas sinds gisteren in die groep.
Je maakt je groot, maar hij mindert niet eens een beetje vaart.
Je roept erbij, Hey pas op!
Maar ondertussen staat hij 3 meter voor je en is echt van plan kwaadschiks jou voer in te pikken.

Die loopt dus een verdraaide lip op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:49

En ik heb altijd een halstertouw bij, die kan hij krijgen waar hij wil. :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:26

Pocca_Locca schreef:

Maar in dat geval gaat het paard dus niet in de aanval op jou maar vlucht hij voor het andere paard. Maar stel nu dat een paard recht op je afkomt met de hele gerichte intentie om je te bijten, schoppen of slaan....jij probeert het eerst te voorkomen door hem weg te jagen maar dat heeft geen effect. Dat is een situatie waarin een goed gemikte schop of mep met whatever ik in mijn handen heb of in de buurt kan grijpen m.i. meer dan geoorloofd.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:35

Als zoiets gebeurd, dan ligt (iig op dat moment) de dominantie verhouding niet in je voordeel, paard ziet jou niet als dusdanig om respectvol mee om te gaan. Stel je geeft in goed paardentaal duidelijk aan dat je er niet van gediend bent om zo benaderd te worden, maar paard dendert toch met ontblote tanden en al op je af en het ziet er niet naar uit dat je er ongeschonden vanaf gaat komen? Als op zo'n manier je persoonlijke ruimte wordt genegeerd, dan kan je toch ook niet anders dan van je af te slaan. Je bent als mens in zo'n situatie lichamelijk nou eenmaal veel kwetsbaarder dan een aanvallend paard.
Maar ik denk niet dat Pocca-Locca dat bedoelde.