Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:54

Sommige kinderen zouden ook beter eens een schop onder hun kont krijgen overigens.

Ik kom aan dergelijke "gefrustreerde paarden" door ruiters die ze in de war brengen omdat die hen geen grenzen geven en vervolgens het dier weg don als zijnde "vals" omdat ze er niks meer mee kunnen want die kl*te knol schopt/bijt/steigert/is niks mee aan te vangen.
Komen ze hier, corrigeer je ze een paar keer (op de verschillende gedragingen) blijken het gewoon k*t-eigenaren geweest te zijn. :+

En als "men" eenmaal weet dat je wel vaker zo'n dier gehad hebt dan krijg je ze ook sneller aangeboden.

Mensen die denken dat een paard "gewend" raakt aan schoppen hebben het zelf niet begrepen; dan doe je gewoon iets mis. één schop hoort voldoende te zijn bij gedrag dat dusdanig ernstig/gevaarlijk is dat een schop je reactie is. Tis echt niet dat ik op weide kom, ze alle vier begroet met een schop onder hun kont en dan voor ze de emmer voer krijgen nog eens een schop onder hun kont geef. :?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-12-15 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:56

LiindseyV schreef:
Toen ik op zoek was naar een paard vroeger , kwam ik op een handelaar in de buurt uit. Meerdere paarden getest daar maar telkens te duur. Op een keer kwam er een paardje uit Nederland aan, echt een onderkomen beestje... Heel mager, weinig spieren en de slechtste hoeven die ik ooit heb gezien. Ik stond te wachten om te testen, hij werd opgezadeld... Maar toen wou hij de piste niet in, hij had precies echt bang van het zand dat erin lag als je hem zag kijken , waarop de knul die daar werkte hem keihard tegen zijn buik trapte en hem zo achterwaarts de piste in dwong... Ik schrok mezelf kapot , waarop ik na het testen het paard meteen mee naar huis heb genomen , de beste keuze die ik ooit gemaakt heb!

En heb jij hem ooit geschopt?

LiindseyV

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:03

Nee , waarom zou ik hem schoppen ?

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:04

Ayasha schreef:
Sommige kinderen zouden ook beter eens een schop onder hun kont krijgen overigens.

Ik kom aan dergelijke "gefrustreerde paarden" door ruiters die ze in de war brengen omdat die hen geen grenzen geven en vervolgens het dier weg don als zijnde "vals" omdat ze er niks meer mee kunnen want die kl*te knol schopt/bijt/steigert/is niks mee aan te vangen.
Komen ze hier, corrigeer je ze een paar keer (op de verschillende gedragingen) blijken het gewoon k*t-eigenaren geweest te zijn. :+

En als "men" eenmaal weet dat je wel vaker zo'n dier gehad hebt dan krijg je ze ook sneller aangeboden.

Mensen die denken dat een paard "gewend" raakt aan schoppen hebben het zelf niet begrepen; dan doe je gewoon iets mis. één schop hoort voldoende te zijn bij gedrag dat dusdanig ernstig/gevaarlijk is dat een schop je reactie is. Tis echt niet dat ik op weide kom, ze alle vier begroet met een schop onder hun kont en dan voor ze de emmer voer krijgen nog eens een schop onder hun kont geef. :?

Maar met corrigeren is ook niks mis, maar dat hoeft niet met schoppen.

Ik weet nog heel goed dat er bij ons op stal een paard was waar iedereen bang voor was omdat hij beet en telkens om zich heen sloeg. Iedereen vond het een verschrikkelijk paard, maar mijn vader was het daar niet mee eens en zocht de confrontatie op. Hij liep heel zelfverzekerd naar het paard toe, op een manier van " jij gaat mij echt niks doen gast" en iedereen was stomverbaasd. Het beestje damde helemaal in en deed echt werkelijk niks. Hij voelde gewoon dat mijn vader goede bedoelingen met hem had en dat mijn vader een soort natuurlijk overwicht had. Er is geen klap of schop aan te pas gekomen !

palousa_boy

LiindseyV schreef:
Toen ik op zoek was naar een paard vroeger , kwam ik op een handelaar in de buurt uit. Meerdere paarden getest daar maar telkens te duur. Op een keer kwam er een paardje uit Nederland aan, echt een onderkomen beestje... Heel mager, weinig spieren en de slechtste hoeven die ik ooit heb gezien. Ik stond te wachten om te testen, hij werd opgezadeld... Maar toen wou hij de piste niet in, hij had precies echt bang van het zand dat erin lag als je hem zag kijken , waarop de knul die daar werkte hem keihard tegen zijn buik trapte en hem zo achterwaarts de piste in dwong... Ik schrok mezelf kapot , waarop ik na het testen het paard meteen mee naar huis heb genomen , de beste keuze die ik ooit gemaakt heb!

Mooi verhaal..
Maar dit is gewoon lomp en niet straffen.

Je mag een nieuwe poging doen.

pien_2010

Hier twee paarden die super luisteren. Klikken met de vingers, op stem, ze doen alles wat ik van ze vraag. Zoals Waratje paar bladzijde terug schreef: not done is, bijten trappen of anders kloten met elkaar als vrouw in de buurt is of met ze naar de wei loopt. Zelfs als de merrie oortjes naar achteren doet naar de ruin of tandjes aan hem laat zien krijgt ze onmiddellijk te horen: "uhuh, lief zijn!". En reken maar dat vrouw "ogen in haar achterhoofd heeft zitten }> ". Ik moet dat gewoon niet hebben, vind dat te gevaarlijk en gezien mijn kwetsbare rug heb ik gewoon twee paarden nodig die schuin achter me of naast me (mensen oortjes altijd ietsjes voor) rustig mee lopen.
Ik ga mee met Palousa boy dat als je een paard echt moet corrigeren dan ook gelijk snel, hard en duidelijk. Ze zijn zelf ook niet te flauw met elkaar. Doeltreffend daarvoor is kabouter stompje, of opvangen in de elleboog.
Ooit een shet met een kindje erop die op het strand met papa mij passeerde een enorme schop onder zijn buik gegeven toen hij met ukkie erop wilde rollen. "Ach mach man dass so" riep die Duitser opgelucht. Hij was te dichtbij en ik handelde in een geschrokken reflex. Dus die twee begeleid naar stal en excuses aangeboden aan de stal eigenaar die opgelucht reageerde met de woorden: "dat zal hij dan wel niet meer doen, het leek helemaal over".
Dus zo zacht als mogelijk zo hard als noodzakelijk. Paarden kunnen levensgevaarlijk zijn en alleen duidelijkheid schept de veiligheid die ze nodig hebben. Kijk eens in een kudde hoe het daar gaat. Precies het zelfde. Met oortje van de leid(st) er wordt gecorrigeerd, niet luisteren gelijk lik op stuk beleid.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:05

LiindseyV schreef:

Nee, dat zou ik ook niet weten! Het haalt echt niks uit.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:05

palousa_boy schreef:
LiindseyV schreef:

Mooi verhaal..
Maar dit is gewoon lomp en niet straffen.

Je mag een nieuwe poging doen.
Laatst bijgewerkt door LiindseyV op 12-12-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:07

YoutuberPMP schreef:
Maar met corrigeren is ook niks mis, maar dat hoeft niet met schoppen.

Ik weet nog heel goed dat er bij ons op stal een paard was waar iedereen bang voor was omdat hij beet en telkens om zich heen sloeg. Iedereen vond het een verschrikkelijk paard, maar mijn vader was het daar niet mee eens en zocht de confrontatie op. Hij liep heel zelfverzekerd naar het paard toe, op een manier van " jij gaat mij echt niks doen gast" en iedereen was stomverbaasd. Het beestje damde helemaal in en deed echt werkelijk niks. Hij voelde gewoon dat mijn vader goede bedoelingen met hem had en dat mijn vader een soort natuurlijk overwicht had. Er is geen klap of schop aan te pas gekomen !

Dat zijn altijd prachtige verhalen maar zulke paarden zijn simpelweg niet echt smerig. Want een echte smeerlap (dat type dat hier een schop zou krijgen) die is echt niet onder de indruk van zo iets. En die boeit het ook niet of jij al dan niet goede bedoelingen heb. Daar is ie nie mee bezig. Dát is het type paard dat hier meestal eenmalig een goed getimede 37 onder z'n billen krijgt.
Geen bang/onzeker paard dat om zich heen schopt omdat ie niet weet wat anders doen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-12-15 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:09

YoutuberPMP schreef:
LiindseyV schreef:

Nee, dat zou ik ook niet weten! Het haalt echt niks uit.

Nee inderdaad , ik vond het echt erg om te zien, maar ik stond daar toen als 13 jarige en durfde niks te zeggen... Ik was gewoon meteen verkocht toen ik zijn lieve ogen zag, ik kon hem daar niet achterlaten en intussen zijn we al 9 jaar verder.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:12

pien_2010 schreef:
Hier twee paarden die super luisteren. Klikken met de vingers, op stem, ze doen alles wat ik van ze vraag. Zoals Waratje paar bladzijde terug schreef: not done is, bijten trappen of anders kloten met elkaar als vrouw in de buurt is of met ze naar de wei loopt. Zelfs als de merrie oortjes naar achteren doet naar de ruin of tandjes aan hem laat zien krijgt ze onmiddellijk te horen: "uhuh, lief zijn!". En reken maar dat vrouw "ogen in haar achterhoofd heeft zitten }> ". Ik moet dat gewoon niet hebben, vind dat te gevaarlijk en gezien mijn kwetsbare rug heb ik gewoon twee paarden nodig die schuin achter me of naast me (mensen oortjes altijd ietsjes voor) rustig mee lopen.
Ik ga mee met Palousa boy dat als je een paard echt moet corrigeren dan ook gelijk snel, hard en duidelijk. Ze zijn zelf ook niet te flauw met elkaar. Doeltreffend daarvoor is kabouter stompje, of opvangen in de elleboog.
Ooit een shet met een kindje erop die op het strand met papa mij passeerde een enorme schop onder zijn buik gegeven toen hij met ukkie erop wilde rollen. "Ach mach man dass so" riep die Duitser opgelucht. Hij was te dichtbij en ik handelde in een geschrokken reflex. Dus die twee begeleid naar stal en excuses aangeboden aan de stal eigenaar die opgelucht reageerde met de woorden: "dat zal hij dan wel niet meer doen, het leek helemaal over".
Dus zo zacht als mogelijk zo hard als noodzakelijk. Paarden kunnen levensgevaarlijk zijn en alleen duidelijkheid schept de veiligheid die ze nodig hebben. Kijk eens in een kudde hoe het daar gaat. Precies het zelfde. Met oortje van de leid(st) er wordt gecorrigeerd, niet luisteren gelijk lik op stuk beleid.

Paarden kunnen inderdaad gevaarlijk zijn als je niet goed weet hoe ermee om te gaan.

Ik heb ooit een meisje gezien die haar paard niet in de trailer kreeg. Ze gaf het paard uit frustratie een harde klap op z'n hoofd. Het paard reageerde door te gaan steigeren en slaan. Hij kwam naar beneden en lande bijna bovenop haar. Dit is dus een voorbeeld hoe het niet moet!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:14

Lomp is dit: http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/lomp

En nogmaals, dat sommige mensen stomme dingen doen, betekend niet dat ze er bij na denken en dat het "opvoedkundig" is.

Dat iemand uit frustratie een klap geeft heeft er niets mee te maken, dan moet je aan jezelf werken.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:14

@Liindsey

Nee inderdaad , ik vond het echt erg om te zien, maar ik stond daar toen als 13 jarige en durfde niks te zeggen... Ik was gewoon meteen verkocht toen ik zijn lieve ogen zag, ik kon hem daar niet achterlaten en intussen zijn we al 9 jaar verder.[/quote]

En waarschijnlijk een super goede band!! Mooi verhaal :)

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:16

palousa_boy schreef:

En nogmaals, dat sommige mensen stomme dingen doen, betekend niet dat ze er bij na denken en dat het "opvoedkundig" is.

Dat iemand uit frustratie een klap geeft heeft er niets mee te maken, dan moet je aan jezelf werken.

Het gaat er gewoon om dat schoppen en slaan geen zin heeft en dat dit op andere manieren kan.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:17

palousa_boy schreef:

Oh oke ik was even niet mee :)
Nee inderdaad ik schrok echt toen , en je zag ook echt woede in die persoon zijn ogen...

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:20

Rena100 schreef:
Ik heb in het verleden wel eens een paard geschopt, en ja tegen de buik aan. Ik werkte op een handelsstal en je wist eigenlijk nooit met wat voor soort paard je te maken had. Toen ik een keer een paard op de poetsplaats had gezet, dacht ie dat ie mij wel even tussen de muur en hemzelf kon platdrukken. Toen heb ik gehandeld en hem een schop verkocht. Laat me zelf niet platdrukken door een dier van 600 kilo. Verder ook niet echt meer gedaan.

Mijn bijrijdpaard heb ik nog nooit geschopt, wel eens een por gegevens als ze weer eens moeilijk staat te doen en mij continu op zij loopt te duwen. Maar meestal is mijn stem verheffen, haar een por tegen haar zijkant geven al voldoende.

Zoals eerder aangegeven, paarden schoppen elkaar ook. In de zomer komt het wel eens voor dat mijn paard een halve hoefijzer op z'n kont heeft staan omdat zijn weidemaatje hem dan heeft geschopt, of andersom. Mijn paard kan er ook wat van.

Het feit dat paarden elkaar schoppen en slaan betekend echt niet dat wij dat ook moeten doen, wij zijn geen paarden. Er zijn ook hengsten die veulens doden omdat het niet van hun is, maar wel van een merrie uit hun harem. Dit is paardengedrag en geen mensengedrag!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:21

YoutuberPMP schreef:
Ik heb ooit een meisje gezien die haar paard niet in de trailer kreeg.
Ik ben ooit te hulp gevraagd door een bekende wiens paard niet in de trailer ging. Uren en uren was ze al bezig. Of ik wilde helpen. Dus ik er naar toe en ik voelde hoe het paard de denkbeeldige middenvinger naar iedereen op stak. Dus ik zeg tegen de eigenares. Ok, je pakt je paard beet, je kijkt alleen naar voren zonder naar je paard te kijken en je stap stevig en zelf verzekerd door ongeacht wat er gebeurd. Iedereen moest weg van me, alle touwen weg want dit duurde veel te lang. Ik kende het paard goed en wist: "deze is echt niet bang" :Y)
Ik pakte mijn eigen korte springzweep en zei tegen mijn bekende: "Ok gaan met haar". Dus zij gaat, paard stopt en ik zeg heel streng: "Bettie voorwaarts, nu". Bettie dacht :Y) en ik zeg weer Bettie, voorwaarts nu en geef bij geen reactie gelijk een enorme klap met de zweep op de kont. Ze sprong in de trailer en ik hoorde van de eigenares dat ze het daarna nooit meer heeft gedaan, want haar moeder die dit kunstje gezien had stond er voortaan ook schuin achter en zei voortaan op dezelfde toon: "Bettie voorwaarts, nu!". Zonder tik of iets, vloog ze, want mams had ook voortaan de zweep bij de hand.
Dit mag je alleen maar doen met paarden die in principe heel goed laden, niet bang zijn en gewoon een spelletje met je spelen en daar moet je dan ook echt zeker van zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:22

Maar schoppen en slaan uit woede of frustratie is iets heel anders dan een paard corrigeren door evt een schop of stomp als hij ver over de streep gaat.

Een situatie mag nooit gevaarlijk worden voor geleider of omstanders. Vaak kan je het voor zijn maar soms ontkom je er niet aan wil je gevaarlijke situaties voorkomen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:23

Het kan op de momenten dat IK het geoorloofd vind juist NIET op een andere manier omdat je dan zelf de klappen op kunt vangen bijvoorbeeld.

Dat jij nog niet zulke paarden tegen bent gekomen betekend niet dat ze niet bestaan.

Maar nadat ik 600+ paarden in m'n handen heb gehad weet ik ongeveer wel waar ik het over heb.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:25

100% eens met Lizy en palousa boy.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:28

Het is voor een paard ook gewoon natuurijk gedrag. Ze vragen elkaar ook niet netjes om opzij te gaan of even op te houden.
De ene keer volstaat een dreigement maar de andere keer krijgt er een een hoef naar zn hoofd geslingerd.
Je hoeft m niet kapot te schoppen maar een schop onder zn kont lijkt me vele malen duidelijker voor een beest dat deze zelfde techniek ook toe past

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:31

palousa_boy schreef:
Het kan op de momenten dat IK het geoorloofd vind juist NIET op een andere manier omdat je dan zelf de klappen op kunt vangen bijvoorbeeld.

Dat jij nog niet zulke paarden tegen bent gekomen betekend niet dat ze niet bestaan.

Maar nadat ik 600+ paarden in m'n handen heb gehad weet ik ongeveer wel waar ik het over heb.

Nou je kan wel 2000 paarden in je handen gehad hebben, maar dat zegt geen klap. Je doet het waarschijnlijk bedrijfsmatig ofzo en bouwt dus totaal geen band op met die paarden.

Maar goed, ik ga je echt niet overtuigen en een heleboel andere mensen ook niet. Ik ben van mening dat je paarden niet schopt of slaat. Als je dit wel nodig hebt dan is dat je eigen onkunde en heb je na 600 paarden nog niks geleerd.

Ik laat deze topic nu voor wat het is, het gaat toch niets uithalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:32

Ik doe niks beroepsmatig. Ik bouw een band op met mijn paarden. Maar die merrie wat ik gehad heb, daar had ik jou graag wel eens mee bezig gezien.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:33

Ayasha schreef:
Ik doe niks beroepsmatig. Ik bouw een band op met mijn paarden. Maar die merrie wat ik gehad heb, daar had ik jou graag wel eens mee bezig gezien.

Tijd, geduld, vertrouwen en passie!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:44

Dat is het hele idee.
Als ik met elke paard eerst een band moet opbouwen dan was ik rijk geweest van wat al die mensen moesten betalen.
Daarbij komen ze juist naar me toe om dat voor hun te doen.

Het is ook echt niet zo dat ik elk paard gewoon een rotschop verkoop voordat ik überhaupt naar ze kijk.

Dat je mij miet overtuigd krijgt werkt voor mij naar jou toe net zo ;)