Paard schoppen als straf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

contagious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:45

Ligt zó aan de situatie. Als het een gevaarlijke situatie is (geweest), dan pas ben ik vóór!

Pocca_Locca

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:14

Inderdaad, het ligt absoluut aan de situatie, zeker! Natuurlijk zijn er onopgevoede paarden, of paarden die jou niet per se als rang hogere zien, dat kan absoluut heel gevaarlijk zijn, en dat moet heel goed aangepakt worden, zo'n situatie...wel denk ik dat,wanneer je moet schoppen of slaan om een paard " op te voeden, of straffen," dat je eigenlijk al veel eerder je leiders rol had kunnen bevestigen, op een veel vriendelijker,( maar zeker duidelijke )!!!manier. Ook heb ik veel gezien, dat sommige paardenmensen wel erg gouw in hun trots en eer aangetast zijn, en het paard eigenlijk dingen verwijten als: dat doet hij expres, om mij voor banketstaaf te zetten, pardon, banketstaaf te zetten, en dus het paard vermenselijken.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:19

En als je dus erg perfectionistisch bent, en streng naar jezelf toe, en het paard, en vind dat alles direct goed moet gaan, dan is de drempel ook veel lager om "te straffen"

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:59

dat vind ik een hele rare opmerking pocca locca..

Het bestraffen van iets dat een paard niet mag doen, heeft te maken met consequent opvoeden en leiden.

totaal los daarvan staat of iemand perfectionistisch is..
Daar nog bovenop, iemand die perfectionistisch is blijft werken aan kleine puntjes.. zoals bijvoorbeeld zit en balans.. Daar komt straffen totaal niet bij om de hoek kijken..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:14

Ja, oké, misschien is het een beetje apart gesteld, wat ik bedoel is dat soms een paard gestraft word, omdat de mens verkeerde waarden toekent aan bepaald paardengedrag, en het dus een kwestie is van trots. Wat ik dus bedoel, als je op een zeer duidelijke consequente manier opvoed, is het niet nodig om te schoppen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:36

Dat heeft iedereen hier al gezegd, maar als je eentje krijgt die gecorrigeerd moet worden, dan heb je niks meer aan dat leuke theorie'tje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:37

Maar als je een paard koopt, krijg je er niet altijd een goede opvoeding bij.....

Gut, wat zijn we het weer eens, Ayasha :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:40

En dan heb je er nog die keihard geboren worden. Alles wat hier staat wat (her)opvoeding van mij gehad heeft wijs ik met 1 hand beweging exact waar ie heen moet en er zal geen ene duwen of in de weg lopen. En dan heb je dat veulen......... :+
IK kan haar inmiddels ook met 1 vinger de baas, opgestoken of in een richting wijzend. Maar met van die braaf aaiers veegt ze de vloer aan... En haar respect voor mij is ook niet gekomen door 'ah koetsjiekoe" te zeggen.
En bang is ze ook niet, was ze maar eens een beetje bang. _O-

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:02

Grappig, dat het vaak zo zwart- wit gesteld wordt, en dat de wat meer genuanceerde meningen erg makkelijk op een hoop worden gegooid, als " koetsjie koetsjie en alleen maar ge-aai. Nee, zo simpel is het niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:44

Wat ik grappig vind is dat jij jouw mening blijkbaar als 'genuanceerd' kwalificeert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:18

Ik ben helemaal voor de vele tinten grijs die er zijn in de omgang met paarden, maar er zijn ook bij mij grenzen die inderdaad heel zwart/wit worden gehanteerd: in de directe omgeving van mensen wordt er niet met pootjes gewapperd of met tanden geklapperd. Dat is namelijk potentieel levensgevaarlijk en dus nooit te tolereren. Buiten dat ben ik vrij gemakkelijk voor ze :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:05

Ayasha schreef:
En dan heb je er nog die keihard geboren worden. Alles wat hier staat wat (her)opvoeding van mij gehad heeft wijs ik met 1 hand beweging exact waar ie heen moet en er zal geen ene duwen of in de weg lopen. En dan heb je dat veulen......... :+
IK kan haar inmiddels ook met 1 vinger de baas, opgestoken of in een richting wijzend. Maar met van die braaf aaiers veegt ze de vloer aan... En haar respect voor mij is ook niet gekomen door 'ah koetsjiekoe" te zeggen.
En bang is ze ook niet, was ze maar eens een beetje bang. _O-

He, ik zou ook schoppen en bijten als iemand koetsjiekoe tegen mij zei (of groentensoep met een trechter naar binnengoed om mij zoet te krijgen) :D

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:25

Als mijn pony een keer erg vervelend doet dan krijgt hij ook wel Ff een por met m'n knie maar ik schop hem eigenlijk nooit

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:54

Ach, je hebt mensen met paarden en paardenmensen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:11

Eikenbos schreef:
Ach, je hebt mensen met paarden en paardenmensen...

Dan ben ik stiekem toch wel benieuwd welke kant van het verhaal je onder welke groep zet..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:11

Ik kan het wel raden eigenlijk. :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:32

Ayasha schreef:

Ach, ik heb nog een klein beetje hoop :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:22

palousa_boy schreef:
Ayasha schreef:

ik help je hopen, maar ik denk dat het tevergeefs is.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:34

elenaMM77 schreef:
palousa_boy schreef:

ik help je hopen, maar ik denk dat het tevergeefs is.

De illusie die sommige mensen hebben dat alle paarden lieve en schattige wezentjes zijn. Je moet een paard wel een paard laten zijn.

(Wat een vertrouwen weer ;) ...)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:49

Oh kijk aan, palousa had gelijk! :D

Vergeef me mijn (en ik denk dat de andere dat ook wel willen) wantrouwen Eikenbos. Ik ben al te lang op bokt denk ik. _O-
Ben het met je eens. Zag laatst mijn ruin een fikse trap uitdelen naar de andere ruin en ik kon op het eerste zicht niets verschrikkelijks zien, dus dat paarden het enkel in uiterste nood doen is ook niet waar want de ontvangende ruin heeft van mij zelfs nog maar amper een tik gehad laat staan een trap omdat dat zo'n sulletje is dat op het kleinste signaal in bind.. :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:53

*\o/* dat doet mij weer een beetje goed ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:04

Ik heb een pony met een dominantie probleem. En omdat het zoon schattige pluizige kleine kinder pony is denkt iedereen dat je hem met fluwelen handschoenen moet aanpakken.
Als ik dat ding niet af en toe een goed gemiste schop geef dan is er geen land meer mee te bezeilen.
Als ik die kinderen er mee laat aan modderen kan ik er zelf ook niks meer mee.
2 weken vakantie hebben me ook behoorlijk wat moeite gekost om de schade ongedaan te maken :')
Hij mag een hoop maar er mag ook een hoop niet.
Op het land mag ie prima andere paarden het leven zuur maken of door andere paarden heen lopen maar dat gedrag wil ik niet hebben als we bezig zijn of als andere mensen en paarden in de buurt aan het trainen zijn punt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:07

Een goed gemiste schop helpt? :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:09

Dat zijn ideale pony's :D die hoef je niet te raken..

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:10

Gemikte hahaha