Paard schoppen als straf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veriska

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:59

Oeh dit is zo lastig, in sommige situaties kan ik het me heel erg goed voorstellen dat het ''gerechtvaardigd'' of ''nuttig'' kan zijn maar toch voel ik een gevoel van verontwaardiging opborrelen telkens als ik iemand dit zie doen. Gelukkig zelf nog nooit in zo een situatie terechtgekomen met de mijne.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:41

Tot een jaar geleden heb ik alleen nog paarden van anderen een schop of mep verkocht, want ik had nog geen paard ;) maar het is wel 10 jaar m'n brood geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:06

Ik vind het leuk dat veulens zo onschuldig gezien worden door sommige, ik heb een merrie van elf maanden die dominanter is dan de drie jarige hengst die ook bij me staat. Dat kleine kreng is een lichtgeraakt bommetje, mag ze iets niet gaat ze bokken al bokt ze nooit zo dat ze me kan raken maar alsnog wordt bokken (dreigen) in mijn buurt gestraft. Ze lijkt te weten dat ze niet mag raken maar ze heeft ook niet te dreigen. Tis alleen net als der moeder een volhouder. :D

En toch gaat dat zelfde veulen zo de trailer op, laat zich netjes poetsen (los of vast staand maakt niet uit) en is een engel bij de smid. Maar der zit een kop op. :D zeker als ze hooi of de voeremmer gezien heeft en ook dat gaat ze nog af leren. Ik houd niet van gedram en gebedel.

paardenstuff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:32

hangt af van de situatie persoon wat voor paard en de streek

Sunnydays

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:54

Ik zag het ook heel vaak op de manege waar ik stond. Ik snap dat in gevaarlijke situaties het gewoonweg nodig is ( een paard loopt je letterlijk bijna onder ofzo) maar ik zag op stal dat de paarden bij veel meer dingen een trap kregen. Als ze aan een Jas knabbelden of als ze bijvoorbeeld de spuitplaats niet op wilden. Vond dat zon ongelofelijke onzin. Die kleine misdragingen of niet eens misdragingen zijn veel simpeler op te lossen door een stem correctie of een eventuele tik. Maar dat schoppen vind ik zon overdreven en over de top reactie. Helemaal met dingetjes als aan een jasje knabbelen. Vind het eigenlijk een beetje een teken van ongeduldigheid en onkunde. Je weet niet hoe je je paard op een gepaste manier kan corrigeren dus geef je hem maar een schop.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:07

Ik vind schoppen niet de manier maar als mijn pony mij bijt krijgt ie een tik. Als ie over mij heen probeert te lopen hoef ik alleen een vinger op te steken en me groot te maken. Weet hij al genoeg. Maar laatst trok hij mij mee de beek in. Dan krijgt ie een flinke correctie met het halstertouw en mee naar de bak en laten werken. Zodat ik weer de baas word. Maar echt schoppen, nee

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:43

Dat is het precies, Sunnydays, het is die lompe,hysterisch- autoritaire manier van optreden die je nog te vaak ziet,in het paardenwereldje. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld meegemaakt dat mijn verzorgpaard een paar gemene petsen op haar neus kreeg van de manegehoudster. Reden??? Paard was bang door vreemde geluiden!, en wilde haar hoofd niet stilhouden toen ik het hoofdstel aandeed, en dat veranderde uiteraard niet, toen "mevrouw" het probeerde.. Tja, het is een mix van ongeduld, onkunde, onbegrip,en toch vooral te veel EGO, zichzelf -veel te veel serieusnemend- EGO. Belangrijk om erbij te vermelden: het was een paard dat -volgens haar- bij vorige eigenaar mishandeld was geweest...juist ja..

Sunnydays

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:57

Pocca_Locca schreef:
Dat is het precies, Sunnydays, het is die lompe,hysterisch- autoritaire manier van optreden die je nog te vaak ziet,in het paardenwereldje. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld meegemaakt dat mijn verzorgpaard een paar gemene petsen op haar neus kreeg van de manegehoudster. Reden??? Paard was bang door vreemde geluiden!, en wilde haar hoofd niet stilhouden toen ik het hoofdstel aandeed, en dat veranderde uiteraard niet, toen "mevrouw" het probeerde.. Tja, het is een mix van ongeduld, onkunde, onbegrip,en toch vooral te veel EGO, zichzelf -veel te veel serieusnemend- EGO. Belangrijk om erbij te vermelden: het was een paard dat -volgens haar- bij vorige eigenaar mishandeld was geweest...juist ja..

inderdaad, een paard slaan als hij bang is voor een vreemd geluid is vragen om een angst voor dat geluid. Sommige mensen hebben er maar weinig kaas van gegeten.

yraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:32

Bmamavan2 schreef:
Ik lees het hier vaker op bokt.
"Als hij niet luistert, krijgt hij een schop" , "als hij vervelend doet krijgt hij een schopt", "als hij hapt/schopt, krijgt hij een schop" .
Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet. Dochter was te ontdaan en ik te verbrouwereerd om meteen te reageren, wil het wel nog terugkoppelen.
Is schoppen nu echt de manier om te straffen bij paarden?
Bestaan er, buiten heel duidelijk en consequent zijn, geen andere manier van opvoeden/straffen?
Valt me zo wie zo op dat sommige eigenaren snel hun stem verheffen, slaan of schoppen als hun paard maar een pasje verkeerd doet of gewoon maar eens met zijn hoeven schraapt op de poetsplaats. Zijn vaak ook van die zure paarden naar mijn idee.

Nooit een paard schoppen dat is de ergste straf die je kan geven.
Als je dat ben je gewoon harteloos

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:04

yraatje schreef:
Bmamavan2 schreef:
Ik lees het hier vaker op bokt.
"Als hij niet luistert, krijgt hij een schop" , "als hij vervelend doet krijgt hij een schopt", "als hij hapt/schopt, krijgt hij een schop" .
Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet. Dochter was te ontdaan en ik te verbrouwereerd om meteen te reageren, wil het wel nog terugkoppelen.
Is schoppen nu echt de manier om te straffen bij paarden?
Bestaan er, buiten heel duidelijk en consequent zijn, geen andere manier van opvoeden/straffen?
Valt me zo wie zo op dat sommige eigenaren snel hun stem verheffen, slaan of schoppen als hun paard maar een pasje verkeerd doet of gewoon maar eens met zijn hoeven schraapt op de poetsplaats. Zijn vaak ook van die zure paarden naar mijn idee.

Nooit een paard schoppen dat is de ergste straf die je kan geven.
Als je dat ben je gewoon harteloos

beide ponies in dit voorbeeld zaten fout..

in het eerste geval had iemand de pony te dichtbij een andere pony gezet .. fout 1 was dus door de mens begaan..
2. pony 1 had niet een andere pony te bijten en had direct lik op stuk gecorrigeerd moeten worden.
3. pony 2 heeft niet richting pony 1 te trappen als er mensen rondom bezig zijn (onderling in de wei zoeken ze het maar uit, maar ze zijn niet de baas op de poetsplaats). en diende dus ook direct gecorrigeerd te worden..

nu lees ik misschien ergens overheen..

maar de verzorgster liet een pony dus bijten.. moeder en dochter lieten hun pony trappen?

wat als er de volgende keer een klein kindje tussen loopt dat voor het hoofd geraakt wordt?

aan beiden.. Zowel Bmama en Yraatje..

hoe had dit dan wel opgelost moeten worden in jullie ogen dan... want vragen 'wilt u de pony corrigeren'. dan zouden Bmama of dochter al veel te laat zijn geweest.. en correctie hoort op het moment dat het gebeurd plaats te vinden..

mijn vraag is dus eigenlijk aan Bmama, wat deden jullie toen jullie paard uithaalde en nog iemand raakte ook?

en aan Yraatje, wat zou je dan in dat voorbeeld gedaan hebben? Dus een pony die bijt gevolgd door een pony die trapt en nog iemand raakt ook?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:06

ElenaMM77, helemaal met je eens hier!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:58

Op het moment dat je paarden als potentiële vijand gaat zien en dus niet op je natuurlijke overwicht vertrouwt,zoals: stem,intonatie, lichaamshouding, zelfvertrouwen, rust, kalmte en consequent zijn...
Ga alsjeblieft konijnen houden, in plaats van paarden met geweld respect af proberen te dwingen. -:(-

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 03:11

Pocca_Locca schreef:
Op het moment dat je paarden als potentiële vijand gaat zien en dus niet op je natuurlijke overwicht vertrouwt,zoals: stem,intonatie, lichaamshouding, zelfvertrouwen, rust, kalmte en consequent zijn...
Ga alsjeblieft konijnen houden, in plaats van paarden met geweld respect af proberen te dwingen. -:(-

uh....een konijn schoppen....da`s pas zielig.....

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 03:18

Hahaha, preciesss!!! Jij snapt het. Het is te hopen dat een konijn toch een ietsje minder grote bedreiging zal vormen voor zo iemand, waardoor er niet onnodig klappen vallen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 08:58

Pocca_Locca schreef:

Misschien is het handig om eerst de voorgaande 73 pagina's te lezen voordat je een reactie geeft die al een aantal keer is gegeven en waar ook al een aantal keer inhoudelijk op is gereageerd.........

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:41

Schoppen of slaan als een paard bang is of iets niet begrijpt doe ik absoluut niet.

Maat bijvoorbeeld mijn vorige paardje die ik als hengst kreeg, vloog mij met de oren in de nek aan als ik met een voerbak de stal in kwam om maar snel bij het voer te komen. Die heb ik 1x een flinke schop verkocht en het was over. Als paarden onderling eten en eentje wil het eten van een ander paard afpakken, krijgt die ook een schop. En paarden schoppen harder dan ik...

Daarnaast, mijn hond schop ik niet nee. Maar als die bijvoorbeeld zn lip optrekt omdat hij mij van de bank wil hebben, dan schud ik m wel stevig aan zn nekvel door elkaar. De groep waar mijn hond mee speelt en doet, is ook niet zo zachtzinnig als er gecorrigeerd moet worden

Xxhorsesxx9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:34

ik zou gewoon kort maar kracht "NEE" zeggen en een tik geven.
Nooit schoppen, paarden zijn grote dieren maar dit hoeft nou ook weer niet...

Partje_2011Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:33

Ik heb niet alle 73 blz gelezen, maar persoonlijk vind ik schoppen een beetje, ja, zwak. Persoonlijk denk ik dat oplossen met rust beter zal gaan dan schoppen, slaan etc. Het lijkt mij dat je als eigenaar bijv. van een paard een band wil opbouwen met zo'n dier. En schoppen.. Nee.. Ik denk niet dat het paard je door schoppen meer gaat vertrouwen.

Schoppen is niet nodig.

Als een paard zelf naar jouw trapt zou ik eerst een proberen je stem op te heffen net zoals Xxhorsesxx9 zegt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:56

Partje, ik denk dat je toch een deel van de pagina's even moet lezen..

die gaat niet om een trap wanneer anders wel kan, maar om situaties die gevaar kunnen opleveren voor andere dieren of mensen.

geen 'trapper' zegt dat je een paard om een klein wissewasje maar een trap moet verkopen..

Als een paard gericht op je trapt en jou of iemand anders daarbij flink raakt..
zeg jij dan echt alleen met een verheven stem: foei?

en wat als hij je daarvoor al probeert plat te drukken in de stal? en zijn reactie op jouw 'foei' is z'n kont naar je toedraaien terwijl je in een hoek staat? weer foei? of ga je je lijf en leden redden door hem zo'n klap of trap te geven, zodat hij zich vliegensvlug weer omdraait en het voortaan uit zijn hoofd laat om je zo te bedreigen?

een band opbouwen is mooi, maar dan moet er wel wederzijds respect zijn.. Respect krijg je niet door niet op te treden als daar gegronde reden toe is..

ik heb mijn paard nog nooit een schop verkocht, maar wel al enkele flinke tikken.. omdat hij mij compleet stond te negeren en te keer ging op de poetsplaats.. Niet om te 'straffen', maar om zijn mentale staat op dat moment te doorbreken en hem duidelijk te maken dat ik daar stond en dat ik zijn aandacht verdiende in plaatst van spoken in het bos.

als er reden toe is en mijn hand kan niet makkelijk bij hem komen, dan komt er toch echt wel een voet aan te pas..

en we hebben het niet over 'lens' trappen, maar simpelweg over een lik op stuk correctie.. niet overdone, maar in het verlengde van het 'vergrijp'.

Partje_2011Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:45

EleneMm77, Je heb gelijk! Ik ga even in dit topic verder lezen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:49

het is best een interessante discussie, niet een waar je je doodergert 70+ pagina's lang, dat scheelt :)

welkom op bokt trouwens ook

Partje_2011Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:25

:+ Bedankt! elenaMM77 :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:41

Vraagje: hoe corrigeren merries hun veulens? Door lief te zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:28

Ze bijten (knauwen) en als mijn veulen het echt te bont maakte dan kreeg ze toch echt een beste tik van haar moeder. (en mijn merrie was niet eens een strenge moeder eigenlijk)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:21

Ik heb van de zomer mijn pony voor het eerst in jaren steigerend aan de hand gehad. We liepen door het veld, ze was doodsbang van een rennende kudde koeien en ze kon niet vluchten omdat ik haar tegenhield. Natuurlijk stond ik tussen haar en het gevaar in, dus toen ze steigerde, vormde dit geen directe bedreiging voor mij. Ze wilde namelijk alleen maar van me weg bewegen en niet naar me toe. Steigeren aan de hand zou ik in vrijwel iedere situatie afstraffen, wat de reden ook is, maar hier heb ik dit niet gedaan. Mijn pony was al in paniek en een mep zou het alleen maar erger maken.

Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een heel lief, beleefd paard heb voor wie ik helemaal niet streng hoef te zijn.