Paard schoppen als straf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:42

missvdbosch schreef:
Ik ben van mening dat niet het paard gestraft moet worden omdat hij of zij wat verkeerd doet, maar er gekeken moet worden waarom er zo gereageerd wordt. Een paard reageert niet voor niets zo en we moeten ook onthouden dat een paard een dier is met een natuurlijk instinct.

Het uitzoeken is voor later..

of ga je terwijl het paard tegen je opspringt tegen het paard zeggen: ga maar even door tot ik erachter ben waarom?

Nee, je stopt het gevaar en gaat daarna uitzoeken waarom het paard zo reageerde zoals het reageerde.

ga jij uitzoeken waarom een kind een vork in een stopcontact probeert te steken.. Of ga je eerst een plaatje zoeken om het stopcontact te dichten. of trek je het gelijk weg met een flinke gil (waardoor het kind gelijk gaat janken). En ruimt daarna de vorken op, zet een plaatje voor het stopcontact en als laatste zoek je uit daarna uit hoe het aan een vork kwam en waarom er geen plaatje over het stopcontact zat?

niemand heeft het hier over door blijven meppen zonder uit te zoeken waarom een dier zo reageert.

als je aan staat te singelen en zijn hoef gaat naar mijn gezicht, dan krijgt hij een tetst.. Daarna haal ik het zadel eraf en ga kijken waarom hij stond te maaien.. Maar hoe dan ook mag hij niet zijn hoef in mijn gezicht proberen te planten.. wat er ook gebeurd.. Natuurlijk had hij misschien een goede reden.. maar wat stel je dan voor.. Hoef in je gezicht toelaten en daarna eerst naar het ziekenhuis om je kaak terug te laten schroeven, de scheur over je wang te laten hechten om ten slotte te gaan uitzoeken waarom hij uithaalde?

saddledancer

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:49

Ja hoe denk je Anders dat ik aan al die littekens kom, en in een rolstoel zit!! Oh wacht, dat heb/zit ik niet !! :D en hoe komt dat? Omdat ik m dus eerst uitleg dat DAT toch echt niet de bedoeling is (met een schop) en DAARNA uitzoek wat er mis ging :D

(en nee ik zeg niet dat iedereen die in een rolstoel zit/littekens heeft zijn paard had moeten schoppen, het blijft OOK gewoon een gevaarlijke risicosport. Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden enzo)

Annekelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:27

ik was vroeger altijd van de zachte hand en wilde het liefst mijn stem niet verheffen, maar helaas ben je dan bij het gemiddelde paard aan het verkeerde adres. Paarden proberen altijd uit hoever ze kunnen gaan en wie de leidende positie heeft. En ja, niet elk paard is hetzelfde. Afhankelijk van het paard kun je beslissen of een stemverheffing voldoende is of dat je een keer een schop moet geven om duidelijk te maken dat het echt niet oké is om naar je te trappen.
Zeker met de jonge paarden want zij moeten vaak nog leren dat een mens ten allen tijden de leider is, al is het maar voor onze veiligheid. De kans dat zij sterven aan een trap of iets breken is vele malen kleiner dan bij een mens.
Kijk maar eens in een kudde wat daar gebeurt als iemand zich misdraagt wordt die gecorrigeerd waarom zouden wij dan niet die duidelijke taal spreken die zij kennen? Emotioneel wordt er volgens mij meer schade aangedaan door het paard z'n gang te laten gaan.

missvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:59

Dat bedoel ik niet. Ik snap best dat je moet handelen naar de situatie, mits je niet alleen aandacht besteed aan het feit dát hij het doet en daarop corrigeert. Vervolgens is het belangrijk dat je uitzoekt wáárom. Het gebeurt niet zomaar. Dat is wat ik bedoel.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:31

missvdbosch schreef:
Dat bedoel ik niet. Ik snap best dat je moet handelen naar de situatie, mits je niet alleen aandacht besteed aan het feit dát hij het doet en daarop corrigeert. Vervolgens is het belangrijk dat je uitzoekt wáárom. Het gebeurt niet zomaar. Dat is wat ik bedoel.

als je nou gewoon even het topic doorgelezen had, had je gezien dat we allemaal ook best wel uitzoeken waar t van komt, en waar t misging, NADAT we de gevaarlijke situatie opgelost hebben (trap/klap/tik/duw/knietje/whatever) we schoppen er niet zomaar op los :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:52

saddledancer schreef:
missvdbosch schreef:

als je nou gewoon even het topic doorgelezen had, had je gezien dat we allemaal ook best wel uitzoeken waar t van komt, en waar t misging, NADAT we de gevaarlijke situatie opgelost hebben (trap/klap/tik/duw/knietje/whatever) we schoppen er niet zomaar op los :')

ssssssssssht, daar gaat onze reputatie weer..

*gooit saddle een honkbal knuppel toe, werkschoenen met stalen neuzen en een halstertouw van staaldraad* kom we gaan een 35 jarige shet uit de wei halen, goed voorbereid, je weet maar nooit

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:11

_O- _O- _O-

*vind ik leuk!*

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:12

ikscop mijn pony nooit egt hard!!! alleen als ie gaat schrapen ( hij heeft slegte hoeven dus hierdoor gaan zijn hoeven kapot :( ) trap ik ZACHT tegen zijn been anders houdt meneer niet op haha

Dakota12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:59

Ik vind dat niet. schoppen is geen optie. :P

Dakota12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:00

Geef hem een por ofzo maar niet trappen :(:) doe lief

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:53

Alleen als hij lief doet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:34

Persoonlijk denk ik dat als je ECHT gerespecteerd word als leider door je paard, je het beslist niet nodig zal hebben om een paard te schoppen, of te meppen. Vind het een zwaktebod eigenlijk 8)7

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:41

Pocca_Locca schreef:
Persoonlijk denk ik dat als je ECHT gerespecteerd word als leider door je paard, je het beslist niet nodig zal hebben om een paard te schoppen, of te meppen. Vind het een zwaktebod eigenlijk 8)7

Vertel dat een dominant krengerig shetje maar die na die trap terug het niet meer in haar hoofd haalde om mij aan te vallen, en ook niet bang voor me was ;) (+veel grondwerken)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:57

He het topic komt weer uit het stof..

Sommige paarden hebben die schop of mep nodig voor ze respect voor je krijgen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:02

Net als sommige kinderen een tik op de billen :j

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:40

Ze zeggen wel eens dat je je zelf ook als paard moet gedragen, naar je paard toe (tot op zekere hoogte,haha) en uiteraard niet je paard moet vermenselijken.. Volgens mij hoeft een alfa in de kudde in 99 procent van de gevallen van confrontatie, alleen maar boos te kijken, een hoofdzwaai te maken, om de anderen te laten terugdeinzen. Slaan is vaak angstige agressie. Natuurlijk, in noodgevallen kan het niet anders, maar vaak zijn de paarden die fysieke agressie gebruiken, niet per se de leiders

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:59

Dat kan, maar hoe denk jij dat die alfa alfa is geworden? Niet door boos te kijken hoor

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:52

Net even de hele discussie over veulens gelezen... :P

Ben ik dan ook zo'n slechterik omdat ik een veulen van 3 dagen oud een schop onder haar zachte billetjes gaf :o
Madame was het er niet mee eens dat haar billen gewassen moesten worden (zwaar aan de diarree) en dit kleine allerliefste prinsesje draait koppie om...legt oortjes in haar lieftallige nekje en wil uithalen.
Pech voor haar...ik was sneller }>

Aan dit lieve prinsesje hebben we de handen vol gehad met haar losse beentjes,gedram en gesteiger.Er zat een aardig koppie op.
Toen ze bijna een jaar oud was moest ze zo nodig steigeren aan de hand...echt op de perfecte plaats.Klein duwtje en toen lag ze te spartelen in de mesthoop.Hard uitgelachen _O- nooit meer gedaan.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:08

Tinky12 schreef:
Net even de hele discussie over veulens gelezen... :P

Ben ik dan ook zo'n slechterik omdat ik een veulen van 3 dagen oud een schop onder haar zachte billetjes gaf :o
Madame was het er niet mee eens dat haar billen gewassen moesten worden (zwaar aan de diarree) en dit kleine allerliefste prinsesje draait koppie om...legt oortjes in haar lieftallige nekje en wil uithalen.
Pech voor haar...ik was sneller }>

Aan dit lieve prinsesje hebben we de handen vol gehad met haar losse beentjes,gedram en gesteiger.Er zat een aardig koppie op.
Toen ze bijna een jaar oud was moest ze zo nodig steigeren aan de hand...echt op de perfecte plaats.Klein duwtje en toen lag ze te spartelen in de mesthoop.Hard uitgelachen _O- nooit meer gedaan.

Ik ben van mening, dat als je je paard zodanig een tik moet verkopen dat hij spartelend in de mesthoop beland er toch wat verkeerd is gegaan in het begin. Dit is mijn mening en daar ik begrijp dat niet iedereen het hier mee eens is. Maar ik weet dat er ook mensen zijn die zich hier in zullen vinden. Overigens is dit niet als aanval bedoelt op jou, maar bedoel ik dit als voorbeeld. Aangezien dit vaker wordt herhaalt in dit topic.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:09

noaenkelly schreef:
Ik ben van mening, dat als je je paard zodanig een tik moet verkopen dat hij spartelend in de mesthoop beland er toch wat verkeerd is gegaan in het begin. Dit is mijn mening en daar ik begrijp dat niet iedereen het hier mee eens is. Maar ik weet dat er ook mensen zijn die zich hier in zullen vinden. Overigens is dit niet als aanval bedoelt op jou, maar bedoel ik dit als voorbeeld. Aangezien dit vaker wordt herhaalt in dit topic.

Goed lezen...er staat dat ze een klein duwtje kreeg.Ze was uit balans en viel in de mesthoop.Dit was een uitgekiend zetje.Op de mesthoop kon zij zich niet bezeren maar wel een wijze les leren.Als je omhoog komt,gebeurd er dit.

Deze merrie was stronteigenwijs en verschrikkelijk dominant vanaf het moment dat ze kon lopen.
Steigeren is een echte "no go" en op dat moment was een duwtje een betere manier van corrigeren dan een schop onder haar kont.

Er is niets verkeerd gegaan met deze merrie...er zat gewoon een kop op,leek absoluut niet op haar moeder in dat opzicht.
Als je dit gedrag niet vanaf het begin de kop indrukt wordt zo'n paard onhandelbaar en levensgevaarlijk.

Dit paard werd enorm lief in de omgang,netjes stilstaan en genieten van een poetsbeurt.Veilig achter haar langslopen zonder dat het licht uit je ogen geslagen werd...of aan de voorkant.

Ze heeft later nog wel eens geprobeerd om door mij heen te lopen,dat was ook meteen de laatste keer.Meteen de kop indrukken dat gedrag.Paard bepaald niet wanneer ze iets mogen doen...dat bepaald degene die met het paard bezig is.

Het ene paard is het andere niet...ze worden niet allemaal als "My little pony's"geboren.Sommigen vinden nu eenmaal meteen dat ze de baas zijn.Karakter van het dier...zou een goede alpha merrie zijn geworden,verder niets mis mee.Alleen is daar wel een andere opvoeding nodig dan bij een paard met een wat meer meegaand karakter.

Elk paard de opvoeding geven die het nodig heeft...de een pak je aan met een fluwelen handschoen...de ander geef je een draai om de oren met die handschoen :o

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:01

Schoppen/slaan is sowieso voor mij niet de manier om je paard te straffen. Meestal doet de stem ook al genoeg :)

PeterBezemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:02

mijn paardje krijgt alleen een tik als ze zelf bijt of schopt naar mij, en dat weet ze heel goed, en daarom gebeurt het (bijna) nooit. Als je je paardje een beetje consequent, eerlijk en respectvol opvoedt zou het vanzelf goed moeten gaan...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:18

Kiki1995 schreef:
Schoppen/slaan is sowieso voor mij niet de manier om je paard te straffen. Meestal doet de stem ook al genoeg :)

Ook als een paard je aanvalt? Gericht trapt?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:28

PeterBezemer schreef:
Als je je paardje een beetje consequent, eerlijk en respectvol opvoedt zou het vanzelf goed moeten gaan...

Klopt...maar dat moet wel geleerd worden.Ze worden nu eenmaal niet allemaal als engeltjes geboren...ook zijn al veel paarden verpest omdat ze niet opgevoed zijn.Daar is heropvoeding voor nodig en dat zijn nu eenmaal vaak niet de meest simpele gevallen ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:53

*grinnik* Herkenbaar, Tinky :j