missvdbosch schreef:Ik ben van mening dat niet het paard gestraft moet worden omdat hij of zij wat verkeerd doet, maar er gekeken moet worden waarom er zo gereageerd wordt. Een paard reageert niet voor niets zo en we moeten ook onthouden dat een paard een dier is met een natuurlijk instinct.
Het uitzoeken is voor later..
of ga je terwijl het paard tegen je opspringt tegen het paard zeggen: ga maar even door tot ik erachter ben waarom?
Nee, je stopt het gevaar en gaat daarna uitzoeken waarom het paard zo reageerde zoals het reageerde.
ga jij uitzoeken waarom een kind een vork in een stopcontact probeert te steken.. Of ga je eerst een plaatje zoeken om het stopcontact te dichten. of trek je het gelijk weg met een flinke gil (waardoor het kind gelijk gaat janken). En ruimt daarna de vorken op, zet een plaatje voor het stopcontact en als laatste zoek je uit daarna uit hoe het aan een vork kwam en waarom er geen plaatje over het stopcontact zat?
niemand heeft het hier over door blijven meppen zonder uit te zoeken waarom een dier zo reageert.
als je aan staat te singelen en zijn hoef gaat naar mijn gezicht, dan krijgt hij een tetst.. Daarna haal ik het zadel eraf en ga kijken waarom hij stond te maaien.. Maar hoe dan ook mag hij niet zijn hoef in mijn gezicht proberen te planten.. wat er ook gebeurd.. Natuurlijk had hij misschien een goede reden.. maar wat stel je dan voor.. Hoef in je gezicht toelaten en daarna eerst naar het ziekenhuis om je kaak terug te laten schroeven, de scheur over je wang te laten hechten om ten slotte te gaan uitzoeken waarom hij uithaalde?