miesnaom schreef:Gentlegiant: mee eens, denk dat een corrigerende tik absoluut niet verkeerd is(heb het zelf gewoon niet met schopen) maar MITS het paard goed wordt verzorgt lekker de stal uit komt.
Vind het dus niet kunnen als een paard net een uurtje de stal uit komt, paar tikken krijgt omdat die druk is en niet luistert, maar denk dat iedereen dat heeft?
en een beetje druk doen of niet luisteren (binnen de perken) is ook niet direct een aanleiding om een flinke knuppel te gaan zoeken of je beste stalen neuzen aan te trekken (zoals velen nog steeds verdenken dat we doen hier).
beetje druk is vaak wel met stem te regelen of je loopt gewoon stevig door, hooguit dat je een keer met het touw wappert dat hij moet volgen en niet leiden.
een keer niet luisteren is ook met een UH of NUH wel op te lossen of even een korte beweging met het halstertouw om zijn aandacht te trekken..
maar als hij daar bij zijn tanden gebruikt, gaat maaien of je wil bestijgen, daar zou ik toch de grens trekken.. zielig dat hij binnen staat of minder buiten komt, maar dat is geen aanleiding tot gevaarlijk gedrag natuurlijk. dat hij drukker is of veel indrukken krijgt prima dan dribbelt hij maar al snuivend mee en dan stel ik m ook rustig met stem op zijn gemak.. maar bewegingen die ook maar lijken op het mij willen beschadigen, bedoeld of onbedoeld, worden direct en duidelijk gecorrigeerd.