Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:23

Citaat:
Andere : een stal is een kleine ruimte. Als paard opeens gek gaat doen sta jij samen met paard in een klein hokje. En paard is los. Dus daar krijg je inderdaad gevaarlijke situaties mee.

Wanneer gaat een paard uit het niets raar doen? Nog nooit meegemaakt. En ik snap ook niet precies van dat naar elkaar trappen en dat jij er dan tussen staat. Leg eens uit?

Edit: Ik denk wel als je verder gaat met rijden en meerdere paarden gereden hebt wss je mening zal veranderen, en ik begrijp dat je dat nu nog niet aan zal nemen

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:09

saddledancer schreef:
Nou gelukkig maar, want dat zijn we ook echt niet van plan ;)

Dat weet ik.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:14

denisesilver schreef:
Citaat:
Andere : een stal is een kleine ruimte. Als paard opeens gek gaat doen sta jij samen met paard in een klein hokje. En paard is los. Dus daar krijg je inderdaad gevaarlijke situaties mee.

Wanneer gaat een paard uit het niets raar doen? Nog nooit meegemaakt. En ik snap ook niet precies van dat naar elkaar trappen en dat jij er dan tussen staat. Leg eens uit?

Edit: Ik denk wel als je verder gaat met rijden en meerdere paarden gereden hebt wss je mening zal veranderen, en ik begrijp dat je dat nu nog niet aan zal nemen

Nou precies zoals jullie beschrijven : tegen je op steigeren, trappen , bijten.
Als je bij paarden in de wei staat en die trappen naar elkaar, kun je ertussen staan.

saddledancer

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:31

Paarden doen niet gek 'uit het niets' daar is over het algemeen best een reden voor.
en mijn paarden trappen niet naar elkaar in de Wei als ik er tussen sta, want ze weten heel goed dat ik er tussen sta, en dat het dus niet handig is Om zelfs maar Te DENKEN aan schoppen :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:46

Citaat:

prestarobin schreef:
denisesilver schreef:

Nou precies zoals jullie beschrijven : tegen je op steigeren, trappen , bijten.
Als je bij paarden in de wei staat en die trappen naar elkaar, kun je ertussen staan.

Maar wat heeft dat dan te maken met wel of niet een paard schoppen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:54

Echt uit het niets trappen of steigeren heb ik nog nooit meegemaakt, misschien omdat ik bij aanstalten om het al de kop indruk. Meestal zorgt een trap voor een schrik reactie, dus gaan ze voor je uit de weg en aangezien ik voorin de stal sta, sta ik ten alle tijden bij de deur. Daar zorg ik ook altijd voor, dus heel gevaarlijk zal het niet worden. Gevaarlijker wordt het als ik het toelaat en het zo erg wordt dat ik de stal niet meer in kan. Nee, dan liever een schop :n

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:45

@lizy29 het gaat erom dat veel mensen hier een paard een schop geven als een paard bijt, trapt etc. Dus dat had er dan toch mee te maken?
@denisesilver nee echt uit het niets is ook niet normaal gedrag. Niet dat je daar dan voor moet schoppen. Dus normaal kun je het misschien wel zien aankomen. Dan hoef je niet te schoppen. Anders wel dan? Nee vind ik niet. En ik heb volgens mij alwel een aantal keer gezegd waarom niet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:56

prestarobin schreef:
@lizy29 het gaat erom dat veel mensen hier een paard een schop geven als een paard bijt, trapt etc. Dus dat had er dan toch mee te maken?

Nu ben ik blond maar ik begrijp werkelijk waar niet wat het trappen van paarden naar elkaar te maken heeft met dat je hem een schop zou geven. Bovendien is dat niet de situatie waarin je een paard een schop kan geven. Mocht de kudde zo instabiel zijn dat het gevaarlijk is om de wei in te gaan neem je een zweep mee om een tik mee uit te delen als ze teveel in je buurt komen.

Het opvoeden van geen voetjes van de vloer tenzij gevraagd in bijzijn van mensen begint echter bij 1 op 1 contact waaronder dus op stal. En ja dat gaat zo zacht als kan en zo hard als moet.

Hier gelukkig allemaal paarden die voldoende respect voor ons hebben en meestal een gil of tik al genoeg is, maar indien nodig kan er ook harder opgetreden worden. We hebben het hier over beesten van +500kg en dat betekend dat er heel veel geoorloofd is als het aankomt op mezelf en omstanders beschermen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:16

ook als je het aan ziet komen en al van tevoren probeert te corrigeren zijn er paarden die daar totaal geen respect voor hebben prestarobin, wat zou jij met die paarden doen dan? leg dat eens uit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:41

Al is het een shet of veulen die zijn wel niet zo zwaar, maar wel 100 kg sterker dan ik.

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:26

Je hebt zat pony's die nog nooit een schop hebben gekregen en die ook nooit zullen kijgen. Maar je hebt er ook al vanaf hun geboorte er hele dominanten veulens tussen zitten. Deze veulens zouden normaal gesproken de leider zijn van de kudde. Dat kan een hengst zijn maar ook een merrie. Mijn voorkeur gaat niet uit naar schoppen, maar op bepaalde momenten is dat het beste. Ik kan nu niet zeggen wanneer want je moet dat gewoon per situatie inschatten wat het beste is en wat je gevoel zegt. Als je dominante veulens (hoeft niet perse een veulen te zijn) niet meteen aanpakt dan krijg je een veulen (of pony) die de hele tijd gaat denken dat hij of zij de leider is en dat moet je niet hebben als ruiter. Ik weet natuurlijk niet wat andere van mijn mening geven en als julie er iets op aan te merken hebben of nog een aanvulling erop hebben hor ik dat graag, want ik vid he altijd leuk om te weten wat andere mensen ervan vinden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:39

lamee_akyro schreef:
Je hebt zat pony's die nog nooit een schop hebben gekregen en die ook nooit zullen kijgen. Maar je hebt er ook al vanaf hun geboorte er hele dominanten veulens tussen zitten. Deze veulens zouden normaal gesproken de leider zijn van de kudde. Dat kan een hengst zijn maar ook een merrie. Mijn voorkeur gaat niet uit naar schoppen, maar op bepaalde momenten is dat het beste. Ik kan nu niet zeggen wanneer want je moet dat gewoon per situatie inschatten wat het beste is en wat je gevoel zegt. Als je dominante veulens (hoeft niet perse een veulen te zijn) niet meteen aanpakt dan krijg je een veulen (of pony) die de hele tijd gaat denken dat hij of zij de leider is en dat moet je niet hebben als ruiter. Ik weet natuurlijk niet wat andere van mijn mening geven en als julie er iets op aan te merken hebben of nog een aanvulling erop hebben hor ik dat graag, want ik vid he altijd leuk om te weten wat andere mensen ervan vinden.

Ben ik mee eens, ligt natuurlijk altijd aan de situatie ja :j

Wij moeten dominanter zijn zodat wij de baas zijn van de "kudde" :D

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:42

denisesilver schreef:
lamee_akyro schreef:

Ben ik mee eens, ligt natuurlijk altijd aan de situatie ja :j

Wij moeten dominanter zijn zodat wij de baas zijn van de "kudde" :D

Ja toch? Wij zijn de baas van de kudde en onze paaden/ponys/veulens moeten niet gaan denken dat zij de alfa merrie/hengst zijn

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:52

Oh mijn god, je denkt hetzelfde als ik *\o/*

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:57

Heb van mijn 3 jarige geleerd dat je je correcties het best zo klein en koel mogelijk kunt houden, aangezien het paard er alleen maar of heel erg angstig van wordt, of zelf ook heftiger gaat reageren. Al moet ik zeggen toen vroeger een manegepaard mn arm met zn tanden vast had een niet los wilde laten (nog steeds een groot litteken van..) toch wel een flinke klap heeft gekregen :/

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:55

Dan heb je als het goed is geleerd dat je eerst je paard moet inschatten hoe hij gaat reageren op de correctie.

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:32

denisesilver schreef:
Oh mijn god, je denkt hetzelfde als ik *\o/*

Hahahaha mooi zoo :D Fijn om te weten dat iemand hetzelfde daar over denkt _/-\o_

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:02

Gentlegiant: mee eens, denk dat een corrigerende tik absoluut niet verkeerd is(heb het zelf gewoon niet met schopen) maar MITS het paard goed wordt verzorgt lekker de stal uit komt.

Vind het dus niet kunnen als een paard net een uurtje de stal uit komt, paar tikken krijgt omdat die druk is en niet luistert, maar denk dat iedereen dat heeft?

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:07

Wij hadden een paard dat niet de stal uit kwam, alleen 3 keer per dag aan een longeer Om wat Te grazen maar hij mocht niet rennen.(en wel Meer die echt geen uren per dag buiten kwamen)en das vast en zeker niet altijd even fijn voor t beestje, maar als er een gevaarlijke situatie ontstaat door zijn gedrag ga ik daar niet opeens niet op corrigeren zoals ik normaal zou doen, alleen maar omdat t beestje niet buiten komt :')

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:11

Weet niet hoe het precies bij jullie zit, maar bij ons doet iedereen zijn eigen paardje, dus dan is het vaak de eigenaar die zo handelt, zo bedoelde ik hem ook, maar ben altijd heel duidelijk haha... Maar als ik langs loop en er wordt gebeten schreeuw ik ook of gooi ik me hand in de lucht, zielig voor het paardje dat hij/zij maar 1 x eruit kom, maar wil liever geen tandtattoo :o

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:15

Oh nee, niet op pensionstal, maar op een privestal :j
op een pensionstal is het idd iedereen zijn eigen zaak wat ie met zijn paarden doet en hoe ie ze corrigeert, maar Dan hoef ik verder ook niet bij die dieren in de buurt Te Komen.
dit waren dieren waar ik elke dag mee moest werken, dus daar werd welleens een trap uitgedeeld, of ze buitenkwamen was Dan voor mij echt irrelevant :j

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:25

Ja dat is wel logisch ik snapte het ook al even niet haha. En inderdaad het moet/mag niet, maar moet ook wel even zeggen, het zijn vaak paarden die geen respect voor mensen hebben, kijk maar bij een weiland, sommige komen je half aanvallen als je met je paard loopt, fijn hoor zon kudde van 10 paarden die gaat rennen schoppen en stijgeren en jij staat er met je 1.60 tussen.... dn ben je ineens erg klein. Dan ga ik ook flink meppen met me zweepje :j , schoppen lukt dan niet hoor haha, dan val ik waarschijnlijk omdat ik me evenwicht verlies 8)7

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:52

miesnaom schreef:
Gentlegiant: mee eens, denk dat een corrigerende tik absoluut niet verkeerd is(heb het zelf gewoon niet met schopen) maar MITS het paard goed wordt verzorgt lekker de stal uit komt.

Vind het dus niet kunnen als een paard net een uurtje de stal uit komt, paar tikken krijgt omdat die druk is en niet luistert, maar denk dat iedereen dat heeft?

en een beetje druk doen of niet luisteren (binnen de perken) is ook niet direct een aanleiding om een flinke knuppel te gaan zoeken of je beste stalen neuzen aan te trekken (zoals velen nog steeds verdenken dat we doen hier).

beetje druk is vaak wel met stem te regelen of je loopt gewoon stevig door, hooguit dat je een keer met het touw wappert dat hij moet volgen en niet leiden.

een keer niet luisteren is ook met een UH of NUH wel op te lossen of even een korte beweging met het halstertouw om zijn aandacht te trekken..

maar als hij daar bij zijn tanden gebruikt, gaat maaien of je wil bestijgen, daar zou ik toch de grens trekken.. zielig dat hij binnen staat of minder buiten komt, maar dat is geen aanleiding tot gevaarlijk gedrag natuurlijk. dat hij drukker is of veel indrukken krijgt prima dan dribbelt hij maar al snuivend mee en dan stel ik m ook rustig met stem op zijn gemak.. maar bewegingen die ook maar lijken op het mij willen beschadigen, bedoeld of onbedoeld, worden direct en duidelijk gecorrigeerd.

missvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:18

Ik ben van mening dat niet het paard gestraft moet worden omdat hij of zij wat verkeerd doet, maar er gekeken moet worden waarom er zo gereageerd wordt. Een paard reageert niet voor niets zo en we moeten ook onthouden dat een paard een dier is met een natuurlijk instinct.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:08

Dat paard met z'n natuurlijke instinct kun je gewoon opvoeden en soms moet je daar duidelijk bij zijn...... Als ze alleen maar op basis van hun natuurlijke instinct mogen leven, dan moet je dus ook accepteren dat je er niet zelf veilig mee om kunt gaan. Hoop dat je een goede levensverzekering hebt :(:)