Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Shadow0 schreef:Ik wilde het eens omdraaien. Soms wordt er gezegd dat je, als je van een manege komt, niet te snel moet denken dat je ineens overal op kunt rijden, omdat manegepaarden zulke makke paarden zijn en dat een sportpaard iets heel anders is.
Maar in dit topic is de conclusie dus vooral dat het de ruiter is die een paard mak maakt of niet? Betekent dat dan dat de maneges dus toch iets heel goed doen in hun omgang met paarden, dat ze vaak zulke makke dieren hebben?
en net niet met de beentjes onder de zweedbladen uit komen
en dan had hij het nog naar zijn zin ook

runningkawa schreef:Idd hoeveel paarden met echt pit lopen daar? (al dan niet met volbloed erin.)
Als ik mensen hoor zeggen ik kan de wilde paarden op de manege aan en daarbij denken dat ze goed zijn...komen ze bij mij op geen 1 paard...zelfs niet op een brave..
Heb het al eens mis zien gaan....
De wereld die dan opengaat voor mensen is enorm. het schud ze wakker dat het ruwe gedoe totaal niet nodig is. Ze vinden het doodeng maar de meeste zijn voor eens en altijd om.

runningkawa schreef:Sorry pensionnetje, ondanks dat ik het steeds met je eens wat ben ik het niet eens met dat elk paard manege paard kan worden
Zelfs niet bij een goede manege.
Er zijn paarden die dulden het niet dat er steeds een andere ruiter op zit.
En ook daar de beste ruiter heeft voor die paarden nog te grote hulpen.
Maar een gewoon sportpaard kan idd wel manege paard worden...als ze maar lang genoeg afgestompd worden...meer keuze is er niet...
En als je ook ziet hoe sommige paarden eigenaren zitten te sjorren en te trekken, dan zullen die paarden zelf blij zijn manege paard te zijn...gaat het een stuk vriendelijker

KiWiKo schreef:ik snap niet wat jij wil zeggen.......... wat is je punt nou???????
3 in heel Nederland, das niet echt veel.......

Shadow0 schreef:KiWiKo schreef:ik snap niet wat jij wil zeggen.......... wat is je punt nou???????
3 in heel Nederland, das niet echt veel.......
Oh, haha, nee dat weet ik natuurlijk niet, hoeveel volbloeden er in alle manegelessen lopen. Op dit moment lopen er bij ons voor zover ik weet 3 mee. Maar ik zie nu ineens dat je dat niet vroeg naar 'bij ons' maar in het algemeen, sorry, verkeerd gelezen
Maar wat mijn punt is: van de ene kant lees ik hier: de paarden zijn niet moeilijker - het ligt aan de ruiter. Van de andere kant lees ik: bepaalde paarden (zeker die met veel volbloed) zijn wel moeilijker dan anderen en kunnen niet gereden worden door (bijvoorbeeld) de ruiters die zich nog ergens tussen absolute beginner en behoorlijke ruiter bevinden.
Dat zijn toch 2 verschillende statements die niet samen kunnen gaan?
Pensionnetje schreef:Er wordt alleen geen tijd in training gestoken voor het opleiden van een manege paard. Ze worden bij een partikulier vandaan getrokken in de les gedonderd en gekeken of ie het allemaal wel pikt. Dan moet je er 15 verslijten om één echt goed manege paard te vinden.
Pensionnetje schreef:Weer een misverstand. Je kunt juist op een volbloed prima een absolute beginner zetten.
Pensionnetje schreef:Een paard = een paard....PUNT
Wat je het paard leert is iets anders. Je kunt dus ieder paard leren een manege paard te worden.
Op zn sloffe met zo min mogelijk energie verbruik enkele uren per dag je op je kont laten slaan, tegen je ribben aan geschopt worden, je rug aan gort gebonkt krijgen en in je mond getrokken worden.
Vele paarden accepteren dit uiteindelijk als hun lot. Tenminste als ze niet een te hoog percentage volbloed bevatten. Die pikken het namelijk niet. Dus zien we ze niet of nauwelijks in de manege lessen terug. Dan gaat de lesklantjes piepen, janken en komen ze niet meer terug want het paardje deed zo eng. Toch kun je ook een volbloed omtoveren tot manege paard bij een verstandige manege die weet waar ze mee bezig zijn, die hun lesklanten een schop onder hun.....geven als ze zitten te rukken,trekken en slaan. Die hun paarden lief hebben er zuinig mee om gaan en ze bovenal in hun waarde laten. Maar de werkelijkheid is in de meeste gevallen dat de manegepaarden koelbloedige murw gemaakte dieren zijn, die hun lot uitzingen omdat ze geen keuze hebben. Een volbloed maakt zijn eigen keuze en daarom zijn het "lastpakken".
KiWiKo schreef:en zo is het pensionnetje........... echt.......
Je kan de grootste beginner op de heetste volboed zetten en het gaat niet verkeerd............. een volbloed vergeeft dat
maar ga je er iemand opzetten die dat dier wel even rijd......... dan heb je echt eeen majoor probleem
KiWiKo schreef:maar ga je er iemand opzetten die dat dier wel even rijd......... dan heb je echt eeen majoor probleem