paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:59

Idd hoeveel paarden met echt pit lopen daar? (al dan niet met volbloed erin.)

Als ik mensen hoor zeggen ik kan de wilde paarden op de manege aan en daarbij denken dat ze goed zijn...komen ze bij mij op geen 1 paard...zelfs niet op een brave..
Heb het al eens mis zien gaan....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:01

ik snap niet wat jij wil zeggen.......... wat is je punt nou???????

3 in heel Nederland, das niet echt veel.......

en ik zal je vertellen dat het paard in mijn ava....... Mr Wilfred x Cartoonist een echte volbloed in beginnerslessen meeliep als ik niet kon.......

compleet met opgezette aderen, wijd opgesperde neusgaten en snorkelend alom........ maar zoooooo voorzichtig met het kindje op zijn rug....

zoooo ontzettend eerlijk, want zet er nou niet een "gevorderde" manegeruiter op......... want die ging zandhappen

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:06

Ik denk niet zozeer dat de paarden steeds lastiger worden, maar dat er fout mee om wordt gegaan. Als we het toch over vroeger hebben; paarden liepen de hele dag buiten, zagen van alles enzovoort. Tegenwoordig staan paarden minder buiten en al vanaf de geboorte gaat het fout. Er wordt met paarden omgegaan alsof het honden zijn. Enge dingen worden gemeden. Wanneer er bijvoorbeeld een eng voorwerp op de grond staat en het veulen/paard vind dit eng, dan gaan we er gewoon met een boog omheen. Lopen er drie mensen elk met een paard aan de hand achter elkaar aan en de voorste durft niet verder, ach dan gaat gewoon de braafste voorop. Dit zorgt ervoor dat paarden wennen aan het feit dat ze 'er toch niet langs hoeven' en zodoende ontstaan problemen. Gehoorzaamheid is ver te zoeken. En dan ook nog eens al die hapjes, brokjes, snoepjes. Er wordt vaak met paarden omgegaan alsof het kinderen zijn. Laat ze gewoon paard zijn, ga gewoon bij enge dingen langs, en beloon ze gewoon met een klopje op de hals.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:13

ik zie hier hele rake dingen voorbij komen Knipoog
maar... vroeger waren er zeker lastige paarden,ook mijn opa vond die de beste [ook al ja ]
alleen werd er toen idd echt mee gewerkt niet dat uurtje van nu,ik vind de bouw van nu ook een groot verschil.
toen moesten ze sterk en dapper zijn,nu elastiekje spelen Haha!
en bovenal een paard wat echt niet goed was ging de worst in,heel simpel.
hoezo ander soort selectie Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:14

het was bijna natuurlijk Lachen Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:15

Ja klopt...nu zie je soms een half gare merrie staan..is niet lekker te bewerken onder het zadel maar heeft wel een fijn papier...wat doe je er dan mee...juist ja een veulen fokken...

Vroegen gingen die idd naar de slat zodat dat karakter niet vererfd werd

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:16

Shadow0 schreef:
Ik wilde het eens omdraaien. Soms wordt er gezegd dat je, als je van een manege komt, niet te snel moet denken dat je ineens overal op kunt rijden, omdat manegepaarden zulke makke paarden zijn en dat een sportpaard iets heel anders is.

Maar in dit topic is de conclusie dus vooral dat het de ruiter is die een paard mak maakt of niet? Betekent dat dan dat de maneges dus toch iets heel goed doen in hun omgang met paarden, dat ze vaak zulke makke dieren hebben?

Een paard = een paard....PUNT

Wat je het paard leert is iets anders. Je kunt dus ieder paard leren een manege paard te worden.
Op zn sloffe met zo min mogelijk energie verbruik enkele uren per dag je op je kont laten slaan, tegen je ribben aan geschopt worden, je rug aan gort gebonkt krijgen en in je mond getrokken worden.
Vele paarden accepteren dit uiteindelijk als hun lot. Tenminste als ze niet een te hoog percentage volbloed bevatten. Die pikken het namelijk niet. Dus zien we ze niet of nauwelijks in de manege lessen terug. Dan gaat de lesklantjes piepen, janken en komen ze niet meer terug want het paardje deed zo eng. Toch kun je ook een volbloed omtoveren tot manege paard bij een verstandige manege die weet waar ze mee bezig zijn, die hun lesklanten een schop onder hun.....geven als ze zitten te rukken,trekken en slaan. Die hun paarden lief hebben er zuinig mee om gaan en ze bovenal in hun waarde laten. Maar de werkelijkheid is in de meeste gevallen dat de manegepaarden koelbloedige murw gemaakte dieren zijn, die hun lot uitzingen omdat ze geen keuze hebben. Een volbloed maakt zijn eigen keuze en daarom zijn het "lastpakken".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:19

en toch liet mijn volbloed dit gebeuren........ moesten de ruiters wel 7 of jonger zijn Haha! Haha! en net niet met de beentjes onder de zweedbladen uit komen Lachen en dan had hij het nog naar zijn zin ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:20

Sorry pensionnetje, ondanks dat ik het steeds met je eens wat ben ik het niet eens met dat elk paard manege paard kan worden Lachen
Zelfs niet bij een goede manege.
Er zijn paarden die dulden het niet dat er steeds een andere ruiter op zit.
En ook daar de beste ruiter heeft voor die paarden nog te grote hulpen.

Maar een gewoon sportpaard kan idd wel manege paard worden...als ze maar lang genoeg afgestompd worden...meer keuze is er niet...
En als je ook ziet hoe sommige paarden eigenaren zitten te sjorren en te trekken, dan zullen die paarden zelf blij zijn manege paard te zijn...gaat het een stuk vriendelijker

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:21

runningkawa schreef:
Idd hoeveel paarden met echt pit lopen daar? (al dan niet met volbloed erin.)

Als ik mensen hoor zeggen ik kan de wilde paarden op de manege aan en daarbij denken dat ze goed zijn...komen ze bij mij op geen 1 paard...zelfs niet op een brave..
Heb het al eens mis zien gaan....

Bij mij mag een manegeklant best eens op mn paarden gaan zitten. Maar onder mijn condities en probeer daar geen strobreed tussen te krijgen anders is het een enkeltje richting huis of richting het zand Haha! De wereld die dan opengaat voor mensen is enorm. het schud ze wakker dat het ruwe gedoe totaal niet nodig is. Ze vinden het doodeng maar de meeste zijn voor eens en altijd om.
Weer twee zielen gered...van hun toekomstige paard en zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:23

na een paard op hol door een geweldige sterruiter van de manege hoeft het van mij niet zo snel meer op m'n paard...
En jee, wat hadden die meid plus moeder een grote mond over hoe goed ze was op de wilde paarden op de manege...
Om daarna te beweren dat het paard niet zadelmak was Tong uitsteken
Lastig hoor L springen met een niet zadelmakke Tong uitsteken Clown

Edit, geen bloedpaard overigens waar dat over ging. Zelfs nuchter karakter
Nog nooit een pas verkeerd gezet...wel gewoon fijn aan de hulpen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:25

runningkawa schreef:
Sorry pensionnetje, ondanks dat ik het steeds met je eens wat ben ik het niet eens met dat elk paard manege paard kan worden Lachen
Zelfs niet bij een goede manege.
Er zijn paarden die dulden het niet dat er steeds een andere ruiter op zit.
En ook daar de beste ruiter heeft voor die paarden nog te grote hulpen.

Maar een gewoon sportpaard kan idd wel manege paard worden...als ze maar lang genoeg afgestompd worden...meer keuze is er niet...
En als je ook ziet hoe sommige paarden eigenaren zitten te sjorren en te trekken, dan zullen die paarden zelf blij zijn manege paard te zijn...gaat het een stuk vriendelijker

Zeg we gaan het nu niet ineens oneens worden hè Haha!

Maar serieus ik heb volbloeden gezien met absolute beginners aan de longe super braaf!
Maar dit was geheel en al te wijten aan de manege eigenaar die zo zorgvuldig met paard én lesklant omsprong dat geen van beide gefrustreerd raakte. Het kan dus wel, maar niet op Jan Rap en zn maat maneges waar 16 paarden in de les worden afgebeuld met een 16 jarige lesgeefmuts die meer aan het sms-en is dan op dr klantjes zit te letten.(laat staan op de paarden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:26

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg wel dat het echt niet met elk paard gaat zoals je wel je berichtje begon Lachen

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:27

oef, zware discussies. Zie een hele hoop rake dingen voorbij komen. Maar is het ook niet zo dat de wedstrijdsport de laatste jaren in flinke aantallen is gestegen. Vroeger reed je af een toe een wedstrijdje in het dorp, laat staan dat je de luxe had om met een trailer elk weekend op pad te gaan.
Ik denk dat wat dat betreft niet alleen de paarden anders zijn, maar ook de eisen die men stelt.
Ik merk zelf trouwens wel dat nu ik ouder word (39) ik ook liever een paardje heb waarmee ik overal naar toe kan sjokken. Als 18-jarige deed ik ook maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:29

toen ging je gewoon elke week met de vrachtwagen gezamelijk weg Lachen
Maar toch ook wel al snel individueel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:30

Afbeelding
dit was mijn 6 jarige Neostan x Ferro........... het paard waar een GP ruiter niet meer op wilde, het paard waar ik ook echt minder leuke klappers op heb gemaakt...........

en hetzelfde paard wilde niet lopen met mijn puppie op zijn rug..............

waar moet je de vraag zoeken dan????

want het paard is heel veel meer dan eerlijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:31

KiWiKo schreef:

Oh, haha, nee dat weet ik natuurlijk niet, hoeveel volbloeden er in alle manegelessen lopen. Op dit moment lopen er bij ons voor zover ik weet 3 mee. Maar ik zie nu ineens dat je dat niet vroeg naar 'bij ons' maar in het algemeen, sorry, verkeerd gelezen Lachen

Maar wat mijn punt is: van de ene kant lees ik hier: de paarden zijn niet moeilijker - het ligt aan de ruiter. Van de andere kant lees ik: bepaalde paarden (zeker die met veel volbloed) zijn wel moeilijker dan anderen en kunnen niet gereden worden door (bijvoorbeeld) de ruiters die zich nog ergens tussen absolute beginner en behoorlijke ruiter bevinden.

Dat zijn toch 2 verschillende statements die niet samen kunnen gaan?
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 06-07-08 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:32

Ik ben en blijf een tikje eigenwijs... Bloos Haha!

Je kunt ieder paard leren relaxed en gehoorzaam te zijn ook voor manegelessen. Er wordt alleen geen tijd in training gestoken voor het opleiden van een manege paard. Ze worden bij een partikulier vandaan getrokken in de les gedonderd en gekeken of ie het allemaal wel pikt. Dan moet je er 15 verslijten om één echt goed manege paard te vinden. Als je daarna je lesklanten carte blanche geeft, een zwaar onder de maat instructeur laat aan rukken die vooral bijna niets kost dan is het cirkeltje rond.

Steek tijd en energie in het opleiden van zo'n paard dan kom je verbazingwekkend ver.
Maarja dat kost geld, tijd en wijsheid.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:35

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Oh, haha, nee dat weet ik natuurlijk niet, hoeveel volbloeden er in alle manegelessen lopen. Op dit moment lopen er bij ons voor zover ik weet 3 mee. Maar ik zie nu ineens dat je dat niet vroeg naar 'bij ons' maar in het algemeen, sorry, verkeerd gelezen Lachen

Maar wat mijn punt is: van de ene kant lees ik hier: de paarden zijn niet moeilijker - het ligt aan de ruiter. Van de andere kant lees ik: bepaalde paarden (zeker die met veel volbloed) zijn wel moeilijker dan anderen en kunnen niet gereden worden door (bijvoorbeeld) de ruiters die zich nog ergens tussen absolute beginner en behoorlijke ruiter bevinden.

Dat zijn toch 2 verschillende statements die niet samen kunnen gaan?

Weer een misverstand. Je kunt juist op een volbloed prima een absolute beginner zetten. Je zult versteld staan hoe zachtaardig en voorzichtig ze zijn. Echter een beginner die stronteigenwijs is niet luistert naar zijn instructeur en het wiel zelf maar gaat uitvinden heeft een ernstig probleem.

Nogmaals het paard is niet MOEILIJK het vergt een andere aanpak die door veel mensen als moeilijk ervaren wordt. Dat is in mijn ogen iets héél anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:38

Pensionnetje schreef:
Er wordt alleen geen tijd in training gestoken voor het opleiden van een manege paard. Ze worden bij een partikulier vandaan getrokken in de les gedonderd en gekeken of ie het allemaal wel pikt. Dan moet je er 15 verslijten om één echt goed manege paard te vinden.

Waar baseer je dit op, is dit eigen mening of is dit daadwerkelijk gebaseerd op bijvoorbeeld onderzoek onder de manegehouders?

Want met alle respect, ik hoor vaak verhalen over hoe het er aan toegaat bij manegehouders, vaak met cijfers als 'in zeker 95% van de gevallen'. Maar ik kan er niet goed achter komen of dit nou reele cijfers zijn of dat ze vooral voor de vuist weg genoemd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:39

Pensionnetje schreef:
Weer een misverstand. Je kunt juist op een volbloed prima een absolute beginner zetten.

Dat weet ik, daarom noemde ik heel bewust de groep die 'tussen absolute beginner en behoorlijke ruiter in zit'. En die dus zelf inmiddels geen absolute beginner meer zijn, maar nog niet voldoende ervaring hebben om 'behoorlijke ruiter' te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:39

en zo is het pensionnetje........... echt.......
Je kan de grootste beginner op de heetste volboed zetten en het gaat niet verkeerd............. een volbloed vergeeft dat

maar ga je er iemand opzetten die dat dier wel even rijd......... dan heb je echt eeen majoor probleem

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:40

Pensionnetje schreef:
Een paard = een paard....PUNT

Wat je het paard leert is iets anders. Je kunt dus ieder paard leren een manege paard te worden.
Op zn sloffe met zo min mogelijk energie verbruik enkele uren per dag je op je kont laten slaan, tegen je ribben aan geschopt worden, je rug aan gort gebonkt krijgen en in je mond getrokken worden.
Vele paarden accepteren dit uiteindelijk als hun lot. Tenminste als ze niet een te hoog percentage volbloed bevatten. Die pikken het namelijk niet. Dus zien we ze niet of nauwelijks in de manege lessen terug. Dan gaat de lesklantjes piepen, janken en komen ze niet meer terug want het paardje deed zo eng. Toch kun je ook een volbloed omtoveren tot manege paard bij een verstandige manege die weet waar ze mee bezig zijn, die hun lesklanten een schop onder hun.....geven als ze zitten te rukken,trekken en slaan. Die hun paarden lief hebben er zuinig mee om gaan en ze bovenal in hun waarde laten. Maar de werkelijkheid is in de meeste gevallen dat de manegepaarden koelbloedige murw gemaakte dieren zijn, die hun lot uitzingen omdat ze geen keuze hebben. Een volbloed maakt zijn eigen keuze en daarom zijn het "lastpakken".

Dit gaat te veel over een kam vind ik. Je spreekt hier naar mijn mening meer over karakter dan over bloed. Een koudbloed kan ook de door jouw omschreven reacties vertonen (dus niet geruk en gepluk accepteren..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:43

KiWiKo schreef:
en zo is het pensionnetje........... echt.......
Je kan de grootste beginner op de heetste volboed zetten en het gaat niet verkeerd............. een volbloed vergeeft dat

maar ga je er iemand opzetten die dat dier wel even rijd......... dan heb je echt eeen majoor probleem

Precies.
Wat mij tegenwoordig ook steeds meer opvalt, is dat er gewoon te "hete" paarden worden aangekocht voor jonge ruiters die zwaar worden overschat maar echt nog veel moeten leren, vooral hoe ze moeten omgaan met een paard, en "dus" een paard wel even in de krul trachten te trekken. Paard gaat protesteren, natuurlijk. Wie krijgt de schuld? Juist, het paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:43

KiWiKo schreef:

Maar misschien zijn we hier ongeveer aan de kern van het probleem. Want... waar moeten die mensen die wel even rijden dan op rijden? En zou het niet leuk zijn als (bv) het KWPN zoekt naar mogelijkheden om de mensen die in deze categorie zitten (immers de grootste groep in de paardenwereld) een paard te bieden dat aansluit bij die ruiters?

Beantsje, was dat een beetje de richting die jij in gedachten had?