Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:39

Heb je trouwens ervaring met grondwerk en natural horsemanship TS?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:46

Staat de pony op het land en is daar toezicht? Mijn vorige pony liet zich op een dag ook niet meer vangen, en keek steeds naar dezelfde struiken.Was ook erg nerveus en ik vermoed dat er kinderen of zo kwamen die hem gingen op jagen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:50

Knap dat jullie zonder het paard en zijn gedrag te hebben gezien kunnen concluderen dat hij niet bang is.

Volgens mij is hij dat namelijk wel, het is een heel gevoelig dier (neemt niet weg dat hij intelligent is) en ik denk dat het gedoe met de wormenspuit hem gewoon teveel is geworden.

Grondwerk en NH is prima, maar op het moment op het toch wel grote stuk waar hij staat niet toe te passen.

Nu moet het gaan om respect en vertrouwen. Arough moet uit zichzelf bij de mens willen blijven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:52

ik moet de eerste gevoellige fjord nog tegenkomen Haha! Haha! Haha!

een jazz is gevoellig, en vergeleken bij het huidige sportpaard is een fjord echt een lompe koele kikker........ Haha! Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:56

Arough veranderde van de een op de andere dag.
Zo kon ze hem nog uit de wei halen,hij liep in het afgezette stukje wei los naast haar mee,ook in draf.
Als ze ging rennen deed hij dat ook,en als ze stopte stopte hij ook.
Heel mooi om te zien.
Ze reed niet veel,af en toe een half uurtje op hem.
De laatste paar keer heeft ze er zonder zadel een paar rondjes op gehobbeld.
(dus niet hard aan het werk gezet)
Van de een op de andere dag wilde hij niet meer braaf meelopen aan het halster,en ging stresserig staan poepen,en trilde helemaal.
Het werd steeds erger,tot ze hem helemaal niet meer kon pakken.
Er lijkt iets gebeurd te zijn,want hij is echt meteen aan de poeperij als je iets met hem wil...
Ik heb alleen geen idee wat het dan is,en waarom hij zo bang is.
Voor de verandering was het een echte knuffel,en liep vaak al meteen naar haar toe als ze de wei inkwam.
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 30-06-08 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:57

Joviban.......... kan je mijn vraag nog beantwoorden?

KiWiKo schreef:
Hihihi moet je mij hebben Lachen kan hoor, heb een slechte dag gehad op de zaak en ik wil me hier best even afreageren Lachen Lachen

Lieve Joviban............

ga jij me eens vertellen hoe je een zichzelf losrukkende Fjord overtuigd bij je te blijven Lachen alsjeblief, ik wil zo graag leren Lachen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:02

jeetje, wat lijken sommige mensen hier bot... dat een fjord een olifanten huid lijkt te hebben wil niet zeggen dat ze niet gevoelig kunnen zijn... en als een paard zich niet laat vangen lijkt het me helemaal niet handig om hem een stomp te geven als je hem dan uiteindelijk wel heb.

laat het vanuit zijn kant komen, hou op met willen dat hij komt, benader hem niet. ga met je rug naar hem toe staan, doe maar alsof het je niets kan schelen. gedraag je als een leider. het lijkt mij dat dit paard vertrouwen wil. als het onwil was hield hij het niet zo lang vol, en zou het niet van de een op de andere dag gebeuren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:05

welne Haha! fjorden zijn gewoon een stuk slimmer dan menig ander ras........ en dat tikkie wat wij mensen uitdelen, veegt een fjord zn kont mee af.......

En ik heb echt werkelijk nooit ergens gezegd dat je een paard een stomp moet geven als je het eindelijk hebt Lachen want dat is namelijk het allerdomste wat iemand ooit kan doen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:06

@ Tinkerloos, rukte hij zich toen ook al los?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:08

af en toe een tik kan ook echt geen kwaad, al zal een paard bij mij wel ver moeten gaan wil ik mn handjes gebruiken.

het was ook niet alleen tegen jou bedoelt hoor, als een paard zich los trekt, dat mag niet, kan hij gestraft worden. maar dan zou ik wel eerst de reden willen weten van het losrukken en op wat voor manier dat gebeurt en hoe de persoon die hem vast houdt zich gedraagt.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:12

Als ik sommige reacties lees denk ik dat hij over een maand ook nog op de wei staat met zijn spreekwoordelijke middelvingertje omhoog. Wat een betutteling zeg!

Ik ga mee met kiwiko en aerdenhout, kom op je gaat toch geen maand lang een paard wat niet komt over zijn bolletje zitten aaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:32

KiWiKo schreef:
Joviban.......... kan je mijn vraag nog beantwoorden?

Niet tegen me aan gaan drammen kiwiko, ik heb nog meer te doen behalve bokken. Knipoog
Zie mijn eerste post in dit topic, op pagina 2:
JoviBan schreef:
Je zou met je paard kunnen gaan clickeren. Ben je daar bekend mee?
Ik ben met mijn pony begonnen met clickeren, die zich - toen hij zich eenmaal thuisvoelde hier - opeens ook niet meer liet 'pakken' en meenemen. Het clickeren vindt hij geweldig en hij pakt alles heel snel op. Als ik nu (na 2 clickersessies!) met het halster aankom in de wei, komt hij al opgetogen naar me toe gewandeld.
Ik vind het een hele vriendelijke en ook leuke manier om je paard bepaalde dingen te leren; positieve associaties leggen en de negatieve 'vergeten'. Er is geen druk, geen pijn, geen angst (en geen dorst) aan te pas gekomen.

Ik was geen voorstander van clickeren. Ook geen tegenstander hoor, ik clickerde weleens voor de afwisseling met mijn volwassen merrie, maar ik ging niet clickerend met mijn paarden door het leven, zeg maar. Knipoog
Tot mijn nieuwe aanwinst zich onlangs dus niet meer liet 'pakken'.
Nu ben ik iemand die niet met dwang, machtsvertoon en pijniging met mijn paarden in de weer wil zijn. Dus wat te doen... Ik kon het inderdaad tijd geven (zoals TS), maar met in m'n achterhoofd dat zich a.) situaties kùnnen voordoen dat ik hem mòet 'pakken' (bijv. noodzakelijk DA-bezoek), en b.) ik wilde voorkomen dat zijn nieuwe gedrag zou 'inbedden', wilde ik toch wel aan de slag met hem.
Dus ben ik gaan clickeren. Vandaag precies een week geleden zijn we begonnen. Inmiddels kan ik hem probleemloos in de wei ophalen/benaderen met het halster, kan ik hem zijn halster om doen en loopt hij opgetogen met me mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:35

maar nogmaals Joviban Lachen Lachen hoe ga jij voorkomen dat het paard zich losrukt Knipoog het niet laten pakken in het land is het probleem niet, het probleem is het losrukken

dit gaf geen antwoord op mijn vraag Lachen

je kan gaan klikeren...... maar je moet toch echt ergens beginnen Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:37

Tinkerloos schreef:
Van de een op de andere dag wilde hij niet meer braaf meelopen aan het halster,en ging stresserig staan poepen,en trilde helemaal.
Het werd steeds erger,tot ze hem helemaal niet meer kon pakken.
Er lijkt iets gebeurd te zijn,want hij is echt meteen aan de poeperij als je iets met hem wil...
Ik heb alleen geen idee wat het dan is,en waarom hij zo bang is.
Voor de verandering was het een echte knuffel,en liep vaak al meteen naar haar toe als ze de wei inkwam.

is toch vreemd en op het moment dat hij zo stresserig was zou het natuurlijk kunnen dat ze hem in zijn angst gesterkt heeft door hem los te laten....
is er wel toezicht op de weide?
kan het zijn dat iemand van buitenaf met hem aan de wandel gegaan is en hem op zijn sodemieter heeft kunnen geven?
je weet soms maar nooit wat voor aparte mensen je wei in kunnen glippen.

er is wat gebeurd nu aan jullie om het op te lossen.
in zo'n geval als dit wanneer je al veel zelf geprobeerd hebt moet je toch echt goede hulp van buitenaf erbij halen.

denk zelf dat je het in de richting van bijvoorbeeld emiel voest o.i.d moet gaan zoeken?
niet meer mee wachten want vandaag of morgen loopt hij niet weg maar reageerd juist aggresief en dan zit je echt met een groot probleem.....

of zijn er al bokkers die zich aan hebben geboden om bij jullie te komen en te helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:37

@KiWiKo:
Mijn pony rukte zich dus ook los. Dus het was wèl antwoord op je vraag.

Het clickeren an sich ga ik je niet uitleggen. Daar google je maar op.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 18:38

Om jullie een goed beeld te kunnen geven ga ik er nu naartoe en ga het filmen.Zo kunnen jullie een beeld krijgen van wat er nou precies gebeurd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:39

nou,ben heel erg benieuwd!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:40

JoviBan schreef:
@KiWiKo:
Mijn pony rukte zich dus ook los. Dus het was wèl antwoord op je vraag.

Het clickeren an sich ga ik je niet uitleggen. Daar google je maar op.

nee niet de antwoord op de vraag......... HOE voorkom je dat dit peerd zich losrukt zodra je hem te pakken hebt uit het land........ DAT is de vraag..

En dan in de zin van jij gaat NU naar dat paard toe, en jij gaat hem NU uit het land halen en jij gaat NU met hem werken.........

DAT wil ik weten Lachen

Hoe het paard over een week reageert is NU niet van belang......... maar ga jij mij maar vertellen hoe jij dit NU oplost.......

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:42

ik ook, ik zet even een 'stipje'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:57

Kiwiko, de quick fix die jij wilt, is er niet. Ja, het paard plat drogeren en vervolgens meenemen de wei uit, da's dan het enige.

Vanwaar die haast trouwens? Waarom wil je dat het paard NU de wei uitloopt? Waarom niet morgen, of overmorgen?
Je zat/zit niet alleen tegen mij aan te drammen, maar zo ben je dus ook met paarden, blijkt wel. 'Kiwiko wil het NU'.

Resultaten met clickeren duren overigens ook geen week. Je kunt binnen een kwartier al dingen voor elkaar krijgen.
Ik vertelde je wat ik in een week tijd met mijn pony bereikt heb. Dus niet dat dit een week heeft geduurd, maar dat het een week geleden is dat we zijn begonnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:00

Lief dat ding moet toch uit het land en naar stal.......... of naar de roundpenn of waar dan ook heen...........

dus je zal een NU oplossing moeten bedenken voor het NU...... en die wil ik graag van je horen........

Hoe ga jij NU dat ding van het land naar stal of de roundpenn brengen........ DAT is wat ik wil weten.......

lange termijn oplossingen zijn bij mij ook heel veel minder rigoreus....

maar nu moeten we even met NU dealen......

dus alsjeblieft, leer mij hoe ik NU dat ding uit het land haal en naar stal breng..........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:02

nog even voor de duidelijkheid, het dier rukt zich los zodra het in handen is...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:02

Nogmaals kiwiko (je lijkt wel doof of leesblind): het gaat niet NU.
En nogmaals, Waarom wil je dat het paard NU de wei uitloopt? Waarom niet morgen, of overmorgen?

Moet je nagaan, ik word nu al niet goed van jouw gedram. Hoe moet een paard zich dan wel niet voelen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:04

ja maar het moet wel nu Haha! Haha! Haha!

is niet erg als je geen antwoord hebt op hoe je het nu op gaat lossen........ maar hou dan dat gevingerwijs lekker bij je Haha! Haha!

jij moet nu met het paard aan het werk, je hebt hem vast, en hij moet naar stal hoe ga je dat doen......... je mag nog voor de herkansing Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:08

Het gaat niet NU.
Morgen, of overmorgen, is snel genoeg.
En mijn antwoord is nog steeds: clickeren. Of moet ik het uitvergroten?
Ik hou er mee op, ben inmiddels doodmoe van je. Ik ga ontspannen bij de paarden (die niks NU moeten).