M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:21

runningkawa schreef:
duh...mijn paard is het ook niet nodig...

wat ik eerder zei, tang vind ik ook niet nodig...maar aan de andere kant...als het bij flink ge-etter eens zou gebeuren zou ik niet over de rooie raken, maar eens bedenken hoe ik hem in de volgende 6 weken opgevoed ga krijgen Lachen

Maar ik vind de post van TS niet echt getuigen van flink ge-etter. Knipoog

Ik vind ook dat je je paard opgevoed moet hebben, maar soms duurt dat wat langer (in het geval van die jaarling dus, die mensen niet toeliet, laat staan zijn voeten gaf en hoeven had waar je niet nog eens een paar weken mee kon wachten). Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:23

als je t niet eens bent met de hoefsmid is een andere hoefsmid vind ik altijd de beste oplossing.. had eerst ook een hoefsmid (theo verstegen) waar ik t totaal niet mee eens was.. nu heb ik een andere (jack heagens) en daar ben ik wel super tevreden over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:23

vele malen van voor naar achter...kun je op verschillende manieren opvatten Haha!

soms hecht ik meer waarde aan de kant van de proffessional...zolang we die zijn verhaal niet kennen maak ik mijn eigen idee er wel achter Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:31

zoo!! dat had hij jier moeten proberen,kon hij flink lachen.
een corrigerende tik met de hand OK, alles wat hij daarbuiten wil doen wens ik toestemming voor te geven, ongeacht wat mijn paard doet.
Toendertijd een hele lijpe ruin gehad met beslaan, toen kreeg onze ruin een hengstenketting om het tandvlees. maar hiervoor vroeg hij de eerste keer netjes toestemming of dit mocht+ de reden erbij. dat vind ik heel wat anders dan zomaar je paard met een stuk ijzer te bewerken, en zelfs het lef hebben om na een preek van de eigenaar dit nog een keer te doen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:48

Renee91 schreef:
Vandaag is mijn 3 jarige merrie, die ik net 3 weken in mijn bezit is naar de hoefsmid geweest. Ik vermoed voor haar de tweede keer, het paard komt namelijk zo uit de weide geplukt en is verder nooit in de hand geweest. Haar achterbenen vond ze wat vervelend en trok ze vele malen terug, in de beweging van achteruit-vooruit. Na de tweede keer kreeg ze van mijn hoefsmid een ongelovelijke klap tegen haar flank met een nijptang. Ik ben flink uitgevallen tegen de hoefsmid en gezegt dat dit paard nooit is geslagen, en dat ik dat graag zo wil houden. Toen hij het een tweede keer deed heb ik gezegt dat hij op moest houden en ik ermee wilde stoppen..

Ik wil graag jullie mening horen, mijn hoefsmid zegt dat dit bij de opvoeding hoort, zo zit mijn opvoeding met een paard niet in elkaar, maar moet ik het slaan met een nijptang tollereren?

Groetjes

Ik heb niet alle reacties gelezen die inmiddels gegeven zijn maar blijkbaar is je paard dus onopgevoed naar de hoefsmid gegaan?? Toevallig heb ik vandaag daar nog een gesprek met mijn smid over gehad. Er zijn zoveel mensen die denken dat de smid het wel even zal doen terwijl ze zelf nooit de achterbenen optillen. Zeker met dat jonge spul. Denk dat het niet veel uit maakt of hij een trap krijgt of gemept wordt met een ijzeren tang qua afstraffing. (Neem aan dat je geen bloed zag dus zo hard heeft hij dan niet geslagen). Ik ben van mening dat je hem zelf had moeten opvoeden zodat de smid een paard krijgt wat kent dat hij zijn benen op moet tillen en hoog moet houden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:52

Een paard opvoeden moet je inderdaad zelf doen, maar ik denk niet dat dit bij opvoeding hoort. Paarden hebben zo ook hun dingen die ze gewoon niet leuk vinden, net als wij. Ik vind het een iets wat overdreven reactie van de hoefsmid. Zo ver ik weet heeft mijn pony nog nooit een tik gehad. Ik denk ook dat het alleen maar negatief werkt. Pony's zullen niet graag naar een hoefsmid gaan die met een tang slaat, lijkt mij zo.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:56

Ik denk dat het allemaal wel mee valt vooral dat SLAAN met die enorme ijzere tang. Ik zeg niet dat het goed is wat de hoefsmid heeft gedaan, maar er zijn genoeg andere hoefsmeden.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:42

Ik zou nadat ik hem een preek heb gegeven (na de 1e keer dat hij me paard zou slaan) gelijk mn paard losmaken, en ervandoor gaan, dan maar op zoek naar een ander.. Maar absoluut niet een die mn paard slaat (als ik er een zou hebben Clown ). En al het geld zou die er ook niet voor krijgen, stelletje randdebielen die er op deze wereld zijn Boos!
Oftewel, ga maar snel een andere zoeken, dit werkt zo niet ! Vork

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:44

De vorige hoefsmid bij Aaron sloeg Aaron met hamer tegen zijn buik.
Hij heeft nu een trauma voor mannen en hoefsmeden..

Als ik zijn hoeven optil, is dat dag en nacht verschil dan als de hoefsmid of een man het doet..

Ik vind het niet kunnen en zo kan je paard een trauma oplopen, net als die van mij..
En nu hebben we een zeer vriendelijke, niet geweldadig en rustige hoefsmid en toch is Aaron altijd bang, zenuwachtig en staat hij echt op zijn tenen om bij het minste of geringste opzij te springen..

Als het mijn paard was, zou ik hem/haar die ellende willen besparen en onmiddelijk op zoek gaan naar een ander..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:47

weet niet of ik het belachelijk vindt waarom kreeg ze een klap ik bedoel de hoefsmid staat wil met de beentje in zijn handen, en als het paard dan begind te vervelen.

Nou dan weet ik ook niet wat ik zou doen.

Maar van de andere kant moet hij met zijn tengels van jou paard blijven moeilijk.
Wel goed dat je er wat van hebt gezegt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:51

runningkawa schreef:
vele malen van voor naar achter...kun je op verschillende manieren opvatten Haha!

soms hecht ik meer waarde aan de kant van de proffessional...zolang we die zijn verhaal niet kennen maak ik mijn eigen idee er wel achter Lachen

helemaal mee eens.

Er zijn hoefsmeden met te losse handjes (al ken ik ze gelukkig niet)
En er zijn mensen die niet kunnen opvoeden, waardoor er zogenaamde onhandelbare paarden ontstaan.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:54

superwoman schreef:
runningkawa schreef:

helemaal mee eens.

Er zijn hoefsmeden met te losse handjes (al ken ik ze gelukkig niet)
En er zijn mensen die niet kunnen opvoeden, waardoor er zogenaamde onhandelbare paarden ontstaan.

Ja ik vind het ook een lastige, mijn hoefsmid heeft zijn handjes niet los, maar 2 daarvoor wel die beloeg de paarden ook koud erg vreemd.

En het is best een link beroep hoor.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:12

Man wat denkt die hoefsmid wel biet zeg,
lekker andermans paard kapot maken.
Als ik zoiets zou meemaken had ik die hoefsmid zelf een klap met de nijptang geven,
Die merrie van jou, kan er hele erge herinneringen aan overhouden!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:18

Ik heb het wel vaker meegemaakt met hoefsmeden die losse handjes hebben.

Ik ben het met ze eens dat zij de paarden niet op hoefen te voeden dat is de taak van de eigenaar alleen tja soms protesteren paarden wel eens en dan een hamer of nijptang of je vuist of been te gebruiken, grrrrrr.

Ik heb dat nooit geaccepteerd en die gasten kwamen er bij mij niet meer in.
1 keer had ik zon mafkees die mijn vorige paardje keihard onder zijn buik trapte, terwijl het arme beest te oud was om ondeugend te zijn.

Het is een situatie geworden die aardig uit de hand is gelopen mag ik wel zeggen, ja kom op zeg ben je helemaal besodemieterd.

Een echte goede smid slaat niet maar heeft gewoon geduld ,voor de andere telt dat ze maar beter een nieuwe baan kunnen gaan zoeken want die hebben het verkeerde beroep gekozen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:05

Pfoei ik denk dat mijn hoefsmid bij een aantal mensen hier niet graag zou komen.... Hij heeft zeer zeker een engelengeduld indien nodig, maar een paard wat loopt te etteren kan een lel verwachten, logisch imo.

Bij een etterbak is t onzin om 10x hoefje opnieuw op te pakken, een angstig paard is wat anders.

Maar goed zo voed ik mijn paarden dan ook op, paard lief is ik ook lief, paard vervelend dan ben ik ook vervelend. Gelukkig zijn t slimme dieren die dat zo door hebben.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:28

sorry maar ik zou de hoefsmid de deur wijzen en een ander nemen.
alles goed en wel maar niemand slaat of schpt of wat dan ook JOU paard toch?

jij moet hem op voeden en niet hij

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:02

z0rr0 schreef:
jij moet hem op voeden en niet hij

Het is alleen jouw fout als je dat niet gedaan hebt en de hoefsmid moet het doen als hij aan ht werk is.
En ik denk dat dat is gebeurd bij TS

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:14

Ach, de meest hoefsmeden hebben ietwat meer gevoel voor het wezen paard in hun donder als 100 bokkers bij elkaar Lachen Lachen

Ik heb nog nooit een smid ONTERECHT zien corrigeren, soms wel eens wat overdone, maar nooit onterecht.

En dan nog wat Lachen Lachen die tik met de tang komt voor een paard veel minder hard aan dan een tik met een zweep (en toch is een zweep een heel normaal iets??? )

Daarnaast is er ook nog het kopje DOSEREN Lachen Of je als een honkballer een peerd een slag geeft of je port het even in de ribben, is nogal een verschil.........

dus nee, ik zie het probleem niet zo Lachen

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:33

Bij ons oude paard heel een hoefsmid ookeens met een tang bewerkt.. hij dacht dat het paard in zn rug beet ( zat te spelen, paard was 4 jaar ) en toen heeft hij de achterkant van een tang gepakt en hem vol in zn zij ( waar de singel zit ) gestoken.. 2 superdiepe gaten.. paard was totaal in schock daarna stond te kwijlen en voor zich uit te staren in de wei.. hebben we hem naar de DA gebracht en daar is hij gehecht ( wij wisten niet dat het zo erg was ) daarna is er nog een rechtzaak tegen die hoefsmid geweest..

niet dat ik dit nou normaal vind hoor Nagelbijten / Gniffelen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:54

SO! Dat is een heftig verhaal....

Hoe is de rechtzaak afgelopen??

ZipporaTug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:03

KiWiKo schreef:
Ach, de meest hoefsmeden hebben ietwat meer gevoel voor het wezen paard in hun donder als 100 bokkers bij elkaar Lachen Lachen

Ik heb nog nooit een smid ONTERECHT zien corrigeren, soms wel eens wat overdone, maar nooit onterecht.

En dan nog wat Lachen Lachen die tik met de tang komt voor een paard veel minder hard aan dan een tik met een zweep (en toch is een zweep een heel normaal iets??? )

Daarnaast is er ook nog het kopje DOSEREN Lachen Of je als een honkballer een peerd een slag geeft of je port het even in de ribben, is nogal een verschil.........

dus nee, ik zie het probleem niet zo Lachen

Helemaal mee eens .

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:30

Ik heb gelukkig een heel geduldige smid. Flaps wil nog wel eens een beetje trekken met haar achterbeen, en dan houd hij gewoon vast tot ze kalmeert en gaat dan rustig verder.
Van de winter was het beslaan een beetje en drama. Flap heeft artrose, en het buigen van haar kogel deed haar pijn. Normaal is ze superbraaf, maar nu kwam ze omhoog bij het ijzers afhalen en het nagelen. Hij trok er anderhalf uur voor uit om haar op zijn gemak te beslaan met zo min mogelijk stress voor hte paard. Nu gaat het wat beter met haar gewrichten, en ze is weer doodkalm bij de smid. Ik denk dat als hij haar had bestraft, dat ze nu niet zo rustig had gestaan.
Een smid moet een paard kunnen korrigeren, maar slaan met de tang bereikt denk ik alleen maar het tegenovergestelde. Daar woden ze alleen maar bang van. Een por of en brul is vaak al genoeg. Bij een bang of jong paard is geduld denk ik het beste. Wel moet een paard voor de smid komt goed voetjes kunnen geven. Heb je een jonkie, waarschuw de smid dan even van tevoren zodat hij de tijd kan nemen. Als het snel moet, krijg je dit soort tafrelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:56

ik vermoed dat de simd nog steeds gebukt met de tang in zijn hand naar achteren gezwaaid heeft en zo het paard een tik gegeven ..

hoef los laten op zij lopen tik geven ..sorrie dan ben je al te laat als reactie op een actie

met het verhaal dat een paard op zijn rug aan het spelenm is
zorrie hoor maar jij als eigenaar zorgt toch dat die daar niet bij kan ?
dat die dat niet doet ?
wel eens een hap in je rug(gegraat) gehad ?
als je pech hebt ben je dan invalide voor het leven

als die dan direct uithaalt is het een ding

er naast gaan staan en een por geven not done

klein "nuance"verschil ..

zelden een smid gezien die onterecht afstrafte of te ver ging
meeste weten echt wel wat ze doen
ook wanneer een reactie gerechtvaardigd is

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:20

Elma_ schreef:
FitzChivalry schreef:
Mijn hoefsmid heeft pablo 1x een flinke schop gegeven (op de bil, niet op een kwetsbare plek oid) .. puur omdat hij stond te kwallen, hij probeerde steeds te trappen..

Sindsdien gedraagt hij zich keurig bij de hoefsmid..

Mijn mening.. je kunt je jonge paard beter 1x goed aanpakken, dan 100 x een beetje..

Das zeker waar.. Maar dat recht heeft je hoefsmid toch niet?
en zeker niet als jij dat niet wilt!

ik moet wel zeggen dat ik dit van te voren overlegd heb met mijn smid..
hij weet goed wat hij doet..

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:28

Ik vind eigenlijk dat je je paard helemaal niet moet slaan!
Maar als hij gaat etteren mag hij best een tik op de neus krijgen.
En rijden met zweep vind ik ook niet echt prettig, maar ik doe het bij mijn lespony wel, omdat ze zo'n eigenwijze etterbak is.

Ik vind gewoon dat paarden respect moeten tonen voor hun verzorger, maar dat de verzorger óók respect toont voor het paard!
Wie zijn paard onterecht slaat, die is niet helemaal honderd procent in z'n kop!