Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:29

wat een verschrikkelijk verhaal s_zanne, sterkte Ach gut

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 01:15

Wat erg dat je dat moest meemaken S-zanne veel sterkte. Was het een paard waarmee je werkte of je eigen paardje?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 01:31

Sjonge, das lang geleden. Mijn ouders hadden niet veel geld en ik kon kiezen tussen paardrijles en speelgoed. Uiteraard koos ik voor paardrijden. Mijn moeder zei: Als je gilt is het over (met de hele uitleg erbij). Dus gillen heb ik nooit gedaan. Mijn herrinnering bij de eerste keer, het ging heel snel en uiteraard viel ik eraf, maar niet huilen, want dan mocht ik niet meer paardrijden Vork . De tweede keer kreeg de instucteur mij zover om heel beheerst te accepteren wat er gebeurde en de pony op de volte te zetten, wachten tot ze moe werd.
Tegenwoordig help ik bij buitenritten van grote groepen en train ik paarden die er 'graag' vandoor gaan, ik accepteer de situatie en neem de leiding weer over. Ik ben geen topruiter, maar kennelijk ben ik daar erg goed in. Het gevoel van 'op hol geslagen' beleef ik toch anders dan gemiddeld ruiter, maar vraag me niet om een proefje te rijden voor een jury, die zouden niet meer bijkomen (zo sneu voor de volgende ruiter Knipoog )

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 01:44

S_zanne Ach gut Sterkte!

2 keer ROFL
1 ste keer viel wel mee. We reden gewoon in de berm en ik hoorde niks ofzo en in een keer rijd een ander paard zo haar kont in .. Niet best natuurlijk. Zij aan de kletter, ik boos naar die andere ruiter kijken ROFL Ze galoppeerde wel braaf ons padje in plaats van op de weg af te rennen, maar liep daar natuurlijk net weer een vrouw met een hondje. Ik echt heel suf: "Pas op, sorry Paard op hol" ROFL Maar goed, kwam nog een bochtje, en daar ging ze bijna onderuit dus toen galoppeerde ze weer wat rustiger en aan het eind van het pad kon ik haar mooi stil krijgen zonder problemen.

2de keer vond ik iets minder leuk. We reden op een pad waar normaal nooit iemand komt, maar natuurlijk was het er nu hardstikke druk met skeelerers, fietsers, wandelaars. Aan de ene kant was een wei waar normaal altijd een shetje alleen stond maar nu dus een groot paard. Die stond alleen dus die was maar wat blij een ander paard te zien, dus ik bleef beetje uit de buurt. Aan het einde zat een veerooster dus moest ik omdraaien, helaas kwamen er net tegenliggers op skeelers aan dus moest ik aan de kant van dat paard omdraaien.. Nou dat beest bedenkt zich niet en hapt zo over het draad in mijn pony's kont.. Hop Poownie weg.. Ook nog over een harde weg.. en een behoorlijk end.. En ik maar weer steeds "Pas op, pardon paard op hol" ROFL Had die skeeler mensen ook direct weer ingehaald Huilen van het lachen
Gelukkig remde ze op een duur wel af en kon ik haar weer makkelijk terug nemen, maar de tranen stonden in mijn ogen van die keiharde wind..

Dus.. Beide keren stond ik ook nog es goed voor banketstaaf bij medeweggebruikers Vork

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:10

Ninx schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Afstappen vind ik toegeven. Dan had die pony het gewonnen, en dat vind ik onacceptabel.
En auto's wachten niet, als ze gewoon nietsvermoedend de boch omgesjeesd komen!
Het was 1 schop, en hij is de rest van de rit stikbraaf geweest.
Dat heb ik liever als dat ik de hele tijd aan de teugels moet gaan plukken, omdat hij denkt dat ik bang ben en dat hij dus wel een spelletje met me kan spelen.

Dit zijn manieren waarop mensen redeneren, dat heeft niets met paarden te maken.... Of het paard nu onder het zadel, of aan de hand moet doorlopen maakt geen hol uit, als ie er maar langs gaat.... of dat nu 5 min of een uur duurt, hij moet en zal erlangs. Met een beetje rust en zelfvertrouwen loods je ze bijna overal langs. Door te gaan lopen meppen lukt het je wel 1x, maar de volgende weet hij dat dat ding dubbel eng is; want naast het feit dat het object eng is, wordt je ook nog getrapt! 2 redenen om de volgende keer nog harder te flippen. 9 uit 10 x kun je met kalme overtuiging meer bereiken hoor.
En de idiote veronderstelling dat paarden 'spelletjes spelen' is helemaal een menselijke eigenschap, die kun je niet aan paarden toeschrijven.... zo zit een dier niet in elkaar.
Tenslotte zeggen sommige mensen dat paarden elkaar nog veel harder schoppen. Dat zal allemaal wel, maar paarden schoppen elkaar normaal gesproken alleen maar in extreme gevallen.... geweld wordt zeeeeeeer spaarzaam gebruikt. Wanneer paarden elkaar telkens verwonden blijft er van de groepskracht (strength in numbers) niet veel over op den duur. We zien het in de weilanden waar we paarden zonder na te denken bij elkaar plempen wel veel meer, maar dat is louter omdat mensen daar niet goed over nadenken....

Blijft het zo dat er gewoon geen tijd was om af te stappen, als er een auto de hoek om zou komen waren ik en die pony dood. Ik ben gewoon niet van "foei zoete poes".
Dat is mijn mening, overkomt die situatie me nog eens, doe ik exact hetzelfde.
Het was één schop, heeft het probleem prima opgelost, pony wist waar hij aan toe was, en ik ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:02

Miss-Malfoy: je rijdt toch pas een handvol jaren? Wanneer je een dier dat wil vluchten een pijnimpuls geeft, dus slaat of schopt, wakker je de vluchtimpuls nog meer aan... Het deel van de hersenen dat het vluchtgedrag aanstuurt gaat dan op volle toeren draaien, en het gedeelte dat met jou communiceert en gestuurd kan worden wordt uitgeschakeld.... geweld lost gewoon niets op.
Wanneer er echt sprake is van onwil/ dwarsigheid, ligt dat aan de eigenaar/ruiter waar het dier door getraind wordt.... niet aan het paard.

Ik vind dat je te stellig bent in je mening wanneer je feitelijk je eerste stappen zet op het gebied van omgaan met paarden. Ik vind die opgeblazen taal van 'dan pak ik em even aan', 'dan krijgt ie een rotschop', 'dan zal ik em es even leren' tekenend voor het ongeduld en de agressie van mensen.... met een paard bereik je daar op de lange duur gewoon geen hol mee. Misschien wel met een ander mens, of een roofdier, die zitten namelijk ook zo in elkaar..... (waarbij aangetekend dient te worden dat de mens in dat rijtje de minst beschaafde is).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:29

Ninx schreef:
Miss-Malfoy: je rijdt toch pas een handvol jaren? Wanneer je een dier dat wil vluchten een pijnimpuls geeft, dus slaat of schopt, wakker je de vluchtimpuls nog meer aan... Het deel van de hersenen dat het vluchtgedrag aanstuurt gaat dan op volle toeren draaien, en het gedeelte dat met jou communiceert en gestuurd kan worden wordt uitgeschakeld.... geweld lost gewoon niets op.
Wanneer er echt sprake is van onwil/ dwarsigheid, ligt dat aan de eigenaar/ruiter waar het dier door getraind wordt.... niet aan het paard.

Het paard was daar al lang gestopt met rennen, niks vluchtgedrag meer dus. Er was daar niks engs in de hele omgeving te bekennen.
Ik snap dat je een paard dat al geschrokken is geen pijn moet doen, maar in dit geval was er dus al niks meer aan de hand. Ik stond midden op de weg, er kon elk moment een auto plotseling om de bocht komen, en die pony bleef doodleuk stil staan.
Ik hou best wel rekening met het wezen van het paard, maar op dit moment ging gewoon de veiligheid voor. Het was daar echt een onwijs gevaarlijk rotstukje.
En wat heeft een handvol jaren rijden met ervaring te maken? Nors opkijken

Ninx schreef:
Ik vind dat je te stellig bent in je mening wanneer je feitelijk je eerste stappen zet op het gebied van omgaan met paarden. Ik vind die opgeblazen taal van 'dan pak ik em even aan', 'dan krijgt ie een rotschop', 'dan zal ik em es even leren' tekenend voor het ongeduld en de agressie van mensen.... met een paard bereik je daar op de lange duur gewoon geen hol mee. Misschien wel met een ander mens, of een roofdier, die zitten namelijk ook zo in elkaar..... (waarbij aangetekend dient te worden dat de mens in dat rijtje de minst beschaafde is).

Waaaaar opgeblazen taal? Nors opkijken
En het ging niet over lange duur, normaal ben ik absoluut niet zo.
Corrigeren zal op zijn tijd jammer genoeg nodig zijn, maar dan is het (net zo als in dit geval) één keer goed, en daarna dus niks meer.
Heb dat beestje de rest van de tijd aan een halflang teugeltje rond kunnen rijden, heel relaxt allemaal, want hij wist nu gewoon waar hij aan toe was.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:45

Een handvol jaren ervaring is een handvol jaren ervaring... dat is wat het betekent. Je maakt dan keuzes op basis van de beperkte ervaring die je hebt op veelal manegepaarden die sowieso al murw zijn van de enorme hoeveelheid impulsen die ze krijgen (te harde correcties, en dat de hele dag door, door eindeloos veel mensen).
Jaren aan ervaring, op verschillende paarden leren je (niet iedereen helaas) te herkennen op welk moment welke aanpak vereist is... en dan nog zitten de meest ervaren mensen er nogal eens naast (ik zelf uiteraard ook, wie is er nou vrij van fouten?).

Ik heb je ook in andere topics voorbij zien komen, ook in het topic dat je zelf bent gestart waarin je stelt dat het tegenwoordig taboe lijkt je paard eens even stevig aan te pakken. Dat is waar ik het stukje 'opgeblazen' taal op baseer (wat ik wel vaker voorbij zie komen).
Het is tegenwoordig niet steeds meer taboe dit te doen, het is tegenwoordig zo dat mensen steeds meer het besef krijgen dat het 'anders' kan.
Helaas hebben veel mensen nog steeds weinig geduld en een kort lontje.
Sluit ook niet uit dat de angst van de ruiter en het instant paniekgevoel er vaak ook voor zorgt dat ze direct naar hun zweep of ander hulpmiddel grijpen om die nare reactie van hun paard te kop in te rammen..... het is vaak toch een stuk onmacht.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:56

Ninx schreef:
Een handvol jaren ervaring is een handvol jaren ervaring... dat is wat het betekent. Je maakt dan keuzes op basis van de beperkte ervaring die je hebt op veelal manegepaarden die sowieso al murw zijn van de enorme hoeveelheid impulsen die ze krijgen (te harde correcties, en dat de hele dag door, door eindeloos veel mensen).
Jaren aan ervaring, op verschillende paarden leren je (niet iedereen helaas) te herkennen op welk moment welke aanpak vereist is... en dan nog zitten de meest ervaren mensen er nogal eens naast (ik zelf uiteraard ook, wie is er nou vrij van fouten?).

Hangt er van af wat je in die jaren meemaakt.
Tja en maneges... Dat is wat je zelf kiest. Ik hoor veel bokkers klagen dat maneges zus slecht zijn en zo dierenmishandeling zijn. Wat hun manege was zo slecht en ze zouden nooit meer terugwillen.
Tja, hun hebben mischien genoegen genomen met zo'n manege, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet, en dat alle maneges zo zijn. Jammer dat er toch nog steeds dat vooroordeel bestaat. Ik zal niet zeggen dat ik zo ongelovelijk veel ervaring heb, maar heb als manegeruiter al zo veel paarden met zoveel onmogelijkheden en truucjes voorbij zien komen (die overigens bij ons dan na een paar weken aankijken al terug naar de handelaar/eigenaar gingen) dat ik niet van veel dingen meer opkijk.
En nogmaals, het was dat het even een gevaarlijk moment was, anders was ik mischien ook wel afgestapt. Het was gewoon een gevaarlijke samenkomst van omstandigheden, en ik heb geprobeerd de meest veilige keuze te maken. Of het de beste was, dat weet niemand, maar op dat moment wel de veiligste.

Ninx schreef:
Ik heb je ook in andere topics voorbij zien komen, ook in het topic dat je zelf bent gestart waarin je stelt dat het tegenwoordig taboe lijkt je paard eens even stevig aan te pakken. Dat is waar ik het stukje 'opgeblazen' taal op baseer (wat ik wel vaker voorbij zie komen).
Het is tegenwoordig niet steeds meer taboe dit te doen, het is tegenwoordig zo dat mensen steeds meer het besef krijgen dat het 'anders' kan.
Helaas hebben veel mensen nog steeds weinig geduld en een kort lontje.
Sluit ook niet uit dat de angst van de ruiter en het instant paniekgevoel er vaak ook voor zorgt dat ze direct naar hun zweep of ander hulpmiddel grijpen om die nare reactie van hun paard te kop in te rammen..... het is vaak toch een stuk onmacht.

Dat topic ging meer om het feit of mensen nou nog wel eens een corrigerende tik durven te delen.

Ik weet dat een aantal mensen over mijn woorden "een ouderwets pak rammel" vielen, die heb ik later dus ook teruggenomen. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:38

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om het een gezellig topic te houden en on-topic te blijven. Graag gepast reageren op de teksten en niet op de personen, die de meningen uitdragen.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:56

een keer meegemaakt
mijn pony is vrij bang voor trekkers en bussen doordat ze een paar jaar geleden een bus achterop heeft gehad
dus ik zie een trekker aankomen en normaal gaat dat eigenlijk steeds beter ze schiet niet meer voledig in paniek
mr ja deze zag ze niet aankomen en ze schrok heel erg en raakte voledig in paniek
dus ik stuurde haar richting zandpad waar ze vervolgens op hol sloeg en waar ik ong een kilometer verder haar wat rustiger kreeg mr ze nog steeds erg gestresst was waardoor ze niet echt oplette en samen met mij over de kop is geslagen
gelukkig hebben we daar bijde niet echt iets ernstigs aan overgehouden (paar pijnlijke mondhoekjes voor me pony Ach gut ) en heeft de boer netjes mijn pa gebeld die me met trailer op kwam halen Vork
maar goh wat schrok ik toen er opeens echt geen rem en stuur meer opzat dat je dus echt geen controle hebt jaja mijn hart zat in mijn keel Bloos mr gelukkig kon ik nog wel de pony (en mezelf Clown ) rustig toespreken Haha!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:08

Ik heb het twee keer meegemaakt, met mijn huidige verzorgpony, die dat toen nog niet was, een tig aantal jaar terug. Mensen vonden het leuk om flink te crossen buiten. Het resultaat was dat het paard volledig opgefokt was zodra ze een stap buiten de club zette. De eerste keer wist ik niet wat me overkwam. We waren rustig buiten aan het rijden met een grote groep en opeens begon het paard uit het niets te rennen. Ze stopte pas een aantal kilometer verderop, toen we weer terug op de club waren. Ze was met geen mogelijkheid meer te stoppen en is ook over de snelweg heen gerend. Het is een wonder dat het toen niet misgegaan was, want ze vloog recht tegen het verkeer in. De tweede keer was het zo'n zelfde situatie. We waren op het strand en ik wou het water in. Paard was het er niet mee eens en draaide zich razendsnel terug en ging in rengalop terug naar stal. Ook weer de weg overgevlogen, bijna fietsers overhoop gerend. Ik ben er toen afgesprongen, omdat ik het echt heel eng vond. Paard is zonder mij verder gerend naar de club, waar ze volgens de mensen daar uitgeput ter aarde is gestort. Ik ben teruggebracht door een toevallig voorbijkomende politieauto. Nadien zijn de buitenritten met de gewone lessen afgeschafd, omdat het twee keer misgegaan is. Toen ik jaren later de pony ging verzorgen met een ander meisje, wou ze heel graag buitenrijden. We hebben het toen weer rustig opgebouwd. Stappen, een erop, de ander ernaast met een halstertouw, het weggetje bij de club op en neer. Op een gegeven moment konden we steeds verder en ook af en toe weer gewoon draven en galopperen. Ze is er nooit meer vandoor gegaan, maar het blijft gewoon een paard dat moeilijk te houden is buiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:11

Miss_Malfoy schreef:
Tja, hun hebben mischien genoegen genomen met zo'n manege, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet, en dat alle maneges zo zijn. Jammer dat er toch nog steeds dat vooroordeel bestaat. Ik zal niet zeggen dat ik zo ongelovelijk veel ervaring heb, maar heb als manegeruiter al zo veel paarden met zoveel onmogelijkheden en truucjes voorbij zien komen (die overigens bij ons dan na een paar weken aankijken al terug naar de handelaar/eigenaar gingen) dat ik niet van veel dingen meer opkijk.

Ik rijd ook op een goede manege met dat verschil dat net die 'rotzakken' waren die er aankwamen die er nu de beste paarden zijn, die gingen dus helemaal niet terug Die werden 'aangepakt': met zeer veel rust, weidegang en eerlijke consequentheid. Daar leren paarden van, NIET van een mep. Een mep gebruik je IN een gevaarlijke situatie, niet erna.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:14

Ik heb het ook twee keer gehad.
Een keer op een paard dat een maand of 1/1.5 zadelmak was..
fel beest was dat..
En bij de eerste keer op buitenrit kwamen er een aantal k*tjochies aan op brommers.
Zij er in volle vaart langs, hij aan de kletter, 180 gradengedraaid en terug naar stal gehold..
Het was niet zover van de stal af, vandaar..

En een andere keer ging de galop iets harder dan gepland..
Paard gleed dan ook uit, gelukkig kon hij weer overeind komen..
Voor hetzelfde gteld hadden we in de sloot gelegen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:17

poes schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik rijd ook op een goede manege met dat verschil dat net die 'rotzakken' waren die er aankwamen die er nu de beste paarden zijn, die gingen dus helemaal niet terug Die werden 'aangepakt': met zeer veel rust, weidegang en eerlijke consequentheid. Daar leren paarden van, NIET van een mep. Een mep gebruik je IN een gevaarlijke situatie, niet erna.

Oeps typo. Niet alle paarden gaan natuurlijk terug, er word altijd gekeken of het niet op te lossen valt, of dat het paard gewoon moet wennen.
Maar laatst bijvoorbeeld, een tinker die voor de gehandicapten bedoelt was, ging bij de eerste weken uitproberen steeds steil op zijn achterbenen. Ja zo'n paard houden we gewoon niet, je betaald voor dat soort rotstreken niet, en hij was nog echt gevaarlijk ook.

(Weet niet of je nog steeds op die schop die ik gaf doelt, maar het was IN een gevaarlijke situatie.)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:33

Barvrouwke schreef:
Silence schreef:
.

Weet je hoe hard een schop van een ander paard aankomt? Ben jij ooit weleens op hol geweest? Weet je dat ik minimaal 2x over de kop had kunnen slaan met die rotpaaltje midden op het pad? Wat de gevolgen waren als hij was doorgerend tot de provinciale weg? Dit paard had bedacht dat hij naar huis mocht. Geen paniek.. We waren gewoon precies op de helft. Ik denk dat een paard hard moet lachen om een schop van mij in vergelijking met 1 van een ander paard. Goed, een paard krijgt van mij ook nooit zomaar een schop, ben ik met je eens. Maar ik had moeilijk mijn handjes naar voren kunnen doen en ik volle galop over de grote weg.

tegen de tijd dat jij afgestapt bent om dat paard een schop te geven is ie allang al vergeten wat ie fout heeft gedaan

fleurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:47

Vandaag WEER mee gemaakt Boos! Afgelopen week ging het rijden zo goed, niets aan de hand, en vandaag was het weer zo ver.. Reed met n vriendin in de polder..en achter ons horen we een ander paard. Die was nogal druk en onrustig en liep net een bruggetje over. Door al dat kabaal schrok de pony van mn vriendin, en daardoor de mijne ook, en gingen we er met zn 2e vandoor. Ik reed voor en probeerde mn paard te stoppen, maar dat lukt nooit, hoe hard je ook trek, het werkt toch averechts.. Uiteindelijk kwamen we tot stilstand op een fietspad. Mn paard gleed met dr achterbenen uit omdat het asfald natuurlijk glad is. Gelukkig niet gebeurd.. Was wel pissig op de eigenaar van dat paard wat achter ons reed.. heb dr helaas niet meer gezien. Als je paard zo onrustig is draai je toch even om, ga dan niet achter 2 andere paarden aan!
1 van de eerste keren dat mn paard op hol sloeg ging ik galopperen een kruispunt over. Toen was ik heel erg geschrokken en heb er ook wel even over nagedacht of ik wel weer met dat paard naar buiten wilde. Het is altijd maar hopen dat ze optijd stopt..

Ik zou dat echt niet durfen om van mn paard af te springen als ze zo hard gaat!
Succes met de volgende buitenrit!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:59

FleurT, dat vind ik echt flauwekul. Het feit dat een paard wat druk en onrustig is, betekent toch niet dat de ruiter dan maar een heel andere kant op moet gaan. Jullie hadden kennelijk ook maar weinig controle als daar al zo heftig op reageren.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:25

1 x gehad dat er echt geen stuur noch rem op zat.
Ze was niet echt op hol, ze wilde gewoon keihard racen.

Dat was op een ruiterpad, waar ook fietsers mogen komen.
Waarschijnlijk dacht ze: Ha! Racen. Van haar eigenaresse mag ze op bepaalde plekken voluit racen.

Maar het was een heel vervelend paadje, met bochten en een zeer gladde ondergrond. Bij iedere bocht kon ik haar gelukkig wel iets terugnemen, zodat ze niet uitgleed.
Ze vloog ook een keer uit de bocht, dwars door de prikkelbosjes.

Gelukkig ben ik er op blijven zitten, en heb verder niet aan de teugels getrokken, want dat had verder toch geen zin.

Ik ben nog nooit zo blij geweest, dat ik geen bejaarde dagjes mensen omver geracet had.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:21

Jennasilver schreef:
Wat erg dat je dat moest meemaken S-zanne veel sterkte. Was het een paard waarmee je werkte of je eigen paardje?

ik verzorg 7 paarden.
Nu dus 6.
Ik ben vaker op stal dan dat ik thuis ben.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:41

Vorig jaar ging 'k met m'n paard alleen op wandeling omdat ze echt wel braaf genoeg was. Ik had haar goed onder controle en de rem en stuur werkte heel goed. Ze was alleen nog niet zo heel veel gewend, ze was nog maar een paar maanden zadelmak, maar wel deftig ingereden. Ik ben wel van veulen af aan met haar gaan wandelen aan de hand, maar als ruiter erop is het toch anders. Het paard moet dingen in haar eentje verwerken.

Dus wij gingen op wandeling, en alles ging héél goed. We zaten halverwege de rit, en 'k kwam op een breed zandpad toen 'k plots een wandelaar met haar dobbermann tegen kwam. De dobbermann was niet aangelijnd en de vrouw vond het niet nodig dat te doen. Ze riep de hond bij haar en zette het dier in zit tussen haar benen en zei da'k kon passeren.
Dus ik passeer haar, zo ver mogenlijk van de hond af om de hond ook geen aanstoot te geven.
Maar toen 'k gepasseerd was schoot de hond tussen die vrouw haar benen uit en kwam achter ons aan... ik probeerde om m'n paard te draaien naar de hond toe. Casandra heeft toen even staan trappelen en probeerde zich steeds weer om te draaien en het op een lopen te zetten.
Uiteindelijk lukt haar dat en is ze op hol geslagen. Ze ging echt héél erg hard en ik had geen rem of niets! Kon haar niet buigen, kon niets met het bit beginnen want dat had ze gewon helemaal vast tussen haar tanden. Uiteindelijk ben 'k eraf gevallen toen ze plots een ander bospad in schoot. Ze is op haar eentje terug naar huis gegaan... ze heeft in haar eentje een grote baan overgestoken. Achteraf heb 'k me pas gerealiseerd wat er allemaal had kunnen gebeuren... Ze had kunnen aangereden worden door een auto... of iemand omver gelopen hebben...

Gelukkig zijn we er beide heelhuids vanaf gekomen, maar de angst zat echt diep!
Was ik eraf gesprongen toen ze stond te trappelen bij die hond, had dit misschien niet allemaal gebeurd...
Sindsdien stap ik bij de minste twijfel af! Dat heeft niets te maken met het paard gelijk geven, maar alles met het paard vertrouwen geven. Je paard leert dat die op jou kan vertrouwen dat jij begrip hebt voor zijn/haar angst en dat je je paard niet langs een obstakel mept...

Bovendien kan ik mijn paard véél beter controleren als 'k erlangs loop dan da'k erop zit, maar dat heb 'k ook enkel maar te danken aan die jaren voorbereiding dmv grondwerk. Ik kan haar zo héél gemakkelijk terug bij de les roepen.

Sinds ik afstap bij de minste twijfel gaat het buitenrijden ook véél beter! Bovendien is het nog een goede oefening voor je paard ook. Zo leert die dat op en afstappen onderweg de normaalste zaak van de wereld is en leert ook om, hoe spannend de omgeving ook is, netjes stil te blijven staan.

Ik zie er alleen maar voordelen in.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:47

willeke_nijs schreef:
Was ik eraf gesprongen toen ze stond te trappelen bij die hond, had dit misschien niet allemaal gebeurd...

Maar misschien ook wel Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:58

Miss_Malfoy schreef:
(Weet niet of je nog steeds op die schop die ik gaf doelt, maar het was IN een gevaarlijke situatie.)

Paard stond al stil en jij stond er al naast, het was dus echt wel erNA Knipoog Voor het paard dan toch... Verdiep je eens in hoe een zoogdier leert en welke mechanismen daarbij aan het werk gaan, dan kun je veel efficiënter trainen Ja

Willeke: ik vind het ook niet goed als mensen zeggen dat je nooit mag afstappen, dat hangt af van hoe het paard dit oppikt, hoe hij aan de hand getraind is, hoe de ruiter er verder mee omgaat. Ik geloof dus best in jouw geval dat afstappen werkt Ja

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:11

willeke-nijs ik ben het helemaal in met jou over dat afstappen, als ik 10 sec eerder naar mijn intuitie had geluistert was ik afgestapt. En had ik geen rit van "hell" hoeven meemaken. Ik heb er wel veel geleerd. Dat afspringen bij ging zonder te denken alsof het gewoon gebeurde. Een soort instinct die zei red jezelf voordat je bij de weg komt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:19

@ Willeke: ik ben het volkomen met je eens.... in de 15 jaar dat ik rijdt heb ik het ook met regelmaat op die manier opgelost.
Veel trainers en vele boeken zullen je ook zeggen dat 'het afstappen' niets aan jouw 'positie' t.o.v. het paard veranderd.... het is verstandig om dit soort situaties met 'rust' op te lossen om op die manier een positieve herinnering aan een voor het paard 'beangstigende' situatie te creëren. Wanneer je gaat meppen/ schreeuwen/ slaan verhoog je de spanning, en werk je vluchtgedrag in de hand, daarnaast zal de volgende keer dat het paard het object tegenkomt waar hij van schrok nog meer spanning met zich meedragen.... en voor een groot deel in de hand gewerkt door je eigen optreden. Het 'ding' is nu niet alleen eng, maar jij ook.... jij reageert er zelf ook idioot op, dus vluchten lijkt dan een gerechtvaardigde actie....

Dit is wat ik altijd in gedachten houdt en wat werkt. Een paard zal best slim zijn, maar ik vermoedt niet zoveel intelligentie bij mijn knolletje dat ze vooropgezette plannen maakt om mij het leven zuur te maken...... Haha!