Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Miss_Malfoy schreef:
Afstappen vind ik toegeven. Dan had die pony het gewonnen, en dat vind ik onacceptabel.
En auto's wachten niet, als ze gewoon nietsvermoedend de boch omgesjeesd komen!
Het was 1 schop, en hij is de rest van de rit stikbraaf geweest.
Dat heb ik liever als dat ik de hele tijd aan de teugels moet gaan plukken, omdat hij denkt dat ik bang ben en dat hij dus wel een spelletje met me kan spelen.
Dit zijn manieren waarop mensen redeneren, dat heeft niets met paarden te maken.... Of het paard nu onder het zadel, of aan de hand moet doorlopen maakt geen hol uit, als ie er maar langs gaat.... of dat nu 5 min of een uur duurt, hij moet en zal erlangs. Met een beetje rust en zelfvertrouwen loods je ze bijna overal langs. Door te gaan lopen meppen lukt het je wel 1x, maar de volgende weet hij dat dat ding dubbel eng is; want naast het feit dat het object eng is, wordt je ook nog getrapt! 2 redenen om de volgende keer nog harder te flippen. 9 uit 10 x kun je met kalme overtuiging meer bereiken hoor.
En de idiote veronderstelling dat paarden 'spelletjes spelen' is helemaal een menselijke eigenschap, die kun je niet aan paarden toeschrijven.... zo zit een dier niet in elkaar.
Tenslotte zeggen sommige mensen dat paarden elkaar nog veel harder schoppen. Dat zal allemaal wel, maar paarden schoppen elkaar normaal gesproken alleen maar in extreme gevallen.... geweld wordt zeeeeeeer spaarzaam gebruikt. Wanneer paarden elkaar telkens verwonden blijft er van de groepskracht (strength in numbers) niet veel over op den duur. We zien het in de weilanden waar we paarden zonder na te denken bij elkaar plempen wel veel meer, maar dat is louter omdat mensen daar niet goed over nadenken....
Ninx schreef:Miss-Malfoy: je rijdt toch pas een handvol jaren? Wanneer je een dier dat wil vluchten een pijnimpuls geeft, dus slaat of schopt, wakker je de vluchtimpuls nog meer aan... Het deel van de hersenen dat het vluchtgedrag aanstuurt gaat dan op volle toeren draaien, en het gedeelte dat met jou communiceert en gestuurd kan worden wordt uitgeschakeld.... geweld lost gewoon niets op.
Wanneer er echt sprake is van onwil/ dwarsigheid, ligt dat aan de eigenaar/ruiter waar het dier door getraind wordt.... niet aan het paard.
Ninx schreef:Ik vind dat je te stellig bent in je mening wanneer je feitelijk je eerste stappen zet op het gebied van omgaan met paarden. Ik vind die opgeblazen taal van 'dan pak ik em even aan', 'dan krijgt ie een rotschop', 'dan zal ik em es even leren' tekenend voor het ongeduld en de agressie van mensen.... met een paard bereik je daar op de lange duur gewoon geen hol mee. Misschien wel met een ander mens, of een roofdier, die zitten namelijk ook zo in elkaar..... (waarbij aangetekend dient te worden dat de mens in dat rijtje de minst beschaafde is).
Ninx schreef:Een handvol jaren ervaring is een handvol jaren ervaring... dat is wat het betekent. Je maakt dan keuzes op basis van de beperkte ervaring die je hebt op veelal manegepaarden die sowieso al murw zijn van de enorme hoeveelheid impulsen die ze krijgen (te harde correcties, en dat de hele dag door, door eindeloos veel mensen).
Jaren aan ervaring, op verschillende paarden leren je (niet iedereen helaas) te herkennen op welk moment welke aanpak vereist is... en dan nog zitten de meest ervaren mensen er nogal eens naast (ik zelf uiteraard ook, wie is er nou vrij van fouten?).
Ninx schreef:Ik heb je ook in andere topics voorbij zien komen, ook in het topic dat je zelf bent gestart waarin je stelt dat het tegenwoordig taboe lijkt je paard eens even stevig aan te pakken. Dat is waar ik het stukje 'opgeblazen' taal op baseer (wat ik wel vaker voorbij zie komen).
Het is tegenwoordig niet steeds meer taboe dit te doen, het is tegenwoordig zo dat mensen steeds meer het besef krijgen dat het 'anders' kan.
Helaas hebben veel mensen nog steeds weinig geduld en een kort lontje.
Sluit ook niet uit dat de angst van de ruiter en het instant paniekgevoel er vaak ook voor zorgt dat ze direct naar hun zweep of ander hulpmiddel grijpen om die nare reactie van hun paard te kop in te rammen..... het is vaak toch een stuk onmacht.
Miss_Malfoy schreef:Tja, hun hebben mischien genoegen genomen met zo'n manege, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet, en dat alle maneges zo zijn. Jammer dat er toch nog steeds dat vooroordeel bestaat. Ik zal niet zeggen dat ik zo ongelovelijk veel ervaring heb, maar heb als manegeruiter al zo veel paarden met zoveel onmogelijkheden en truucjes voorbij zien komen (die overigens bij ons dan na een paar weken aankijken al terug naar de handelaar/eigenaar gingen) dat ik niet van veel dingen meer opkijk.
poes schreef:Miss_Malfoy schreef:Tja, hun hebben mischien genoegen genomen met zo'n manege, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet, en dat alle maneges zo zijn. Jammer dat er toch nog steeds dat vooroordeel bestaat. Ik zal niet zeggen dat ik zo ongelovelijk veel ervaring heb, maar heb als manegeruiter al zo veel paarden met zoveel onmogelijkheden en truucjes voorbij zien komen (die overigens bij ons dan na een paar weken aankijken al terug naar de handelaar/eigenaar gingen) dat ik niet van veel dingen meer opkijk.
Ik rijd ook op een goede manege met dat verschil dat net die 'rotzakken' waren die er aankwamen die er nu de beste paarden zijn, die gingen dus helemaal niet terugDie werden 'aangepakt': met zeer veel rust, weidegang en eerlijke consequentheid. Daar leren paarden van, NIET van een mep. Een mep gebruik je IN een gevaarlijke situatie, niet erna.
Barvrouwke schreef:Silence schreef:.
Weet je hoe hard een schop van een ander paard aankomt? Ben jij ooit weleens op hol geweest? Weet je dat ik minimaal 2x over de kop had kunnen slaan met die rotpaaltje midden op het pad? Wat de gevolgen waren als hij was doorgerend tot de provinciale weg? Dit paard had bedacht dat hij naar huis mocht. Geen paniek.. We waren gewoon precies op de helft. Ik denk dat een paard hard moet lachen om een schop van mij in vergelijking met 1 van een ander paard. Goed, een paard krijgt van mij ook nooit zomaar een schop, ben ik met je eens. Maar ik had moeilijk mijn handjes naar voren kunnen doen en ik volle galop over de grote weg.
Jennasilver schreef:Wat erg dat je dat moest meemaken S-zanne veel sterkte. Was het een paard waarmee je werkte of je eigen paardje?
willeke_nijs schreef:Was ik eraf gesprongen toen ze stond te trappelen bij die hond, had dit misschien niet allemaal gebeurd...
Miss_Malfoy schreef:(Weet niet of je nog steeds op die schop die ik gaf doelt, maar het was IN een gevaarlijke situatie.)