Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

colinda_

Re: Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:07

ik zou de eigenaar aanraden er zo snel mogelijk iemand bij te halen die er WEL genoeg verstand van heeft, ervaring met dit soort paarden.
ik heb namelijk ook een 1,5 haflinger een paar jaar geleden gekocht. hij was toen net gecastreerd en respect was ook ver te zoeken. ik heb de mazzel gehad dat ik hele goede hulp van een professioneel iemand heb gehad ( iemand met 25 jaar ervaring en orun certificaten). anders was het mij ook niet alleen gelukt.
ik lees ook dat je niet bekend bent met grondwerk terwijl je al 16 jaar ervaring hebt?
ga alsjeblieft niet zelf het nog verder verkl*te en schakel een deskundige in. laat desnoods de dierenarts eens langs komen, om te kijken/ uitsluiten dat er niet iets mis met haar is.

succes en neem alle raad die je hier op bokt krijg aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:11

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:13

en niet herhaald hoeft te worden Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:14

Wat is er met haar gebeurd als veulen dan? Misschien een traumatische ervaring. Zulk gedrag gebeurt meestal nooit zomaar. Of er zit echt een steekje los, dat komt weleens voor. Maar schakel proffesionele hulp in en ga zelf niet dingen proberen. Dat is het veiligst voor jou en haar, want dingen afleren is heel moeilijk.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:15

Kom wel goed. en nogmaals kan geen prof in huren niet mijn paard veelste duur voor andermans paard.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:23

Cassole schreef:
Niet de enige - Weet nog wel een methode die iets minder zachtzinnig is maar prima effect kan hebben Knipoog

Tsja; je kan wel gaan lopen rammen met je zweep; maar dat lost sowieso niks op, en maakt het alleen maar van kwaad tot erger.
De enige manier is, om op HAAR acties in te spelen, waardoor je respect kan winnen. Tenzij er een steekie los zit bij haar; dan kun je het wel schudden natuurlijk...maar dat zie je naar mijn mening snel genoeg aan het gedrag van het paard.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:25

Dank je Joepju, ze is niet krankzinnig ze is zo geworden en waardoor dat weet ik niet, er zit echt geen steekje los want ze kan ook heel erg lief zijn.
Laatst bijgewerkt door Bianca1985 op 24-04-08 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:26

en je kan niet op haar acties inspelen als je geen ju doet? maar kiest voor een veel simpelere, emotioneel minder belastende doch rigoreuzere methode?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:29

KiWiKo schreef:
en je kan niet op haar acties inspelen als je geen ju doet? maar kiest voor een veel simpelere, emotioneel minder belastende doch rigoreuzere methode?

Vertel; wat is deze "rigoreuzere" methode dan? (heb niet het hele topic gelezen namelijk) Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:30

Dat het paard ook erg lief kan zijn doet mij meer en meer geloven dat het beest wel een beste steek los heeft, kwestie van spelen met twee karakters en daardoor al helemaal onbetrouwbaar, omdat je wel na kunt gaan dat het zo kan omslaan. Ik zou ook wel eens willen weten wat voor methode de topicstartster er op los wil laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:31

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:31

Bianca1985 schreef:
Dank je Joepju, ze is niet krankzinnig ze is zo geworden en waardoor dat weet ik niet, er zit echt geen steekje los want ze kan ook heel erg lief zijn.

Geloof ik best hoor; dat ze ook heel lief kan zijn.
Maar het kan ook in het ergste geval een afwijking in haar hersenen zijn, waardoor haar gedrag opeens zomaar om kan slaan in agressiviteit; en daar doe je natuurlijk niks meer tegen.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:33

T.S heeft niets in gedachte, zou niet weten wat ik eraan kan doen vandaar dat ik advies vraag

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:34

Cassole schreef:
Niemand heeft het hier over een paard inelkaar rammen.. (zoals eerder genoemd heeft dat geen enkel nut of effect)
SVP niet invullen wat niet geschreven staat.

Neem me niet kwalijk.... Vork
Maar leg die 'andere' methode dan even uit; daar heeft de TS misschien wel wat aan....

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:34

ze slaat niet zomaar om, je kan zien wanneer ze uithaalt, zodra je haar aanraakt verder dan haar hals en in de wei en in stal. je kan voor haar staan maar heb je alles mee gezegd en op der hoofdje aaien je kan zelfs aan haar oren zitten dit kan bij de meeste paarden niet maar ze viond da gewoon lekker
Laatst bijgewerkt door Bianca1985 op 24-04-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:36

Bianca1985 schreef:
Kom wel goed. en nogmaals kan geen prof in huren niet mijn paard veelste duur voor andermans paard.

Dat je dit schreef, daardoor denken er mensen, dat je een oplossing had bedacht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:36

heb ik net gedaan Lachen misschien toch even teruglezen Lachen

Bij paarden als dit is een JU uitermate onverstandig........

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:38

Ow sorry daarvoor suleilitha, maar denk dat het wel goed kan komen, weet alleen nog niet wat ik moet toepassen idd zweep was mijn eerste gedachte maar ze reageert al zo heftig op een tik of armbeweging. Dus voor eigen veiligheid probeer ik liever iets anders

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:40

Cassole schreef:
Vul ik even voor Kiwiko in: zoiets heet een opvoedkundige tik (op het juiste moment). Aangezien paarden geen mensentaal spreken en niet begrijpen dat 'bijten, trappen doet zeer en maakt het baasje bang' betekent je iets duidelijker (zoals paarden onderling ook doen) moet zijn.

Hmmmm....lijkt me niet handig in dit geval.Word ze alleen maar agressiever van. Maar dat is mijn mening.
Je kan duidelijk genoeg zijn met je lichaamstaal en je stem; en mocht dit niet meer werken, alleen dan fysiek geweld gebruiken natuurlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:42

Dat punt is dit paard al ruim voorbij Joepju Lachen Lachen

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:42

ja zoiets had ik dus ook in gedachte van slaan wordt ze nog heftiger en kan altijd nog toegepast worden als op rustige manier niet lukt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:43

dan ben je weer een stap verder weg........... en heeft ze weer gewonen en dan wordt het alleen maar erger...... moet je niet willen

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:43

Zover heen is ze niet, waarom denken jullie dat, ze reageert heftig op lichaamstaal maar slaan is nog geen optie tenzij het echt verdedeging voor je zelf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:44

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt