Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:09

Dat ben ik helemaal met je eens pensionnetje Ja
Dat deel is klein, maar het bestaat wel Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:11

Absoluut. Maar de eigenaren van een gestoord paard horen liever dat er fysiek iets mis is, dan dat er gefaald is in de opvoeding. En daar gedijen de alternatieve sectoren wel bij en houden de mythe gretig in stand! Boos!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:14

Absoluut mee eens! Maar en dat is misschien oftopic maar ik vind het net bert alleen dan in de grotere versie: Ooit hadden wij een paard 1.75m hoog, bloedmooi en gruwelijk lopen. Alleen zodra aan het werk moest (lees: onder het zadel, de trailer in etc. een paar weken later ook wanneer hij uit het land moest) werd ie bloedlink! Hij stijgerde, liet zich omvallen en ging vervolgens op de ruiter staan. Doelbewust! Wij hebben hem geruilt met een handelaar die er wel raad mee wist... Om een lang verhaal kort te maken, met een week durfde er daar niemand meer op! En dus hij is geeindigt in de frikandellen. Dit paard probeerde heel doelbewust je neer te maaien met zijn voorpoten. Achter was ie redelijk vertrouwd...

Edit: Overigens is dit paard niet bij ons in de opvoeding geweest maar hebben wij hem gekocht als 5-jarige... (waarschijnlijk gesedeert toen we kwamen kijken)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:22

Ik kan niet oordelen over individuele gevallen en zeker niet over paarden waar ik nooit mee gewerkt heb. Maar ook mijn oude merrie liet zich in haar jonge jaren bewust vallen, joeg mensen de wei uit, sloeg iedereen aan barrels. Volgens de kenners: naar de slacht ermee, zwaar hormonaal probleem.
Niet dus, opvoeden die hap. Braafste paard van de wereld geworden.
Mijn jonge hengst is volgens een ieder staatsgevaarlijk en wordt mijn dood. Niet dus! Wederom opvoeden en onder strak apel zetten. Doe er alles mee, zelfs bitloos. Om over trainingspaarden nog maar te zwijgen. Wat daar allemaal al over gezegd is, Zo kan ik nog ellelang doorgaan.

Paarden worden vaak verkeerd begrepen en daardoor worden er verkeerde beslissingen genomen wat de problemen verergerd. Dan komt men er niet meer uit, het paard is crazy en dus door de frikandellen. Ik heb al zo vaak aan den lijve mogen ondervinden dat het ook anders kan. Het kost tijd, geld, bloed, zweet en tranen maar het resultaat is verbluffend en geeft zeer veel voldoening.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:26

rommulus schreef:
ik heb niet je hele topic door gelezen wel hier en daar wat vlarden gelezen maar is bert een met ballen bert ????
als hij die nog heeft krijg ik het idee erbij dat ie moeite heeft met de enorme hoeveelheid testosteron het word weer voorjaar en de merries worden weer hengstig en ik merk dat mijn eigen knollie dat dondersgoed weet al blijft hij braaf mischien dat bert er moeite mee heeft en dat op deze manier uit

is ie al ruin pff dan zou ik het niet weten
als ie van mij was geweest had ik um vlink aan het werk gezet zodat ie z'n agressie in het werk kwijt kan

Toch misschien handig dan om het topic wél te lezen, dan had je nl. geweten dat Bert een ruin is. Ik denk, dat als hij hengst was geweest, Bar zelf ook wel had bedacht dat castreren slim zou zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:31

En zelfs castreren lost in sommige gevallen het probleem niet op Haha! Uitsluitend het hormonale deel wat er aan ten grondslag ligt. Maar wat te doen bij gekke merries? De boel "leeghalen"? Opvoeden dus. Echte gedragsproblemen lost men niet op met medisch ingrijpen, accupuntuur, readings, holistische seances,...etc etc..... Kost de eigenaren alleen bakken met geld.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:34

Topic van 8 pagina's doorgelezen en vind het knap dat je er toch mee doorzet!!

Ben heel erg benieuwd hoe het nu met Bert gaat..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:36

Pensionnetje schreef:
Zolang paarden geen gedegen medische afwijking hebben, hormonaal of chronische pijn, zijn ze allemaal te heropvoeden. Oók kleine shetten terroristen! Wanneer houdt men toch eens op te zeggen dat het een lost case is? Naar de slager ermee! Totale nonsens! Grrrr, erger me er dood aan.
Zo dat is eruit ...... Vork

Hoho, begrijp me niet verkeerd!
Ik bedoel natuurlijk ook als alles al geprobeerd is en dus ook medisch en er is geen voor uitzicht, dan zou ik op een gegeven moment er een punt achter zetten.
Ik ben geen voorstander van meteen in laten slapen, maar als je pony je half verrot strapt zonder reden en er is niks te vinden bij zo'n dier, dan is het geen verkeerde keus.
Is zo'n pony dan wel happy als die steeds zo doet?
Wat heeft zo'n dier vroeger al meegemaakt.

Zo heb ik laatst een verhaal gehoord van een vrouw die twee van die honden uit spanje heeft laten komen.
Ze zagen er slecht uit en hadden veel meegemaakt (mishandeling, honger enz)
Toen ze beide honden een tijd had bleek 1 van de honden zich totaal niet te aarden, dat bleek in eetlust, onrustig zijn enz
Na een tijd proberen weer eens naar de dierenarts en toen is besloten het dier in te slapen, het dier had zo'n stres dat het niet lekker in zijn vel zat en ook niet kon wennen, was bang voor alles.
Dit bleken niet haar eerste honden te zijn die daar vandaan kwamen dus die mensen weten wel waar ze mee bezig zijn.

Wat ik wil zeggen is dat er echt wel dieren bestaan waar niks mee aan te vangen is en vaak komt dat toch door hun verleden.
Soms kun je het oplossen maar soms ook niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:55

Als ik het allemaal zo lees, dan begin ik het idee te krijgen dat Bert een met de hand opgevoed veulen was. Die hebben nogal eens nul respect voor mensen, (zeg niet dat dat ALTIJD zo is, dit voor de Pennies die wel brave "handveulens" hebben) en ze kennen hun eigen taal niet goed. Daardoor onberekenbaar gedrag, ook naar soortgenoten toe.

Mogelijkheid 2: Bert was veulen van zeer dominante merrie, en hoefde zich nooit te verdedigen, omdat ie vanwege zijn mamsje al bovenaan stond in de rangorde. Toen meneer wegging bij mammie kwam ie in de grote boze paardenwereld terecht, waar ineens de rangorde zo vast niet meer lag. Vanaf dat moment zouden er dus ook makkelijk rangorde problemen kunnen ontstaan.
Voeg daarbij het verwennen wat meneer heeft meegemaakt...

Ik zou het zelf niet meer aandurven, denk ik. Heb net wat teveel ongelukken met "gecorrigeerde" ponies gezien.
Als Bert het trouwens wel goed doet met dagelijkse correctie, hoe zou het gaan als TS eens ziek wordt? Ik heb een meisje aangevallen zien worden door haar eigen pony, nadat ze een tijdje in het ziekenhuis had gelegen, om een voorbeeld te noemen.

Ik zou Bert niet doorverkopen, hooguit naar Pensionnetje sturen, of een professionele paardenheropvoeder, maar niet naar particulieren die ervaring denken te hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:04

Voor zover ik weet (van de vorige eigenaar) is Bert niet met de hand opgevoed. Volgens mij was hij bij zijn vorige eigenaar ook niet zoals hij nu is. Niet de makkelijkste, maar ze heeft me verteld dat ze veel met hem wandelde en dat er dan ook wel kindjes op zijn rug zaten en dat vond hij leuk.
Ik weet ook niet of hij verwend is bij zijn vorige baasjes, dat idee had ik zelf niet. De merrie waar hij bij stond was hem ook de baas. Die trok zich weinig van Bert aan, liet veel toe, tot ze het zat was en dan zette ze hem op zijn plaats. Ging goed.

Bij ons in de groep was hij in het begin heel erg hanig, maar dat kwam dus vooral doordat hij zijn vriendinnetje tegen opdringere fans wilde beschermen. Dat ging langzaamaan beter en toen zij weg was, ging het eigenlijk gewoon goed in de groep. Hij joeg niemand na, werd alleen soms zelf nagejaagd door mijn dominante merrie Haha! .

Wij deden verder helemaal niets met hem, hij stond in het land en dat was dat. Vandaar ook misschien dat hij in de hand wel moeilijk (of misschien beter gezegd: eigenwijs, hij wilde een bepaalde kant op en dat deed hij, met of zonder mij) was. Maar zoals ik al eerder meldde, mijn man is nogal van het lik op stuk beleid en dat wist Bert en bij hem ging het dan ook wel goed.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:04

Dat is een angst die meerdere mensen hebben. Wat als de eigenaar zelf even niet voor het paard kan zorgen.

Het leuke aan écht heropvoeden is dat je het negatieve laat verdwijnen uit hun systeem. De bedoeling is dus dat het paard zijn streken vergeet door er iets positiefs tegenover te zetten.
Een goed heropgevoed paard zal niet snel meer in zijn oude gedrag terugvallen.
Maar goed heropvoeden kan in de extreme gevallen niet in 4 weken gebeuren. Daar gaat een halfjaar zeker overheen. Het nieuwe positieve gedrag moet nl ook in zijn systeem verankerd (bevestigd) worden. Daar gaan veel mensen fout. Oh nu is hij weer braaf, dus we stoppen met het heropvoeden.
Nee, doorzetten tot het écht bevestigd is. Dan de eigenaar informeren over hoe dit dagelijks te onderhouden. Dan kan men rustig 2/3 weken met vakantie zonder dat er vreselijke dingen gebeuren.
Stopt men te vroeg met het heropvoeden, zal de terugval (paard afhankelijk) snel of langzamer terugkeren, mits niet goed onderhouden. Hoe ouder het her op te voeden paard, hoe langer de periode van bevestiging zal duren (probleem zit zwaarder in zijn systeem opgeslagen).

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:16

Met Bert gaat het goed hoor Knipoog

Mijn man is mee in de heropvoeding Haha! Dat wil zeggen - hij volgt mijn aanpak en reageert op Bert zoals ik hem vertel te reageren en dat werkt prima. Bert pikt het wonderwel goed op, hij lijkt zich enorm belangrijk te voelen nu hij iedere dag aandacht krijgt en een "taak" te doen krijgt. Duidelijkheid schept bij hem het idee dat hij meetelt, zo lijkt het.

Hij probeert, natuurlijk, ik had niet anders verwacht. Maar hij snapt eerder als grenzen bereikt zijn en geeft eerder op. Ook ziet hij wat er gebeurt als hij niet meewerkt (lomp zijn = lompheid terugverwachten, geen reactie = negeren van mijn kant en extreem met Chad omgaan, dus jaloezie opwekken)

Ik heb hem nu zover dat hij naar mij toekomt in de wei, dan krijgt hij zijn beloning (snoepje) en daar doet hij alles voor Lachen Ook het aanraken van mijn hand (touch) levert hem iets op, dus dat doet hij braaf. Wil hij niet komen? Prima, dan blijft hij toch lekker buiten? Ook goed, blijft hij in dat drassige land, gaat zijn maatje lekker naar binnen in een warme stal. Moet je eens zien hoe beteutert hij op zn neus kijkt en hoe hij bij het hek staat te hinniken....

Boos kijken kan hij nog prima hoor, dreigen ook. Happen heeft hij nog een paar keer gedaan, in mn been. Maar dan krijgt hij het dubbel zo hard terug, en hij lijkt het te weten, want het aantal gerichte aanvallen neemt af. Ik hoop dat het zo doorzet.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:20

Zo te horen ben je prima bezig! Arme Bert!! Ineens allemaal regels Haha! Goh wat zal hij ervan opknappen...... En onthoud: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Duidelijk en eerlijk en je hebt straks een super pony! Bertje de Brave Clown

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:24

klinkt super Barmat ! Nog een beetje en je hebt een kinderpony in de wei staan. Nagelbijten / Gniffelen
Succes nog !

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:34

Huh! Bert en braaf.... Dat is net zoiets als....... sambal al baby's voeren of zoiets.... ha ha ha ha...

moet je gewoon niet doen ROFL

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:36

Ik zal het nooit meer doen Bloos

Maar sambal aan baby's voeren vind ik wel wat cru. Haha! Dat gaat mij zelfs te ver........ Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:38

Klinkt goed Barbara...hoop dat hij dadelijk weer een andere pony is

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:40

rommulus schreef:
ik heb niet je hele topic door gelezen wel hier en daar wat vlarden gelezen maar is bert een met ballen bert ????
als hij die nog heeft krijg ik het idee erbij dat ie moeite heeft met de enorme hoeveelheid testosteron het word weer voorjaar en de merries worden weer hengstig en ik merk dat mijn eigen knollie dat dondersgoed weet al blijft hij braaf mischien dat bert er moeite mee heeft en dat op deze manier uit

is ie al ruin pff dan zou ik het niet weten
als ie van mij was geweest had ik um vlink aan het werk gezet zodat ie z'n agressie in het werk kwijt kan

Misschien de topictitel aanpassen naar shetlanderruintje? Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:45

Ik doe het wel even zo Maanling Lachen

BERT IS EEN RUIN

Is nu wel duidelijk denk ik he ROFL

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:46

kan je de titel gelijk aanpassen naar 'vals ruintje krijgt nieuwe kans' of zoiets. Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:47

Valse ruin in bootcamp ROFL

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:02

dat is nu de 3e keer dat ik lees dat het een ruin is
mijn excuus dat ik geen trek had in het zoveelste keer het doorlezen van een 8 pagina lang topic waar het een dikke kans van zou zijn dat er minstens 5pagina's tussen zitten zonder nuttige informatie
en eh niet dat ik twijvel aan het kunnen van barmat en haar inschattings vermogen vind het jammer dat het wel direct geconcludeerd word dat het er bij wel gedaan word

goed conclusie het is een ruin (er van uitgaande dat het geen half gecastereerde klop hengst is )
barmat heeft een goed begin tepakken en het gaat al stukken beter
ik hoop dat je er uit komt met bert sucses

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:05

Was niet specifiek voor jou rommulus, het wordt al 8 pagina's door verschillende mensen gevraagd Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:09

zo'n vermoedden had ik al ik had je profiel al wel gecect voor adwoord op mijn vraag maar daar was ook geen info in te vinden
maar goed mijn post word er wel bij getrokken

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:21

Barmat wat een verhaal
ik las je 1e bericht net met open mond!! oh oh wat een doerak,
en wat geweldig dat het nu al zo goed gaat:)

toch nog brave bert? Haha!