Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:03

suleitha schreef:
geen paard naar de filistijnen gereden

Daar kun je dus helemaal niet over oordelen, je verwacht dat je dat niet gedaan heb, maar je weet zoiets niet zeker, daar kom je alleen achter door te vragen aan de mensen aan wie je je paard(en) ooit verkocht heb.

Er is niks mis mee als zo'n ongeleid projectiel als Peter een eigen paard wil hebben, maar hij doet zo laag over leerpaarden en verzorgpaarden.
Hij vind zichzelf nu al te goed om op manege of verzorgpaarden te rijden.

Hij weet niet eens wat het inhoudt om een paard te hebben, laat staan te verzorgen.

Maar het maakt allemaal niet uit hoor...hij doet toch waar ie zelf zin in heeft, en als het niet klikt of hij is het zat er staan paarden zat te koop...dan kunnen ze altijd nog naar de slager

suleilitha schreef:
Nou ja, een Fjord is geen hete Gribaldi ofzo en is ook soberder in onderhoud.
Het is weer typisch Bokt hierzo, mensen veroordelen die een paard willen kopen, net of de beslissing hier moet worden genomen.... tsssst.

een fjord kost in de kliniek evenveel als een gibraldi en ook de ijzers of speciaal beslag maakt geen donder uit Gestoord

Overigens heeft de fjord geen recht op net zo'n goede verzorging als een hete gibraldi Vork
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd + quotes gerepareerd / juiste namen gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:05

tita schreef:
Daar kun je dus helemaal niet over oordelen, je verwacht dat je dat niet gedaan heb, maar je weet zoiets niet zeker, daar kom je alleen achter door te vragen aan de mensen aan wie je je paard(en) ooit verkocht heb.

Tja en laat ik nou net wel weten waar mijn paarden heen zijn gegaan na verkoop. Ook jij zit alweer te ver op de feiten vooruit te lopen en bedenkt van alles bij de tekst die je leest, en voegt je eigen (doem)scenario's toe. Ik weet dus WEL zeker wat er van de paarden is geworden die ik heb gehad en ook voor wat betreft de paarden die ik voor anderen heb gereden. Tong uitsteken

tita schreef:
een fjord kost in de kliniek evenveel als een gibraldi en ook de ijzers of speciaal beslag maakt geen donder uit Gestoord

Overigens heeft de fjord geen recht op net zo'n goede verzorging als een hete gibraldi Vork
Je vergeet in je halve betoog, dat een paard als een Gribaldi, een Kennedy, of iets in die strekking, een stuk minder geschikt voor beginners is dan bijvoorbeeld een Fjord.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:08

suleilitha schreef:
tita schreef:

Tja en laat ik nou net wel weten waar mijn paarden heen zijn gegaan na verkoop. Ook jij zit alweer te ver op de feiten vooruit te lopen en bedenkt van alles bij de tekst die je leest, en voegt je eigen (doem)scenario's toe. Ik weet dus WEL zeker wat er van de paarden is geworden die ik heb gehad en ook voor wat betreft de paarden die ik voor anderen heb gereden. Tong uitsteken

Sorry hoor ik wist niet dat ik te maken had met iemand die helemaal geen fouten maakt Slapen

suleilitha schreef:
tita schreef:

Je vergeet in je halve betoog, dat een paard als een Gribaldi, een Kennedy, of iets in die strekking, een stuk minder geschikt voor beginners is dan bijvoorbeeld een Fjord.

Staat los van alles jou antwoord is weer eens prut
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:09

Alleen een manegepaard is geschikt voor beginners imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:11

Jouw stellingen niet minder, Titatovenaar...

Yamcha schreef:
Alleen een manegepaard is geschikt voor beginners imo.

Hoeft niet, een ouder paard wat in de sport heeft gelopen kan ook prima voor een beginner. Manegepaarden zijn meestal zo afgestompt dat de net aangeleerde hulpen van de ruiter vaak niet eens doorkomen en verder is iedereen nog altijd zelf beslissingsbevoegd genoeg om te bepalen wat zijn of haar voorkeur is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:13

suleilitha schreef:
Je vergeet in je halve betoog

hmm, dat gevoel heb ik ook regelmatig bij jou...

Waarom zijn er opleidingen? Als iedereen van z'n eigen fouten moet leren, voordat hij verder komt, dan hadden we nu geen luxe om ons heen.

Waarom eerst aan een paard beginnen zonder kennis? Wat is daar slim aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:15

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... lees je eigen posts eens na... en veroordeel iemand niet zo die een paard wil, we leven in een vrij land.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:18

suleilitha schreef:
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... lees je eigen posts eens na... en veroordeel iemand niet zo die een paard wil, we leven in een vrij land.

kom je er iet meer uit?

Waarom is het verstandig/slim om een paard te kopen zonder ervaring of kennis?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:27

tita schreef:
suleilitha schreef:
Nou ja, een Fjord is geen hete Gribaldi ofzo en is ook soberder in onderhoud.
Het is weer typisch Bokt hierzo, mensen veroordelen die een paard willen kopen, net of de beslissing hier moet worden genomen.... tsssst.

Lees jij eigenlijk wel?
Peter wil een fjord en die vergen nou eenmaal iets minder rijkunstig talent van de ruiter dan een Jazz of Gibraldi. En de waarom hebben de meeste gibraldi's de naam om heet te zijn?? Omdat de ruiter niet voldoende talent heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:31

Ik lees wel, PennydePony... en ik maak alleen maar duidelijk dat een Fjord zo gek nog niet is voor een beginner, maar het verhaal anders wordt als een beginner een heet sportpaard aankoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:19

Zal ik het maar even uitleggen dan?
Het argument van tita, is dat, hoewel een fjord soberder in onderhoud is en wellicht een stuk koeler in de kop dat een Kennedy of een Gribaldi, het nog altijd een paard is, en paarden zijn over het algemeen nu niet echt goedkoop waar het dierenartskosten betreft.
Verder vereist óók een Fjord de nodige kennis qua onderhoud en enige rijkunstige ervaring en kennis is ook bij een Fjord geen overbodige luxe (wat een beginner dus niet heeft).

Het voordeel van een manege is dat daar de paarden de nodige ervaring hebben met beginners, zich niet het hoofd op hol laten brengen door onbegrijpelijke hulpen, en dat daar instructeurs zijn die lessen en tips kunnen geven.
Groepslessen vind ik niet uitermate nuttig, maar een (flink) aantal privélessen kunnen op een ervaren manegepaard van onschatbare waarde zijn.

Wat een leuke bijnamen geef je ons, trouwens! Mijn dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:24

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Graag gedaan (off-topic)

Ik wil nog even benadrukken dat jullie net doen of het allemaal sow sielug is voor het aanstaande paard van Peter, maar ik vind dat een manegepaard heel wat meer heeft te verduren met uren per dag hobbelaars en mensen op de rug die menen dat een bit een veredelde figuurzaag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:38

Yamcha schreef:
suleilitha schreef:
Nee maar daar lezen ze halsstarrig overheen, dat zie je al 7 blz. lang.

Nee, daar lezen we niet halsstarrig overheen, DAT GELOOF IK GEWOON NIET. Boos!
Ik geloof niet dat als je zonder enige ervaring en kennis van zaken een paard koopt, dat dat goed gaat. Maak je mij niet wijs Rolleyes

Een paard is een levend, ademend en zeer gevoelig wezen met een nogal uigebreide gebruiksaanwijzing, waar je in 300 jaar nog niet alles over weet...

Laat staan in 1 lesje. En dat ponny_power niet naar mensen wil luisteren die toch al aardig wat langer in de paardenwereld rondlopen, zegt mij voldoende over zijn wil om te leren en te luisteren, en dus over de toekomst van het paard.

Gast9373, denk je nu ECHT dat TS netjes naar je blijft luisteren?

dat denk ik niet, dat weet ik wel zeker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:41

Ik help het je hopen...
Het zou voor alle partijen het beste zijn.

Maar ik geloof er niet erg in.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:44

suleilitha schreef:
Als het aan Tita, Sannekee, Zap en nog een paar van die betwetertjes zou liggen, zou de hele Nederlandse paardenhandel allang op de rug hebben gelegen want dan zou er geen paard meer verkocht mogen worden.
Ik blijf erbij dat als iemand een paard wil kopen diegene dat helemaal zelf moet weten, punt uit.

Ja , en dan laat je dat paard onder zijn dom/stom/hebberig heid lijden ?
En tuurlijk is het zijn eigen keus , maar slim is het zeker niet , en voor het paard die hij gaat kopen ook niet !

superwoman schreef:
suleilitha schreef:
Als het aan Tita, Sannekee, Zap en nog een paar van die betwetertjes zou liggen, zou de hele Nederlandse paardenhandel allang op de rug hebben gelegen want dan zou er geen paard meer verkocht mogen worden.
Ik blijf erbij dat als iemand een paard wil kopen diegene dat helemaal zelf moet weten, punt uit.

hihi, "gelukkig" zijn er zoveel "probleempaarden" dat het duidelijk is dat er wel degelijk een probleem is met de kundigheid van paardeneigenaren.
Veel goede dierenartsen concluderen ook dat veel, héél veel medische problemen worden veroorzaakt door verkeerd rijden....

Precies , en om ons nu betweters te noemen ! Maakt mij niet uit hoor , wat jij van me vind !
Maar als je weet dat deze man/jongen , een paard door zijn hebberig heid en onwetenheid , pijn kan doen , zonder dat hij het weet , en dan dit paard waarschijnelijk veel te kort komt..
Sorry dat wij voor dat paard opkomen ! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:51

ik snap het probleem niet om eerst een lease paard met eventuele koopoptie te nemen.. eerlijk gezegd
dan kan je alles mee maken wat je met een echt paard ook hebt maar niet alle verantwoordelijkheid dragen
een goeie les lijkt mij en dan kan je altijd nog kijken of je er 1 voor jezelf wilt aanschaffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:51

idd manege paarden die hebben at te verduren zeg, op veel manege's komen ze niet eens buiten. lopen misschien 3 uur per dag met een hobbelende schoppende zaag op de rug. Soms worden ze niet eens gepoetst voor t zadel erop gaat ( lekker schuurplekjes krijgen )

En ik weet wel zeker dat peter mijn adviezen niet in de wind zal slaan. Peter weet dat ik ervaring heb Ook heeft hij al een aantal keren op mijn pony gereden en heeft geen enkel advies genegeerd hoor, hij wilt echt leren. Maar soms gaat het op de manier waarop he?
De pony van Peter gaat niet verwaarloosd worden, dat word zowiezo op die stal tegen gehouden. Ikw erk parrtime, als peter niet kan poets ik t paardje tog lekker? ( imo hoeft een paard dus echt niet elke dag bereden te worden als ie lekker buiten staat ). Of een vriendin van me mag er op rijden daar doet Peter niet moeilijk om heeft ie allang gezegt.
En wie zegt dat we gelijk strenge oefeningen doenw aardpoor hij het paard in de weg gaat zitten? Misschien beginnen we wel met lekkere stapritjes en bouwe we het langzaam op.
en ik weet wel zeker dat je met peroonlijke begeleiding, je eigen vaste paard meer leert dan 1 keer in de week op een manege paard rondhobbelen die als automatische piloot achter de voorganger aan huppelt en een instructrise die misschien in totaal 10 minuten in een uur aandacht voor je heeft omdat ze ook nog de andere leerlingen moet begeleiden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:55

Je bent heel duidelijk, Cinnepin en ik denk niet dat het dier iets te kort zal komen.
Er zijn wel andere paarden waar de Pennypatrouille voor op zou kunnen komen dacht ik zo... (knipoog)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:56

Cinnepin schreef:
idd manege paarden die hebben at te verduren zeg, op veel manege's komen ze niet eens buiten. lopen misschien 3 uur per dag met een hobbelende schoppende zaag op de rug. Soms worden ze niet eens gepoetst voor t zadel erop gaat ( lekker schuurplekjes krijgen )

En ik weet wel zeker dat peter mijn adviezen niet in de wind zal slaan. Peter weet dat ik ervaring heb Ook heeft hij al een aantal keren op mijn pony gereden en heeft geen enkel advies genegeerd hoor, hij wilt echt leren. Maar soms gaat het op de manier waarop he?
De pony van Peter gaat niet verwaarloosd worden, dat word zowiezo op die stal tegen gehouden. Ikw erk parrtime, als peter niet kan poets ik t paardje tog lekker? ( imo hoeft een paard dus echt niet elke dag bereden te worden als ie lekker buiten staat ). Of een vriendin van me mag er op rijden daar doet Peter niet moeilijk om heeft ie allang gezegt.
En wie zegt dat we gelijk strenge oefeningen doenw aardpoor hij het paard in de weg gaat zitten? Misschien beginnen we wel met lekkere stapritjes en bouwe we het langzaam op.
en ik weet wel zeker dat je met peroonlijke begeleiding, je eigen vaste paard meer leert dan 1 keer in de week op een manege paard rondhobbelen die als automatische piloot achter de voorganger aan huppelt en een instructrise die misschien in totaal 10 minuten in een uur aandacht voor je heeft omdat ze ook nog de andere leerlingen moet begeleiden!

Ik heb idd een tijdje gereden waar er echt niet goed met de paarden op de manege werd omgegaan , maar nu heb ik een fijne gevonden waarin alle paarden elke dag minimaal 5 uur op wei staan.

Maar goed , hij zou best wel willen , maar neem dan even de tijd om echt veel over paarden te weten te komen voordat je er 1tje koopt !

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:57

suleilitha schreef:
Je bent heel duidelijk, Cinnepin en ik denk niet dat het dier iets te kort zal komen.
Er zijn wel andere paarden waar de Pennypatrouille voor op zou kunnen komen dacht ik zo... (knipoog)

ow dus als je een andere mening hebt dan jij behoor je gelijk tot de pennyparouille??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:59

Gezien de ervaring die veel van de miepjes in dit topic hebben, zeg ik daar volmondig ja op. Dertien en veertienjarigen die zelf geen geld hebben bijvoorbeeld, en dus geen paard kunnen kopen maar klakkeloos mensen veroordelen die zich dat toevallig wel kunnen permitteren, já!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-08 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:00

LimaMambo schreef:
suleilitha schreef:

ow dus als je een andere mening hebt dan jij behoor je gelijk tot de pennyparouille??

Dacht ik ook al ! En het licht er maar aan hoe jij normaal vind dat er met paarden omword gegaan !
Ik vind het dus niet normaal als ze als speeltje worden gebruikt ! Clown

Over Ervaring ! Wie zegt er dat wij geen ervaring hebben ?

Ik moet hier trouwens erg om lachen , niet alleen kinderen denken dat peter ego is , maar ook volwassen Mensen !
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-08 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:02

suleilitha schreef:
Gezien de ervaring die veel van de miepjes in dit topic hebben, zeg ik daar volmondig ja op. Dertien en veertienjarigen die zelf geen geld hebben bijvoorbeeld, en dus geen paard kunnen kopen maar klakkeloos mensen veroordelen die zich dat toevallig wel kunnen permitteren, já!!!

ik zou ook heel graag een paard willen hebben
maar omdat ik WEET dat ik niet genoeg ervaring heb zou ik er nooit 1 zomaar aanschaffen

owja en by the way.. ben 24 en geld genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:03

Sja, ik ben lid van de PennyPatrouille.

Beetje triest om dit dan weer zo te gebruiken, maar ik neem aan dat het als een grap bedoeld was. Overigens kom ik niet namens de PennyPatrouille voor het paard op, maar namens mijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:03

en wie zegt dat t paard als speeltje word gebruikt? Ik ben wel eimand die vind dat een paard met RESPECT behandelt moet worden hoor. Kijk in mijn profiel, ziet het eruit alsof mijnpaard iets te kort komt? Nee he?
Nou dat gaat met die van peter ook zeker niet gebeuren! Waarom wordt dat toch niet geloofd? Jullie doen alsof jullie Peter al jaaren kennen en hij zo'n slecht mens is dat ie niet voor dieren kan zorgen!