Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TessxSchatje
Berichten: 350
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:04

Zoals hier de hengstenketting is bevestigd, zo bestaan er zelfs halsters! Gewoon te koop in de ruitershop, alleen is de ketting dan boven de neusriem getrokken ipv van eronder. maar komt dit niet op het zelfde neer?
Voor de gene die het willen zien het heet een eskadron control halster

http://eskadron.brokxsport.nl/

miisXmii
Berichten: 30
Geregistreerd: 01-04-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:22

je kan ook het touw om zijn neus doen ..

Dat is vriendelijk dan een hengste ketting.

En went een paard aan een hengste ketting kan hij op een gegeven moment niet zonder want dan weet hij dat is dat ding af dat hij weg kan.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:34

miisXmii schreef:
je kan ook het touw om zijn neus doen ..

Dat is vriendelijk dan een hengste ketting.

Ik heb al eerder gezegd dat Romeo er niets om gaf dat er een touw om zijn neus was. Hij rebelleerde gewoon verder, met of zonder touw om zijn neus!
Je kan zeggen dat een touw vriendelijker is dan een hengstenketting, maar dan denk ik dat je nog niet te maken gehad hebt met een hengst met een gedrag zoals Romeo. Ik heb de hengstenketting gekocht en dat is de beste aankoop dat ik ooit heb kunnen doen!
Dan mag iedereen van mij zeggen dat ik een dierenbeul ben...Ik weet nu wel beter.

Trouwens, mijn vader durfde het vandaag aan om Romeo naar de wei te brengen, en om hem zonet weer van de wei te halen. Zijn eerste reactie was: Dit is Romeo niet! Lotte, kijk toch eens! Hij loopt netjes langs me, en hij probeert me niet te bijten!!!!
Hij bleef maar zeggen dat het zo geweldig is dat Romeo zo braaf is nu, hij is helemaal niet meer agressief.

miisXmii schreef:
En went een paard aan een hengste ketting kan hij op een gegeven moment niet zonder want dan weet hij dat is dat ding af dat hij weg kan.

Als je de hengstenketting op een verkeerde manier gebruikt, kan hij op een gegeven moment inderdaad niet meer zonder. Dit heb je echter met alles... Als je een paard een touw over de neus doet, en je blijft dit doen, en je houdt een voortdurende druk op het touw, zal het paard zich hier sterker tegen maken. Na verloop van tijd zal je een andere oplossing moeten zoeken, omdat je paard niet meer naar een touw luistert. Als je zo met een hengstenketting omgaat, zal het paard zich hier ook tegen gaan verzetten. Maar dit doe ik niet met Romeo...

De eerste keer dat ik Romeo een touw over zijn neus deed, kon het hem al niets schelen. Aangezien hij erger en erger werd, heb ik een oplossing moeten zoeken die resultaat kon boeken...
Ik heb toen dus een hengstenketting gekocht. Hier ben ik erg consequent mee omgegaan, en ik heb nooit druk gelegd op de ketting, dat deed Romeo zelf. Als hij rebelleerde, deed hij zichzelf pijn.
Nu kan ik de ketting(of een touw zelfs, heb ik gisteren gedaan) gewoon aan het ringetje onderaan vastmaken, hij reageert onmiddellijk als hij druk op zijn neus voelt, al is de druk maar van zijn halster.

De ketting was dus enkel goed in dit geval.. Een gewoon touw had dit probleem niet kunnen oplossen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:36

joyce83 schreef:
Soms heb ik medelijden met de hoefsmeden en dierenartsen die soms moeten komen voor een veulen, jaarling, twee jarige. Iedereen roept maar dat die beestjes de wei op moeten met soortgenoten en vooral met rust gelaten moeten worden.

En dat is zeker waar. Mijn hoefsmid met ontzettend veel ervaring (kliniek) vertelde me dat hij in zijn hele 'carriere' nog maar 2 veulens was tegengekomen die voetje konden geven. Dat vind ik echt schandalig. Ik vind dat een veulen de basisprincipes moet kennen, sowieso. Of hij nu de opfok ingaat of niet.

Opfok ben ik sowieso een beetje 'tegen'. Ik vind dat een paard toch een beetje contact moet blijven houden met mensen en niet mensen, verwilderen, en weer mensen. Maar dat is een andere discussie. Hoewel. Heb al meerdere jaarlingen op de kliniek zien staan die totaal onhandelbaar waren, wat hun verzorging niet ten goede kwam. En allemaal kwamen ze uit opfok waarbij ze niet dagelijks/wekelijks meer met mensen omgingen.

Ontopic vind ik het belangrijk dat TS vroeg genoeg met het hengstje aan de slag gaat en ingrijpt nu het nog "gemakkelijker" kan; de manier waarop lijkt me ook niet slecht en de antwoorden en uitleg blijven steeds heel volwassen klinken en doordacht. Ik vind het prima zo. Hopelijk wordt hij nu een beetje relaxter in zijn positie.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:48

@ponyzotje, hier moet ik toch even op reageren. Ik heb zelf ook weleens veulens en ik ben wel dagelijks met ze bezig. in het land uit het land en 1 x in de zoveel tijd een borstel erover en de hoeven regelmatig doen, maar dat houdt nog niet in dat het dan vlekkeloos bij een hoefsmid verloopt. Ik heb 1 die absoluut niets van hoefsmid/DA wilde hebben en nu weer 1 die de hoefsmid "eng" vind. Dit heeft echt niet alleen met opvoeding te maken. het ligt ook aan het paard hoe zijn karakter is.... en het jonkie van nu is ontzettend gemakkelijk, laat alles toe, maar vind de hoefsmid toch eng.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:02

Ja, tuurlijk dat snap ik wel. Het is gewoon een illustratie. Het verhaal was natuurlijk langer dan die ene zin en hij heeft ook best veel veulens die het 'een beetje' kunnen en enkel bang zijn omdat het nu de hoefsmid is en niet baasje. Maar hij kan er zich druk om maken dat veel mensen er gewoon "niet" op oefenen en dat verschil merk je doorgaans wel Lachen .

Maar ik snap ook wel dat het moeilijk is met veulens. Heb het zelf ook weleens geprobeerd bij een veulen dat het "kon" en dat gaf veel moeite omdat ik iemand anders was, andere stal. Veulens moeten heel veel leren Haha!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:09

Ons eigengefokte veulen was als jonkie al zo opstandig naar de hoefsmid dat ik hem samen met mijn man in de greep moesten houden zodat de hoefsmid zijn werk kon doen. Dan lukt het nog goed, maar ja, het jochie werd groter en groter en nu is hij gelukkig heel gemakkelijk bij de hoefsmid.... ik ben het helemaal met je eens dat een paard geregeld in de handen van de mens behoort te komen. Heb zelf heel vaak paarden van 3 a 4 jaar oud zo uit de koppel gekocht en dat waren dan vaak geen lieverdjes in het begin, maar met geduld en veel oefenen komt het gelukkig meestal wel goed...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:37

Ja gelukkig komt het goed, ben ook niet tegen alle opfok, ik vind gewoon dat er best al vroeg contact is (en blijft) met de mens omdat het dan doorgaans beter gaat.
Wat een koppie had jouw veulen dan zeg Haha! (stel je voor als die al een wat groter paard zonder enige manieren was geweest).

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:03

Had hij al vanaf het moment dat hij geboren was. De DA kwam voor z'n veulenprikje en controle en hij had nog niet gestaan, maar kroop op de knieën voor hem weg... heb bij hem trouwens nooit een hengstenketting nodig gehad. Hij is dus blijkbaar wel redelijk goed opgevoed.... Knipoog

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:14

@ Zammie: het is zoals je zegt: het heeft niet allemaal met opvoeding te maken.
Je kan een paard hebben die van nature uit doodsbraaf is, maar je kan ook een stouter paard hebben... Ik ken een ruin die als hengst altijd doodsbraaf was, hij kon goed met andere paarden om(zelfs met merries), tot op een bepaald moment(hij was zijn puberteit al voorbij), hij begon uit te breken, steigeren met wandelingen,...
Het was echt plots een heel ander paard. Die mensen hebben hem dan verkocht en een maand later was hij ruin.

Zulke omstandigheden zijn onvermijdelijk. Het hoeft niet met de opvoeding te maken te hebben, maar gewoon met het karakter, of met hormonen..

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:32

Ik heb de laatste 2 pagina's maar half doorgelezen, dus sorry als het al gezegd is Lachen maar dus, mijn paard stond ook alleen, ben ook nog financieël afhankelijk van mijn ouders, en er mocht dus echt geen tweede pâard meer bijkomen. Daarom heb ik een logé gezocht, en gevonden! Ik weet zeker dat er ergens bij jou in de buurt wel een pony/paard staat, waar iemand een wei voor zoekt, en dan kan die bij romeo staan? Mss dus een oproepje op kapaza.be plaatsen voor een weidemaatje? En rondvragen in de buurt?

Verder vind ik dat je een goede baas bent, zolang je maar probéért een oplossing te zoeken. Die komt niet altijd in één, twee, drie, maar als je er écht om geeft, vind je die oplossing wel. Veel succes nog met je pony en de zoektocht naar een weidemaatje, mijn paard vind zn maatje echt helemaal geweldig en is nu veel gelukkiger Lachen (zie fimpje onderaan, de eerste dag dat ze samen op de wei stonden)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:50

Jammer dat voor zo'n simpel probleem direct een hengstenketting gepakt word en nog wel op zo'n groffe manier door hem over de neus te doen.

Misschien een idee om hem te castereren en gewoon goed op te voeden in plaats van naar zulke maatregelen te moeten pakken

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:44

@ LADPR: als je het topic eens zou lezen dan zou je ook zien, dat hij zal gecastreerd worden, maar de dierenarts nog afwacht ivm het weer. Daarnaast is het vind ik zelf niet op een groffe manier gedaan. Hij gaat er niet dood aan als je hem een keer corrigeert met de ketting. Daarbij voelt hij die enkel als hij iets verkeerd doet, stopt hij dan is de spanning ook weg. Ik weet niet wat daar verkeerd aan is. Er wordt geen misbruik van gemaakt. De ketting is ook maar een paar keer gebruikt geweest. Nu loopt hij gewoon netjes aan het touw mee. Dus het heeft wel een mooi effect gehad.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:09

@ Solleke_Noah: Ik weet niet of ik het al eerder vermeld heb in het topic(denk het wel maar ben niet zeker), maar het is niet het financiële dat een probleem is voor mijn ouders. Zij zeggen dat we gewoonweg geen plaats hebben voor 2 paarden/pony's. De aanvraag van een extra weide te huren is gebeurd, ik ben gisteren in het stadhuis geweest om wat te bespreken ivm de wei. Op het einde van deze maand komt het voor het schepencollege en dan laten ze mij iets weten wat de beslissing is. Ze verwachten echter geen problemen...

@ LADPR: Het is makkelijk te zeggen 'zo'n simpel probleem', echt waar. Van achter de computer is het zeker gemakkelijk. Jij moet echter niet met zo een pony omgaan. Als jij vind dat ik bij Romeo moet zijn met de gedachte 'wanneer beland ik nou in het ziekenhuis? Het duurt toch wel vrij lang...', dan was de hengstenketting inderdaad een verkeerde oplossing. Nu kan je zeggen dat ik overdrijf, maar ik heb ondervonden dat het gevaarlijk aan het worden was, dat zei mijn veearts trouwens ook. Als je denkt dat je het beter weet dan mijn veearts, dan zou ik toch wel enorm verbaasd zijn... Mijn veearts kent Romeo (EN de eventuele gevolgen als ik niets zou ondernemen), jij niet.

Als je het topic had gelezen, had je, zoals zitake zonet vermeld heeft, gezien hebben dat Romeo gecastreerd wordt. Castreren is inderdaad de beste oplossing voor Romeo zijn gedrag. Maar als Romeo gecastreerd is, gaat ie niet onmiddellijk rustiger worden hé. Het probleem doet zich al ongeveer 2 maanden voor. Voordat Romeo werkelijk zou kalmeren na de castratie, is er al ruim een trimester voorbij. Ik denk dat er tegen die tijd al zware ongelukken waren gebeurd als ik niet had ingegrepen met de ketting...

Het is zoals zitake zegt, de ketting is een aantal keren gebruikt geweest, met groot resultaat! Romeo steigert niet meer, en ALS hij steigert, richt hij zich helemaal niet meer naar mij. Hij heeft wel nog de neiging om te bijten, maar hij is niet meer agressief. Wangedrag wordt natuurlijk nog steeds bestraft, maar ik heb mijn doel toch wel al bereikt: het agressief van Romeo laten verdwijden.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:20

Het is helemaal niet makkelijk om te zeggen. Ik heb met ontzettend veel hengsten gewerkt en de meeste zo brutaal als het maar kan als grote 3-jarige reuzen direct uit een of andere opfok. Dus ik weet heel goed waar ik het over heb. Ik zeg niet dat je overdrijft maar als de situatie levensgevaarlijk was heb je hem zelf uit de hand laten lopen. Een paard word dat niet van de een op andere dag.

Daarnaast zelfs de monsters die bij ons binnen kwamen waren met een week brave dieren en daar heb je geen strenge ketting voor nodig hoor. Dus een hengstenketting pakken om zo streng in te werken is dus nog steeds naar mijn mening de kortste en makkelijkste weg kiezen in plaats van met het probleem aan de gang te gang te gaan.

Je bent dus niet bezig het probleem op te lossen maar je bent bezig door hem op een pijnlijke manier te straffen voor gedrag wat je niet wilt en dus zo het gedrag eruit te krijgen. Ik snap gewoon absoluut niet waarom dat nodig zou zijn.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 09:08

Je kan zeggen dat ik het uit gemakzucht deed, maar ik weet beter...
Als zelfs mijn veearts aanraadt om die ketting te gebruiken, dan denk ik wel dat het echt wel nodig was. Ik had inderdaad ook met het probleem aan de gang kunnen gaan, maar ik vond het te gevaarlijk om het langer te laten duren. Hier loopt een wandelwegje langs Romeo zijn wei, er komen dus regelmatig kindjes voorbij de wei. Loslopende honden komen hier ook voorbij(hier komen wandeltochten voorbij). Als Romeo nog lang zo alles en iedereen zou aanvallen, dat zou echt niet goed zijn! Mijn hond en kat waren ook niet meer veilig bij Romeo, nu is het al veel beter.

Wat je dus ook zegt dat het niet correct was, ik ben blij dat ik de ketting heb gekocht.

ladylay

Berichten: 3984
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Santa Barbara, California USA

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:51

ik heb het ook gedaan bij mijn pony, die liep echt door iedereen heen.
op een gegeven moment om de neus heen gedraait en een paar flikken rukken gegeven, klaar ermee
ik kan me voorstellen dat het je zo geholpen heeft Lachen