Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Soet schreef:Te weekhartig met paarden omgaan? Hmm ik denk dat het antwoord doodsimpel is omdat paarden zelden nog respect hebben voor hun ruiter, of leider beter gezegd. (dat zou althans de bedoeling moeten zijn.) Je kan wel een dier hebben die jou gehoorzaamt maar dat wil niet zeggen dat deze respect zal hebben voor je.
En nu ben ik toch nog steeds van mening dat je respect niet krijgt met agressiviteit, maar stap voor stap. En dan denk ik dat je met grondwerk veel meer bekomt dan een slag op het hoofd. In het beginargument van de TS staat dat een slag op het hoofd een uitnodiging is tot een gevecht. Wel nu zou ik wel eens willen weten hoeveel paarden nog zo speels en impulsief zijn dat ze terug gaan vechten? Heel weinig als je het mij vraagt, steeds meer zie je paarden die alles wel doen, maar spelen, energie en impulsiviteit zie je maar af en toe meer.
Ik ben tegen het slaan op een paard zijn hoofd, maar nooit zal ik zeggen dat ik het helemaal niet in mijn leven zal doen. Ik kan me voorstellen dat, in bepaalde situaties, een klap geven op zo'n gevoelige plaats één van de enige oplossingen is. Of neen, niet de enige, maar wel de eerste waar je aan denkt. (aanvallen,...) Zeg nooit nooit.Maar pro kan ik niet zijn.
Evelijn_ schreef:Ik vind het niet echt normaal om een paard op zijn hoofd te slaan als deze iets fout doet.
Als een paard lastig is, dan lijkt het me dat hij óf niet weet wat hij moet doet en is hij dus in de war, óf hij is gewoon vervelend.
In beide gevallen zou ik het paard geruststellen, maar vooral niet slaan, want daar wordt het alleen maar erger van.
Een tikje met de zweep tijdens het rijden om hem wat alerter te maken kan, maar om hem, als je naast hem staat te gaan slaan, dat werkt mijns inziens alleen maar averechts. Het paard wordt er bang van en weet vervolgens nog steeds niet wat hij goed of fout doet.
Nee, ik ben er erg tegen.
Maar ja, ieder zijn mening!
Niet meteen denken dat ik haar met al m'n kracht tussen de oren ram, maar een ferme tik krijgt ze wel! Dit natuurlijk alleen als ze steigert vanuit dwarsigheid of opstandigheid, in situaties wanneer ze bijvoorbeeld bang is doen we dit nooit.
Ninx schreef:De manier waarop je met paarden omgaat is ook bepalend voor je handelen.
Anders gezegd: wanneer je op een hengstenhouderij werkt, jonge paarden beleerd voor je brood, of "probleempaarden" (meestal van probleem-eigenaren) corrigeert is je blik heel anders, het gaat daar om lijfsbehoud en je zult vaker in 'gevaarlijke' situaties terecht komen.
Een hobby-houder, iemand met 1 of wellicht twee paardjes. Die misschien zelfs heeft gekozen voor een dier met een iets meegaander karakter. Zal minder snel problemen tegen komen waar een harde aanpak vereist is misschien?
Ik ben zelf ook niet erg van het meppen. Deels uit compassie, en ja.... ook wel eens uit lafheid denk ik.
In mijn keuze voor dieren, afkomst/ type/ bloedpaardje of juist niet/, houdt ik hier rekening mee. Mezelf kennende dus. Ik ben ook geen type voor een zeer sterke, dominante hond bijvoorbeeld.
Ik heb dus begrip voor de 'opvoedkundige' tik die heeeeeeeeeeel sporadisch moet vallen; mits juist en helder toegepast.Maar een paard op het hoofd slaan? Nee, daar zal ik echt niet gauw toe over gaan.
Ninx schreef:@ Daniella: maar heb je het dan over hetzelfde paard, of over telkens een ander paard?
daniella74 schreef:Die moet worden gegeven als het nodig is en als dat 3x per dag is krijgt hij hem 3x per dag.
ShannaY schreef:daniella74 schreef:Die moet worden gegeven als het nodig is en als dat 3x per dag is krijgt hij hem 3x per dag.
Dan snapt hij toch iets niet. Ik dacht dat jullie zeiden dat 1 keer een goede klap genoeg was?
ShannaY schreef:Ik heb alles behalve een doorsnee paard.. eentje die steigerend en slaand kaarsrecht tegenover me gestaan heeft..
En die staat nu als een mak lammetje voor me..
Denk je nu echt werkelijk dat ik dat bereikt heb met dat beest helemaal in elkaar te slaan!?
ShannaY schreef:Trouwens, waarom gaat het hier alleen over hengsten? Ik zag het niet in het onderwerp staan..