Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:50

Mijn paard krijgt bij wangedrag, d.w.z. dreigen met trappen of bijten een trap terug!
Niet te hard maar wel corigerend, iemand die dat niet snapt heeft zelf geen zeer dominant paard denk ik.....

Slaan op het hoofd zou ik op stal nooit doen, je kan beter voor je paard gaan staan, oogcontact maken.
En lekker terug domineren, werkt goed en deze manier is geweldloos...

Echwel

Voor dat je aggressief bent moet je het al duidelijk maken eigenlijk moet je al beginnen met opvoeden als het veulen bij moe vandaan is
2 weken opvoeden daarna gewoon lekker met andere jonkies verder laten leren.
Maar tegenwoordig wordt die basis al vergeten

Sodera

Soet schreef:
Te weekhartig met paarden omgaan? Hmm ik denk dat het antwoord doodsimpel is omdat paarden zelden nog respect hebben voor hun ruiter, of leider beter gezegd. (dat zou althans de bedoeling moeten zijn.) Je kan wel een dier hebben die jou gehoorzaamt maar dat wil niet zeggen dat deze respect zal hebben voor je.

En nu ben ik toch nog steeds van mening dat je respect niet krijgt met agressiviteit, maar stap voor stap. En dan denk ik dat je met grondwerk veel meer bekomt dan een slag op het hoofd. In het beginargument van de TS staat dat een slag op het hoofd een uitnodiging is tot een gevecht. Wel nu zou ik wel eens willen weten hoeveel paarden nog zo speels en impulsief zijn dat ze terug gaan vechten? Heel weinig als je het mij vraagt, steeds meer zie je paarden die alles wel doen, maar spelen, energie en impulsiviteit zie je maar af en toe meer.

Ik ben tegen het slaan op een paard zijn hoofd, maar nooit zal ik zeggen dat ik het helemaal niet in mijn leven zal doen. Ik kan me voorstellen dat, in bepaalde situaties, een klap geven op zo'n gevoelige plaats één van de enige oplossingen is. Of neen, niet de enige, maar wel de eerste waar je aan denkt. (aanvallen,...) Zeg nooit nooit. Lachen Maar pro kan ik niet zijn.

Maar als je dan bijv. alle hengsten ziet die Pensionnetje binnenkrijgt?
Of een paard dat bij een hoefsmid niet normaal kan doen omdat het niet opgevoed is? Daar zul je ze eerst moeten leren dat het niet goed is wat ze doen en vanuit daar krijg je ook respect.
Een paard in een kudde krijgt respect voor een meerdere omdat die hem duidelijk maakt wat niet en wel mag.
Dat te weinig respect komt dus ook weer voort uit geen consequentie!

Er zijn in deze discussie gewoon meer wegen die naar Rome leiden, je moet per paard en per situatie kijken wat het beste is!

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:34

Evelijn_ schreef:
Ik vind het niet echt normaal om een paard op zijn hoofd te slaan als deze iets fout doet.
Als een paard lastig is, dan lijkt het me dat hij óf niet weet wat hij moet doet en is hij dus in de war, óf hij is gewoon vervelend.
In beide gevallen zou ik het paard geruststellen, maar vooral niet slaan, want daar wordt het alleen maar erger van.
Een tikje met de zweep tijdens het rijden om hem wat alerter te maken kan, maar om hem, als je naast hem staat te gaan slaan, dat werkt mijns inziens alleen maar averechts. Het paard wordt er bang van en weet vervolgens nog steeds niet wat hij goed of fout doet.
Nee, ik ben er erg tegen.

idd

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:47

Zelf ben ik geen 100% voorstander van een paard op zijn hoofd slaan, ik zal het zelf ook niet snel doen, maar! ik heb 1x een paardje gereden, dat altijd heel vals deed naar paarden & pony's kleiner dan haar, dan gingen d'r oren plat in d'r nek en als ze te dichtbij kwamen ging ze over in de aanval. Niks hielt haar tegen! Totdat ik het zo zat was, dat ik haar echt een flinke mep op d'r oor heb gegeven met het zweepje, en ze gedroeg zich vervolgens poeslief tegen de kleinere die in de bak langskwamen! Pijnlijk, maar 1x was wel genoeg om het haar nooit meer te laten doen.
Let wel, dat dit echt t allerlaatste middel was wat ik en anderen nog maar konden bedenken om te doen, op hoofden slaan mocht ik vroeger ook niet als ik met m'n broer of zus stoeide dus waarom wel bij een paard?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:35

Slaan op het hoofd zou ik op stal nooit doen, je kan beter voor je paard gaan staan, oogcontact maken.
En lekker terug domineren, werkt goed en deze manier is geweldloos...

Als jouw paard door je heen beukt met zijn hoofd, je bijt.. Is bij jouw paard oogcontact dan doeltreffend?..

En wat bedoel je met terugdomineren?

Weet je? zit me nu te bedenken dat onopgevoed paard meer geweld is toegedaan dan degenen die met een trap of een lel stevig zijn opgevoed. Knipoog Maar ja, ieder zijn mening!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:36

Dat zal echt indruk maken als ik hem strak ga staan aankijken als hij maaiend met zijn voorbenen op mij afkomt Clown

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:42

Inderdaad, en dat heeft niets met agressiviteit ook te maken, maar met consequentie. En met het feit dat een paard vele malen sterker is dan een mens en er soms niet voor terugschrikt om dat in te zetten... Dat moet je wel voorkomen lijkt me Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:55

De manier waarop je met paarden omgaat is ook bepalend voor je handelen.
Anders gezegd: wanneer je op een hengstenhouderij werkt, jonge paarden beleerd voor je brood, of "probleempaarden" (meestal van probleem-eigenaren) corrigeert is je blik heel anders, het gaat daar om lijfsbehoud en je zult vaker in 'gevaarlijke' situaties terecht komen.
Een hobby-houder, iemand met 1 of wellicht twee paardjes. Die misschien zelfs heeft gekozen voor een dier met een iets meegaander karakter. Zal minder snel problemen tegen komen waar een harde aanpak vereist is misschien?
Ik ben zelf ook niet erg van het meppen. Deels uit compassie, en ja.... ook wel eens uit lafheid denk ik.
In mijn keuze voor dieren, afkomst/ type/ bloedpaardje of juist niet/, houdt ik hier rekening mee. Mezelf kennende dus. Ik ben ook geen type voor een zeer sterke, dominante hond bijvoorbeeld.

Ik heb dus begrip voor de 'opvoedkundige' tik die heeeeeeeeeeel sporadisch moet vallen; mits juist en helder toegepast.
Maar een paard op het hoofd slaan? Nee, daar zal ik echt niet gauw toe over gaan.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:05

Als mijn verzorgpaard hapt o.i.d, krijgt ze van mij wel een mep tegen der neus aan. En als ze steigert land mijn vuist toch echt tussen haar oren Ja Niet meteen denken dat ik haar met al m'n kracht tussen de oren ram, maar een ferme tik krijgt ze wel! Dit natuurlijk alleen als ze steigert vanuit dwarsigheid of opstandigheid, in situaties wanneer ze bijvoorbeeld bang is doen we dit nooit.
Ik vind het best normaal wanneer je je paard af en toe eventjes op z'n plaats moet zettend d.m.v een tik op z'n neus. Maar verder ben ik zwaar op tegen om 'n paard op z'n hoofd te slaan, heb al vaak genoeg paarden mee gemaakt met een te ruwe eigenaar, waardoor ze helemaal kopschuw werden Scheve mond

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:10

Ninx schreef:
De manier waarop je met paarden omgaat is ook bepalend voor je handelen.
Anders gezegd: wanneer je op een hengstenhouderij werkt, jonge paarden beleerd voor je brood, of "probleempaarden" (meestal van probleem-eigenaren) corrigeert is je blik heel anders, het gaat daar om lijfsbehoud en je zult vaker in 'gevaarlijke' situaties terecht komen.
Een hobby-houder, iemand met 1 of wellicht twee paardjes. Die misschien zelfs heeft gekozen voor een dier met een iets meegaander karakter. Zal minder snel problemen tegen komen waar een harde aanpak vereist is misschien?
Ik ben zelf ook niet erg van het meppen. Deels uit compassie, en ja.... ook wel eens uit lafheid denk ik.
In mijn keuze voor dieren, afkomst/ type/ bloedpaardje of juist niet/, houdt ik hier rekening mee. Mezelf kennende dus. Ik ben ook geen type voor een zeer sterke, dominante hond bijvoorbeeld.

Ik heb dus begrip voor de 'opvoedkundige' tik die heeeeeeeeeeel sporadisch moet vallen; mits juist en helder toegepast.Maar een paard op het hoofd slaan? Nee, daar zal ik echt niet gauw toe over gaan.

Die moet worden gegeven als het nodig is en als dat 3x per dag is krijgt hij hem 3x per dag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:12

@ Daniella: maar heb je het dan over hetzelfde paard, of over telkens een ander paard?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:17

Ik denk dat het ene paard de andere niet is en dat je niet elk paard op dezelfde wijze dient aan te pakken; met mensen in de omgang kun je ook niet iedereen hetzelfde benaderen. Als er bij ons een nieuw paard op stal komt kijk ik eerst hoe het dier functioneert en geef ik het het voordeel van de twijfel. Als blijkt dat het dier zich niet gedraagt en erg lomp is handel ik anders dan bij een sensibel dier. Waar ik wel beetje moe van ben geworden is dat veel eigenaren zeggen: De mijne doet nooit iets, de mijne is het meest gevoelig van de hele wereld, of de meest speciale...
Voor mij zijn het paarden waar ik voor moet zorgen, die dagelijks in mijn handen komen en waar ik mee door een deur moet.
het kan dus voorkomen dat ik een paard harder aanpak dan de eigenaar. Heb zelfs meegemaakt dat ik een bit moest in doen naar de wei omdat ik het dier amper aan het halster kon wegbrengen (eigenaren werd zelfs meegesleurd)...Ik wilde geen verantwoordelijkheid dragen als hij uitbrak en koos voor hetg emak van een bit. Ik drong niet tot hem door anders.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:24

Ninx schreef:
@ Daniella: maar heb je het dan over hetzelfde paard, of over telkens een ander paard?

Over hetzelfde paard, hoezo?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:48

@ Daniella: omdat je bij een eigen en enige paard niet zo vaak stevig zou hoeven optreden wanneer de machtsverhoudingen eenmaal duidelijk zijn.
Er zal zo nu en dan nog een correctie moeten plaatsvinden.
Maar wanneer een paard 3x p.d. een stevige correctie nodig heeft vind ik dat nogal wat. Ik wil maar zeggen: dan is op een andere manier aan de machtsverhoudingen werken wel raardzaam.
Tenslotte: misschien bedoelde je die 3x pd hypothetisch.... dan heb ik niks gezegd natuurlijk!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:50

Lijkt me wel, het ging meer om het sporadische, dat heeft ze ook vetgedrukt.

En bij sommige paarden is in het begin 3x per dag zo'n correctie nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:05

Verschrikkelijk om te zien dat sommige mensen alleen iets kunnen bereiken met geweld.

Best sneu ook eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:08

daniella74 schreef:
Die moet worden gegeven als het nodig is en als dat 3x per dag is krijgt hij hem 3x per dag.

Dan snapt hij toch iets niet. Ik dacht dat jullie zeiden dat 1 keer een goede klap genoeg was?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:09

Nee, ik ben er tegen, ik doe het zelf nooit. Wel als ik met jonge dieren bezig ben en 1tje bijt me, ''prik'' ik met me vinger bij ze mondhoek. verder paarden die altijd een tik voor hun hoofd krijgen worden kopschuw waar ik ook echt een hekel aan heb.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:09

ShannaY: Ik denk dat veel van de mensen (er zijn er ook die het verkeerd toepassen) uit dit topic jou met alle plezier zo'n verpest paard cadeau doen en kijken hoever je raakt met een strenge blik en 'nee'.

Bij het doorsnee paard volstaat dat, maar het punt is hier natuurlijk dat er móet gestraft worden wanneer het fout gaat.
En BELOOND wanneer het goed gaat, want daarmee bereik je het meest en dat heeft niemand hier ontkent.

Beetje rare opmerking van je dus, je moet tussen de regels lezen en als je de berichten echt goed leest, dan merk je dat dat de eerlijkste manier van omgaan is. Je paard vertellen waar het op staat. Hij weet wat hij aan je heeft en wordt er alleen maar beter van.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:11

ShannaY schreef:
daniella74 schreef:

Dan snapt hij toch iets niet. Ik dacht dat jullie zeiden dat 1 keer een goede klap genoeg was?

Ooit gehoord van hypothetisch?
Zij bedoelt hier gewoon de consequentie: als het nodig is moet het. Desnoods een paar keer. Want als een hengst bij iemand vandaan komt, zal die persoon ook waarschijnlijk al een beste tik hebben uitgedeeld. Maar misschien nooit op het juiste moment of met de juiste intensiteit.
En dan kan hij het bij de volgende eigenaar misschien inderdaad meerdere keren proberen. Het doel is dat hij eruit leert.

En dat hij je niet doodtrapt. Ik vraag me af hoe jij een aanvallende hengst afweert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:13

Ik heb alles behalve een doorsnee paard.. eentje die steigerend en slaand kaarsrecht tegenover me gestaan heeft..

En die staat nu als een mak lammetje voor me..
Denk je nu echt werkelijk dat ik dat bereikt heb met dat beest helemaal in elkaar te slaan!?

Trouwens, waarom gaat het hier alleen over hengsten? Ik zag het niet in het onderwerp staan..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:15

ShannaY schreef:
Ik heb alles behalve een doorsnee paard.. eentje die steigerend en slaand kaarsrecht tegenover me gestaan heeft..

En die staat nu als een mak lammetje voor me..
Denk je nu echt werkelijk dat ik dat bereikt heb met dat beest helemaal in elkaar te slaan!?

Hoe dan wel? Wat deed je op het moment dat hij steigerend tegenover je stond? Of je alle hoeken van de stal liet zien? Of je doormidden probeerde te slaan? Je arm kapot te bijten?

Trouwens niemand heeft hier ooit gesproken over in elkaar slaan. Zelfs niet over meerdere keren slaan. 1 keer, op het juiste moment voor die gebeurtenis, en met de juiste intensiteit, dat is imo niet in elkaar slaan.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:17

ShannaY schreef:
Trouwens, waarom gaat het hier alleen over hengsten? Ik zag het niet in het onderwerp staan..

Omdat, maar dat wil jij er blijkbaar niet uithalen, de mensen hier reageren wanneer ze slaan: als het nodig is. En een verpeste hengst is doorgaans iets gevaarlijk of sneller echt verpest dat een merrie/ruin, al zijn er natuurlijk grote individuele verschillen.

Het toont ook aan dat het lang niet altijd nodig is om bij een bepaald paard een goeie tik te geven.

En ik ben ervan overtuigd dat deze mensen hetzelfde zouden reageren bij een ruin/merrie: consequent en eerlijk. Maar de gevaren van een hengst zijn dikwijls groter, omdat zij meer ervaring vereisen in omgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:18

Ik heb alles geprobeerd, over tussen de berichten inlezen gesproken. Ik heb hem ook weleens goed op zijn kop gegeven, dat de zweep slagen een week later er nog stonden. Niet dat dat hielp, want hij zag dan vuur branden, en dat was echt een onhandelbaar paard.

Toen heb ik het anders aangepakt, ben ik hem gaan negeren, en hem geprobeerd voor te zijn. Steigeren naar mij? Prima, jij wilt negatieve aandacht, ga maar door, en als je klaar bent loop je weer door, op die manier ben ik rustig gebleven, heeft hij zijn zin niet gehad, en is zijn straf op dat moment, met 4 benen op de grond en doorlopen.

Op je laatste bericht, ik reageer op de laatste 3 pagina's waarbij alleen maar onhandelbare hengsten voorbij komen. Daarom.