Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:Ik krijg net van een vriendin door (gedragsbiologe) dat er wel degelijk een vorm van erfelijkheid al is vastgesteld. Dat wil zeggen luchtzuigen zelf is niet erfelijk, maar wel de gevoeligheid voor bepaalde neurotransmitters. Waardoor sommige paarden meer stressgevoelig zijn en dit ook vererven. Ik heb haar gevraagd of ze het onderzoek kan opzoeken. Dan kan het even geplaatst worden.
ikenindi schreef:Jennylicious schreef:Oke ik moet jullie wel leren te begrijpen maar zelf doe je dat niet, ik probeer je iets duidelijk te maken. Maar wat doe je? Je hangt zelf een bord voor je eigen hoofd.
Ik ben klaar met deze discussie en blijf bij mijn standpunt.
Ik vind luchtzuigband geen dierenmishandeling maar een hulpmiddel. En dan heeft de wetenschap iets verkeerds gedaan door alle luchtzuigers in 1 hokje te gooien en niet naar de individuen te kijken.
Dit probeer ik jullie nu al 2 dagen duidelijk te maken maar er gaat maar geen belletje rinkelen ik ben er klaar mee.
hulpmiddel? hoe durf je dat zo te noemen??? je hebt wel lef! voor wie is het een hulpmiddel? t paard wordt er niet beter van. ER IS BEWEZEN DAT LUCHTZUIGERS NIET MEER KOLIEK KRIJGEN DAN NIET-LUCHTZUIGERS, dus stop met het slappe excuus dat het is te rvoorkoming van koliek. last van de maag bestaan medicijnen voor die beter schijnen te werken dan zo`n marteltuig(ja, zo noem ik het liever...nogal een verschil he;))
jodie schreef:Jeetje mina, wat hewbben mensen toch een tunnel visie hierzo![]()
ik heb zelf de ervaring mee gemaakt(al eerder gepost)
Deze pony gaat het heel goed af met zijn band. Sommige van jullie moeten toch is even nadenken voordat ze wat posten, het is een forum om wat te vragen of wat te bespreken.
Niet om totaal afgezeken te worden, en om door bepaalde van jullie te horen dat je paard zwaarmishandeld![]()
Iedereen doet wat goed is voor zijn paard. Als dat een zuigband weer omdoen is omdat je paard 2 keer gaskoliek heeft gekregen en daardoor ook nog is een peesblessuren heeft. Moet je toch bij jezelf de vraag neerleggen. Band of geen band? Tuurlijk een band als hij daardoor geen koliek meer krijgt.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ponylovertje schreef:Ik doe dezelfde opleiding als de ts, en heb in mijn eerste jaar ook dit luchtzuigverhaal meegekregen. Ik was daarvoor al tegen zo'n band, en was blij dat de docent er ook zo over gedacht. Wel werd vooral duidelijk gemaakt dat luchtzuigen niet onder stalondeugden valt. Dat is belangrijk om te weten en dit essentiele lijkt de ts even gemist te hebben. Paarden luchtzuigen niet uit verveling, maar als reactie op bepaalde pijn.
Met de band neem je het symptoom weg (ook niet in alle gevallen trouwens) maar doe je niks aan de bestrijding.
Mijn eerste pony was een fanatiek luchtzuiger toen ik hem kreeg, maar na 2 jaar van veel beweging, beter krachtvoer en meer ruwvoer is dit sterk afgenomen. Hij deed het nog wel, maar alleen vlak voor het krijgen van biks (en erna).
Veel ruwvoer is het sleutelwoord, is echt ZO belangrijk voor een paard, dat krachtvoer is dat veel minder.
Ik heb soms ook zin om alle luchtzuigbanden te verzamelen en ritueel te verbranden
Kingsley2 schreef:We willen allemaal het beste voor ons paardje, en z'n band voorkomt koliek! maar of het altijd koliek voorkomt dat weet ik niet.