Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:55

Ik krijg net van een vriendin door (gedragsbiologe) dat er wel degelijk een vorm van erfelijkheid al is vastgesteld. Dat wil zeggen luchtzuigen zelf is niet erfelijk, maar wel de gevoeligheid voor bepaalde neurotransmitters. Waardoor sommige paarden meer stressgevoelig zijn en dit ook vererven. Ik heb haar gevraagd of ze het onderzoek kan opzoeken. Dan kan het even geplaatst worden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:55

Haha, als ik weer tijd heb dan hoor je het wel. Eerst maar eens stage en afstuderen... En daarna heb ik nog minstens 6 plannen klaarliggen Knipoog Marketing, onderzoek, business... van alle markten thuis... Erg vermoeiend af en toe, maar zo leer je wel veel. Ik wil altijd alles weten :p

Kom jij met een plan, dan wil ik best bijdragen, maar ik heb echt echt echt echt geen tijd om zelf iets op te stellen. Ik heb wel tijd voor een uur dikke dicsussie... hmmm, doe ik toch iets fout in mn time-management :p

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:56

Anya schreef:
Ik krijg net van een vriendin door (gedragsbiologe) dat er wel degelijk een vorm van erfelijkheid al is vastgesteld. Dat wil zeggen luchtzuigen zelf is niet erfelijk, maar wel de gevoeligheid voor bepaalde neurotransmitters. Waardoor sommige paarden meer stressgevoelig zijn en dit ook vererven. Ik heb haar gevraagd of ze het onderzoek kan opzoeken. Dan kan het even geplaatst worden.

Ik kan even kijken, als je een naam voor me hebt, of ze het hebben bij de WUR in wageningen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:58

haha, mijn timemanagement is ook niet altijd alles Ja
zal even vragen hoe het onderzoek heet.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:26

Ik heb niet alle 8 pagina's doorgelezen... bij mijn oude stal hadden we ook een merrie die aan luchtzuigen deed, deze merrie kreeg ook een band om en wel zo strak dat de huid en de manen kapotgingen... beest kon volgens mij niet eens normaal slikken... ik heb hierover heeeeeel veel discussie bijna ruzie gehad met de eigenaar of ze niet een andere oplossing konden bedenken. Ook in de winter naar buiten ofzo... helaas was er geen andere oplossing. In de zomer was het normaal dat die band overdag af ging. Zelfs daar zijn ze mee gestopt en afgelopen zomer liep de merrie ook met de band om in de wei. Ik vond het niet paardvriendelijk...

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:44

ikenindi schreef:
Jennylicious schreef:
Oke ik moet jullie wel leren te begrijpen maar zelf doe je dat niet, ik probeer je iets duidelijk te maken. Maar wat doe je? Je hangt zelf een bord voor je eigen hoofd.

Ik ben klaar met deze discussie en blijf bij mijn standpunt.
Ik vind luchtzuigband geen dierenmishandeling maar een hulpmiddel. En dan heeft de wetenschap iets verkeerds gedaan door alle luchtzuigers in 1 hokje te gooien en niet naar de individuen te kijken.

Dit probeer ik jullie nu al 2 dagen duidelijk te maken maar er gaat maar geen belletje rinkelen ik ben er klaar mee.

hulpmiddel? hoe durf je dat zo te noemen??? je hebt wel lef! voor wie is het een hulpmiddel? t paard wordt er niet beter van. ER IS BEWEZEN DAT LUCHTZUIGERS NIET MEER KOLIEK KRIJGEN DAN NIET-LUCHTZUIGERS, dus stop met het slappe excuus dat het is te rvoorkoming van koliek. last van de maag bestaan medicijnen voor die beter schijnen te werken dan zo`n marteltuig(ja, zo noem ik het liever...nogal een verschil he;))

Sporen worden toch ook gezien als hulpmiddel? Nou dat vind ik een martelmiddel, nogal een verschil he? En heb je mij zien typen dat ik zeg dat het koliek voorkomt? NEE DUS VERDRAAI MIJ WOORDEN NIET!

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:54

Jeetje mina, wat hewbben mensen toch een tunnel visie hierzo Boos! Frusty ik heb zelf de ervaring mee gemaakt(al eerder gepost)
Deze pony gaat het heel goed af met zijn band. Sommige van jullie moeten toch is even nadenken voordat ze wat posten, het is een forum om wat te vragen of wat te bespreken.

Niet om totaal afgezeken te worden, en om door bepaalde van jullie te horen dat je paard zwaarmishandeld Boos!
Iedereen doet wat goed is voor zijn paard. Als dat een zuigband weer omdoen is omdat je paard 2 keer gaskoliek heeft gekregen en daardoor ook nog is een peesblessuren heeft. Moet je toch bij jezelf de vraag neerleggen. Band of geen band? Tuurlijk een band als hij daardoor geen koliek meer krijgt.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:03

Ik neem aan dat jouw paardje 24/7 op de wei staat met soortgenootjes en het hele etmaal door beschikking heeft over ruwvoer? Boxrust bij een peesblessure is eigenlijk al achterhaald en er zijn steeds meer mensen die het advies boxrust bij peesblessures in de wind slaan [BEH] Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Als ik jou opsluit in een isoleercel omdat je een zere knie hebt en je begint te schreeuwen doe ik je gewoon een band om je mond en een prop erin, anders heb ik zo'n last van jouw geschreeuw en je kon er weleens keelontsteking van krijgen en dát wil ik niet, tenslotte heb ik het beste met jou en je gezondheid voor. Koe

Hier nog een uiterst informatief topic [OPG] stalondeugden vs. stereotype gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:16

jodie schreef:
Jeetje mina, wat hewbben mensen toch een tunnel visie hierzo Boos! Frusty ik heb zelf de ervaring mee gemaakt(al eerder gepost)
Deze pony gaat het heel goed af met zijn band. Sommige van jullie moeten toch is even nadenken voordat ze wat posten, het is een forum om wat te vragen of wat te bespreken.

Niet om totaal afgezeken te worden, en om door bepaalde van jullie te horen dat je paard zwaarmishandeld Boos!
Iedereen doet wat goed is voor zijn paard. Als dat een zuigband weer omdoen is omdat je paard 2 keer gaskoliek heeft gekregen en daardoor ook nog is een peesblessuren heeft. Moet je toch bij jezelf de vraag neerleggen. Band of geen band? Tuurlijk een band als hij daardoor geen koliek meer krijgt.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voor de zoveelste keer: een paard krijgt geen koliek van luchtzuigen.

Een paard kan WEL koliek krijgen van teveel brok en te weinig ruwvoer. Een paard kan ook koliek krijgen van pure stress.
Een paard kan ook gaan luchtzuigen door stress.
Zet paard lekker buiten, geef hem fijn veel ruwvoer, en zet hem samen met andere paarden, en je kans op luchtzuigen is echt veel kleiner...

Je moet geen symptomen bestrijden... en op dat punt ga ik ook helemaal met Arabesk mee.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:28

Ik doe dezelfde opleiding als de ts, en heb in mijn eerste jaar ook dit luchtzuigverhaal meegekregen. Ik was daarvoor al tegen zo'n band, en was blij dat de docent er ook zo over gedacht. Wel werd vooral duidelijk gemaakt dat luchtzuigen niet onder stalondeugden valt. Dat is belangrijk om te weten en dit essentiele lijkt de ts even gemist te hebben. Paarden luchtzuigen niet uit verveling, maar als reactie op bepaalde pijn.
Met de band neem je het symptoom weg (ook niet in alle gevallen trouwens) maar doe je niks aan de bestrijding.

Mijn eerste pony was een fanatiek luchtzuiger toen ik hem kreeg, maar na 2 jaar van veel beweging, beter krachtvoer en meer ruwvoer is dit sterk afgenomen. Hij deed het nog wel, maar alleen vlak voor het krijgen van biks (en erna).

Veel ruwvoer is het sleutelwoord, is echt ZO belangrijk voor een paard, dat krachtvoer is dat veel minder.

Ik heb soms ook zin om alle luchtzuigbanden te verzamelen en ritueel te verbranden Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:41

ponylovertje schreef:
Ik doe dezelfde opleiding als de ts, en heb in mijn eerste jaar ook dit luchtzuigverhaal meegekregen. Ik was daarvoor al tegen zo'n band, en was blij dat de docent er ook zo over gedacht. Wel werd vooral duidelijk gemaakt dat luchtzuigen niet onder stalondeugden valt. Dat is belangrijk om te weten en dit essentiele lijkt de ts even gemist te hebben. Paarden luchtzuigen niet uit verveling, maar als reactie op bepaalde pijn.
Met de band neem je het symptoom weg (ook niet in alle gevallen trouwens) maar doe je niks aan de bestrijding.

Mijn eerste pony was een fanatiek luchtzuiger toen ik hem kreeg, maar na 2 jaar van veel beweging, beter krachtvoer en meer ruwvoer is dit sterk afgenomen. Hij deed het nog wel, maar alleen vlak voor het krijgen van biks (en erna).

Veel ruwvoer is het sleutelwoord, is echt ZO belangrijk voor een paard, dat krachtvoer is dat veel minder.

Ik heb soms ook zin om alle luchtzuigbanden te verzamelen en ritueel te verbranden Vork

Ik doe met de verbranding mee!!! Zal ik hier in de buurt beginnen? :Y

Ik geloof ook dat veel ruwvoer het sleutelwoord is...
en de hele dag kleine beetjes voeren, veel beter als 3x per dag een heleboel, daar is een paardenmaag niet op berekend...

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:46

ik denk ook dat het niks oplost zo'n band.
Misschien is gewoon een stal met dagelijks weidegang een oplossing.
Dan kan zo,n paard zijn natuurlijk gedrag beter uitoefenen.
Op stal hebben ze niks te doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:54

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik ben van mening dat een luchtzuigband wél een handig hulpmiddel is.
Maar dan wel bekeken per individueel paard.
Als een paard in een situatie is beland waarin hij het nodig vindt om zichzelf het luchtzuigen aan te leren dan zal hij in een andere situatie het luchtzuigen vaak tóch blijven doen. Ookal is dat in de nieuwe situatie helemaal niet nodig. Het is simpelweg een gewoonte/verslaving geworden. Bij zo'n paard is een band gewoon een goed hulpmiddel om over die verslaving heen te komen.
Bij mij op stal is een paard komen staan dat gigantisch luchtzoog, dit heeft hij waarschijnlijk zichzelf aangeleerd omdat hij slecht gestald is oid. Hier krijgt hij de hele dag door hooi en komt er uit. Er was dus geen reden meer om te zuigen. Het paard heeft de band om en komt zo over zijn verslaving heen. Als hij op dit moment zonder band staat zuigt hij al veel minder dan eerst. Uiteindelijk denk ik dat je het helemaal kunt laten stoppen Ja
En natuurlijk moet je die band niet zo strak trekken dat een paard niet meer kan slikken, maar dat lijkt me duidelijk.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:07

een luchtzuigband doet veel meer kwaad dan goed. ik heb een paard dat al 7 jaar luchtzuigt waarvan 4 jaar zonder band, want de mensen voor mij gebruikten wel een band. maar hij heeft er nog nooit koliek van gehad. en hij lijkt veel gelukkiger zonder band!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:16

Ik denk dat hij dat ook IS, deniejs Knipoog

@ Lotte 1990: Een paard komt niet meer van een luchtzuigverslaving af... waarom hem dan kwellen met een band als het ding tóch niet helpt...?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:19

Wie zegt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:38

Lees het topic even door... daar wordt het een aantal keer gezegd. Ja

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:56

Nou, dan hebben wij een uitzondering op stal. Misschien hangt het er wel vanaf hoe lang het paard al zuigt voor hij de band om krijgt. Wij hebben er inderdaad ook een staan die echt al een jaar of 10 zuigt, daar is denk ik geen beginnen meer aan.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:50

@ lotte 1990: Mijn paard zuigt ook al een aantal jaren lucht. En je zegt dat het paard nu veel hooi krijgt, daar zit de verbetering van het minder luchtzuigen door dat paard, maar dat ligt niet aan de band.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:28

en dan in deze situatie?

Je krijgt een jong paard dat luchtzuigt. Je vermoed dat het gekomen is door verkeerd stalmanagement (leuk woord in deze context).
Je biedt het paard nu een houderij die wel aansluit bij zijn behoefte en doet hem voor een x aantal weken/ maanden die band om is de hoop om het gedragspartoon te doorbreken.....
(denkt aan "die stoppen met roken" reclame op de tv, met die receptoren)

Ik heb geen idee of het zou kunnen lukken.

Dit zou voor mij wel de enige situatie zijn waarin ik het nut inzie van de band.

De situatie niet veranderen en wel die band omdoen is dom gedrag.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:02

Die van mij heeft buiten de onderdeur geen randen in de box waar hij aan kan zuigen. Hij staat in de winter 12 uur per dag buiten met voldoende ruwvoer en krijgt 2 keer per dag een beetje bix uit de emmer. Als ik de emmer ver genoeg van de onderdeur zet, zuigt hij ook niet meer. Dan wil hij niet na elke 2 happen omdraaien en zuigen. Dat is ook een manier om het af te leren, heb je geen band voor nodig.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:42

Nou ik ken ook een paard die heeft luchtgezogen ...wel niet lang ...3 maanden ofzo ...toen heeft de DA iets tegen maagzuur gegeven & moest het paard meer op de wei & kreeg hij meer hooi maar hij kreeg ook een luchtzuigband aan. Na een 6 maand hebben ze die band nog eens afgedaan & toen deed hij het niet meer. Paard is nu 25 & gezond.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:19

Een lucht zuig band helpt niet altijd bij ons op stal staat ook een paard die luchtzuigt ze hebben alles al geprobeerd, hij staat zoveel mogelijk buiten alleen s'winters is het erg moeilijk. nu hebben ze zijn hele boks met tralies gedaan van die kleine vierkantjes en dit helpt hij ziet nog steeds paarden aan alle kanten en hij kan naar buiten kijken alleen niet meer zuigen hij blijft het wel proberen. Maar ze hebben alle DA in het land al afgelopen. Voor elk paard dat lucht zuigt blijft de oplossing moelijk zeggen hun.

ik vind z'n band geen dierenbeulerij het ziet er alleen naar uit, maar als het voor het paard beter is en het werkt waarom dan niet!
We willen allemaal het beste voor ons paardje, en z'n band voorkomt koliek! maar of het altijd koliek voorkomt dat weet ik niet. Pling

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:59

Kingsley2 schreef:
We willen allemaal het beste voor ons paardje, en z'n band voorkomt koliek! maar of het altijd koliek voorkomt dat weet ik niet. Pling

Nogamaals: luchtzuigers krijgen niet vaker koliek dan niet-luchtzuigers. Dat is een fabeltje! Gaskoliek wordt ook niet veroorzaakt door luchtzuigen. Dus zo'n band om ter voorkoming van koliek is gewoon onzin.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:10

Ik kan me overigens wél voorstellen dat als je een luchtzuiger de band afdoet.. er opeens wel koliek ontstaan.. niet omdat ze van luchtzuigen koliek krijgen, maar omdat ze opeens makkelijk kunnen eten. En dus schrokken. En het voedsel anders naar binnen komt.

Stel je voor je moet jaren en jaren eten met een strakke riem om je keel (als mens dus). En dan mag die riem eindelijk af. Ik weet zeker dat je dan anders eet.. sneller, grotere stukken doorslikt, anders kauwt.. En dan krijg je ook wel kramp in het begin.. Totdat je eetpatroon stabiliseert.

zou ervoor pleiten om de band met beleid en langzaam af te doen. Want echt waar.. ze krijgen géén koliek van luchtzuigen. De darmen maken zelf vele malen meer gas aan dan een paard bij elkaar kan luchtzuigen en de lucht haal bewezen de maag niet. Er is ook geen significant verschil in aantallen luchtzuigers met gaskoliek en aantallen niet luchtzuigers met gaskoliek.