Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:22

Wat ik me eigenlijk afvraag, al die mensen die het gevaarlijk vinden met een halster in de weide, hoe denken jullie dan over dekens aan op het land? DAT vind ik nog veel gevaarlijker...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:29

ik doe persoonlijk liever geen halster om in de wei , en nu al hellemaal niet meer nadat ik zo topic had gelezen waarbij een paard zich had opgehangen aan zijn halster.
maar als jij geen dingen in het land hebt waar hij achter kan blijven hangen valt het opzich wel mee denk ik.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:31

lynn_nikita bedoelt niet zo'n masker denk ik,
maar je hebt van die vliegendingen die je zonder halster om kunt doen.
Gewoon met van die losse touwtjes eraan die voor de ogen hangen.
En idd tancedra4, dekens zijn ook gevaarlijk,
maar denk dat als een paard aan zijn deken blijf hangen deze gemakkelijker kapot gaan/scheuren (hoeft niet natuurlijk, er zijn altijd weer uitzonderingen)
maar ik vind een halster gevaarlijk omdat deze aan het hoofd zit en een paard zich er makkelijk mee kan ophangen.

En er zijn altijd dingen op het land waar een paard aan kan blijven hangen! zelfs aan zichzelf dus ja dat argument vind ik niet helemaal kloppen!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:36

Persoonlijk heb ik liever geen halsters om in het land..!
Het paardje die ik rijd had de eerste week wel een halster om, maar al snel kreeg ie plekken op z'n hoofd door het halster, dus nu doen we het halster elke keer af als ie weer int land word gezet.! Vork

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:38

AaronYve schreef:
lynn_nikita bedoelt niet zo'n masker denk ik,
maar je hebt van die vliegendingen die je zonder halster om kunt doen.
Gewoon met van die losse touwtjes eraan die voor de ogen hangen.
En idd tancedra4, dekens zijn ook gevaarlijk,
maar denk dat als een paard aan zijn deken blijf hangen deze gemakkelijker kapot gaan/scheuren (hoeft niet natuurlijk, er zijn altijd weer uitzonderingen)
maar ik vind een halster gevaarlijk omdat deze aan het hoofd zit en een paard zich er makkelijk mee kan ophangen.

En er zijn altijd dingen op het land waar een paard aan kan blijven hangen! zelfs aan zichzelf dus ja dat argument vind ik niet helemaal kloppen!

ik denk dat als een paard aan zijn deken blijft hangen dat het dan ook heel raar gaat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:39

ikz la zo eens een foto zoeken van zo`n vliegending wat ik heb.
En dekens, ik heb maar 1onder dekens staan en dat is omdat ze zo`n dun huidje heeft.
Dekens scheuren echt kapot als ze blijft hangen, daar maak ik me minder zorgen om dan met een halster
http://www.libella.nl/product_info.php? ... cts_id=393
hier zie je zo`n netje zonder halster

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:41

Wij hebben altijd de halsters in de weide wel aan, met de rede stel dat als ze uit breken. In de stal zijn ze echter altijd af omdat als ze ergens achter haken je er niet bij bent en ze zich zelf dan op kunnen hangen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:43

stel dat ze blijven hangen??? en dan?
als ze een halster omhebben en ze zijn aan t rennen kan je ze ook niet pakken, en als ze ergens staan kan je ze toch ook met een touwtje pakken.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:44

Ik ben niet voor een halster in de wei.
Bij een paard wat moeilijk te vangen is weet ik het niet.

Ik ben bang dat ze blijven hangen met het halster ergens
aan, of aan een ander paard ofzo, of een hoef van een ander.
Je weet maar nooit.

Nee, ik zou het nooit doen. Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:45

Ok maar wij hebben nog 2 jonge shetlander hengstjes en als die aan de wandel gaan ben je blij dat ze een halster om hebben.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:46

Mijn paard heeft ook een halster om in de weide. Hij is bestwel kopschuw en heel erg slim, als je hem zonder halster de wei op doet kan je hem alleen nog maar vangen door hem in de stal te lokken (dus wei uit lokken, erf over en dan de stal in) en dat is me toch te veel moeite. Als ik een keus zou hebben zal ik hem veel liever zonder halster hebben staan en dat zal ik ook iedereen aanraden.
Op zich zou ik hem iedere dag de stal in kunnen lokken, maar stel dat hij een keer 's nachts een wond heeft opgelopen en de staleigenaar wil hem pakken, dan kan dat ook niet, vandaar dat hij altijd zijn halster om heeft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:46

met halster of zonder, die lopen toch wel weg als ze willen. kan je net zo goed een touw om nek slaan, of halster omdoen wat losscheurt als ze vast komen te zitten

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:42

Bij ons in de buurt is er ook een paard met zijn halster blijven hangen, daardoor is hij in paniek geraakt en met zijn hele lijf in het prikkeldraad blijven hangen. Toen de eigenaresse de volgende dag kwam lag dat paard dood in het prikkeldraad. Ik zou ook geen halster om doen in de wei. Een deken is ook gevaarlijk maar als ze bij ons 's zomers of in het voorjaar in de wei staan krijgen ze ook geen deken op. En ik denk dat een deken sneller kapot scheurt dan een halster.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:10

Waar ik rijd heeft geen enkel paard een deken.

Fleurkelover: waarom doe je een halster om voor de 4uur dat jij er bent?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:14

poes schreef:
Waar ik rijd heeft geen enkel paard een deken.

Fleurkelover: waarom doe je een halster om voor de 4uur dat jij er bent?

omdat ik dan met haar ga wandelen, enz...
het is toch veiliger als ik er bij ben of niet ?

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:21

pubelia schreef:
Wij hebben altijd de halsters in de weide wel aan, met de rede stel dat als ze uit breken. In de stal zijn ze echter altijd af omdat als ze ergens achter haken je er niet bij bent en ze zich zelf dan op kunnen hangen.

als ze uirbreken en echt op de hobbel gaan zijn ze ook echt niet makkelijker te pakken met halster is mijn mening en ook in de wei zijn er vast wel dingen waar ze achter kunnen blijven haken of dat ze een keer gek doen en met hun been ergens in versrikt raken. Bij mij paard dus absoluut geen halster om in de wei!!! ook al zou ik een moeilijker paard hebben dan nog niet. maargoed ieder zijn mening Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:41

spottie schreef:
pubelia schreef:

als ze uirbreken en echt op de hobbel gaan zijn ze ook echt niet makkelijker te pakken met halster is mijn mening en ook in de wei zijn er vast wel dingen waar ze achter kunnen blijven haken of dat ze een keer gek doen en met hun been ergens in versrikt raken. Bij mij paard dus absoluut geen halster om in de wei!!! ook al zou ik een moeilijker paard hebben dan nog niet. maargoed ieder zijn mening Knipoog

idd, waarom wel bang dat ze in stal kunnen blijven hangen, en op wei niet?

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:27

als het paard alleen is, doe ik nooit een halster om! veel te gevaarlijk en dat heb ik ook met dekens.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:27

gollempje schreef:
als het paard alleen is, doe ik nooit een halster om! veel te gevaarlijk en dat heb ik ook met dekens.

inderdaad Ja !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:52

Nou fleurkelover: als je er echt bij bent en ze loopt niet los zou ik het wel doen ja, maar idd anders gewoon halster aflaten vind ik het prettigst.
Even doemdenken: velen laten het halster om voor als ze uitbreken. Maar buiten de wei zijn er vast veel meer situaties waar ze kunnen verongelukken met halster neen?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:29

Bij ons staan bijna alle paarden met halster op het land. Behalve die van mij en van mijn vriendin. Ik wil bij Niek geen halster om, omdat hij nogal snel een kapote huid krijg van het zweten. Tevens ben ik altijd bang dat hij ergens aan blijft hangen. Met een deken zou hij ook ergens achter kunnen blijven hangen, maar dat scheurt naar mijn idee sneller.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:08

ik heb bij m'n vorige verzorgpaard gezien wat een halster kan doen toen hij in de wei stond. hij zat onder de wonden omdat hij met een ander paard aan het spelen is geweest.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 08:26

gollempje schreef:
ik heb bij m'n vorige verzorgpaard gezien wat een halster kan doen toen hij in de wei stond. hij zat onder de wonden omdat hij met een ander paard aan het spelen is geweest.

Dat ligt dan toch niet aan het halster?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:51

poes schreef:
Nou fleurkelover: als je er echt bij bent en ze loopt niet los zou ik het wel doen ja, maar idd anders gewoon halster aflaten vind ik het prettigst.
Even doemdenken: velen laten het halster om voor als ze uitbreken. Maar buiten de wei zijn er vast veel meer situaties waar ze kunnen verongelukken met halster neen?

dan went ze ook aan het halster !
nou ja, het is mijn mening... Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:53

fleurkelover schreef:
poes schreef:

dan went ze ook aan het halster !
nou ja, het is mijn mening... Knipoog

?
mis ik iets?