andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:08

Precies: als je in gevaar bent heb je in mijn ogen alle recht om het paard te straffen. En dan maakt het niet uit wiens paard het is...
(je hebt het wel over behoorlijk wat kilo's die je aardig wat toe kunnen brengen... paard heeft minder last van een tik of mep dan de schade die hij jou kan toe brengen... )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:15

ik zal me nooit ongevraagd met andermans paard bemoeien en dus ook niet slaan en andersom wil ik ook niet dat iemand dat bij onze paarden doet. Maar op het moment dat Raimaer zou bijten naar de stalhulp bij het op de wei zetten (die kans acht ik verwaarloosbaar, maar goed), mag ze een knal hebben, en hard.

En als ik een paard van iemand anders rijd, en die heeft IMO een klap nodig, dan krijgt die hem ook. Op het moment dat dat problemen oplevert, stop ik ermee. Ik ga er vanuit dat als iemand mij zijn/haar paard toevertrouwt, ze ook vertrouwen hebben in de manier waarop ik ermee omga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:22

Lielle schreef:
ik zal me nooit ongevraagd met andermans paard bemoeien en dus ook niet slaan en andersom wil ik ook niet dat iemand dat bij onze paarden doet. Maar op het moment dat Raimaer zou bijten naar de stalhulp bij het op de wei zetten (die kans acht ik verwaarloosbaar, maar goed), mag ze een knal hebben, en hard.

En als ik een paard van iemand anders rijd, en die heeft IMO een klap nodig, dan krijgt die hem ook. Op het moment dat dat problemen oplevert, stop ik ermee. Ik ga er vanuit dat als iemand mij zijn/haar paard toevertrouwt, ze ook vertrouwen hebben in de manier waarop ik ermee omga.

hier ben ik het helemaal mee eens

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:25

Lielle schreef:

gelijk heb je ! Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:02

niemand mag mijn paarden slaan, àls er al een tik uitgedeeld moet worden doe ik dat zelf. Ik tolereer onder geen beding het rijden met een zweep door mijn verzorgsters en sporen al helemaal niet. Er zijn andere methodes om je paard kennis bij te brengen als pijnprikkels uit te delen.

Echter bij doelbewust schoppen en bijten krijgen ze wel een tik. Dit doen ze echter nooit. Wel krijgen ze soms een por/zetje als ze niet meteen naar de opracht luisteren.

Iemand die komt om mijn paarden te verzorgen en ze komen met het kennismakingsgesprekje al langs met een zweep en sporen bedank ik toch vriendelijk.

pol_suprknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:07

tovallig hebben ik en de eiganaresse de zelfde gedachtes hier over. Doet ie iets wat niet kan metteen erg goed duidelijk maken zodat ze weet dit moet ik niet meer doen maar wanneer ze het dan ook goed doet super goed belonen. De vorige keer ging ze aan het zadel en dekje knabellen dat mocht niet dus gaf ik er een klein tikje op der hoofd. Ze wist dan daarna dat het niet mocht dat zag je aan der hele koppie maar ze is nog jong en ging door met bijten aan het zadel en dekje ondanks dat ze het al wist dus elke keer ff een klap. zachtjes hoor.

lieselotte19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:21

Ik sla geen paarden. Als iemand mijn paarden zou slaan zou ik dit absoluut niet leuk vinden.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:08

Niet slaan, corrigerende tik wel. Dat is een heel verschil.

mistralmies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:49

Ilsiie schreef:
pfoeh..

als ik bij een paard sta en die gaat schrapen ofzo, is het 'HE nietdoen!' of 'KAPPEN daarmee!' en dan is het over..

ik verzorg een erg dominante merrie, als die een tik nodig had kreeg ze die, anders liep ze letterlijk en figuurlijk over me heen. ook met vangen, ze viel aan, trapte, bokte en steigerde gericht, dan maar longeerzweep erbij en elke keer dat ze het deed een mep na, klinkt hard, werkt wel.

wat moet dat moet, ze weten bij mij dondersgoed hoe ver ze kunnen gaan, alle paarden Knipoog

al zal ik een paard, bijv op de manege, pensionpaard dat even alleen staat, niet zomaar een tik geven maar eerst met m'n stem proberen op te lossen.. ik weet immers niet hoe de eigenaar het op zou lossen..

vooral eerst met je stem ja, en anders NIET met zwepen of zweetmessen ofzo!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:51

Zweetmessen? Dat is wel origineel Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:55

bokker rakkertje13 was laatst bij mij, ik haalde mijn jaarling uit het land, en die vertikte het om mee te lopen, zij vroeg mag ik eens? ja hoor! dus zij stond bij hem, heb je een zweepje? ik zweep halen, meneer vertikte het nog steeds, terwijl hij er al zo vaak langs is geweest, ze heeft hem toen even goed op zijn flikker gegeven, en terecht! dat vind ik dus helemaal niet erg. anders krijgt hij helemaal geen opvoeding..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:49

Als mijn paard door een ander paard wordt gebeten terwijl hij langs de stallen loopt, ga ik niet nadat hij is gebeten een paar uur later aan de eigenaar vragen of ik mag slaan.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:43

Ik sla mijn pony niet en als mijn denkbeeldige verzorger (heb er dus geen) mijn pony zou slaan zou ik ontzettend boos worden, die sla ik terug naar huis Whoosh!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:53

Inge_ schreef:
Ik sla mijn pony niet en als mijn denkbeeldige verzorger (heb er dus geen) mijn pony zou slaan zou ik ontzettend boos worden, die sla ik terug naar huis Whoosh!

Hier idem dito. Whoosh! Whoosh!
Verder heeft niemand wat bij mijn pony te zoeken, dus ik zou niet weten wat iemand ook maar voor reden heeft om mijn pony uberhaupt te slaan. Als ik het zo zien, dan is die persoon nog niet jarig!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:55

Op mijn stage sla ik wel eens een ezel...
Nou ja correctie tik ze moet alles leren bijt naar kinderen en slaat nogwel eens.
Ik vind dat je boven je paard moet staan en ze dus af en toe best op hun donder mag geven.
Luisteren moeten ze

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:00

Slaan doe ik eigelijk nooit, gebruik altijd mijn stem. Heb er nog nooit commentaar op gehad Knipoog

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:30

Nee.. Ligt eraan.. maar slaan kan je het dan niet noemen.. Als ik iemadn zo boos zie reageren op een paard denk ik van ja logisch dat doet een paard altijd en waarom moet je hem dan zo een harde klap geven.. nergens voor nodig.. tenzij er echt een goede reden is maar die is er toch bijna nooit..
( Alleen met het rijden ''zweeppiiee..!! Haha! ''

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:55

Als ik (met toestemming) met andermans paarden omga, behandel ik deze net zoals mijn eigen paard. En als zo'n paard in mijn ogen een tik nodig heeft, dan krijgt ie deze.

En degene die met mijn paard omgaan, zowel met rijden als aan de hand of iets dergelijks mogen mijn paard ook rusten een tik verkopen als dat nodig is.
Zo hou ik een fijn opgevoed paard.

Waar ik wel een hekel aan heb is als mensen mijn paard te pas en te onpas snoep gaan voeren, daar wordt ie namelijk vreselijk lastig van.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:48

ja een tik geven mag, maar alleen bij gedrag dat niet hoort, zoals happen of trappen,
die van mij doet het over het algemeen niet, maar stel dat komeet het doet, krijgt hij een tik hoor! en andere mogen hem ook een tik geven als hij het naar hen doet! dit gedrag hoort gewoon niet!

maar echt uitsluitend als het nodig is!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:44

Tja, mijn paard bijt en trapt niet, dus als hij dat ineens gaat doen dan zul je het wel verdiend hebben. Clown

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:49

Nadya schreef:
Tja, mijn paard bijt en trapt niet, dus als hij dat ineens gaat doen dan zul je het wel verdiend hebben. Clown

Idd Haha!

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:05

Zoals sommige van jullie al hebben gezegd vind ik slaan niet het goede woord. Maar een corrigerende tik moet wel eens plaatsvinden.

Maar dit gebeurd zelde. En alleen als hij het echt verdient. Dus ja als een van de paarden op stal iets doet wat echt niet kan, dan krijgen ze een tik. En dan doen de eigenaren ook bij mijn paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:33

blokje schreef:
Op mijn stage sla ik wel eens een ezel...
Nou ja correctie tik ze moet alles leren bijt naar kinderen en slaat nogwel eens.
Ik vind dat je boven je paard moet staan en ze dus af en toe best op hun donder mag geven.
Luisteren moeten ze

heb je er weleens aan gedacht dat het aan irritaties kan schelen als je je paard leert te willen luisteren, ipv het luisteren af te dwingen?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:36

Ik rij op paarden van iemand anders en wanneer ze iets doen wat niet pluis is mag ik ze corrigeren op de mannier dat ik gepast vind. (ik ben tegen paarden slagen voor niets maar als ze over de schreef gaan krijgen ze wel een goede tik, en ook niet meer dan een tik, je ziet soms mensen blijven kloppen en dat vind ik fout). Als ik dat niet zou mogen doen zou'k ze niet willen rijden want er zitten ook een paar hengsten tussen en hensten hebben van tijd tot tijd wel eens een tik nodig wanneer ze je weer eens aan het uittesten zijn.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:39

Ik sla ook wel eens m'n verzorgpaard, als ik vind dat het nodig is.
Als ze me bijvoorbeeld bijten, of als ik er bijvoorbeeld naast loop en ze luisteren niet en ze lopen door, dan wil ik ook wel eens een tik geven.
Ik bedoel.... als een paard mij bijt, of ik geef hulpen of gebruik mijn stem dat ze bijvoorbeeld stil moeten staan (dat ik er naast loop) en ze weten heel goed wat dat betekend, en of ze dat wel of niet mogen doen, en ze doen het toch.. dan vind ik het logisch dat ik terug sla, ik laat me niet zomaar bijten of trappen, dan doe ik iets terug!

Maar ik zal nóoit een paard slaan die helemaal niks verkeerds doet of die gewoon geen zin heeft om te lopen of wat dan ook.