Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Audi_16

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:57

Ineke2 schreef:
Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

precies Ja

Ben het ook helemaal met je eens!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:58

saskiakefie schreef:
LisetCharlot schreef:
Precies WCF Lachen Ik geef mijn paard wel eens een schop, ja! En daar heb ik op dat moment nooit spijt van. Ik kan haar ook wel schuw maken aan de kop door haar op dr hoofd te tikken, maar een schop werkt naar mijn inzicht beter. Jij bent meteen van je boosheid af, je paard weet meteen waar je aan toe bent, en van een schop is mijn merrie niet zo over de zeik dan van een klap.. Ik geef bijna nooit een schop, alleen als mijn merrie echt te ver gaat. En dan niet in de lies (vind ik gemeen) maar een beetje op de plek waar je ook je been legt als je aangalloppeert. Misschien een persoonlijk iets wat je 'fijner' vind, maar het liefst spreek ik haar gewoon hard en boos toe, wat al snel het gewenste effect heeft.

Ik vind niet dat je door te schoppen van je boosheid af mag komen

Daar ben ik het volledig mee eens. Het straffen van een paard moet feitelijk zelfs zonder enige emotie gebeuren. Als je boosheid kwijt moet, dan zoek je maar een boxbal of schopt tegen een baal stro, een betonnen muur of iets anders "doods".

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:00

het verschil is, wanneer geef je een schop? wanneer is een schop terecht, en hoe bepaal je dat. want als ik dit topic zo lees, krijgen er wel heel veel paarden een schop zo nu en dan. houdt dat dan in dat er heel veel paarden gericht trappen, of dat we te maken hebben met onkundige baasjes met een kort lontje?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:04

merrieveulen schreef:
onkundige baasjes met een kort lontje?

Huilen
Did zie je zo veel in maneges... pijnlijk.

Het is veelal zoals je kinderen opvoed. Als je aan slaan en schopen toe komt, weet je dat er iets in de (vertrouwens) basis mis is. Verder denk aan wat je met zo'n actie doet met je relatie.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:08

Ik heb mij paarden nog nooit een schop hoeven te geven maar ik heb wel zoiets als een paard mij zou schoppen zou ik terug schoppen zou een paard bijten dan moet je terug bijten.
Ik denk het beste is om ook als een paard terug te reageren.

Edit: maar ik zou mij paard nooit schoppen als die bijv. een keer vervelend is met rijden of zo (want dat praat ik niet goed)
Laatst bijgewerkt door Askim op 08-03-07 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:09

als je dichtbij genoeg staat bij een trappend/bijtend paard om terug te bijten of te trappen, doe je naar mijn mening zowieso al iets fout Haha!
Een paard waarmee ik zo'n primitieve band zou hebben, zou niet dichterbij mij in de buurt mogen komen dan 3 meter Knipoog Ik hou alleen van beleefde communicatie Haha!
als je al aan schoppen en slaan begint, heb je al héél wat stadia overgeslagen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:19

sanne83 schreef:
dan 3 meter Knipoog Ik hou alleen van beleefde communicatie Haha!
als je al aan schoppen en slaan begint, heb je al héél wat stadia overgeslagen.

Hier hier... Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:33

Ik heb mijn paard ik het verleden wel eens een schop gegeven.
Ik vind dit ook wel kunnen, het moet alleen niet zo zijn dat je het paard om elk wisse wasje een schop eronder geeft.

Ik kan me er alleen wel erg kwaad en woest om maken als iemand anders denkt mijn paard een schop te moeten verkopen. Ja

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:39

Natuurlijk schoppen we niet allemaal te pas en te onpas onze paarden.
de vraag van TS was of iemand zijn paard wel eens schopt. het antwoord van de meesten is "ja, als het nodig is wel".
wanneer dat nodig is, is idd lastig te bepalen. natuurlijk missen we allemaal wel eens een signaal, maar in de natuur staat de alphamerrie ook niet constant op haar 'onderdanen' te letten... (wel op de kudde als geheel, maar niet op ieder dier afzonderlijk)

als een dominant paard denkt de baas over mij te zijn, dan laat ik even weten dat dat niet zo is. als het kan door een stemverheffing, maar als het paard met brute fysieke kracht werkt, dat zal ik als 'intelligent' mens niet nalaten om een fikse reactie te geven met mijn hand of voet...

er zijn natuurlijk genoeg baasjes met een kort lontje, maar ook genoeg paarden die geen grenzen kennen. we hebben niet allemaal ons paard van veulen af aan en sommige paarden hebben nooit grenzen geleerd van hun vorige baasje, dan moet je dat toch even herstellen, liefst snel...

een dominant paard krijgt eerder een schop dan een bang paard... een bang paard schopt uit verdediging, dan ben je zelf te ver gegaan. een dominant paard schopt om grenzen te verleggen, dan gaat hij dus te ver en krijgt ie een knal...

dat mensen niet moeten doen of ze paarden zijn, dat klopt, maar paarden zijn ook niet meer zoals ze in de natuur waren... zowel paard als mens zal zich dus moeten aanpassen... (mits het paard natuurlijk genoeg uit de stal komt, zodat zijn baldadige gedrag niet aan verveling verweten kan worden)

we hebben een bange merrie op stal, die ik nooit of te nimmer zou schoppen, puur omdat ze niet uit kwaaiigheid zal trappen, maar alleen uit angst.
we hebben ook dominante paarden, die ik af en toe een klap of schop geef...

dan is er nog het verschil tussen lompe paarden en slimme paarden.
een slim paard weet dat vervelend zijn aandacht oplevert, dan kun je hem beter negeren of eerst je stem verheffen en dan bij de volgende misstap een flinke tik, zo leert zo'n paard snel genoeg.
een lomp paard kijkt gewoon niet uit waar hij zijn voeten neerzet, dan kun je best een fysieke correctie geven, omdat dat paard niet zal nadenken over een stemverheffing en gewoon over je heen zal walsen. die tik voelt ie, dat werkt wél door en vaak onthouden ze het dan wel.

ik pas dit toe bij paarden van 0 tot nou ja, de oudste was 38 geloof ik.
zowel bij merries, hengsten als ruinen, volbloed en koudbloed.

sommige paarden reageren nou eenmaal niet op een lichte correctie... helaas voor hen denk ik dan maar...

en tjah, zoals ik eerder al zei: MIJN veiligheid gaat boven ZIJN comfort/ pijngrens... ALTIJD!

onze beste fokmerrie, die het hoogst genoteerd staat in de rangorde, is een merrie van 12 (ze is al jaren de alphamerrie) die de hardste klappen uitdeelt als ze bij nieuwe paarden komt en die later het rustigst en gemoedelijkst is. zo ook met haar veulens. als ze een nieuw veulen heeft, komt het vaak voor dat die harde klappen krijgen, vooral als ze voor haar uit gaan lopen of als ze haar eten willen pakken, maar dat zijn wel de veulens die bij het inrijden de minste problemen opleveren en altijd braaf zijn. één van haar veulens had een supergrote wond op zijn been, kwam net van de wei af met 2,5 jaar en moest steeds zijn wond laten reinigen met azijn. paard heeft nooit een kik gegeven, nooit gegild, helemaal niets. had nog nooit veel contact met mensen gehad, maar had een super opvoeding van zijn moeder... met fikse klappen... en geloof me, diezelfde moeder kon ook zacht zijn, maar alleen als en wanneer het veulen zijn grenzen kende en haar respecteerde...
zo ga ik ook met de paarden bij ons om...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:51

Het gevaar met schoppen is, dat het oftewel ongepast is op de reactie (schoppen op niet stil staan, schoppen omdat paard toevallig op je voet gaat staan...) ofwel wordt het veel te laat gedaan, als het paard niet weer weet waarvoor hij nu gestraft wordt. Natuurlijk moet je wel corrigeren wanneer het nodig is, maar als je vaak moet schoppen en slaan, dan scheelt er toch iets je relatie met je paard vrees ik...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:54

Mijn paard is nogal dominant, en van een tikje of harde stem totaal niet onder de indruk. In ieder geval in het begin niet.
Hij heeft toen wel eens geprobeerd te happen, toen ben ik gewoon voor hem gaan staan, deed alsof ik niet op hem lette, en toen hij weer in mijn richting kwam om in mn mouw te happen heb ik hem een keer een harde bons gegeven met mn elleboog tegen zn kaak. Je hoorde echt zo'n hol tok-geluid Clown Daarna heeft ie het ook nooit meer geprobeerd.
En zo heb ik ook wel eens een trap gegeven. Op de borst, of onder de buik bij de singel. Maar niet op de gevoelige plaatsen als de benen of richting de flanken.
Soms moet je gewoon even heel duidelijk zijn, anders lopen de dominante paarden zo over je heen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:56

Ja tuurlijk, maar je hebt ook zo van die mensen (vooral macho mannen dan heb ik gemerkt op mijn stage) die moeten altijd wel eens slaan of schoppen, welk paard dan ook. Ze zijn immers de opperchief Lachen

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:02

Ik heb mijn paard wel eens een schop gegeven, puur omdat hij uit irritatie (was zwilwrat aan het wegknippen) mij gericht wilde trappen. En als er wel iets is wat ik absoluut niet accepteer is dat hij mij gericht wilde trappen. Hij is er ongelooflijk van geschrokken, maar hij heeft er wel gigantisch van geleerd!

Verder een paard schoppen als ie uit angst iets doet, of dat ie op je teen staan vind ik ronduit laag. Dat doe je niet.

Aangezien mijn fries jong en een doerak is die alles uitprobeert, moet ik wel mijn poot stijf houden en hem op zijn donder geven op de juiste momenten.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:04

Jaa, mijn paarden heb allemaal wel is een schop opder de kont gehad. Natuurlijk geen volle trap uiteraard, maar wel eentje van hee let eens op weetje. Maar dan moet ze het wel heel bal maken, ik probeer het eerst met me stem of een rukje aan het halster werkt dat niet krijgt ze een tik op haar schouder luisterd ze dan nog niet jaa dan krijgt ze hem gewoon onder de bibs Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:14

Annemariet schreef:
Verder een paard schoppen als ie uit angst iets doet, of dat ie op je teen staan vind ik ronduit laag. Dat doe je niet.

Als mijn paard op mijn voet staat dan krijgt hij wel een schop. Hij weet dat dondersgoed, en kan dat ook zeker voelen als hij erop staat. Een merrie zal bv nooit uit lompigheid op het veulen gaan staan, dus waarom wel op je voet?
Hij heeft dat wel eens geprobeerd onder het poetsen, vond hij niet zo leuk dat ik aan zn manen zat te trekken, zo heel voorzichtig op mn voet gaan staan, ik had niks in de gaten, en toen ineens zn volle gewicht erop Verdrietig Auw! Flinke trap gegeven..
En sindsdien, als hij per ongeluk tegen mijn voet aan stapt dan zet hij snel een pasje opzij Haha!

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:23

Ben het helemaal met Skippy01 eens! Ja

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:37

debje18 schreef:
Ik schop ook als het nodig is ,want hij bedreigt mij weleens en da hoeft echt niet te doen.

ga dan eens uitzoeken waarom hij jou schopt Vork

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:40

AstraGirlie schreef:
Het gevaar met schoppen is, dat het oftewel ongepast is op de reactie (schoppen op niet stil staan, schoppen omdat paard toevallig op je voet gaat staan...) ofwel wordt het veel te laat gedaan, als het paard niet weer weet waarvoor hij nu gestraft wordt. Natuurlijk moet je wel corrigeren wanneer het nodig is, maar als je vaak moet schoppen en slaan, dan scheelt er toch iets je relatie met je paard vrees ik...

vind ik ook!

ik zou toch eerst eens uitzoeken waarom hij zoiets doet, jij bijt of schopt ook niet zomaar een mens.. dus als een paard jou iets wil doen, dan zal er wel iets niet goed zitten!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:41

patjelisa schreef:
Ik heb mij paarden nog nooit een schop hoeven te geven maar ik heb wel zoiets als een paard mij zou schoppen zou ik terug schoppen zou een paard bijten dan moet je terug bijten.
Ik denk het beste is om ook als een paard terug te reageren.

Edit: maar ik zou mij paard nooit schoppen als die bijv. een keer vervelend is met rijden of zo (want dat praat ik niet goed)

ja en als hij jou bijt ofzo doet hij dat ook wel met een reden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:41

Skippy01 schreef:
we hebben een bange merrie op stal, die ik nooit of te nimmer zou schoppen, puur omdat ze niet uit kwaaiigheid zal trappen, maar alleen uit angst.
we hebben ook dominante paarden, die ik af en toe een klap of schop geef...

zo heb ik ook een merrie op stal die mishandelt is geweest, die heeft ook nog nooit mijn voet gevoeld, hooguit mijn hand een oplettend tikje maar niet bij het hoofd! mijn shet daarintegen heeft net als een paar kuddegenootje's van hem al wel kennis gemaakt met mijn voet, mijn fries maar 1 keer toen ze echt te ver ging... ik kijk ook waarom het paard reageert zoals het reageert, is het dominatie dan heb ik losse voetje's, is het angst dan heb ik engelengedult, is het puur verzet dan heb ik eerst gedult en krijgt het paard ook meerdere kansen er zelf aan toe te geven, lukt dit niet dan heb ik ook weer losse voetje's..

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:42

marleen_usar schreef:
Geduld geduld en geduld,das soms lastig maar werkt wel.Als je een bepaald gedrag negeerd stopt het uit eindelijk.Maar dat kan soms lang duren,maar als je het te lang vind duren en je geeft er weer aandacht aan dan ben je weerbij het begin.Als je bijten negeerd wordt er uiteindelijk niet meer gebeten,maar dat is niet met een dag over.

helemaal met je eens!!!
geweld hoef je niet te gebruiken!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:47

Farouche schreef:
nee, ik schop niet. Met mijn stem corrigeren is vaak genoeg.
Mijn eigen paard sla of schop ik niet, is niet nodig.

ik hoef ook maar mijn stem zwaarder maken en foei of e zegen en ze weten het al!

ik voer onze paarden altijd bix (9 paarden) en 7 ervan staan altijd in het land, dus ze krijgen bix in de bak in allemaal emmers, ook moeten ze het samen delen! ze vechten ook even om de bix dus dat laat ik toe, maar als ze al in de bak staan en ik moet nog bix geven dan praat ik hardop! dat ze me horen en zodra ze naar me toe komen zeg ik denk erom (zware stem) en ze kijken wel uit! ik doe dat omdat ik anders midden in een gevecht kom Tong uitsteken want ze willen natuurlijk allemaal bix en dat is logish Knipoog

maar als mijn pony op mijn voet zou staan zou ik haar nooit schopen, eerder een tik op de bil gefen , maja dat doe ik wel waneer het nodig is Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:48

Ja, dat is het hem. Inschatten waarom hij het doet. Angst, dominantie, ...
Zo heeft Astra eens op mijn voet gestapt omdat ze naar buiten in de wei mocht en wat ongeduldig werd. Dan ga ik echt niet straffen. Maar als ze natuurlijk welgemikt gaan zitten schoppen of dergelijke, das iets anders... Dan is er iets serieuzers mis met het gedrag van dat paard (of jou opvoeding Duivel ).
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 08-03-07 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:49

pluklief schreef:
sara krijgt wel een schop terug als ze mij schopt. zse weet dondersgoed dat ze dat niet mag. als je een paard zomaar schopt tja dan word het weer een ander verhaal maar ja als ze het er zelf naar maken

schopt joun pony je Verward

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:49

AstraGirlie schreef:
Ja, dat is het hem. Inschatten waarom hij het doet. Angst, dominantie, ...
Zo heeft Astra eens op mijn voet gestapt omdat ze naar buiten in de wei mocht en wat ongeduldig werd. Dan ga ik echt niet straffen. Maar als ze natuurlijk welgemikt gaan zitten schoppen of dergelijke, das iets anders... Dan is er iets serieuzers mis met het gedrag van dat paard.

ja idd