wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:20

ponyzotje schreef:
marleen_usar schreef:
Als ik het negatief gedrag niet negeer, maar ik mep terug dan geef ik aandacht aan het negatieve gedrag.Hij bijt niet meer sinds we het negeren, en hij heeft toch lang gebeten.

vind je dat een algemene methode? Wat doe je als je paardje in werkelijk ALLES bijt? Dat 'alles' negeert hem niet en hij gaat ermee door. Wat doe je dan?

Ik negeer negatief gedrag ook bij mijn jonge paardje. Werkt heel erg goed! Mijn pony kon bv. nog wel eens 'schrapen' tijdens het eten (hij staat op het land het hele jaar door, dus ik breng hem elke dag een emmertje brokken/wortel e.d. naast het ruwvoer). Er zijn mensen bij ons die vinden dan dat ik hem een tik moet geven, maar ik negeer het gewoon, schenk er totaal geen aandacht aan. Ik ga om met mijn paard zoals ik dat wil en denk dat goed is en wat anderen vinden of menen vind ik totaal niet belangrijk. Mijn paard doet het nu niet meer. Bijten en trappen heeft hij nog nooit bij me gedaan en als hij al eens een keertje op mijn teen staat, is dat puur uit onhandigheid, maar expres doet hij dat echt niet.

En bij vragen zoals bovenstaande, zou ik allereerst willen weten WAAROM een paard in alles bijt. Dat heeft een reden. En wat wint een paard bij dit soort gedrag? Achterhaal dat eerst bij het betreffende paard en doe wat aan de oorzaken en zorg dat een paard meer gaat 'winnen' bij gewenster gedrag.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:32

Hoe moet ik dat achterhalen? Ik zie wat ik zie: hij bijt in alles, ook in de pony's die bij hem staan, hij bijt als hij iets leuk vindt, bv los in de piste, als hij iets niet leuk vindt, als hij ergens gewoon staat te slapen bijt hij ineens in iets, soms vergeet hij het even maar meestal probeert hij al lopen het halstertouw steeds te pakken, hoewel hij weet dat hij straks los mag in de piste. Op de terugweg eveneens, hij doet het constant... Hoe moet ik achterhalen waarom?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:42

ponyzotje schreef:
Hoe moet ik dat achterhalen? Ik zie wat ik zie: hij bijt in alles, ook in de pony's die bij hem staan, hij bijt als hij iets leuk vindt, bv los in de piste, als hij iets niet leuk vindt, als hij ergens gewoon staat te slapen bijt hij ineens in iets, soms vergeet hij het even maar meestal probeert hij al lopen het halstertouw steeds te pakken, hoewel hij weet dat hij straks los mag in de piste. Op de terugweg eveneens, hij doet het constant... Hoe moet ik achterhalen waarom?

Ik kan voor mezelf zeggen dat ik mijn pony door en door ken en ik heb zelf een enorm gevoel voor psyche, zal ik maar zeggen. Zowel voor mens en dier en dat is handig in dit soort gevallen. Dat heb je of dat heb je (blijkbaar) niet.
Ik kan dat niet hier voor je oplossen, ik ken je pony niet, weet niets over zijn verleden.

Ik weet wel dat als die van mij gedrag gaat vertonen, wat hij nog nooit eerder gedaan heeft, ik meteen alert ben en ga kijken naar het hoe, wat en waarom. En tot nu toe (hij heeft weinig vreemd gedrag trouwens) kom ik er altijd uit. Geldt ook voor onze andere huisdieren, ik kan het altijd plaatsen.

Ik weet niet of je er in gelooft, maar ik weet nog wel een goed 'reader' voor je. Zij kan zeer zeker vertellen waarom je pony overal in wil bijten. Maar ja, niet iedereen staat er open voor.

Maar hem continu tikken geven, lijkt me niet bepaald de oplossing als hij echt overal in bijt. Dan ben je alleen maar aan het slaan. Dat lijkt me geen fijne relatie met elkaar. Ik denk echt dat je verder moet gaan kijken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:49

Nadya schreef:
Ik kan voor mezelf zeggen dat ik mijn pony door en door ken en ik heb zelf een enorm gevoel voor psyche, zal ik maar zeggen. Zowel voor mens en dier en dat is handig in dit soort gevallen. Dat heb je of dat heb je (blijkbaar) niet.
Ik kan dat niet hier voor je oplossen, ik ken je pony niet, weet niets over zijn verleden.

Ik weet wel dat als die van mij gedrag gaat vertonen, wat hij nog nooit eerder gedaan heeft, ik meteen alert ben en ga kijken naar het hoe, wat en waarom. En tot nu toe (hij heeft weinig vreemd gedrag trouwens) kom ik er altijd uit. Geldt ook voor onze andere huisdieren, ik kan het altijd plaatsen.

Ik weet niet of je er in gelooft, maar ik weet nog wel een goed 'reader' voor je. Zij kan zeer zeker vertellen waarom je pony overal in wil bijten. Maar ja, niet iedereen staat er open voor.

Maar hem continu tikken geven, lijkt me niet bepaald de oplossing als hij echt overal in bijt. Dan ben je alleen maar aan het slaan. Dat lijkt me geen fijne relatie met elkaar. Ik denk echt dat je verder moet gaan kijken.

het is ook mijn pony niet. En het gedrag is niet plots. Maar ik kan wel heel sterk vermoeden waardoor het komt, maar dat is de oplossing niet. Hij staat al járenlang in een groep hengstjes die enorm met elkaar vechten. Hij heeft zich dus altijd moeten verdedigen. Andere pony's doen het door elkaar steeds te slaan, hij doet het door de anderen te bijten. Het is een soort automatisme. Hij duldt perfect andere pony's vlakbij, maar gaat dan ineens toch wel happen zonder waarschuwing.
Dus maw, weet ik wel ongeveer waar het vandaan komt. Met deze informatie, wat zou jij eraan doen? (geen van mijn berichten is trouwens aanvallend bedoeld, bij teruglezen zie ik wel dat het zo overkomt, maar ik vraag eigenlijk gewoon wat ik wil weten Haha! ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:58

Hij heeft zich dus altijd moeten verdedigen? Dat zou de reden moeten zijn dat hij nu zoveel hapt/bijt? Wel erg, hoor, dat beestje zit dus vol onrust en angst. Zo intepreteer ik dat, als hij zo'n leventje gehad heeft jarenlang. Denk je eens in dat je jezelf jarenlang moet lopen verdedigen........

Dan zou ik hem in een andere kudde zetten bij rustige paarden, waar niet continu gebeten en gevochten wordt.
Laat hem weer onderdeel van zo'n kudde worden, hechte vriendschappen sluiten, zodat hij leert dat hij niet hoeft te bijten. Hij moet weer socialer worden. Dat is een lang proces (ik zou het minstens een jaar geven) en doe grondwerk met hem om een goede band samen op te bouwen.
En probeer het bijten voor te zijn, zorg dat hij geen reden heeft of kom niet in de buurt van zijn mond. Ik zou alles heel rustig doen, rustige lichaamshouding houden en rustige bewegingen.
Maar goed, ik ken jouw pony niet, he, ik roep maar wat. Het hangt er af van wat ik zou zien bij zo'n paard en nu baseer ik e.e.a. op jouw verhaal zonder dat ik de pony ken of gezien heb. Meer kan ik van hieruit niet doen of zeggen.
Ik snap ook wel dat je misschien niet de mogelijkheid hebt om hem in een kudde te zetten. Dan is het wel lastig, want als dit (het staan bij dat clubje hengsten) de oorzaak echt is, is zijn sociale ontwikkeling verstoord. En daar moet het weer opgepakt worden, lijkt me. Lachen

Ik vind zulke paarden altijd een enorme uitdaging. Zelf heb ik een schat van een pony, die oersterk is, maar niets kwaads in de zin heeft. Ik ga trouwens nu naar hem toe, maar je mag me altijd PBen, dan reageer ik later wel weer. Sterkte en misschien tot later! Doei!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:02

Ik kan hem inderdaad niet uit die groep hengstjes halen. Stress merk ik niets van bij hem, het is meer een echt automatisme. Hij staat zowat te slapen en ineens hap. Of hij loopt en ineens 'hap'. Tja.
Ben het met je eens het proberen te voorkomen, maar dat helpt enkel bij het naar mij happen. Happen in het touw waarmee hij vaststaat, de lucht die aan zijn neus passeert Lachen , de bakrand, de staldeur, de spijlen, daar kan ik niets aan veranderen. Een fotootje van die doerak staat trouwens in mijn profiel (Jan, laatste foto). Weegt zo'n 206kg dus hij doet wel zijn zin in de groep, kan genoeg eten ed, staat ook vrij bovenaan in de rangorde nu.
't is een lastig geval Lachen

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:11

Ik denk dat hij je ook gewoon uitprobeerd, kijken tot hoever ze kunnen gaan!
Daar hebben veel paarden een handje van haha!
Ik denk dat laten zien dat jij de baas bent wel het beste is, vooral door grondwerk met hem te doen.
En sommige paarden hebben dat nou eenmaal aangeleerd, en doen dit 'bijten' niet agressief, maar meer uit speelzigheid omdat het vroeger niet is afgeleerd en ze niet beter weten.
Hier zou je hem dus beter moeten laten weten Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:16

en hoe zou je dat doen? Lachen

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:20

als een paard me probeert te bijten waarschuw ik hem duidelijk. Hee!!
als hij me wel bijt, knijp ik em in zen onderlip (terugbijten)

als een paard me schopt, krijgt ie een klap.

als een paard op mijn tenen staan, duw ik hem eraf, een paard is veel te lomp om daarvoor uit te kijken, dus daar straf ik em niet voor Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:22

Als je niet het geduld hebt om het te negeren,kan het ook op een andere manier.Neem een boterham en smeer daar wat sambal op,je moet wel weten wanneer je paard bijt.Op het moment dat hij wil bijten, laat je die boterham zien.Das dus eens maar nooit meer, veel mensen hebben dit al met succes toegepast.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:33

marleen_usar schreef:
Als je niet het geduld hebt om het te negeren,kan het ook op een andere manier.Neem een boterham en smeer daar wat sambal op,je moet wel weten wanneer je paard bijt.Op het moment dat hij wil bijten, laat je die boterham zien.Das dus eens maar nooit meer, veel mensen hebben dit al met succes toegepast.

Goeie tip! Daar kan ik wat mee Lachen Maar leert hij het dan in alles af?? Alleszins wel te proberen Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:34

Ja als het goed is wel.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:36

marleen_usar schreef:
Ja als het goed is wel.

OK dan! zal het even proberen, en dan verderwerken aan de verstandhouding Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:37

Ik ben erg benieuwd.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:51

marleen_usar schreef:
Ik ben erg benieuwd.

ik ook, zal misschien nog niet voor zo meteen zijn maar ik laat het weten. Nu nog achter iets zeer pikant aangaan Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:46

ponyzotje schreef:
marleen_usar schreef:
Als ik het negatief gedrag niet negeer, maar ik mep terug dan geef ik aandacht aan het negatieve gedrag.Hij bijt niet meer sinds we het negeren, en hij heeft toch lang gebeten.

vind je dat een algemene methode? Wat doe je als je paardje in werkelijk ALLES bijt? Dat 'alles' negeert hem niet en hij gaat ermee door. Wat doe je dan?

bij de ene werkt negeren, bij de ander niet. wij hadden een paard op stal dat tegen de staldeuren opsteigerde. hij wist dat er dan iemand zou komen om tegen hem te schreeuwen. negatieve aandacht (erheen lopen om te schreeuwen tegen hem) is toch aandacht. toen het paard bij ons kwam was het dan ook zo over. hij kwam erachter dat hij niks bereikte met het steigeren.

een paard dat in alles bijt heeft last van frustraties. het gedrag in ieder geval negeren, en zijn leefomgeving aanpassen. mijn veulen moest op een gegeven moment twee dagen binnen blijven, en hij begon toen ook overal aan te zitten. toen hij weer met zijn vriendinnetje de wei op mocht was het gedrag ook zo over. typisch stalondeugd, overal aan knabbelen. in de groep leren ze dergelijke omgangsvormen.

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:17

misschien kan ik dat met sambal ook proberen maar ik vind het zo vreemd hij bijt niet in alles alleen als je naast hem staat en zn halster vastpakt dan wil hij al happen en als je met hem loopt ook aldoor :s

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:22

Santjeshesan schreef:
misschien kan ik dat met sambal ook proberen maar ik vind het zo vreemd hij bijt niet in alles alleen als je naast hem staat en zn halster vastpakt dan wil hij al happen en als je met hem loopt ook aldoor :s

ik denk: dominantieprobleem. JIJ doet hem aan het halster en bepaalt dan waar hij heen moet, JIJ neemt op dat moment een dominante rol aan. vaak komt happerig of ander vervelend gedrag op dergelijke momenten voort uit een dominantieprobleem.

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:47

Die van hapt/ bijt ook weleens en als je hem een klap geeft wordt die alleen maar boos en doet die het nog een keer. Ik heb hem ook een teruggepakt door een in een stukje van zijn velletje bij zijn mond te knijpen en nu is het aardig over.
Maar als die het nu nog eens doet dan gaat die zelf al weg met zijn mond, meestal is een waarschuwing ook wel genoeg. Laatste keer beet die in mijn arm vanaf de achterkant en strekte ook heel zijn nek uit om er bij te komen, hij heeft toen wel een flinke klap gekregen.
In zijn weiland periode doet die het minder en het wordt nu ook wat minder. Hij wordt dit jaar pas 5 en schijnt ook last van zijn tanden te hebben (die nog doorkomen) want als die zijn bit in heeft loopt die ook wat met zijn mond te knoeien en moeten de teugels in zijn mond.

Als ik naast hem loop doet die niets en zal die het niet proberen ook waarschuwing is dan genoeg

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:53

Ulf doet dat dus ook, van die kleine vernijnige bijtjes, meestal heeft hij alleen mijn jas ofzo vast, maar soms ook net een velletje van mijn arm, schouder of kont.

Eergister weer, ik was des duivels en heb de volgende dag een grote stok meegenomen zodat ik hem een flinke knal zou kunnen verkopen.
Maar ja de slimmerik had dat gelijk door, hij keek met een scheef oog naar de stok en heeft niet 1 keer gehapt naar me, en later toen ik hem weer uit de wei haalde ook niet.

Ik weet niet goed wat het is en waarom hij het doet, ik denk weleens het is aandacht trekken en negatieve aandacht vindt hij ook leuk.

Ik laat het maar rusten geloof ik, want hij doet het al vanaf dat hij net op zijn benen kon staan en is er dus echt mee geboren.
Daarnaast doet hij het niet echt uit gemenigheid, maar meer uit contact willen maken.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:56

bijt: dat heeft ze eens gedaan nou nooit meer
jj mag me dierenmishandelaar noemen maar ik heb der de stal door geslage

op me tenen staat: er af duwen en niets meer

en schoppen dan schop ik der zo hard terug sorry dat is gewoon niet oke als ze me schopt en dat mag ze weten

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:00

merrieveulen schreef:
Santjeshesan schreef:

ik denk: dominantieprobleem. JIJ doet hem aan het halster en bepaalt dan waar hij heen moet, JIJ neemt op dat moment een dominante rol aan. vaak komt happerig of ander vervelend gedrag op dergelijke momenten voort uit een dominantieprobleem.

Weet iemand misschien wat ik hieraan kan doen?
de shet is niet van mij maar logeert hier voor onbepaalde tijd dus eigenlijk is die ook een beetje van mij, hij staat hier nog maar sinds gisteren hoor maar ik vind het heel vervelend dat hij aldoor zo doet hij is dus nog niet gecastreerd dat willen we zo snel mogelijk laten doen maar hij is nu net anderhalf jaar oud..en heeft het bij zijn eigenaresse dus ook gedaan ik wil hem dit gedrag wel afleren maar hoe?

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:08

Ulfeino schreef:
Ulf doet dat dus ook, van die kleine vernijnige bijtjes, meestal heeft hij alleen mijn jas ofzo vast, maar soms ook net een velletje van mijn arm, schouder of kont.

Ik weet niet goed wat het is en waarom hij het doet, ik denk weleens het is aandacht trekken en negatieve aandacht vindt hij ook leuk.

Ik laat het maar rusten geloof ik, want hij doet het al vanaf dat hij net op zijn benen kon staan en is er dus echt mee geboren.
Daarnaast doet hij het niet echt uit gemenigheid, maar meer uit contact willen maken.

Die van mij doet dat dus precies hetzelfde alleen als je hem uit het weiland/ bak haalt zal die nooit naar je happen, want dan probeert hij zijn halster of touw te pakken. Hij doet het eigenlijk alleen als je bijv. even bij hem komt kijken in weiland/ bak en met de singel vastmaken (dan let je even niet op).
Ik denk er eigenlijk hetzelfde als jou over daarbij komt nog dat die van mij alleen loopt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:28

Lianne1 schreef:
Ulfeino schreef:

Die van mij doet dat dus precies hetzelfde alleen als je hem uit het weiland/ bak haalt zal die nooit naar je happen, want dan probeert hij zijn halster of touw te pakken. Hij doet het eigenlijk alleen als je bijv. even bij hem komt kijken in weiland/ bak en met de singel vastmaken (dan let je even niet op).
Ik denk er eigenlijk hetzelfde als jou over daarbij komt nog dat die van mij alleen loopt.

mijn veulen deed het ook, maar ik hou er niet van dus heb hem een alternatief geboden voor het bijten. hij geeft zijn vraag om contact/ knuffelen nu bescheidener aan, en wordt daarvoor beloond, waardoor het bijten niet leuk meer is.
wel denk ik dat er bij die van Lianne een zekere frustratie om de hoek komt kijken. het is inmiddels bewezen dat paarden dergelijk gedrag uiten op het moment dat hun natuurlijke sociale leven (het vrij lopen in een groep) verstoord is. mijn ruin heeft dit ook, hij is alleen opgegroeid en hij zal nooit 100% normaal worden, als moet ik er wel bijzeggen dat hij nog steeds erg vooruit gaat, ook onder het zadel, nu hij in een groepje loopt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:34

grondwerken, en actief longeren helpt ook nog weleens. als hij gecastreerd is zal het bijten wel iets minder worden, aangezien er dan geen endorfine meer vrijkomt als hij zijn tanden ergens in zet (endorfine zorgt voor een fijn gevoel).
verder is het wel belangrijk om te kijken waarom hij bijt, is het echt agressie, of meer aandacht eisen? bij aandacht eisen is het simpel, dan verdwijnt de aandacht bij gehap, en komt de aandacht terug zodra hij stopt met happen. maar goed dat vereist ook wel zelfbeheersing. voorbeeld: mijn veulen hapte ook voor aandacht/ om te knuffelen, ik heb hem steeds geaaid, en als hij met zijn tanden kwam, trok ik mijn hand terug en keek ergens anders heen. in het begin zette hij dan zijn tanden harder in mijn arm, omdat hij gekrabbeld wilde worden. ik ben blijven negeren, en hij leerde op een gegeven moment zelf dat hij alleen geaaid wordt als hij niet met zijn tanden ergens aan zit.

maar goed, dat kan je dus alleen doen als een paard niet ZO hard bijt dat hij je stukscheurt.