ponyzotje schreef:marleen_usar schreef:Als ik het negatief gedrag niet negeer, maar ik mep terug dan geef ik aandacht aan het negatieve gedrag.Hij bijt niet meer sinds we het negeren, en hij heeft toch lang gebeten.
vind je dat een algemene methode? Wat doe je als je paardje in werkelijk ALLES bijt? Dat 'alles' negeert hem niet en hij gaat ermee door. Wat doe je dan?
Ik negeer negatief gedrag ook bij mijn jonge paardje. Werkt heel erg goed! Mijn pony kon bv. nog wel eens 'schrapen' tijdens het eten (hij staat op het land het hele jaar door, dus ik breng hem elke dag een emmertje brokken/wortel e.d. naast het ruwvoer). Er zijn mensen bij ons die vinden dan dat ik hem een tik moet geven, maar ik negeer het gewoon, schenk er totaal geen aandacht aan. Ik ga om met mijn paard zoals ik dat wil en denk dat goed is en wat anderen vinden of menen vind ik totaal niet belangrijk. Mijn paard doet het nu niet meer. Bijten en trappen heeft hij nog nooit bij me gedaan en als hij al eens een keertje op mijn teen staat, is dat puur uit onhandigheid, maar expres doet hij dat echt niet.
En bij vragen zoals bovenstaande, zou ik allereerst willen weten WAAROM een paard in alles bijt. Dat heeft een reden. En wat wint een paard bij dit soort gedrag? Achterhaal dat eerst bij het betreffende paard en doe wat aan de oorzaken en zorg dat een paard meer gaat 'winnen' bij gewenster gedrag.
).