Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellenoor

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:07

Als je paard vervelend is moet je hem zelf straffen en niet de hoefsmit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:16

ellenoor schreef:
Als je paard vervelend is moet je hem zelf straffen en niet de hoefsmit

motiveer je antwoord?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:56

Een paard trap je niet.
Een hoefsmid mag een paard best wel indien nodig op zijn plaats zetten maar trappen doe je gewoon niet.
Een vorige hoefsmid van me durfde gerust een vijl of hamer in de ribbenkast te slaan. Is overigens bij mijn paarden gelukkig niet vaak voorgekomen.
Maar zulke dingen doe je gewoon niet.

miekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:16

Als een paard druk is bij de hoefsmid is het juist dat de hoefsmid rustig blijft. Mijn paard is ook vaak erg zenuwahtig maar wij proberen haar gewoon te kalmeren, en anders duurt het bekappen maar wat langer. Het is natuurlijk niet normaal dat een ohefsmid je pony trapt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:23

miekuh schreef:
Als een paard druk is bij de hoefsmid is het juist dat de hoefsmid rustig blijft. Mijn paard is ook vaak erg zenuwahtig maar wij proberen haar gewoon te kalmeren, en anders duurt het bekappen maar wat langer. Het is natuurlijk niet normaal dat een ohefsmid je pony trapt

Er zit een groot verschil tussen een paard dat bang is, een paard dat ongeduldig wordt en een paard dat zich heel erg stoer voelt tegenover de hoefsmid.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:41

Zonder reden: Absoluut!!! Als Pauline iets doet waarbij ik ook een 'schopje' zou geven niet. Ik vind het prima als ze fatsoenlijk gestraft word. Gewoon omdat ze lekker dominant is. Maar als het me tever gaat zeg ik het absoluut!

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:15

vind dit dus echt niet kunnen Knipoog
Had er echt wat van gezegd! Word als echt boos als ik dit hoor, zou m er een mep achteraan geven.

Vind het eigenlijk best wel egoïstisch dat je niets hebt gezegd, sorry..

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:25

Als het paard vervelend is vindt ik dat de hoefsmid volledig in zijn recht staat..

monique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:35

nou ik vind t niet kunnen dat een hoefsmid je paard schopt. zeker nu je er zelf bij ben geweest en je zelf heb gezien dat je pony niets verkeerd heeft gedaan. ik zou er echt zeker wat van hebben gezegd

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:41

nou dat was bij ons ook een keer gebeurd en toen hebben we er iets van gezecht (hoe wil je niet weten denk ik) en hij heeft het nooit meer gedaan want dat heb je gewoon niet te doen bij iemands anders paard en ook niet bij je eigenpaard(oke als het nodig is maar dat kan ik me niet voorstellen hoor)

nou ik zou er iets van zeggen zoals: als jij niet normaal kan doen hoef je niet meer te komen hoor !!!!!!

ik hoop dat je wat aan dat advies hebt xxxxxx sjakyrolover
Party!!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:43

Ram er maar een eind op los, een paard van mij zal zich ten alle tijden moeten gedragen, om het maar even cru te zeggen.
Ik wil niet hebben dat ze slaan of bijten, op geen enkele manier is dat goed te praten.

amandatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:52

Ikke niet hoor

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:16

Urielle schreef:
Soet schreef:
Blijkbaar heb jij dit niet gedaan, als hoefsmid ging ik persoonlijk gevraagd hebben dat jij hier op zou letten en zou ingrijpen.

Daar ligt de fout van jou hoefsmid. Als jij niet ingrijpt moet hij het wel doen; maar naar mijn mening moet hij gevraagd hebben als jij dit wou doen.

Ik ben heel erg streng voor mijn paard, ik kan die los laten staan in de gang als ik iets wil gaan pakken want hij weet verrekt goed dat er naar mij geluisterd wordt.

Maar corrigeren bij de smid doe ik niet wanneer die man hem vast heeft.
a) De smid voelt het veel eerder aankomen want die voelt het, ik zie het alleen
b) Die man heeft wel dat been vast. Dat paard kan niet springen als hij net een nagel inklopt. Daarnaast, als mijn paard voor de smid onverwacht springt, krijgt die ineens een gigantische snok aan zijn rug.

Daarom MOET de hoefsmid een paard corrigeren en niet degene die hem vastheeft!

Hier ben ik het helemaal mee eens!!!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:28

Ik ben het ook met Urielle eens. Als jij je paard corrigeert terwijl de smid ermee bezig is, is dit levensgevaarlijk voor de smid, en ook nog eens link voor je paard. Zal lekker zijn als de smid net de nagels er half in heeft en hij moet het been loslaten! De smid kan zelf veel beter aanvoelen wanneer een correctie nodig is.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:38

heb het wel eens een x gezien bij een paard ik begon te schelden man, niet te geloven en ik gaf hem een mep op z`n kop ( van de hoefsmid dan he ) tsjee wat was ik kwaad!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:42

En dan zeg jij iets van de smid, als jij hem slaat ben je net zo fout bezig Knipoog

Ik ben het met Urriele eens, zoals ik al eerder aangaf, als mijn paard loopt te miepen en te meppen naar de smid mag hij haar best een schop verkopen. Ze was daarna gewoon braaf en toen heeft hij haar ook beloont. Sindsdien nooit meer problemen gehad.

00Shirley00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:59

Dat zou die bij de mijne ook niet moeten doen want dat raakt mijn paard denk ik helemaal in paniek.
Kijk ik kan best begrijpen dat een hoefsmid soms gek word van drukke en stoute paarden maar ik vind dat hij geen geweld mag gebruiken hoor. Maarja ik heb makkelijk praten ik heb rustige paarden die heel lief zijn. Waarschijnlijk zou het anders liggen als een paard echt trapt naar de hoefsmid.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:23

Urielle schreef:
Soet schreef:
Blijkbaar heb jij dit niet gedaan, als hoefsmid ging ik persoonlijk gevraagd hebben dat jij hier op zou letten en zou ingrijpen.

Daar ligt de fout van jou hoefsmid. Als jij niet ingrijpt moet hij het wel doen; maar naar mijn mening moet hij gevraagd hebben als jij dit wou doen.

Ik ben heel erg streng voor mijn paard, ik kan die los laten staan in de gang als ik iets wil gaan pakken want hij weet verrekt goed dat er naar mij geluisterd wordt.

Maar corrigeren bij de smid doe ik niet wanneer die man hem vast heeft.
a) De smid voelt het veel eerder aankomen want die voelt het, ik zie het alleen
b) Die man heeft wel dat been vast. Dat paard kan niet springen als hij net een nagel inklopt. Daarnaast, als mijn paard voor de smid onverwacht springt, krijgt die ineens een gigantische snok aan zijn rug.

Daarom MOET de hoefsmid een paard corrigeren en niet degene die hem vastheeft!

Amen Afgod
Al vind ik wel dat een trap onder z'n buik iets teveel van het goede is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:36

00Reality00 schreef:
Waarschijnlijk zou het anders liggen als een paard echt trapt naar de hoefsmid.

De mijne trok onverwacht zijn voet terug, ging recht omhoog en stond vervolgens met zijn voorbenen te maaien. Dat zijn geintjes die ik niet echt kan appreciëren. Het is echt een heel eerlijk paard dus met opzet zal hij echt geen mens raken, maar stel hij heeft de hoefsmid per ongeluk tegen zijn hoofd...
Ik heb nog altijd liever dat hij een flinke trap krijgt waarna hij stilstaat, dan dat hij mijn hoefsmid het ziekenhuis of zijn grafkist inslaat.

Nadii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:42

Zelf vind ik het helemaal niet normaal..
Ikke ken wel kinderen die soms hun eigen paard een klein schopje geven met hun knie dat vind ik dan nog normaal maar echt schoppen is niet normaal meer maar zielig...

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:15

Ik was op school, en de smid moest dringend komen aangezien er ineens een keuring was geregeld ofzo..naja iig moest hij het alleen afhandelen, en na een half uur proberen heeft hij haar een mep verkocht. Hoorde ik van mijn moeder althans (die stond erbij) maar ik denk dat dat wel kan, ik moet het af en toe ook welleens. In het begin probeerde hij dr rustig te krijge, belonen als ze iets goed deed, op een end houd het op. maar een trap? neee!! meteen de deur wijzen idd

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:26

Hoe het bij jou is gebeurd, vind ik niet mogen. Maar als (tenminste bij mijn paard) mijn paard naar de hoefsmid trapt mag hij hem van mij een trap terug geven. Want hoefsmid is een zwaar beroep en het moet wel veilig zijn. Mijn hoefsmid is heel duidelijk en geduldig. Die van mij staat super braaf nu (eerst begon hij zich al snel te vervelen haha)

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:44

echt niet!!!!!!!!!!!!
je schopt toch geen paard!!(of dier)
en al helemaal niet als hoefsmid
die hoort dan rustig te praten!!
ik zou een andere gaan zoeken als ik jou was!!!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:42

Ik vind dat niet kunnen, natuurlijk mag je wel even laten weten dat hij vervelend is. Maar op een andere manier, door je stem te verheffen bijv. Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:44

Rustig te praten? En dan gaan ze zeker naar je luisteren?

Ligt volgens mij aan de situatie... als het paard echt vervelend is en de situatie gevaarlijk wordt mag mijn paard best een schup onder d'r kont krijgen Haha!
Wanneer het paard enkel bang is... en dus niet staat je klieren, verwacht ik dat mijn hoefsmid dat ziet en er anders op in gaat dan een schop Knipoog