Hoe lang komt jou Paard/Pony zijn stal uit per dag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: Hoe lang komt jou Paard/Pony zijn stal uit per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 03:24

Mijn haflinger staat vanaf ongeveer 2 uur 's middag's tot 7 uur 's avonds buiten. En daarnaast wandel ik veel met haar en rijdt haar een aantal keer per week. (Nu met dit slechte weer even niet, maar dan staat ze wat langer buiten.)
En zomers staat ze dag en nacht buiten. En in de periodes dat het gras vers is staat ze op een kaal stuk land. (Wegens hoefbevangenheid.)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 06:21

*edit*
sorry bericht verwijderd.....
ik ga me niet meer druk maken om de gedachtengang van een ander....

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 09:23

MissEvil schreef:
Madelonn schreef:
Mijn paard komt ongeveer 1 uur in de stapmolen PER DAG. En dan soms nog 1 3/4 uur aan rijden erbij. Is dat genoeg? Hij komt nooit in de wei want het is een hengst en de merrie's staan 24/7 in de wei. Wel komt hij heel af entoe in de paddock dat ongeveer een half uurtje maximaal.

Ik zal netjes zijn, want je bent hier zo te zien pas net.
Maar als je niet weet hoelang een paard buitenmoet, ik bedoel hiermee; als jij denkt dat 1 uur genoeg is?? Waarom heb je dan een paard?
Als je even nadenkt, over waar ze vandaan komen.. Nee, 1 uur is zéker te weten te weinig! Eigenlijk gewoon héél zielig..
Misschien kun je hem bij de ruinen op de wei gooien?
Of langer op de paddock??

Dat is niet altijd mogelijk hoor
Wij hebben in de winter ook geen weidegang en dan is er wel een paddock
Maar die moet je met iedereen delen, dus dan moet je er na een uurtje echt wel weer uit voor de volgende .....
( daarnaast rijd ik, wandelen, logeren etc)
maar het is niet overal vanzelf sprekend dat paarden 12 maanden per jaar buiten staan
Bij ons zijn dat er dus maar zes per jaar.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:38

Bij ons komen de pony's 's winters zo'n 3 a 4 uur per dag buiten, ook beetje afhankelijk van het weer. Overigens staan ze dan in de bak, het weiland is helaas te nat. Van mei t/m september staan ze meestal dag en nacht in de wei.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:53

Nou ik ben meestal 4 uur op stal dus ja 4 uur is ze der dan ook uit.
Ze word soms nog gewoon buiten los gezet in de paddock door een stal genooitje met haar paard.

Verder is het natuurlijk bij iedereen verschillend als je een eigen stal heb kan je hem zo vaak buiten zetten als je wil maar der zijn ook mensen die echt een uur naar stal moeten fietsen enz.

En in de zomer staat ze 24/7 op het land.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 07:00

Mijn paard staat in de winter van half 10 tot 5 uur buiten.
's zomers van 5 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds.

Het liefst zou ik hem dag en nacht buiten hebben met schuilstal!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:15

Swinters staat mijn paard sochtends 3 uurtjes in de paddock. Savonds kom ik, rij een uur en zet dr daarna nog een half uurtje in de molen om droog te stappen en kan ik gelijk dr stal doen Lachen
In totaal komt ze er in de winter dus 5/6 uur per dag uit.
Zomers staat ze in principe van 9 tot 6 op het land, maar wil proberen te regelen of ze weer 24/7 het land op kan Lachen

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:37

Mijne komt ook maar 1,5 uur per dag zn stal uit. Vind t zelf ook best zielig maar het kan niet anders. Als je een paard in de wei wil zetten (wat trouwens een blubberzooi is) moet je dat zelf doen, en aangezien ik op school zit lukt t niet om m 's morgens in de wei te zetten of nog extra te longeren of rijden. Ik kom na school om te rijden, longeren, wandelen ect. maar dan moet er 's avonds toch echt huiswerk worden gemaakt. Ze vind het trouwens niet eens leuk om in zon blub te staan en al helemaal niet als het regent. De mogelijkheden zijn er ook niet, ' s zomers staat ze wel overdag in de wei. Maar zodra het begint te regenen staat ze al heen en weer te lopen voor het hek en dan haal ik dr er ook uit. Sommige mensen oordelen gelijk en komen met het leuke verhaal dat hun paard 24 uur per dag buiten staat, maar mijn paard zou je daar echt niet gelukkig mee maken. Ze vind het prima op stal en van natte voetjes houdt ze niet geloof me.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:00

Iedereen probeert het goed te doen voor zijn paard natuurlijk. Die van mij staan van jongs af aan altijd buiten met een schuilstal. Ze zouden ook niet anders willen en ze gaan alleen de stal in als ik er eten in heb liggen. Hebben ze het op, of genoeg gegeten dan zijn ze weer naar buiten. Ik ben erg blij dat ik het zo kan doen, dit is voor mijn gevoel het enige juisten houden van mijn paarden, als ik het niet zo zou kunnen doen zou ik kijken naar maatregelen, want anders zou ik er niet gelukkig mee zijn. Hier wil ik niemand mee aanvallen wiens paard wel veel op stal staat, maar dat zou mijn manier gewoon niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:03

Ik ga over 3 weekjes verhuizen en daar kan [***] weer wat meer naar buiten Hyper! In de winter overdag rond de 4 uur lekker buitenspelen en dan savonds kom ik zelf nog en zomers 24/7 weidegang. Ben helemaal blij Haha!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:30

wij hebben alleen 2 paddocks
in de zomer mogen ze dag en nacht de wei op
in de winter is dat een ander verhaal
en hebben we eigenlijk te weinig ruimte voor de paarden
ik probeer er altijd rond 12 a 1 uur te zijn
dan gooi ik ze naar buiten en als ik weg rond uurtje of 3 a 4 gaan ze weer naar binnen

er zijn een aantal stalgenoten die hem
sóchtends vroeg al ff los gooien
en sávonds komt er een stalgenoot
die alleen sávonds kan komen met werk enzo
dus dan gooi ik overdags die van haar buiten
en doet zij de mijne s'avonds nog ff naar buiten

ik weet dus ook niet precies hoe lang hij buiten komt
maar weet wel dat hij er genoeg uit komt

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:34

Bij ons gaan ze van half 8 tot 5 uur ongeveer naar buiten in de winter..in de zomer staan de 24/7 buiten

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:42

Die van mij kunnen nu kiezen wat ze willen.

Toen ze bij mij snachts op stal stonden.Waren ze ook voor de draden heen en weer aan t rennen om naar binnen te kunnen.
Maar nu doen ze dat toch echt niet meer.Ze staan hartstikke vaak buiten.Ook in de regen nu.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:16

Katinka komt echt wel 12 uur per dag haar stal uit, ze staat overdag altijd buiten op de wei of als het drassig is op de paddock. Verder wordt ze drie keer per week een uurtje ongeveer gereden, dus die heeft het wel prima zo. Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:40

ravellie schreef:
Maar die moet je met iedereen delen, dus dan moet je er na een uurtje echt wel weer uit voor de volgende .....
maar het is niet overal vanzelf sprekend dat paarden 12 maanden per jaar buiten staan

Ze vraagt zelf of het genoeg is. Naar mijn mening, nog lang niet!
En zoiezo snap ik de mensen niet, die hun paard 23 uur op stal hebben staan.
Moet je eens met mensen proberen, dan is het wel mishandeling.
Ik vráág het toch ook, of dat mogelijk is.

En anders moet je naar mijn inzien geen paard nemen. Geef hem dan de mogelijkheid paard te kunnen zijn. En als jou stal zoveel paarden heeft, dat ze hoogstens een UUR PER DAG naar buiten mogen.. Dan ben ik toch eigenlijk wel van mening, dat of jou stal teveel paarden heeft, of te weinig ruimte...
Kun je zeggen dat het niet mogelijk is, maar mogelijkheden zijn er altijd. En dit is gewoon mijn mening.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:01

Mijn paard staat in de winter ongeveer 10 uur per dag buiten. In de zomer staat hij 24/7 buiten Lachen

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:03

Mijn jaarling staat in een open stal. Dus ze kan zelf naar buiten wanneer ze wilt. De paarden met een binnenbox gaan alleen s`nachts op stal. Verder lopen ze de hele dag lekker buiten. Daarom heb ik ook voor deze pensionstal gekozen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:30

MissEvil schreef:
ravellie schreef:

Ze vraagt zelf of het genoeg is. Naar mijn mening, nog lang niet!
En zoiezo snap ik de mensen niet, die hun paard 23 uur op stal hebben staan.
Moet je eens met mensen proberen, dan is het wel mishandeling.
Ik vráág het toch ook, of dat mogelijk is.

En anders moet je naar mijn inzien geen paard nemen. Geef hem dan de mogelijkheid paard te kunnen zijn. En als jou stal zoveel paarden heeft, dat ze hoogstens een UUR PER DAG naar buiten mogen.. Dan ben ik toch eigenlijk wel van mening, dat of jou stal teveel paarden heeft, of te weinig ruimte...
Kun je zeggen dat het niet mogelijk is, maar mogelijkheden zijn er altijd. En dit is gewoon mijn mening.

En bedankt
Dat ik een paard neem, maak ik gelukkig nog altijd zelf uit
En zolang ik niet wat vrijer woon, staat mijn paard op een pensionstal met in de wintermaanden geen weidegang ja
Dat is hier in de omgeving overigens bijna nergens ( dat ze de hele dag buiten lopen in de wintermaanden)
Er is helaas maar 1 paddock, maar hij staat er wel iedere dag in

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:43

maak je niet druk om de weldoeners Haha!

op geen enkele stal hier in mijn woonplaats en omstreken mogen paarden in de winter naar buiten
ik heb er al op meerdere gestaan en je kan ze losgooien Knipoog maar er staan nog 23 andere paarden en iedereen wil even los
dus staat je paard maar 30 min of zo in de bak.
en dan nog een uurtje rijden en dat was het.
met poetsen en mesten erbij zijn ze wel een paar uurtjes de box uit

maar om daar mensen op aan te vallen ,vind ik een beetje TE Clown

het is nu eenmaal niet anders,mischien als je op zandgrond woont en mensen met een paard aan huis,dan is dat anders
maar bij pensionstallen op de klei,echt niet dat je paard op de wei komt
en ze gaan ook niet de paarden luchten ,dat mag je lekker zelf doen ,net als het uitmesten!!

mischien heb jij niet in de gaten dat je erg luxe staat Haha! ik zou dat ook graag willen voor mijn pony!!!!!

dat laatste slaat op MissEvil Knipoog

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:56

in de winter ongeveer 3 uurtjes per dag tenzij het land niet te nat is dan wel langer.
maar met deze regen kunnen ze alleen in de bak en hebbe ze het na een poosje wel bekeken dan willen ze naar binnen .
maar zomers staan ze de hele dag buiten.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:26

Miss Evil haha die naam zegt al genoeg toch Haha!

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:31

Mijn paarden staan van 9 tot 5 buiten het hele jaar door, mischien dat mijn ene paard komende zomer 24/7 naar buiten gaat. Daarnaast komen ze savonds de stal nog uit voor poetsen en/of rijden/longeren. Ben blij dat ik nu op een stal sta met genoeg weiland zodat ze s'winters ook lekker de hele dag naar buiten kunnen!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:30

mirgino schreef:
maak je niet druk om de weldoeners Haha!

op geen enkele stal hier in mijn woonplaats en omstreken mogen paarden in de winter naar buiten
ik heb er al op meerdere gestaan en je kan ze losgooien Knipoog maar er staan nog 23 andere paarden en iedereen wil even los
dus staat je paard maar 30 min of zo in de bak.
en dan nog een uurtje rijden en dat was het.
met poetsen en mesten erbij zijn ze wel een paar uurtjes de box uit

maar om daar mensen op aan te vallen ,vind ik een beetje TE Clown

het is nu eenmaal niet anders,mischien als je op zandgrond woont en mensen met een paard aan huis,dan is dat anders
maar bij pensionstallen op de klei,echt niet dat je paard op de wei komt
en ze gaan ook niet de paarden luchten ,dat mag je lekker zelf doen ,net als het uitmesten!!

mischien heb jij niet in de gaten dat je erg luxe staat Haha! ik zou dat ook graag willen voor mijn pony!!!!!

dat laatste slaat op MissEvil Knipoog

Weldoeners??
Kun je die term even uitleggen, ik weet uiteraard niet op welke dat je dat bedoelt.

Maar 'het is nu eenmaal niet anders' vind ik eigenlijk gewoon een smoes.
En @ ravellie: tuurlijk maak jij zelf uit of je een paard koopt of niet. Ik vind alleen dat het sneu is om zo'n beest zolang binnen te zetten. Jammer dat ze niet kunnen praten, vooral op zo'n gebied.

Wij hebben ook geen fantastische accomodatie. Jullie staan waarschijnlijk op een stal met binnenbak, of tenminste een goed gedraineerde buitenbak. Dat heb ik niet. Mijn paarden staan in een slijkbak. Maar ze hebben er wel naar hun zin, ik zie ze meer buiten dan binnen. En verder, ze staan gewoon thuis. De eerste beste binnenbak is een halfuur rijden en kost me €10,- per uur.
Maar ik zie ze liever lekker buitenstaan, dan dat ik ze heel de dag in een stal zet, omdat ik anders niet veel kan rijden.

En als jij 24 paarden op een stal hebt staan, en die beestjes kunnen hoogstens een half uur losgegooit worden, dan vind ik dat eigenlijk niet kunnen. Daar kun je over zeggen wat je wilt, maar dat is mijn mening. Die hoef je niet te delen, maar ik vind het écht te weinig.
En als dat in een hele omgeving zo is, wil toch niet zeggen dat het goed is Verward
Dat vind ik maar een vaag argument.
(op de manier van: Als jij in de sloot springt, spring ik erachteraan)

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:35

mjn pony komt overdag eigenlijk altijd buiten (behalve als het echt super slecht weer is) van s'ochtends tot dat het donker is de pony's bij ons thuis staan el elke nacht op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:39

MissEvil schreef:
Wij hebben ook geen fantastische accomodatie. Jullie staan waarschijnlijk op een stal met binnenbak, of tenminste een goed gedraineerde buitenbak. Dat heb ik niet. Mijn paarden staan in een slijkbak. Maar ze hebben er wel naar hun zin, ik zie ze meer buiten dan binnen. En verder, ze staan gewoon thuis. De eerste beste binnenbak is een halfuur rijden en kost me €10,- per uur.
Maar ik zie ze liever lekker buitenstaan, dan dat ik ze heel de dag in een stal zet, omdat ik anders niet veel kan rijden.

Vind deze conclusie wel erg kort door de bocht hoor. Jij zal wel een bak hebben die goed is en daarom komen jouw paarden minder buiten omdat jij perse veel wil rijden.

En wie zegt dat haar paarden het niet naar hun zin hebben?

Citaat:
En als dat in een hele omgeving zo is, wil toch niet zeggen dat het goed is Verward
Dat vind ik maar een vaag argument.
(op de manier van: Als jij in de sloot springt, spring ik erachteraan)

Tuurlijk is het niet goed als ze zo veel binnen staan, maar dat heeft weinig te maken met als jij in de sloot springt, spring ik er achter aan. In sommige gebieden is het heus verdomd moeilijk om je paard het meest ideaal te stallen en moet je roeien met de riemen die je hebt.