Het is niet het ras wat invloed heeft maar het karakter. Dat Arabieren meer hengst of vervelender zouden zijn is gewoon een fabeltje. Net zoals dat iedereen denkt dat Arabieren zenuwpezen zijn en Arabische hengsten je vermoorden zodra je erbij in de buurt komt.
Bullshit, het is het karakter.
En wat ik ervan merk (en ik heb best wat ervaring met verschillende rassen) is dat arabieren vaak mensgerichter zijn, gevoeliger voor een aai of de stem. Bij hengsten zal dat niet anders zijn, dus is een arabier hengst makkelijker te houden op stem of door in te spelen op zijn mensgerichtheid.
KWPN'ers zijn vaak wat afstandelijker, hebben niet zo'n behoefte aan een band met hun verzorger/eigenaar en dan kun je dus ook minder inspelen op gevoeligheid. Vandaar dat je een KWPN hengst over het algemeen goed duidelijk moet maken wie er de baas is.
Als je eerlijk en respectvol met je Arabier omgaat accepteerd hij dat jij zijn baas en vriend bent en doet hij graag dingen voor je, dan werkt het juist averechts als je ze met harde hand duidelijk maakt wie de baas is.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, niet iedere KWPN'er is wat afstandelijker en niet iedere arabier is zo mensgericht maar dat is wel wat ik uit mijn ervaring opmaak.
En ik denk dat je een hoop mensen beledigt als je zegt dat Arabieren meer hengst zijn

.