wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:09

hengsten kunnen perfect diervriendelijk gehouden worden Ja

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:11

Inderdaad, dat er nou sommige mensen zijn die dat niet doen wil niet zeggen dat alle hengsten het slecht hebben, er zijn ook genoeg merries die niet diervriendelijk gehouden worden, zulke mensen hou je altijd helaas

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:17

ik ken een man en die is staalhard van mening dat hengsten niet op een wei kunnen staan....
hij heeft een hoop paarden waaronder dus ook 2 hengsten, die beesjes worden niet gereden dus staan vaak maanden op stal voor ze eens een 5 tal minuten op de piste mogen
het betreft hier dan wel om 2 prachthengsten maarja

maar ik ken ook een vrouw met een aantal paarden en zij heeft een stuk of 3 hengsten en die diertjes staan continu op de wei Ja
die staan alle 3 samen en staan op de wei naast haar merries en heeft hier nog nooit problemen mee gehad (bij die hengsten kan je trouwens het kleinste kind laten)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:19

Ja kan je zien wat opvoeding en omgang doen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:21

idd
de oudste hengst van haar is zo'n 12 jaar en daar leren kinderen op rijden
en hij is ook nog eens dekhengst en kan met andere paarden in de piste rijden

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:22

die van mij staat gewoon op de wei...

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:23

volgens mij kunnen hengsten prima in een wei gehouden worden hoor.
mijn hengstje staat met oudere en jongere hengsten in een grote wei bij n boer
een land 10 meter daarnaast staan merries
en er is nooit wat aan de hand

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:11

Moest even tellen, op dit moment hebben wij op stal 5 hengsten, 3 merries en 2 ruinen staan. Hengsten zijn dus duidelijk in de meerderheid, zo is het eigenlijk altijd wel geweest bij ons. Ik ben er ingerold en heb veel geleerd hoe om te gaan met hengsten, en hoe hengsten op te voeden, en heb het geluk gehad een goede leermeester te hebben met een brok van ervaring. Nu draai ik mijn hand niet meer om voor hengsten, en moet ook zeggen dat ik liever met hengsten werk dan met merries of ruinen. Wel met de opmerking erbij dat de stal goed is ingericht voor hengsten, dat wil zeggen dat ze dagelijks vrij kunnen rondlopen en we een goede opfokmogelijkheid hebben aan stal voor jonge hengsten.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:33

Crazy_Angel schreef:
Cassidy schreef:
Niet mee eens. Ik kies een paard omdat het paard mij aanspreekt, en is het toevallig een hengst, dan gaan de ballen eraf. En onnodig castreren? Als een hengst voor nakomelingen mag zorgen mag hij zijn ballen houden, in ieder ander geval is het toch echt hakkie takkie weg zakkie.
haha Clown
toch vind ik dat mensen in dat opzicht een beetje egoistisch denken,
ik bedoel, een paard kiest er niet zelf voor, en omdat JIJ misschien een paard wil en omdat JIJ misschien zijn ballen eraf wil,
betekent niet dat de hengst daar zelf zo blij mee is, ik vind dat best respectloos(als je het alleen doet omdat JIJ het wil en verder niet denkt, wat het beste zou zijn voor je paard)
hoe zou jij het vinden om je vruchtbaarheid kwijt te raken EN je vrijheid?

Mag ik vragen hoe jij je paarden hou en wat je met ze doet Crazy-angel?
Ik hoop toch niet dat je op ze gaat zitten of andere dingen met ze doet dan alleen maar in een grote weide te staan waar ze veel loopmogelijkheden hebben.
Want al het andere wat je met ze doet zal binnen jouw kader dan ook respectloos moeten zijn.
Het paard is niet ruiter/zadelmak geboren, dus kan je hem dat dan ook niet aandoen.
Je ben zo wel een echte dierenliefhebber (waarschijnlijk een grotere dan ik daar ik doelen heb met mijn paarden) maar dan moet je ook zo eerlijk zijn om alles zo aan te passen voor je paard dat deze een natuurlijk leven kan leiden.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:52

arno8 schreef:
griebels schreef:
Helemaal mee eens Ja
Als je geen hengst hebt die iets voor het stamboek zou kunnen betekenen, kun je hem beter een paardwaardig leven schenken en hem laten ruinen...

Zegt iemand die haar hengst ook hengst laat Schijnheilig

maar mijn hengst staat dan wel met andere paarden buiten enzo Haha!

Excuses, ik dacht dat dit een ander topic was maar heb nu door dat de discussie wel over ruinen of niet gaat.

Maar om on-topic te komen: waarom denk je dat een hengst voor het stamboek wel een leuk leven heeft? Van wat ik gelezen heb, is dat ook vooral op stal staan, er uit gesleurd worden en iedere dag weer met de trailer door het hele land om dagelijks 7 vastgebonden merries te dekken.
Lijkt me nou ook niet echt je-van-het.

Ik denk dat bij dit soort paarden een economische reden is om ze hensgt te houden.
En nee leuk hebben ze het meestal niet.
Ook mijn hengst is goedgekeurd en dekt, dus ik ga hem ook niet ruinen maar zonder de goedkeuring en het dekken was hij ook allang een ruin geweest.
Maar als ruin had hij geen dekgeld in het laatje gebracht en had hij alleen maar gekost.
Uit economisch oogpunt zou ik gek zijn om hem te ruinen en ja dan heeft mijn hengst de pech dat ik daarom aanpassingen heb moeten doen (hij staat naast zijn merries, gaat elke dag heerlijk naar buiten het land op en wort bereden)

Mag trouwens hopen dat er geen hengstenhouder zo gek is om zijn hengst 7 merries per dag natuurlijk te laten dekken want dan verklein je de kans op goede vruchtbaarheid wel erg en dan nie te spreken van de kwaliteit van het sperma de dag erna.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:09

ik werk inderdaad ook liever met hengsten, ze zijn leergieriger, meer op mensen gericht en minder chagerijnig. Mits de hengsten wel in een kudde buiten staan. Stalhengsten begin ik niet aan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:11

Stalhengsten zijn inderdaad neit prettig om mee te werken zijn vaak bommetjes

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:13

Arabesk schreef:
ik werk inderdaad ook liever met hengsten, ze zijn leergieriger, meer op mensen gericht en minder chagerijnig. Mits de hengsten wel in een kudde buiten staan. Stalhengsten begin ik niet aan.

ik mag aannemen dat je het hier hebt over het houden van jonge hengsten......het lijkt me echter geen slim idee om dekhengsten samen te houden in een weiland! of je moet de insteek hebben er blijft er altijd 1 over!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:14

Ja jonge hengsten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:14

Ik heb ze ook samen staan hoor zelfs als de merrie in het aangrenzende stukje staat

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:18

Even een vraagje aan de hengstenmensen met meer ervaring. Toen ik een hengst kocht, hoorde ik: Pas maar op! Hij is nu bijna 3, dan worden ze het wildst!
In het begin was hij dat ook, omdat hij bij de vorige eigenaar 24/7 op stal stond.
Nu dus niet meer. Maar nu hoorde ik weer een dierenarts: Pas maar op! Als een hengst 6 wordt, is hij niet meer te houden!

Ik denk dat het onzin is. Zijn gedrag zal vast nog wel veranderen maar ik heb nu nog echt niet het idee dat hij opeens 'dominant' of zo zou worden (in mei wordt hij 4).
Is het onzin? Of verandert het gedrag opeens radicaal als ze 6 worden?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:20

paard pubert op zijn 5 à 6 jaar

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:21

arno8 schreef:
Even een vraagje aan de hengstenmensen met meer ervaring. Toen ik een hengst kocht, hoorde ik: Pas maar op! Hij is nu bijna 3, dan worden ze het wildst!
In het begin was hij dat ook, omdat hij bij de vorige eigenaar 24/7 op stal stond.
Nu dus niet meer. Maar nu hoorde ik weer een dierenarts: Pas maar op! Als een hengst 6 wordt, is hij niet meer te houden!

Ik denk dat het onzin is. Zijn gedrag zal vast nog wel veranderen maar ik heb nu nog echt niet het idee dat hij opeens 'dominant' of zo zou worden (in mei wordt hij 4).
Is het onzin? Of verandert het gedrag opeens radicaal als ze 6 worden?

dat verschild denk ik per paard maar ik denk dat ze juist makkelijker worden als je 6 zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:26

Vind het een beetje kort door de bocht inderdaad, als ze puberen zijn ze wel wat brutaler maar goed volgens mij zijn merries dat ook dan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:27

Arabesk schreef:

karoliena schreef:
Stalhengsten zijn inderdaad neit prettig om mee te werken zijn vaak bommetjes

Hear! Hear! Begint het toch door te dringen? Hoeveel hengsten kunnen het land op, hoeveel mensen die een hengst hebben hebben eigen grond met de mogelijkheid om hengsten te houden? Met wat voor hengsten hebben de meesten hier te maken? Is dat representatief voor de gemiddelde hengst bij de gemiddelde hengstenhouder?

In onze buurt is ook een groot fokbedrijf dat de jonge hengsten (max leeftijd 2 jarige) in grote koppels buiten heeft staan, deze staan afwisselend op verschillende stukken land. Het is iedere keer weer een heel geplan om de jonge paarden buiten te kunnen hebben zonder dat ze direct naast deze hengsten komen te staan...dus als daar verweid wordt, wordt er bij ons ook verweid, ongeacht of het nodig is qua gras op het land. Ze laten zich namelijk niet tegenhouden door een sloot of een stroomdraadje, en dan zijn dit nog tweejarige...en een jaarling of een tweejarige die drachtig is door een dergelijk ongelukje is gewoon niet nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:28

Enne, hoe ouder een hengst, hoe meer hormonen hij gaat maken, hoe steviger hij in zijn schoenen staat, en hoe fataler een eventuele aanvaring af kan lopen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:29

Begint bij mij niks door te dringen hoor. Ik vind het altijd al onzin om een stalhengst hengst te laten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:29

En ik vind het onzin om een landhengst hengst te laten, alleen maar omdat hij op het land kan Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:31

Paarden jonger dan 6 jaar zijn ook nog niet volwassen in mijn optiek, lichamelijk en geestelijk zijn ze pas echt volwassen rond een jaar of 6.
Ik lees hier heel veel verhalen van mensen die een hengst van tot de 3 hebben, deze paarden zijn niet te vergelijke met een zesjarige maar dat geldt voor alle geslachten.
Dit is dan ook gelijk een hele andere discussie.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:32

Cassidy schreef:
En ik vind het onzin om een landhengst hengst te laten, alleen maar omdat hij op het land kan Haha!

Gaan we weer dat zegt toch ook niemand