Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Crazy_Angel schreef:Cassidy schreef:hahaNiet mee eens. Ik kies een paard omdat het paard mij aanspreekt, en is het toevallig een hengst, dan gaan de ballen eraf. En onnodig castreren? Als een hengst voor nakomelingen mag zorgen mag hij zijn ballen houden, in ieder ander geval is het toch echt hakkie takkie weg zakkie.![]()
toch vind ik dat mensen in dat opzicht een beetje egoistisch denken,
ik bedoel, een paard kiest er niet zelf voor, en omdat JIJ misschien een paard wil en omdat JIJ misschien zijn ballen eraf wil,
betekent niet dat de hengst daar zelf zo blij mee is, ik vind dat best respectloos(als je het alleen doet omdat JIJ het wil en verder niet denkt, wat het beste zou zijn voor je paard)
hoe zou jij het vinden om je vruchtbaarheid kwijt te raken EN je vrijheid?
arno8 schreef:griebels schreef:Helemaal mee eens
Als je geen hengst hebt die iets voor het stamboek zou kunnen betekenen, kun je hem beter een paardwaardig leven schenken en hem laten ruinen...
Zegt iemand die haar hengst ook hengst laat
maar mijn hengst staat dan wel met andere paarden buiten enzo
Excuses, ik dacht dat dit een ander topic was maar heb nu door dat de discussie wel over ruinen of niet gaat.
Maar om on-topic te komen: waarom denk je dat een hengst voor het stamboek wel een leuk leven heeft? Van wat ik gelezen heb, is dat ook vooral op stal staan, er uit gesleurd worden en iedere dag weer met de trailer door het hele land om dagelijks 7 vastgebonden merries te dekken.
Lijkt me nou ook niet echt je-van-het.
Arabesk schreef:ik werk inderdaad ook liever met hengsten, ze zijn leergieriger, meer op mensen gericht en minder chagerijnig. Mits de hengsten wel in een kudde buiten staan. Stalhengsten begin ik niet aan.
arno8 schreef:Even een vraagje aan de hengstenmensen met meer ervaring. Toen ik een hengst kocht, hoorde ik: Pas maar op! Hij is nu bijna 3, dan worden ze het wildst!
In het begin was hij dat ook, omdat hij bij de vorige eigenaar 24/7 op stal stond.
Nu dus niet meer. Maar nu hoorde ik weer een dierenarts: Pas maar op! Als een hengst 6 wordt, is hij niet meer te houden!
Ik denk dat het onzin is. Zijn gedrag zal vast nog wel veranderen maar ik heb nu nog echt niet het idee dat hij opeens 'dominant' of zo zou worden (in mei wordt hij 4).
Is het onzin? Of verandert het gedrag opeens radicaal als ze 6 worden?
Arabesk schreef:ik werk inderdaad ook liever met hengsten, ze zijn leergieriger, meer op mensen gericht en minder chagerijnig. Mits de hengsten wel in een kudde buiten staan. Stalhengsten begin ik niet aan.
karoliena schreef:Stalhengsten zijn inderdaad neit prettig om mee te werken zijn vaak bommetjes
Cassidy schreef:En ik vind het onzin om een landhengst hengst te laten, alleen maar omdat hij op het land kan