Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:27

_Martine_ schreef:
Als een paard een ander paard trapt heeft hij daar een héle goede reden voor en belangrijker nog; het getrapte paard wéét wááróm hij getrapt is, wat de reden daarvoor is. Dit kun je nóóit vergelijken.

Toch wel in zekere mate. Om een simpeler voorbeeld te nemen: Je paard bijt je en je reageert hier echt direct op door hem een klap op zijn snuit te geven, dan snapt hij heel goed dat het bijten niet bepaald gewaardeerd werd. Geef die klap echter niet tien seconden later, of nog erger, een minuut later nadat je bent bijgekomen van de shock o.i.d. Dan snapt ie er niets meer van. Werkelijk alles, echt alles draait om timing, wat straffen en belonen betreft.

Ik heb zelf een paard gehad dat in het begin nogal graag steigerde en die kon behoorlijk recht staan. Ik heb het bij dat paard opgelost, door er meteen als hij het staken inzette, bovenhands een zweep op door midden te slaan (niet op zijn kop, maar gewoon op zijn achterste). Zolang ze de kans niet hebben om te stoppen, kunnen ze namelijk ook niet omhoog. Gewoon voorwaarts drijven of een tikje bijgeven was in het begin zinloos bij dat paard. Daar werd hij alleen vervelender van, dus vandaar wat rigoreuser. Al vrij vlot kon ik hem wel weer zonder zweep en sporen naar voren krijgen, maar dat was nooit gelukt als ik die in eerste instantie niet gebruikt zou hebben.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:00

Ik ben ook echt niet uit op een wedstrijdje discussieren. Maar hier mag tenslotte iedereen zijn mening geven toch? Knipoog Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ik het jammer vindt dat iedereen naar straffen grijpt, terwijl je de dingen die paarden wel goed doen juist ook kan belonen. Ben het dus ook helemaal eens met Joy en Tulandro: geduld en respect. Ook had ik al eerder mijn ideeën in dit topic gegeven, en heb het dan ook niet over manegepony's die 20 cm omhoog komen (al reed ik daar toen ik klein was natuurlijk wel op *LOL* ) Ik rij een behoorlijk hete, temperamentvolle merrie die ook haar kuren heeft en echt lastig kan zijn. Mijn ervaring met haar is haar niet te slaan of kwaad te worden, ik rij haar niet eens met zweep, want dan wordt ze alleen maar erger. Met mijn eigen beestje kan ik echt lezen en schrijven en hij zal nooit raar doen of mij in gevaar brengen. Hem hoef ik nooit te straffen omdat we wederzijds respect hebben, we weten wat we aan elkaar hebben. Ik zou het leuk vinden als meerdere mensen dat met hun dieren hebben :

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:03

Mensen, wat zijn dat voor een idiooten! Wat een losers. Er zijn genoeg andere manieren om steigeren af te leren, je hoeft daarbij je paard niet te mishandelen vind ik!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:04

Ik heb het gisteren nog meegemaakt, mijn nieuwe paard steigerde en viel om omdat ik mijn evenwicht verloor en hij dus ook hij was heel erg geschrokken dat we allebij vielen dus ik denk dta hij het niet meer zal doen (ik neem het hem niet kwalijk wand hij schrok echt heel heel erg Lachen ) niks aan de hand gelukkig Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:31

Die dingen die de TS in haar eerste post schrijft gaan wel erg ver, dat is in mijn ogen toch mishandeling, zeker die laatste! En als je een kapotte gloeilamp op het hoofd kapotslaat dan krijgt ie ook wondjes.

Volgens mij zijn er ook zat andere manieren om het op te lossen, de oplossingen die in de eerste post genoemd worden, worden niet bij de wortel van het probleem aangepakt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:19

Dendie schreef:
Ik ben ook echt niet uit op een wedstrijdje discussieren. Maar hier mag tenslotte iedereen zijn mening geven toch? Knipoog Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ik het jammer vindt dat iedereen naar straffen grijpt, terwijl je de dingen die paarden wel goed doen juist ook kan belonen. Ben het dus ook helemaal eens met Joy en Tulandro: geduld en respect. Ook had ik al eerder mijn ideeën in dit topic gegeven, en heb het dan ook niet over manegepony's die 20 cm omhoog komen (al reed ik daar toen ik klein was natuurlijk wel op *LOL* ) Ik rij een behoorlijk hete, temperamentvolle merrie die ook haar kuren heeft en echt lastig kan zijn. Mijn ervaring met haar is haar niet te slaan of kwaad te worden, ik rij haar niet eens met zweep, want dan wordt ze alleen maar erger. Met mijn eigen beestje kan ik echt lezen en schrijven en hij zal nooit raar doen of mij in gevaar brengen. Hem hoef ik nooit te straffen omdat we wederzijds respect hebben, we weten wat we aan elkaar hebben. Ik zou het leuk vinden als meerdere mensen dat met hun dieren hebben :

Nee het sloeg ook niet op jou Haha! De Bokker net na mij reageerde op een manier van 'daar hebben ze niet van terug' ofzo, maar dat is mijn doel met discussieren niet Knipoog

Maar hoe los jij het dan op met je merrie bijvoorbeeld? Stel, die dame gaat omhoog, wat doe je dan?

Overigens kan ik met mijn eigen paard lezen en schrijven en die zal het ook echt niet meer in zijn hoofd halen om te gaan lopen rotzakken tegen me, maar met paarden die je te rijden krijgt van anderen omdat ze er zelf niet meer opdurven ligt dat wel anders Clown

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:24

ships heel m'n verhaal kwijt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:40

Aldewereld schreef:
Wat de meest natuurlijke (en logische) manier is om het hardnekkige steigeren van een paard tegen te gaan (en ik heb 'm triest gezegd nog maar 1 keer hier gehoord, thanks - Marije 1984) is een aanval vanaf de grond naar het paard toe. Ik zeg niet dat het makkelijk is en de ruiter moet een stevige zit hebben om de actie uit te kunnen voeren.
De buik van een paard is zeer kwetsbaar (vooral in het wild). Zodra een paard aangevallen wordt vanaf de grond door een roofdier zal het zijn hoeven meteen op de grond neerzetten.
Wanneer het paard gaat steigeren moet de ruiter meteen voorover leunen en met een lange riem of soepel touw pijlsnel een harde slag over de buik van het paard geven. Het paard zal de voeten weer op de grond zetten en daarna steun zoeken bij de ruiter (als het vertrouwen goed is) om de aanval vanaf de grond te verwerken. Je kan de actie zonodig herhalen totdat het steigeren ophoudt.

Dit is wat mij betreft de meest eerlijke manier om een paard het steigeren af te leren, desnoods met behulp van iemand die een ernaast staat. Dit werkt in ieder geval prima bij een paard wat aan de hand steigert.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:47

er zijn ook paarden die steigeren doordat het is aangeleerd, ze weten dat als ze omhoog komen ze weer lekker de wei in mogen. sommigen gaan zover dat het wel degelijk gevaarlijk wordt en ze het bewust doen om je er af te krijgen. dan werkt het vriendelijk vragen niet meer, want als je ze voorwaarts houd springen ze gewoon 3 meter de lucht in en verzinnen ze andere dingen. heel veel van die paarden komen bij de slacht terecht. die dieren hebben gewoon even een harde hand nodig. en met een harde hand bedoel ik niet dat je je paard moet mishandelen en net zo lang slaan tot jij al je woede kwijt bent, want dat werkt namelijk absoluut niet. een paard moet wel begrijpen waarom je iets doet. en als iemand maar op ze in blijft hakken kan die ook niet meer zien wanneer een paard beseft dat hij fout zit. ik zal ook nooit met een zweep op het hoofd slaan omdat er dan een groot risico is op verwondingen. wanneer een paard wel braaf is wordt hij ook zeker heel duidelijk beloont zodat hij weet wat goed en wat fout is. op deze manier heb ik al veel paarden geholpen en die zijn allemaal weer vrolijk. en zijn super braaf. ze weten tot hoe ver ze kunnen gaan, soms dollen ze nog weleens, maar dat alleen nog maar uit plezier. en dat mag. daar is niks gevaarlijks aan. het hoeven zeker geen robots te worden. die paarden komen in galop aanstormen om mee te mogen terwijl er daarvoor een half uur achteraan moest worden gerend om ze te pakken te krijgen. ze zijn blij met de leiding die ze krijgen. iemand waar ze op kunnen steunen. en Dendie en anderen er zijn wel degelijk mensen die ok een goede band hebben met hun dieren. ik heb mijn paarden (alle 5) al vanaf dat ze 4 maanden oud waren. met m'n fjord heb ik alles geleerd. als je daar niet streng tegen bent is het echt een monster. maar met hem kan ik lezen en schrijven. hij is letterlijk en figuurlijk voor me door het vuur gegaan. en dat zou hij nooit gedaan hebben als ik geen goede band met hem zou hebben gehad. mijn andere paarden heb ik nog nooit hoeven straffen. ze weten wat ze aan mij hebben en ik aan hun. wanneer je ze goed opvoed zal je er ook geen problemen mee krijgen.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:52

CCCCorine schreef:
Toch wel in zekere mate. Om een simpeler voorbeeld te nemen: Je paard bijt je en je reageert hier echt direct op door hem een klap op zijn snuit te geven, dan snapt hij heel goed dat het bijten niet bepaald gewaardeerd werd. Geef die klap echter niet tien seconden later, of nog erger, een minuut later nadat je bent bijgekomen van de shock o.i.d. Dan snapt ie er niets meer van. Werkelijk alles, echt alles draait om timing, wat straffen en belonen betreft.

Nee uiteraard! Maar in gevallen van echt zwaar straffen. Bijten is heel gemakkelijk af te straffen inderdaad, want zijn neus is dichtbij, omdat hij net met z'n tanden gebeten heeft. Dat kan in een milliseconde. Maar echt zwaar straffen op het juiste moment..? Nee, ik denk niet dat wij mensen dat kunnen.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:06

O my god...
Wat een rare methodes! Ik heb al vaker op dat soort topics gereageerd en kreeg toen een boos berichtje van zo'n mod. Dus ik hou het netjes...

Ik vind het belachelijk een fles op z'n hoofd kapot slaan of zo hard slaan als je kunt Boos! Boos! Boos!

Complete dierenmishandeling

Love_Alivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:10

ja je kunt ook op andere manieren michien wel... dat hij niet stijgert niet meteen met de harde hand enz..

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:11

Love_Alivia schreef:
ja je kunt ook op andere manieren michien wel... dat hij niet stijgert niet meteen met de harde hand enz..

helemaal mee eens!!!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:27

ja ja, het is helemaal duidelijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:36

Love_Alivia schreef:

Leg maar uit Haha!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:40

Jeetje Scheve mond Belachelijk allemaal!

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:16

Sommige manieren die mensen verzinnen zijn gewoon triest... heel triest

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:27

Jeej, we zijn er eindelijk achter wat we eigenlijk duidelijk willen maken, Eigenwijs en Urielle Lachen Volgens mij bedoelen we zo ongeveer hetzelfde Knipoog Ik ben ook echt wel streng, omdat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Degene die de leiding ten aller tijde heeft ben ik zeker weten! Vooral tegen die merrie moet ik soms flink optreden, omdat zij nogal dominante tante is. Maar het moet rechtvaardig blijven. Ze zou het niet pikken als ik haar zou slaan voor wat dan ook, ook al is het nog zo gevaarlijk, zij voelt zich dan onrechtvaardig behandelt omdat ik de zweep heb en op haar zit en zij voor haar gevoel bijna geen kant op kan. Nu voelt dit paard zich ook al enigzins belazerd als ze een zadel op krijgt maar ze denkt dan ook dat ze de koningin van stal is Knipoog karakterpaardje hihi. Ik denk echt dat door negatieve energie aan iets verspillen het probleem erger wordt. Ja het is dan een paard van 600 kg dat dan de lucht in gaat, voor ons erg gevaarlijk, maar voor haar is het geen moeite om dat te doen. Ik laat ook echt wel merken als ik iets niet pik door haar gewoon echt hard te laten werken, zo van je wil je energie kwijt, okee ga je gang. Het moet voor haar zo aantrekkelijk mogelijk zijn om braaf te zijn. Verder probeer ik ook echt nix bij haar uit te lokken, ze moet voor me werken en doen wat ik wil, doet ze het goed krijgt ze een wereldse beloning, doet ze het niet negeer ik het en ga ik door tot ze het ook maar een beetje goed doet. Eigenlijk ben ik haar constant om de tuin aan het leiden tot ze van zichzelf schrikt als ze zich realiseert wat ze aan het doen is, maar je ziet r bloeien als ze beloont wordt. *LOL*
Ik vind het ook lastig om te zeggen wat mijn reactie precies is als een paard idioot gaat doen, het ligt er natuurlijk ook aan waardoor het komt. Iedereen heeft zijn eerste eigen "schrik-reactie" en reageert op zijn eigen manier en kent hun paarden het best. Maar ik, en veel met mij blijkt gelukkig Knipoog houden hun paard in hun waarde en rammen er niet op los Lachen

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:03

OMG, dat mensen dit serieus kunnen nemen..

'tja als het helpt waarom dan niet' nou misschien als je het op een paardvriendelijke manier wil oplossen en het helpt waarom zou je het paard dan onnodig pijn doen?!?! Huilen

Een shetlander die bij mijn verzorg pony staat stijgerde eerst ook heel erg, maar toen hebben we gewoon 'NEE' geroep als hij het dee en een klein tikje op de hals, en na een paar keer begreep hij het en heeft hij het nooit meer gedaan..
Als het zo makkelijk is op te lossen ( ik zeg niet dat het bij alle paarden zo is, ik heb wel ergere gevallen meegemaakt) waarom zou je dan op zo'n paardonvriendelijke manier doen..?! dan moet je wel heel erg gestoord zijn Boos!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:44

hihihi, luisterde mijn shet ook maar naar een klein tikje op haar hals Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:22

xSiep schreef:
Een shetlander die bij mijn verzorg pony staat stijgerde eerst ook heel erg, maar toen hebben we gewoon 'NEE' geroep als hij het dee en een klein tikje op de hals, en na een paar keer begreep hij het en heeft hij het nooit meer gedaan..

En als jouw hittepetit van 1.75 je nu 'een paar keer' tegen je hoofd had geslagen en jij met een schedelbasisfractuur in het ZH lag, of 'een paar keer' bovenop je gelegen en jij zat nu in een rolstoel?

(wat ik hiermee bedoel is: bij steigeren is er geen ruimte voor 'na een paar keer snapt hij het misschien wel - of niet en dan zal ik eens wat anders uitproberen.' Steigeren is levensgevaarlijk en gewoon not done. Voeten op de vloer.)

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:22

omg!!
arm paardje... Ach gut

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:25

dat arme paardje denkt ook niet van och arm mensje

Lienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:30

Dit is idd niet normaal

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:58

eigenwijs23 schreef:
dat arme paardje denkt ook niet van och arm mensje

nee maar dat mens wordt niet vast gebonden of krijgt en gloeilamp naa z'n kop Knipoog