hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:05

Amber schreef:
Cassidy schreef:
En zo snel mogelijk een afspraak maken om te laten ruinen.

ONZIN !
Dat meen ik echt.. Ik heb nu een Hengstveulen van 7 maanden oud. Zolang je goed correct, consuqent en eerlijk blijft moet het heus te doen zijn.

Je hebt dus geen ervaring uit eerste hand. Ik spreek je over een aantal jaar wel weer.
En even een realiteitscheck: ook als er van buitenaf geen triggers komen die hengstengedrag kunnen veroorzaken, kan het zomaar ineens tot een aanvaring komen. Je staat soms weleens niet zo stevig in je schoenen, hebt je aandacht er weleens niet bij, loopt met 40 graden koorts bij de paarden omdat ze toch gedaan moeten worden...en niet altijd ben jij de enige die met dat paard omgaat.
[/quote]

Ik zou maar niet zeggen dat ik geen ervaring heb !! Integendeel.. Ik heb genoeg hengsten gereden, opgevoed, ingereden.. Noem maar op. Buitengereden, wedstrijden, lessen, dus alsjeblieft je mond houden over het feit dat ik geen Ervaring heb ?! Dat jij misschien alles als Gevaarlijk ziet, moet je zelf weten, maar probeer dan niet mensen te overtuigen.. dat 'niemand' een hengst mag houden, en gelijk moet ruinen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:10

cindy69 schreef:
stoer hoor dus jullie zouden een paard wel een klap in zijn kruis geven als hij een merrie verteld dat hij haar mooi vind, lekker stel.
begin dan maar niet aan een hengst!!!!!

dit was een geintje hoor ???
ik heb mijn hengst nu al over de 4 jaar hij heeft nog nooit een schop gehad dus maak je maar geen zorgen

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:23

oke dan begrijpen we elkaar

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:25

sherif schreef:
dus jij beweert dat je dmv een strenge opvoeding je hengst zijn hengstenmanieren hebt afgeleerd Verward of is de hengst in kwestie zich er niet bewust van dat hij hengst is? Haha!
(bij ons op stal staat een friese hengst waarvan zijn ballen niet goed zijn ontwikkeld, deze hengst loopt dagelijks met een merrie samen en het doet hem dus niets..een hengst die dus niet weet dat hij hengst is..tja dat kan namelijk ook nog Knipoog

Hengstenmanieren... hij is wel heel erg "inquisitive" naar mensen toe, heel erg voelen/ruiken aan je handen enzo. En naar andere paarden. Als er een merrie passeert staat hij alleen te kijken en luidruchtig te snuiven. Hij heeft wel een merrie waarbij hij eerder zijn aandacht verliest, da's zijn lievelingetje Knipoog Maar misschien heb je gelijk en is Pol zich er niet van bewust dat hij hengst is, ik zal het hem morgen nog even vertellen Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:08

Cassidy schreef:
En hoe zou je dan afleiden?
Iedereen roept dat hij gaat afleiden, maar niemand verteld hoe.

Ik zorg dat de aandacht weer bij mij komt door hem stil te zetten en eventueel achterwaarts te laten gaan. Onder het zadel door hem extra aan het werk te zetten of even het zweepje tegen hem aan te leggen. Vind wel dat ik een grotere verantwoordelijkheid heb en ben pas ook niet opgestapt toen hij na een paar dagen op stal op de vereniging kwam waar zeker 10 man aan het rijden was en hij aan de longe al niet wist hoe hij zijn voeten moest neerzetten. Ik heb hem toen maar weer ingeladen. Hij reageerde niet op andere paarden maar was erg fris en ik wilde niet het risico lopen dat ik eraf zou kletteren en hij op een kleine shet en zijn berijdstertje zou springen. Ik had in deze situatie ook niet op mijn merrie gestapt trouwens. Liever dan maar een dag later rijden dan een bom onder mijn kont hebben die ik met alle macht in het gareel moet dwingen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:33

cindy69 schreef:
stoer hoor dus jullie zouden een paard wel een klap in zijn kruis geven als hij een merrie verteld dat hij haar mooi vind, lekker stel.

Dat zegt toch niemand hoe kom je daar nu bij

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:03

karoliena schreef:
cindy69 schreef:

Dat zegt toch niemand hoe kom je daar nu bij

dit slaat op de reactie's van de vorige pagina
er werd een reactie gegeven op als je vriend een meid mooi vind geef je hem toch ook geen schop in zijn kuis

dit nam ze nogal serieus op

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:10

Ohh dacht al

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:20

karoliena schreef:
Ohh dacht al

Haha! dat komt er van als mensen niet lezen Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:21

NOu sorry hoor lees toch zo goed als alles maar had meer dan een pagina gemist dus als je dan alles gaat bijlezen wil het wel eens gebeuren dat je iets over het hoofd ziet lijkt mij ';)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:41

nee jij niet cindy69

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:46

Wat een topic Ziek Heb het eventjes helemaal gelezen. Van irrelevante olifanten opmerkingen die op niets slaan tot zucht...

Ik ben het met kawa eens Ja Hoeveel wedstrijden dat ik al niet gezien heb. En dat waren niet eens hoge
Belgisch a niveau. Waar ze met hun hengst gingen starten. Die ze vervolgens niet konden houden tussen de lekkere merries. Waar ze dan afvlogen, en de merrie eigenaars konden gaan lopen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:00

maar daar gaat dit topic niet over maar over het corrigeren van die dieren
en of de dingen die ze noemde normaal waren
niet over of ze hem moet castereren of niet of dat alle hengsten hetzelfde zijn dat is niet de vraag van de ts geweest

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:07

Inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:11

Maar dat heeft toch ook met hengstengedrag afleren te maken?
Als hij aan de hand al niet te hanteren is, vergeet het onder het zadel ook maar.

Dat is waarom ik ook zeg, aandacht moet bij mij zijn.
Maar dat wil ik ook bij een ruin of een merrie.
Dat wil niet zeggen dat ik ga schoppen of slaan, maar bijv wel mijn stem verhef en zeg iets van He! opletten!

Op het moment dat de aandacht weg is, is de kans groter dat hij verder gaat in wat hij graag van plan was.
Bij een hengst eens van dichtbij gaan kijken of die merrie leuk is Haha!

en dat kan dus ook op conours zijn, met meestal geen leuke gevolgen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:17

Het is al bjna niet meer te doen om op wedstrijd te gaan met hengsten, de mensen die hun dier niet onder controle hebben hebben het verpest voor de mensen die het wel hebben helaas.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:19

Das overal zo...Zeker in belgie waar je zo mag starten. In nederland is het vanaf weet ik niet. Ergens is dat beter.
Maar als je al niet weet hoe je moet corrigeren waarom een hengst houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:29

ff L2 met punten zijn, dat is de enigste eis, als dat al niet meer lukt...

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:49

runningkawa schreef:
Je kunt een paard wel degelijk leren bij de les te blijven (nee ook een merrie hoeft niet direct te gaan plassen naar een hengst als ik ermee bezig ben)
En dan heb ik het niet voer afmeppen, maar wel de aandacht ff opeisen.

Overigens wil ik bij elk paard dat de aandacht bij mij is als ik ermee bezig ben.
Met rijden wil dat bijv zeggen dat je hem flink aan het werk zet als er bakkabouters zijn of dingen in de omgeving.

Is dat nu zo raar?
Is hij dan een slaaf?

Nee niet echt, maar een paard dat naar je luisterd als je ermee omgaat lijkt me toch best normaal.
En luisteren kan niet als hij loopt te geilen op een merrie in de buurt, want dan zit daar zijn gedachte

Beetje late reactie maar hier ben ik het mee eens.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:53

runningkawa schreef:

of L springen met winstpunten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:53

Dat kan ook Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:56

Ok dank je. Nederlandse regelmentering ben ik niet zo bekend. Bij ons kan je in het laagste proefje meedoen met een hengst met de gevolgen van dien.

Effie off topic: wat zijn de voordelen dan van hengst houden. Behalve bouw, en het geen fokhengst is?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:06

runningkawa schreef:

Gaat voor ons om de leeftijd. Ruitertjes van 12 jaar zijn al veel en veel te groot, daarnaats meot ik dus een paard van iemand lenenn of zo om in de L2 tekomen. Is ook lastig.

katiavl: Voordelen voor mij zijn gewoon simpelweg eht karakter, ze werken zo mega fijn dat als ze werden afgekeurd ik ze nog hengst zou laten alleen dan mogen ze dus niet dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:07

Waarom kan die een wel een paard van een ander rijden, de ander niet
Kost wat moeite, maar dat is met meer dingen in het leven die je graag wilt doen Lachen

tja de leeftijdgrens bij shetten dat is lastig, maar wel erg begrijpelijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:11

Ja snap best dat ze geen ukken op wedstrijd willen maar op de onderlingen rijden ze ook zo tussen de merries er mee weg, maar snap inderdaad dat het problemen bij andere kan opleveren jammer genoeg.

Ik heb niemand van wie ik een paard kan uitbrengen helaas dus voorlopig zal ik neit op men wedstrijden kunnen starten helaas