Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:10

Mireille1970 schreef:

Maar je mag het gevaar nooit ondermijnen.


Dat ben ik met jou eens. Daarom is het ook zo vreselijk belangrijk om consequent op te voeden. Echter wil ik dat wel op een positieve manier doen, ik wil geen angstige dieren, ik wil dieren die graag voor mij aan de slag gaan. Maar ik geloof niet dat je altijd aan de corrigerende tik ontkomt, als stemverheffing niet voldoende is, volgt er wel een tik, al is het gewoon met de vlakke hand. Meestal heb ik aan mijn stem voldoende, maar als hij dan niet luistert... ik ben toch niet van plan om het paard over me heen te laten lopen. Maar het hoeft niet op een agressieve manier.
Als een paard regelrechte dominantie naar mij vertoont (de weg blokkeren) krijgt hij direct een tik. Ik denk wel dat het heel belangrijk is, dat je weet hoe te straffen en wanneer. Als het paard de straf niet kan associeren met de "overtreding" is de straf zinloos, en creëer je idd angst, denk dat heel veel ruiters ook niet genoeg weten van het wezen "paard" om zinvol te straffen.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:14

Mireille1970 schreef:
Maar je mag het gevaar nooit ondermijnen.

Clown
Je moet gevaar ondermijnen, denk ik Ja

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:16

Citaat:
Weet je. Ga jij lekker grondwerk doen, gooi hengstenketting weg, gooi zweepje weg, verhef nooit meer je stem en ga lekker aan de slag met je 3 jarige hengst vol hormonen van 1,72 meter.

Veel plezier

Maar gun mij mijn plezier, en de risicovermindering die ik inlas door iets ontzag te tonen zonder - zoals jij impliceert - het paard total loss te slaan, maar wel door 500 kilo een beetje respect bij te brengen, iets waar we allebei nog heeeeeeeeeeeeeel lang plezier en baat bij hebben.

Veroordeel niet meteen.

Doe jouw ding, en laat een ander zijn of haar ding doen.


Nou, nou. Nu ben jij nu niet degene die een beetje kortzichtig is. NH betekend niet dat je je paard niet mag corrigeren en wanneer nodig mag je hem best wel een corrigerende tik geven.

Ik heb zelf meerdere hengsten staan in de leeftijd van 2,5 tot 15 jaar. Waar ook dekhengsten bij zijn.
Ik heb ze door NH prima onder controle, niks aan het handje. Gaan ze echt te ver krijgen ze de tik op het goede moment. Maar het is niet het eerste wat ik doe, eerst lichaamstaal waarop ze nog de goede reactie mogen geven. Verdiewp je er eens in, er gaat een wereld voor je open. Ga bijvoorbeeld is kijken op de balingehof, daar wordt zeer eerlijk met paarden omgegaan en worden de grootste etters weer normaal maar krijgen ook heel bange paarden hun vetrouwen terug.
Ook daar wordt echt wel een keer een tik uitgedeelt, maar zei weten dan wel zeker dat ze geen verkeerd signaal hebben afgegeven.

En rijden zonder bit hoeft niet gevaarlijk te zijn, als je maar goede controle over je dier hebt en dat dwing je met een bit niet persee af. Er zijn zat alternatieven, waar ook een noodrem op zit. Het is niet voor niets dat er in veel landen bitloos zadelmak wordt gemaakt.



Overigens ben ik het niet eens met dat paarden niet zouden kunnen denken, dat is onzin, tuurlijk kunnen ze denken, ze hebben toch hersens. Natuurlijk niet zoals ons, maar ze kunnen ook best een beetje ons leren begrijpen hoor. Anders was paardrijden ook nooit zo'n populaire sport geworden.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:16

Even een aanvulling: ik zie soms mensen minutenlang "Hier!!" naar hun hond schreeuwen, en op het moment dat hij dan komt, krijgt hij op de kop. De hond denkt dat hij gestraft wordt voor het feit dat hij komt, en de volgende keer duurt het nog langer. Dat bedoel ik met zinloze straffen, het dier ervaart dat als bijzonder verwarrend.
Beter is het dan om de hond te belonen voor het feit dat hij alsnog komt, hoe tegennatuurlijk dat voor een mens ook is. Je frustratie en boosheid is dan toch jouw eigen probleem, niet dat van de hond.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:17

@Yamcha: Je moet de mensen es de kost geven die dat dus als volkomen normaal beschouwen...

zelfde idee...

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:26

Ja, ik weet het... en dan vinden ze het vreemd dat het paard de oren in de nek legt op het moment dat ze hun eigenaar zien, of zelfs de eigenaar de stal uit trappen... ik zou ook doodsbang zijn als ik een paard was met zo'n eigenaar... Gek hè, dat ze niet luisteren... maar consequent zijn en paarden begrijpen is blijkbaar nog altijd heel moeilijk...

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:28

Yamcha, ik ben wel benieuwd over hoeveel procent van de ruiters bij jouw op stal het gaat.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:31

Citaat:
Nou, dan even een praktijkvoorbeeldje. Ik stap altijd op vanaf een bankje en in het begin had hij nog weleens de neiging om precies als ik op het bankje geklauterd was een stap opzij te zetten en ik er niet meer op kon komen. (gevolg: er weer afklauteren, paard opnieuw parkeren en nog een poging en hij stapt weer weg) Ik heb hem 2x een klein tikje met een zweep tegen zijn borst gegeven op het moment dat hij wegstapt en ga altijd (nu nog steeds) even lief kriebelen als hij stil blijft staan. Gevolg: ik heb een paard dat ik overal kan parkeren, vaak uit zichzelf al naar het bankje loopt om het mij makkelijk te maken, nooit wegstapt en geen gevecht mee hoef aan te gaan (ik heb de "truc" met het zweepje in januari gedaan en sindsdien heeft hij nooit meer een pogig gewaagd) Het had ook vast wel op een andere manier opgelost kunnen worden, dat beweer ik ook niet, maar die 2 tikjes zijn zo efficient geweest dat ik er nu nog steeds profijt van heb. Als hij er problemen mee had was hij echt wel gaan protesteren.


Jouw paard was super braaf! Jij ging op een krukje staan, dus jij maakte je als leider groot richting je paard. Je paard ging keurig een stapje opzij voor je, zoals je hoort te doen als de kudde leider dat van je wilt. Braaaaaaaaaf paard!! Had idd anders opgelost kunnen worden.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:50

Karl66 schreef:
Yamcha, ik ben wel benieuwd over hoeveel procent van de ruiters bij jouw op stal het gaat.
Toch zo'n 80% denk ik. Ze zijn ruw en hard, en gewoon inconsequent. Erg angstig als je de stal ingaat ook (de paarden bedoel ik nu). Ik zat vorige week voor de gein met het rijpaard van mijn man te spelen met een doek, gewoon een katoenen stofdoek. Poetste haar hoofd ermee. Leuk dat ze het vond! Ze pakte de stofdoek en poetste mijn gezicht ook, hahaha.
Kwamen er een paar ruiters aan, die waren stomverbaasd dat de merrie de stofdoek niet eng vond... hun paarden kropen altijd achter in de stal als je met iets aankwam wat geen zadel, hoofdstel, schabrak, of hulpteugel was... dan vraag ik je...
Ook mensen meegemaakt die überhaupt niet wisten dat een paard kan spelen...

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:54

Dan sta jij echt op een vreemde stal, ik denk dat het bij de meeste stallen net omgekeerd is.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:00

Het komt ook door de manege-eigenaar, hij ziet paarden als gebruiksvoorwerpen, en veel mensen die daar hebben leren rijden, blijven er rijden en nemen dat gedrag over.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:03

Cyrina schreef:
Jouw paard was super braaf! Jij ging op een krukje staan, dus jij maakte je als leider groot richting je paard. Je paard ging keurig een stapje opzij voor je, zoals je hoort te doen als de kudde leider dat van je wilt. Braaaaaaaaaf paard!! Had idd anders opgelost kunnen worden.


Nee, het was gewoon uitproberen. Hij deed het alleen als ik al van tevoren merkte dat hij geen zin had. Maar hoe het ook is, ik heb met 2 keer ingrijpen een probleem opgelost, als ik dan lees hiet op bokt dat mensen op de meest "paardvriendelijke manieren" maanden aan het klungelen zijn doe ik het niet zo slecht vind ik zelf, het paard weet tenminste waar hij aan toe is en gehoorzaamt braaf!

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:31

Wat een slim paard heb jij Odetteke Ja

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:38

Niks mis met zo'n tikje
Als je hem er nu om afgerammeld had, had ik gezegt niet nodig, maar wat is er mis met een tikje als je ziet dat het zoveel oplevert?
Slaan we dan niet te ver door in het, ik mag geen tikje geven?

In een ander topic heb ik het ook al aangehaald een poos terug, maar geen antwoord gekregen, kijken wat de mensen die nooit een tikje geven in de volgende situatie doen.

Je paard staat sinds kort in een nieuwe groep op het land. Je kent de andere paarden dus niet echt.
Je gaat hem halen, want je hebt les.
Je ben ergens midden in het land en op dat moment komt er 1 aangestormt.
Oren helemaal plat in de nek, je ziet zijn tanden.
Je maakt je groot en zegt al op ferme toon, nee, pas op!
Maar hij mindert niet eens een beetje vaart of ziet ook geen enige twijfel.

Daar sta je dan, in het midden van een grote wei.
Je hebt nog wel een halstertouw in je handen.

Wat doen jullie?

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:40

Nou, het gaat meer om de definitie van 'tikje'... ik weet namelijk zeker dat er mensen zijn die een 'tikje' verwarren met een aantal flinke knoerten maar dat zelf niet vinden Knipoog

@RK: Plat op de grond gaan liggen en doen alsof je dood bent
(of was dat bij een aanval van een wilde beer) Clown

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:40

Ik ga ervoor staan en doe de "rem" voor Lachen

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:41

Cer schreef:
Nou, het gaat meer om de definitie van 'tikje'... ik weet namelijk zeker dat er mensen zijn die een 'tikje' verwarren met een aantal flinke knoerten maar dat zelf niet vinden Knipoog

@RK: Plat op de grond gaan liggen en doen alsof je dood bent
(of was dat bij een aanval van een wilde beer) Clown


Dat eerste: oke dan, daar kan ik mij niet in vinden. Geen geros, geen gesla, maar een keer bij de les tikken, zo van hallo... niks mis mee. Accentueren wat je bedoelt, niets meer niets minder.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:44

Ik bedoel bij een tikje ook een tikje die je ook jezelf zou durven geven Lachen
En dat je denkt, het is niet leuk, maar niet dat je er striemen of blauwe plekken van krijgt.
Anders ga ik het toch een mep noemen.

Overigens ben ik erg vaak zweeploos, dus is bij mij een tik ook nog eens gewoon met de hand.
En ik voel ze nooit tintelen van het slaan Lachen

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:02

Dat is het hele discusie al het probleem Cer! Als wij zeggen tikje maak jij er afrossen van. Wordt ik vrij moe van. Dus reageer nu eens op de antwoorden wij geven en niet de dingen die jij dengt te nemen.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:04

Neeeee je snapt t niet (de hele tijd al niet).. moet ik het nu echt nog een keer uitleggen..??
Het gaat er niet om wat IK ervan maak, het gaat erom wat anderen ervan maken....

Overigens gaat het in de begin post ook over angst/pijn...

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:09

Cer, je hoeft het niet uit te leggen

Volgens jou weten de meeste mensen het verschil tussen een tik en een flinke mep niet, want dat zie jij dagelijks. En dus is een tikje volgens jou altijd een flinke mep en dus heel erg fout.

Je kan achter de pc niet nagaan of het een tikje of een flinke mep is, dus kan je er beter vanuit gaan als mensen tikje zeggen dat ze dat ook bedoelen. Anders valt er niet verder te discussieëren.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:11

Jij wil mensen gewoon opdringen en aanpraten dat ze zichzelf niet serieus nemen, en zichzelf niet inzien...
Zullen wij allemaal over onszelf oordelen en jij over jezelf?

Mijn tikkie (ik rij dus zelfs zonder zweep, dus waar praten we over) heeft niets te maken met angst/pijn.............

Dus als je het hebt over afrossers......... plaats dan niet zo'n algemeen stuk op het internet wat nergens op slaat... en openbaar is. Maar pak die mensen aan die je ziet slaan.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:11

Karl66 schreef:
Cer, je hoeft het niet uit te leggen

Volgens jou weten de meeste mensen het verschil tussen een tik en een flinke mep niet, want dat zie jij dagelijks. En dus is een tikje volgens jou altijd een flinke mep en dus heel erg fout.

Je kan achter de pc niet nagaan of het een tikje of een flinke mep is, dus kan je er beter vanuit gaan als mensen tikje zeggen dat ze dat ook bedoelen. Anders valt er niet verder te discussieëren.


Ja precies.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:16

Mireille1970 schreef:
Jij wil mensen gewoon opdringen en aanpraten dat ze zichzelf niet serieus nemen, en zichzelf niet inzien...
Zullen wij allemaal over onszelf oordelen en jij over jezelf?

Nee, dat bedoel ik echt niet.. maar ik mag het niet meer uitleggen (waarom eigenlijk niet?) Dit is namelijk eenzelfde soort situatie als waar ik het wel eens met anderen over heb, waar je bijvoorbeeld op moet letten in een inrijbak van een wedstrijd... De definitie van dingen. Dat zijn echt serieuze discussies..
maar jij ziet dit als vuilspuiterij ofzo?? Dat snap ik echt niet...

Citaat:
Mijn tikkie (ik rij dus zelfs zonder zweep, dus waar praten we over) heeft niets te maken met angst/pijn.............

Dan heb jij het waarschijnlijk niet over hetzelfde als waar de TS op doelt? Denk ik dan..

Citaat:
Dus als je het hebt over afrossers......... plaats dan niet zo'n algemeen stuk op het internet wat nergens op slaat... en openbaar is. Maar pak die mensen aan die je ziet slaan.

Waarom mag ik dat niet openbaar plaatsen?? En ja, die mensen aanpakken die je ziet slaan, dat is waar ik het ook over heb, maar waar ik het niet meer over mag hebben Verward

@Karl66: Nee dat is helemaal niet wat ik bedoel. En dan zeggen dat ik iets niet verder mag toelichten vind ik erg slap..

Maar okee, niemand doet wat fout, dus kan dit topic gesloten worden Ja Dat is wel weer makkelijk opgelost dan

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:24

Over afrossen is iedereen het wel eens, namelijk dat dat fout is, dus als we een tikje op jouw manier definieëren kan je het topic sluiten en is dit het eerste topic in de bokthistorie waarin iedereen het met elkaar eens is.

De vraag in dit topic is juist mag je een tik gebruiken om een paard te corrigeren of moet het op een andere manier?