De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sindbad

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:34

Ik heb het vroeger een keer gehad. De hoefsmid was bezig met mijn paardje, al anderhalf uur. En ze werd wat vervelend dus ging een beetje naar achter hangen en trok haar been terug. Toen vroeg hij of hij haar een tikje mocht geven. Toen sloeg hij haar vol met zijn hamer op haar neus. Ik was dan misschien wel 10 ofzo, maar ik viel meteen uit tegen hem Nagelbijten / Gniffelen
Van mij trok hij zich nog niet zo veel aan, maar toen mijn moeder het hoorde Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het gewoon niet kunnen ook omdat hij al zo lang bezig was. Gelukkig hebben we nu een hoefsmid die zijn werk goed doet, en op tijd klaar is. Hij zal ze niet slaan ofzo, wel geduldig, als ze wat lastig zijn wat stemverheffing en dan gedragen ze zich wel Lachen

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:50

Ik ben bij een hoefsmid weggegaan, omdat hij mijn paard sloeg met ijzeren gereedschap! Ik was zo kwaad toen!

Als het een gewone tik is, omdat ze vervelend aan het doen zijn o.i.d. vind ik het logisch en ga ik er niks van zeggen. Dan hebben ze die klap gewoon verdiend. Een hoefsmid moet ook gewoon en veilig zijn werk kunnen doen nietwaar?

Maar als een paard kijkt naar iets wat hij eng vindt, en doet verder nog geen pas verkeerd, en er wordt dan geslagen met iets dat van ijzer is, dan is het bij mij écht héél snel gebeurd!!

Only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:57

ik had vroeger ook een verzorg shetje, en de hoefsmid.. en nicki mijn shetje.. was bang en kon niet stil staan en de hoefsmid sloeg met zn hamer in pony z;n buik. Hamer gelukkig heeft nicki een trap terug gegeven ( Haha!braaf ) nicki heeft er niks aan over gehouden gelukkig, maar de hoefsmid hoefde niet meer te komen. De baas van nicki heeft er voor gezorgd dat de hoefsmid gelijk ontslagen werd. Want het beestje had pijn Huilen
en ik geloof echt niet dat het een corrigerende tik was of iets dergelijks.. kijk een TIKJE mag .. maar er is een groot verschil tussen tik en tikje Lachen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:00

Ik heb een pony die heel eigenwijs is (ook omdat ik haar vroeger niet altijd de baas kon.Ik was toen nog te klein en niet sterk genoeg (12 jaar) en ik was ook altijd alleen,ik moest mijn plan trekken met haar omdat mijn ouders gewoon niet in de paardenwereld zitten) Dus nu als we naar de hoefsmid gaan begint ( nog steeds) ze na enkele minuten steevast te trekken.Van mij mag de hoefsmid dan gerust een corrigerende tik of 'stomp' Knipoog geven, ik zal het ook wel proberen,maar ben nog steeds niet sterk genoeg, en dat beseft mijn pony ook.(gelukkig kan ik haar al wel veel beter de baas dan vroeger). Maar als de hoefsmid nu zou 'mishandelen', dus bv een loeiharde schop in haar buik geven met zijn schoenen met stalen tippen (en dit heb ik al meegemaakt,al was het niet de hoefsmid),dan zou ik toch ook wel ff tegen hem uitvliegen en dan zag hij me niet meer terug!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:01

Een corrigerende tik , ok. Een paard moet door iedereen opgevoed worden. Iemand in dit topic zei dat alleen zij en haar familie haar paard mochten slaan. Maar zo bereik je denk ik dat een paard zich naar andere mensen niet netjes gedraagt.
Een trap of het been, of neus/hoofd ed... dat vind ik te ver gaan, dat i gevaarlijk. Maar een klap op de buik ofzo moet kunnen als het paard zich misdraagt of even niet oplet (een fries hier was zo aan het dromen dat ze ging hangen... klein is ze niet dus dat was behoorlijk zwaar voor de smid, en toen gaf ie haar mooi een klap met zijn ijzeren voorwerp op haar buik).

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:20

R0X schreef:
Maar een klap op de buik ofzo moet kunnen als het paard zich misdraagt of even niet oplet (een fries hier was zo aan het dromen dat ze ging hangen... klein is ze niet dus dat was behoorlijk zwaar voor de smid, en toen gaf ie haar mooi een klap met zijn ijzeren voorwerp op haar buik).

Mooi? Een paard dat zich misdraagt bij de hoefsmid is heel iets anders als een paard dat even niet oplet! Als die Fries inderdaad aan het dromen was, vind ik het echt belachelijk dat de smid daarvoor een klap met ijzeren voorwerp op haar buik geeft. Ik snap dat hangen zwaar is voor de smid, maar in dit geval kan je dat ook op een andere, vriendelijkere manier oplossen. Ik kan me niet voorstellen dat het paard begreep wat ze verkeerd deed...

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:55

Als een hoefsmid mijn paard onterecht een klap verkoopt, dan val ik meteen tegen hem uit ( of hij krijgt de klap net zo hard terug Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:30

Ik vertrouw mijn smeden erin dat zei het alleen doen op een moment dat het echt nodig is. Ik ken ze al heeel lang en ze smeden ook bij oa de bereden politie dus vertrouwen doe ik hen 200%.
Moet ook eerlijk zeggen dat ze hier erg veel geduld hebben! Soms meer dan ik zelf Haha!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:50

Zoals de meeste reacties vind ik het geen probleem als ze het ook echt verdient.
En die van mij verdient het ook wel vaak.
Die van mij gaat altijd een strijd aan zodra de smid begint met het eerste been, ze gaat de lucht in en naar voren. Ik corrigeer haar met mijn stem of met een tik en na een paar minuten gaat ze erbij staan slapen.

Een keer was ik er niet bij maar haar verzorgster, wat ook gelijk niet goed ging want ze heeft goed geprobeerd de smid te raken met trappen. Hij heeft haar 1 tik gegeven met de vijl en gelijk was haar gedonder afgelopen.
Dit heeft hij me zelf toen ook eerlijk evrteld, en ik had er ook geen problemen meer omdat ik weet hoe ze kan zijn. Sindsdien ben ik er wel altijd zelf bij als de hoefsmid komt.

Wat ik echter van de week hoorde en helaas niet gezien heb omdat ik aan het mesten was.
Bij ons op stal staat een 11 weken oud veulentje die de smid (een andere dan ik heb) ook een beetje deed bijwerken. Het beestje heeft logischerwijze natuurlijk nog veel moeite met voetjes een tijd geven en stil blijven staan. Hij heeft het veulen naar wat mijn vriend zag 2 x een trap onder de buik gegeven toen ie de lucht inging. Gevolg veulen viel elke keer op de grond op zijn zij.

De eigenaar had het veulen beet en zei er niks van. (hele aardige mensen maar zeer weinig ervaring met paarden) Ik heb het er met de staleigenaar overgehad en die zal het opnemen met de eigenaar van het veulen dat die dit soort praktijken niet meer toe moet laten. Als de staleigenaar het gezien had had zij de hoefsmid van het terein afgezet en ik heb het helaas zelf niet gezien anders had ik er wat van gezegd.

Ben benieuwd hoe het veulen de volgende keer reageert op de hoefsmid. dat zal nog veel tijd en moeite kosten om die slechte ervaring eruit te krijgen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:11

zo nu lees ik hier dat ook met gereedschap geslagen word. nou als iemand dat bij mijn Vp doet pak ik het gereedschap af en sla hem er ff mee Boos! gelukkig heb ik een hoefsmid die weet dat ik beter dingen op kan lossen omdat hij haar kent en weet dat ze bij mij altijd braaf is. Zelf heeft hij ook een belg en die luistert ook alleen naar hem

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:34

Mijn pony is gelukkig heel braaf bij de smid. Ik heb hem vanaf dat hij bijna 2 jaar was en toen was hij nog wel wat onwennig en trok hij regelmatig zijn been terug. De smid wist dat het nog een jong dier was en hield daar rekening mee.

Als paarden echt trappen, bijten of gewoon ontzettend lopen te klieren mag een smid best een tik of trap teruggeven. Maar ik vind dat er NOOIT met gereedschap geslagen mag worden, tenslotte gaat een trap of tik meer om de schrikreactie van het paard en niet bewust pijn doen of zelfs schade toebrengen aan het paard.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:07

Mm, ik weet niet. Zelf is de pony erg braaf bij de smid, en dus, als ze trapt, zou de smid haar best een pets mogen geven. Geen schop, of met gereedschappen slaan, dan kannie meteen zijn spullen pakken hoor!
Ben weleens in frankrijk wezen paardrijden, en daar was de smid ook bezig. Het paard ging aan de wandel, en kreeg vier, vijf keer de scherpe achterkant van de hamer in zijn buik. Verdrietig Arm peerd.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:13

Mijn vorige pony was in het prille begin toen ik hem net had echt een hufter naar de hoefsmit. Hij sloeg gericht enz, en niet zachtjes zeg maar en vooral al zonder reden. Die hem de eerste jaren heeft gedaan heeft hem alleen een klap verkocht als die echt te ver ging en voor de rest op rust geprobeert op te lossen. Het heeft wel een tijd geduurt omdat hij natuurlijk steeds opnieuw moest beginnen maar uiteindelijk was die heel erg braaf.
Dus denk dat het aan de situatie ligt en aan hoe het paard normaal is. Een klap moet bij een verschrikkelijk vervelend paard kunnen (in overleg met de eigenaar) en daar moet het ook bij blijven en niet erop los gaan meppen zeg maar!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:50

Toekie schreef:
Mooi? Een paard dat zich misdraagt bij de hoefsmid is heel iets anders als een paard dat even niet oplet! Als die Fries inderdaad aan het dromen was, vind ik het echt belachelijk dat de smid daarvoor een klap met ijzeren voorwerp op haar buik geeft. Ik snap dat hangen zwaar is voor de smid, maar in dit geval kan je dat ook op een andere, vriendelijkere manier oplossen. Ik kan me niet voorstellen dat het paard begreep wat ze verkeerd deed...

Het was een klap/tik, geen onwijze dreun. Gewoon zo van "he hallo let eens op".

marisyaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:12

als hij al vervelend doet bij de hoefsmid straf ik hem er zelf
voor, maar als de hoefsmit helemaal los zou gaan op mn
pony, nou dan kan die wat mij betreft gelijk weg

kraampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:16

vincenza schreef:
Ja beste mensen, ik heb al heel wat hoefsmeden gezien en zelf een jaartje op een hoefsmidopleiding gezeten.

Waarbij bij mij mijn ogen uit mijn kassen rolden hoor.

Hoe vaak ik zie dat een hoefsmid slaat uit frustratie, dat wil je niet weten.

Ik heb mijn hoefsmid verteld het niet op prijs te stellen en hij doet het ook niet.
Ik ben ook erg tevreden over hem.

Maar wat doe JIJ?

Zeg je er wat van of laat je hem op je paard/pony rammen (heb ik ook al een keer meegemaakt)?

Of maak je hem duidelijk dat jij er niet van gediend bent?

Bespaar je je paard de vervelende ervaring?

Even over mezelf: ik ben deels een nh met klassieke rijkunst en dressuur en lange buitenritten, heb 3 paardjes (ponies eigenlijk -->> 2 arabjes en 1 new forest en die zijn enkel bekapt), mijn ponies staan keurig stil en mijn jaarling vindt het nog wel moeilijk maar meer omdat hij een arabier is en eenkennig.

Barst los zou ik zeggen met de discussie, maar hou het netjes naar elkaar toe, ik hou van een positieve discussie.
Als er met modder naar elkaar gegooid wordt, laat ik het topic sluiten.

Als die hoefsmid jou paard slaat terwijl daar geen reden voor is mag je daar gerust iets van zeggen. Ik zou het hem even heel duidelijk maken dat hij mijn paard niet onnodig een tik hoeft uit te delen!!!!!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:47

als mijn paard zich zondanig misdraagt dat de veilighied van de hoefsmid in gevaar komt, mag hij van mij best meppen. maar zodra hij zomaar zonder reden gaat meppen, zou hij een groot probleem hebben

Gelukkig is mijn hoefsmid erg netjes, en behalve 1X een kleine A pony tegen een muur pletten omdat die wel erg hoog kon steigeren op zijn voeten, is er hier nog nooit ingegrepen ergens voor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:57

Mijn hoefsmid en ik hebben na al die jaren een hele goeie verstandshouding. Het is voor hem niet nodig mijn paarden te corrigeren, want dat doe ik zelf wel, als het nodig is.

Wel had hij een keer een jongen bij zich in opleiding. Die ging van te voren al zo te keer tegen mijn paard alleen omdat het een hengst is en dus "gevaarlijk". Hij sloeg niet hoor, maar hij maake mijn paard bloed nerveus met zijn geschreeuw. Die jongen heb ik toen weg gestuurd en hem ook uitgelegd wat hij in mijn ogen verkeerd deed. Mijn hoefsmid gaf mij hierin gelijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:02

het ligt inderdaad aan de situatie en het soort van corrigeren. Ik ben 9 van de 10 keer erbij als mijn paard gedaan word. En hij gedraagt zich ook altijd prima zou hij dat niet doen. Dan krijgt hij een waarschuwing van mij en meestal is het dan klaar zo niet dan kan hij van mij een "lel" krijgen. Of van de smid alleen dan denk ik wel aan een elleboogje etc en niet aan slaan met een hamer Tong uitsteken.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:13

Op het moment dat je weet dat je een smid hebt waarvan je weet dat hij op een correcte manier met paarden omgaat dan heb ik er absoluut geen probleem mee als hij mijn paard zou straffen voor gedrag want niet correct zou zijn.
Nu hoort een paard zich natuurlijk te gedragen maar die van mij kan soms dagen hebben dat hij zich gewoon niks van een ander aantrekt en er gewoon oplos schopt, ik heb mijn smid toen ook een keer gezegd van als je hem nu geen schop onder zijn kont geeft dan doe ik het maar ik heb liever dat de smid het doet omdat hij de persoon is waar mijn paard op dat moment naar slaat en hij moet dan ook diegene zijn die hem straft omdat een paard anders nog niet weet wat hij verkeerd doet.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:23

mijn verzorgpony (verzorg ze nu 5 jaar) werd afgelopen zaterdag bekapt, hij trok zijn hoef 2 keer terug en toen gaf hij een schop in zijn buik! Verdrietig
ik kon het niet aanzien maar ik durfde er ook niks van te zeggen. het is natuurlijk niet mijn eigen pony.
en uiteindelijk kon die pony dus nog amper lopen op harde ondergrond! Huilen alleen op zachte ondergrond wilde hij staan (amper lopen) en niet op harde. het is totaal niet netjes afgewerkt!! Boos! en dit is al de 3de keer dat dit zo is afgelopen! ik ga het er deze week met de eigenaar over hebben, ik hoop dat het mij lukt maar dit kan ik niet langer aanzien dat deze lieverd er zo onder lijd! Ach gut
hoe kan ik dit misschien het beste oplossen?
verder vind ik het inderdaad niet kunnen maar zelf durfde ik er niks van te zeggen. waar ik echt spijt van heb Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:25

Ben altijd wel blij dat hij de paarden opvoed. Hoef ik het niet te doen Clown

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:28

mijn paardje is nogal brutaal, hij heeft een keer de hoefsmid in zn kont proberen te happen (niet uit gemenigheid, maar "hmmm, smaakt dat lekker?" toen kreeg hij snel van hem een tikje tegen zijn neus, met "pas dr op jij!" er met strenge stem bij. Oke, dat kunnen we goedkeuren Lachen maar een jong paard kwam een keer van de wei, kende helemaal niks, werd uit de trailer getrokken en meteen op 4 ijzers gezet... Hoe vaak dat diertje wel niet de vijl in haar buikje mocht voelen... Verdrietig echt niet normaal.. maar dat was ook een hoefsmid die bekend stond om zn losse "vijlen"

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:01

Matthanja schreef:
Ik ben bij een hoefsmid weggegaan, omdat hij mijn paard sloeg met ijzeren gereedschap! Ik was zo kwaad toen!

Als het een gewone tik is, omdat ze vervelend aan het doen zijn o.i.d. vind ik het logisch en ga ik er niks van zeggen. Dan hebben ze die klap gewoon verdiend. Een hoefsmid moet ook gewoon en veilig zijn werk kunnen doen nietwaar?

Maar als een paard kijkt naar iets wat hij eng vindt, en doet verder nog geen pas verkeerd, en er wordt dan geslagen met iets dat van ijzer is, dan is het bij mij écht héél snel gebeurd!!

Om precies deze zelfde reden heb ik er eentje naar huis gestuurd. Het gaat mij te ver als hij omdat hij zijn geduld niet kan bewaren mijn paard met een schep wil slaan.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:47

Tachtig procent van de paarden/pony's die bij particulieren staan, zijn slecht opgevoed. Dat klinkt niet erg vriendelijk, maar het is wel reëel. Zo'n smid moet dan in een half uur oplossen, wat de eigenaar een half of heel paardenleven heeft laten verkeerd groeien. Dat lukt natuurlijk niet, en dan vallen er klappen. Jammer, maar je kunt het de smid maar moeilijk kwalijk nemen. In België (en ik veronderstel Nederland) gaan trouwens meer paarden om zeep omdat ze teveel knuffels, dan omdat ze teveel klappen krijgen.

Rob