Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sabby

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:13

kjoetie schreef:
En dan nog, een paard kan evengoed op zijn derde, of vijfde voor mijn part, verpest worden in het verkeer.
Maar ik denk dat een jaarling die verstandig meegenomen wordt in het verkeer, al een veel langere inprinting in die situatie heeft, veel meer ervaring dus.
Verkeersmak maken is ook een kwestie van kilometers maken. En 100% verkeersmak...in advertenties misschien.

[/quote]

Ik ben het vooral eens met de zin dat een paard op zn 3e/ 4e etc ook nog verpest kan worden!!!!
Ik snap dus echt niet dat hier steeds gerefereert wordt aan t feit dat jaarlingen zo gauw verpest worden doordat ze teveel in de hand komen etc , En paarden die in de opfok gaan en dan met 3 jaar eraf komen zijn geheel blanco dus das toch zoooo fijn ..die zijn nog niet verpest en er gaan dan natuurlijk echte experts mee aan de gang (want anders hadden ze hem niet verstandig laten staan tot ie 3 was), dus dat worden goede paarden??
Sorry hoor, maar een paard heb je snel zat verpest..ook nog als je op zn 3e begint met verkeersmak maken en wandelingentjes etc! ja toch??
Ik vind het echt een rare stelling! Als mijn paardje al verpest wordt is dat heus niet doordat ze eens een wandelingetje gaat maken hoor..of eens een borstel voelt.

Ik ben het ermee eens dat je een jaarling (evenals welk paard op welke leeftijd dan ook) snel verpest hebt...en misschien wordt zo'n kleintje makkelijker verpest omdat ze zogenaamd schattig en lief zijn? Mijne is toch al 400 kilo..is weinig schattig en lief hoor. Is gewoon een paard..maar dan een jongere!
Ergens kan ik wel inkomen in de stelling dat je zeker moet oppassen dat je zo'n kleintje dus niet teveel verpest..maar ik vind het redelijk dom om dus te zeggen dat zo'n jaarling zo makkelijk nare ervaringen oploopt tijdens die wandelingetjes (waarom?????????) en dat je dan liever nog 2.5 jaar wacht en dan met een blanco paard over straat gaat.
Logisch...heeel logisch? toch? Blond
Waarom zouden zich bij een jaarling perse nare ervaringen voordoen? Of niet eens per se, maar de kans is groter? Dat mag iemand mij uitleggen Bloos
Mijn jaarling loopt prima langs de weg..dat is simpelweg begonnen doordat ze de weg over moest om bij de wei te komen (ze stond toen nog niet 27/7 buiten), daarna gingen de andere paarden niet naar buiten (was altijd wel een rare reden) en ging ik dus af en toe zelf met haar naar de wei of stukje lopen zodat ze in elk geval buiten kwam...gedeeltelijk noodzaak dus, maar ik zie geen reden om haar niet af en toe (heeel af en toe) mee te nemen. Dat ze weg moet uit de kudde...daar gaat ze echt niet dood van hoor; ze leert er alleen maar van.Ik wil onder geen voorwaarde een paard die niet alleen weg kan..
Hoeveel 3-jarige paarden ken ik niet die niet mee te nemen zijn, want die hebben 3 jaar lang met dezelfde vriendjes gestaan en die zijn met geen mogelijkheid van het erf af te krijgen. Maar inderdaad..het werkt echt t beste als je een 3jarig blanco paard hebt ja, toch?

(sorry dat het fel overkomt...tis niet persoonlijk bedoelt, ik snap alleen echt sommige uitspraken niet Haha! Bloos )

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:26

Hmmm, ik ben het niet geheel eens met bovenstaande...

Tuurlijk, een jong paard moet leren luisteren. Maar zoals al eerder is gezegd, een paard van een jaar kan zijn aandacht er nog niet zo lang bij houden. Mijn opa zei altijd: "Jaarlingen zijn baby's, die stuur je nog niet naar de kleuterschool". Ik heb zelf een 2,5 jarige (levensgevaarlijke Lachen ) Jazz staan. Die was als jaarling tijdens de opfok in het begin best brutaal. Ik heb er bewust voor gekozen om haar in die periode met rust te laten. Heel af en toe een borsteltje er overheen (los en in het land met een touwtje over haar hals) en eens in de zoveel tijd (2 a 3 weken) een klein stukje stappen aan de hand. Meer niet. Dat is genoeg voor zo'n beestje om te verwerken. Nu is ze 2,5 jaar en ze is net thuis gekomen vanuit de opfok. Een braver paard kun je je niet voorstellen. Als je zelf de rust en het geduld in je hebt, heb je een paard van 2 a 3 jaar binnen een week volledig mak. Daar hoef je echt niet al met een jaar mee te beginnen. Een paard moet niet alleen fysiek groeien, maar voornamelijk mentaal. En zoals al eerder gezegd, dat kunnen ze het beste in een groep. Paarden zijn kuddedieren en leren van elkaar. Ze leren in de eerste drie jaar veel meer door met een groep buiten te staan, dan met een mens op stal...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:30

In het fijne boek "Van veulen tot rijpaard" van R. Maxwell wordt ook gewoon aangeraden lekker met een jong paard bezig te zijn.

Zou er met veel ("sport")paarden vaak alleen maar in de bak gereden worden juist omdat ze tot hun derde niets anders dan een weiland en andere paarden gezien hebben en slecht/niet te hanteren zijn buiten?

Kiwiko, misschien heb ik het nu helemaal fout hoor en verwar ik je met iemand anders en als dat zo is mijn excuses, maar er staat mij iets van bij dat die zesjarige met een roesje op buitenrit ging?

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:42

daar heb je ook volledig gelijk in Suelza...vooral met het feit dat ze nog niet veel hoeven (en zouden moeten) leren natuurlijk..
Maaaar, wat ik dus steeds niet snap is dat het niet 'allebei' schijnt te kunnen.
Door velen die het paardje in de opfok (of iets vergelijkbaars) hebben, wordt gezegd dat het in de hand nemen echt niet verstandig is..maar wat is niet verstandig dan?
Ik neem aan dat de meeste wel weten dat er niet teveel van een jaarling gevraagd kan worden (en waarom zou je dat willen ook..?!) en dat je paardje lekker paard moet kunnen zijn. Kan dat niet als je hem/haar af en toe eens in de hand neemt en niet 3 jaar wacht?! Naar mijn mening kan dat dus samen zonder dat ik haar overvraag..want ik vraag 'nix' van haar. Nix dat ze niet aan kan in elk geval.
En de mijne staat 24/7 buiten; geen stal, ze hoeft niets..behalve heel af en toe. zoals ik al zei; ik was er suuuper blij mee toen er eens crisis was en alle paarden los waren. De mijne was ondanks haar paniek, heel makkelijk te hanteren. Ik kreeg toen wel complimenten van; pfff..die pony is dus wel gewend aan mensen, dat kun je wel zien!
Inderdaad..dat is dan ook alles. Ze is bijvoorbeeld ook gewend om een mini stukje te lopen, zonder een paard naast/voor/achter haar (noem maar op) > als ik haar van de ene wei naar de andere wil hebben moet ik een stuk lopen. Ik hoef me bij haar niet druk te maken dat ze in paniek raakt omdat ze zonder de anderen moet. En nu komt het weer van; ja maar jaarlingen hoeven dat nog niet te kunnen..misschien niet. Ze krijgt er nix van dat ze het wel kan. Ze protesteert niet en geeft anders meeeer dan duidelijk aan als iets teveel is, of ze ergens geen zin in heeft. Ze lijkt t prima te vinden als ze zo -eens per lange tijd- eens uit die wei mag Haha! .Das mijn mening en mijn idee en ik ben er blij mee zoals het gaat. Mijn jaarling ook..dat durf ik toch te zweren.
Dusss..waarom kan het niet een beetje van allebei?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:46

Vasthi schreef:
In het fijne boek "Van veulen tot rijpaard" van R. Maxwell wordt ook gewoon aangeraden lekker met een jong paard bezig te zijn.

Zou er met veel ("sport")paarden vaak alleen maar in de bak gereden worden juist omdat ze tot hun derde niets anders dan een weiland en andere paarden gezien hebben en slecht/niet te hanteren zijn buiten?

Kiwiko, misschien heb ik het nu helemaal fout hoor en verwar ik je met iemand anders en als dat zo is mijn excuses, maar er staat mij iets van bij dat die zesjarige met een roesje op buitenrit ging?

Hmmm, breng die paarden maar bij mij langs. Wedden dat ze binnen een week braaf mee naar buiten gaan Haha!

Het probleem zit hem 9 van de 10 keer in de basis.

Een band opbouwen met een jaarling is net zo makkelijk als met een driejarige.

Het probleem van de hedendaagse amazone/ruiter is dat men geen tijd/geduld meer heeft. Dus na 2 tot 3 jaar opfok komt zo'n diertje vanuit het niets op stal, bij voorkeur wordt er in diezelfde week nog een zadel opgekwakt en het liefst wordt er eind van de maand nog een proefje mee gereden.

Ja, dan breek je die band die je eerder had opgebouwd in een heel rap tempo weer af... Zoals Albert Voorn zo mooi zei tijdens horse event: "Want we houden zoveel van dat paard!"

Geduld is een toverwoord als het om dieren gaat...

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:54

amen voor geduld Haha! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 07:44

Vasthi schreef:

Klopt, ik heb zo een hedendaags sportpaard waar een vorige poster het over had Haha! moest om in het park te komen een achtelijk druk groot kruispunt over met heel veel zwaar vrachtverkeer, waar het verkeer ook nog eens van 5 kanten komt

Ben wel goed, maar niet gek Haha! Haha! En om het zekere voor het onzekere te nemen......... maar achteraf nergens voor nodig verblikte of verbloosde niet.

Tegenwoordig rij ik 2 dagen per week buiten, maar eerlijk gezegd........sta ik nu wel op een andere stal en hoef ik maar 50 meter over de weg.... op het fietspad Haha!

Ik heb trouwens deze beslissing gemaakt gebaseerd op 25 jaar ervaring en werken met jonge paarden, en de discussie hierover is al gevoerd. Heb ik niet nog een keer zin in Haha! Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:20

ja hela hola!
De angst bij het paard kwam toch door de ruiter?
Dús, Kiwiko, volgende keer zelf een stevige joint roken voor je op een heftig paard naar buiten stapt. Tong uitsteken Haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:32

maaitjuh schreef:
Chip2 schreef:
@ Maaitje ik denk dat je niet geheel goed gelezen heeft wat binckydenice neergezet heeft staat er dan dat zij werkt met haar jaarling nee ze wandelt heel af en toe met hem en gaat elke avond heen om te controleren of er niets is vaak met de paardjes maar elke avond wandellen doet ze niet elke avond poetsen doet ze ook niet soms alleen een wortel voeren of een stuk brood en daar is niets mis mee denk in dit geval dat jij dus beter lezen moet. Het is veel prettig je paardje gewoon in de hand te hebben omdat ze dan straks niet alleen in een keer moeten leren en je er later alleen maar profijt van hebt zowel jij als het paard

Maar die beesten hebben geen verzorging nodig.
En als zij alleen doet wat jij nu schrijft vind ik het allemaal best.
Maar dat kon ik niet uit haar berichten opmaken.

Overigens vind ik dat jullie allebei wel wat normaler kunnen reageren op me. Cool

Ik vindt wel dat mijn jaarling verzorging nodig heeft en ik ben zelf al helemaal geen tuttel.

Maar ik zal er om denken hoor! Vingers aflikken

basedate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:20

Joscaa schreef:
KiWiKo schreef:
Wat verwacht je dan van een jonge spring in het veld Haha! Haha! dat ze rustig blijf afwachten en braaf blijft staan ????

Als ik zo je post lees, ben je nog niet helemaal toe aan een jaarling.... je weet niet hoe je het dier op moet voeden en wat je wel en niet kan verwachten van het beessie.

Mijn tip is, om gewoon het dier lekker op het land te zetten met soortgenootjes....... en dat nog even twee jaar vol te houden.

Jaarlingen zijn niet om mee te tutten, jaarlingen zijn jonge paarden die nog heel veel moeten leren, en dat leren doen ze het beste in een kudde andere paarden.

Je kan gewoonweg niet van zo een jonkie verwachten dat ze stilstaat......

Poetsen kan best, en dan bedoel ik even snel er een borstel overheen halen..... maar feitelijk is het niet nodig Haha! Haha!

veel succes

Hier ben ik het helemaal mee eens. Lachen
En anders;'je kan haar ook grasend (los!) in wei lekker poetsen.
Gewoon lekker grazend, en dan een borsteltje er overheen.

Alleen wil ik op dit dingetje 1 ding aanmerken;
Je kan haar op haar 2e wel meer gaan leren, longeren enzo. Gewoon in een longeer bak, helemaal los.
Gewoon lekker mee spelen Lachen
Je moet er aan denken dat jonge pony's nog erg speels en actief zijn Lachen

Longeren lijtk me niet erg goed als ze nog maar 2 jaar oud zijn.. Dan horen ze gezellig buiten te spelen met hun leeftijdsgenootjes ofzo Tong uitsteken
Het is niet erg fijn dat ze je dochtertje plet idd.. Maar wat ik altijd doe: ik prik gewoon een vinger in haar zij.. eerst zachtjes, maar als ze niet meegeeft dan wat harder. Je zult merken dat ze hier meer van "voelen" ahw maar het doet ze gelukkig absoluut geen pijn Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:40

randalinpony schreef:
ja hela hola!
De angst bij het paard kwam toch door de ruiter?
Dús, Kiwiko, volgende keer zelf een stevige joint roken voor je op een heftig paard naar buiten stapt. Tong uitsteken Haha!

hihi klopt, doe ik nu wat nieuws met hem dan ga IK aan de rescue remmedy van Bach Haha! Haha!

en het helpt Haha! Haha!

Noem het leerproces Haha!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:35

Longeren lijkt me zekers wat te vroeg daar begin ik mooi mee als hij bijna 3 is en inrijden pas met 4 jaar. Tot die tijd mag ie lekker op t land af en toe lekker knuffen en genieten avn t paard zijn

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:17

ik doe ook van alles met me jaarling we zijn nu aan het fietsen en hij vind het geweldig! ik heb ook veel commetaar gehad dat ik hem naar een opfok moe doen, maar dat is hier nergends in de buurd en wil er zeker 3x per week heen, ik heb hem nu al 7 maanden en is al helemaal gewent aan mij en super verkeersmak, enz maar met borstelen staat hij ook niet stil hoor! ik hou hem gwoon beet en borstel hem een kwartiertje stukje wandelen laten grazen weer terug, 1 x in de maand een klein stukje fietsen,.. en staat met een oudere merrie in de wei, die voed hem wel op Knipoog

succes!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:28

Hoelang ga je dan fietsen?

Dat durf ik nou echt niet aan haha ik denk dat ik dan wel erg hard ga naarst mijn hengst op de fiets....

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:27

inderdaad..dat zou ik wel eens willen zien Haha! (zolang t wel goed gaat natuurlijk he Knipoog )

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:28

KiWiKo schreef:
kjoetie schreef:
maar Kim, wat vind je dan van het verkeersmak maken van een veulen, zoals er een paar dat hier doen? Lijkt me nogal eng voor zo'n jong ding om uit de groep gehaald te worden en dan ook nog over straat, lijkt me dat je dat weer vaker moet doen, met alle kans op negatieve associaties van dien. Ik ben van mening dat je een driejarige ook prima verkeersmak kan maken... En dan zit ik erop, voel ik me toch veiliger dan ernaast, of het nu 100 of 500 kilo zijn..

zal ik je vertellen Haha! Haha! mijn 6 jarige is van de zomer voor het eerst over straat gegaan......... voor het allereerst, nog nooit van het erf afgeweest onder de man en aan de hand......... Nou kan mijn paard echt heel eng doen, vreselijk knallen en dan is hij zelfs voor de hulk te sterk. Maar het ding heeft geen angst voor auto's vrachtwagens, fietsers of wat dan ook........ gewoon omdat hij het niet kent........ geen negatieve assosiaties mee heeft.........

Beter geen ervaring, dan de ervaring van een leidster die het dier al gerust gaat stellen voordat er uberhaupt bij het dier is opgekomen dat het wel eens eng zou kunnen zijn.

simpel voorbeeld. Ik heb iemand geholpen met haar paard, ook een jonkie........ als zij met hem ging "wandelen" langs de weg........ spookte het dier alle kanten op....... als ik met hem ging wandelen deed het dier slechts even kijken ondertussen doorlopend.

wat gebeurde er nou......... kwam er een auto aan, dan pakte ze het dier strakker vast........ ging geruststellend praten tegen het paard........... Paard denkt dat er iets aan de hand is......

Ik liep gewoon door, boogje in het touwtje en ondertussen gewoon mijn verhaal afmakend tegen het meiske........ dier denkt..... nah zal wel Haha! Haha!

Elk paard is verkeers mak, er is geen een paard dat ergens angst voor heeft als het er geen negatieve associaties mee heeft......... en de negative ervaringen krijgt het paard door het handelen van de mens.

Ik ben het wel met je eens Lachen Ik heb verscheidene paarden verkeersmak gemaakt, gewoon kwestie van erop klimmen en een ander braaf peerd mee, en vooral zelf relaxt blijven. dit soort vragen houden me wel veel bezig momenteel omdat ik dus volgend jaar zelf zo'n uk verwacht, en ik denk eigenlijk ook dat je er beter te weinig dan teveel mee kunt doen.. maar van al die verschillende meningen ga ik wel twijfelen Haha! maargoed, misschien kan het ook gewoon allebei en is het gewoon wat je zelf het meest prettig vind?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:26

Citaat:
maargoed, misschien kan het ook gewoon allebei en is het gewoon wat je zelf het meest prettig vind?

Dat zeg ik... Knipoog Haha! Haha!

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:28

ik ook Haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:09

kjoetie schreef:
maar Kim, wat vind je dan van het verkeersmak maken van een veulen, zoals er een paar dat hier doen? Lijkt me nogal eng voor zo'n jong ding om uit de groep gehaald te worden en dan ook nog over straat, lijkt me dat je dat weer vaker moet doen, met alle kans op negatieve associaties van dien. Ik ben van mening dat je een driejarige ook prima verkeersmak kan maken... En dan zit ik erop, voel ik me toch veiliger dan ernaast, of het nu 100 of 500 kilo zijn..

Is het dan minder eng voor een 3 jarig dier om uit de kudde gerukt te worden en meteen de straat over te moeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:10

Waarom is het bij een jaarling halen en bij een 3 jarige rukken?

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:13

vervang het door gehaald bij de 3-jarige..blijft de vraag staan?
ben ook benieuwd naart antwoord (en hoop dat t een ander antwoord is dat; dan kan ie meer aan , want dat is duidelijk Haha! )

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:49

jaaa fietsen gaat wel goed, nu die een ruintje is he Knipoog tis een brave pony die bijna nergends van schrikt,.. maar het blijft altijd een risico he, fiets ook alleen maar bij rustige paadjes niet over de drukke weg..

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:22

Ik snap het niet meer deze onderwerpen worden helemaal uit het verband gerukt het gaat hiet toch niet om of iemand zijn paard wel of niet naar de opfok doet jeetje. En kind van 2 kan je ook niet aan de tafel op een stoel zetten en ver wachten dat dat dan een half uurtje stil gaat zitten dat kan niet en je kan het ook niet straffen want het besef is er nog niet geef een plakje hooi klaar. Toch nog even een opmerking tussen door beseffen sommige dan ook dat het ook niet normaal is voor een 5 jarig paard al Z te lopen want dat gebeurd ook dat vind ik pers. triester dan een paard liefdevol NIET in de opfok te doen

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 15:30

Mag ik jullie er even aan herinneren dat deze topic NIET gaat over je jaarling wel of niet in de opfok doen???!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:38

Een paard kan niet praten net zoals een heel klein kind,en de vergelijking is al gemaakt.Je kan niet teveel vragen van een jong paard, doe je dat toch neem dan een ouder paard.Laat een veulen lekker veulen zijn laat hem of haar lekker genieten.