kjoetie schreef:En dan nog, een paard kan evengoed op zijn derde, of vijfde voor mijn part, verpest worden in het verkeer.
Maar ik denk dat een jaarling die verstandig meegenomen wordt in het verkeer, al een veel langere inprinting in die situatie heeft, veel meer ervaring dus.
Verkeersmak maken is ook een kwestie van kilometers maken. En 100% verkeersmak...in advertenties misschien.
[/quote]
Ik ben het vooral eens met de zin dat een paard op zn 3e/ 4e etc ook nog verpest kan worden!!!!
Ik snap dus echt niet dat hier steeds gerefereert wordt aan t feit dat jaarlingen zo gauw verpest worden doordat ze teveel in de hand komen etc , En paarden die in de opfok gaan en dan met 3 jaar eraf komen zijn geheel blanco dus das toch zoooo fijn ..die zijn nog niet verpest en er gaan dan natuurlijk echte experts mee aan de gang (want anders hadden ze hem niet verstandig laten staan tot ie 3 was), dus dat worden goede paarden??
Sorry hoor, maar een paard heb je snel zat verpest..ook nog als je op zn 3e begint met verkeersmak maken en wandelingentjes etc! ja toch??
Ik vind het echt een rare stelling! Als mijn paardje al verpest wordt is dat heus niet doordat ze eens een wandelingetje gaat maken hoor..of eens een borstel voelt.
Ik ben het ermee eens dat je een jaarling (evenals welk paard op welke leeftijd dan ook) snel verpest hebt...en misschien wordt zo'n kleintje makkelijker verpest omdat ze zogenaamd schattig en lief zijn? Mijne is toch al 400 kilo..is weinig schattig en lief hoor. Is gewoon een paard..maar dan een jongere!
Ergens kan ik wel inkomen in de stelling dat je zeker moet oppassen dat je zo'n kleintje dus niet teveel verpest..maar ik vind het redelijk dom om dus te zeggen dat zo'n jaarling zo makkelijk nare ervaringen oploopt tijdens die wandelingetjes (waarom?????????) en dat je dan liever nog 2.5 jaar wacht en dan met een blanco paard over straat gaat.
Logisch...heeel logisch? toch?

Waarom zouden zich bij een jaarling perse nare ervaringen voordoen? Of niet eens per se, maar de kans is groter? Dat mag iemand mij uitleggen

Mijn jaarling loopt prima langs de weg..dat is simpelweg begonnen doordat ze de weg over moest om bij de wei te komen (ze stond toen nog niet 27/7 buiten), daarna gingen de andere paarden niet naar buiten (was altijd wel een rare reden) en ging ik dus af en toe zelf met haar naar de wei of stukje lopen zodat ze in elk geval buiten kwam...gedeeltelijk noodzaak dus, maar ik zie geen reden om haar niet af en toe (heeel af en toe) mee te nemen. Dat ze weg moet uit de kudde...daar gaat ze echt niet dood van hoor; ze leert er alleen maar van.Ik wil onder geen voorwaarde een paard die niet alleen weg kan..
Hoeveel 3-jarige paarden ken ik niet die niet mee te nemen zijn, want die hebben 3 jaar lang met dezelfde vriendjes gestaan en die zijn met geen mogelijkheid van het erf af te krijgen. Maar inderdaad..het werkt echt t beste als je een 3jarig blanco paard hebt ja, toch?
(sorry dat het fel overkomt...tis niet persoonlijk bedoelt, ik snap alleen echt sommige uitspraken niet