Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:13

Cinnepin schreef:
[***] schreef:
Ja, maar bij mij werd de suggestie gewekt dat het hier ging om vroegbloeiers.. dus dat er bij bepaalde rassen juist wel zo vroeg begonnen zou kunnen worden...

Ben zelf met mijn [***] pas begonnen toen hij zowat 4 jr werd.
Maar er zijn mensen die dus van mening zijn dat je bijvoorbeeld Tinkers of Fjorden op hun 2,5 jr leeftijd met gemak kunt inrijden, want die zijn daar grof genoeg voor.. Sja vandaar mijn reactie van hierboven.. En daarom zei ik ook dat ik niet hoopte dat ze het verschil tussen warm en koudbloeden bedoelt

Maar je hebt foto's van vorig jaar met sneeuw dat je er op zit, en hijs nu 4 ??? Ehm??

hij wordt 5 Cindy! (Om precies te zijn over 1 dag) Ik snap niet zo goed wat dit met deze discussie te maken heeft.

[edit] quote erbij gezet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-06 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:16

Ehm je hoeft niet gelijk zo aanvallend te doen hoor, vroeg het me alleen af

luna1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:16

@freggel een paard wat nog niet lekker in zijn vel zit of ergens last van heeft laat echt niets of iemand op zijn rug.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:18

luna1986 schreef:
omdat ik denk dat een paard zelf aangeeft wat ie aan kan..... daarom denk ik dat drie jaar een goede leeftijd is om er alvast mee te beginnen, en te kijken waar die toe in staat is.

Maar wie zegt dat "jij" (Niet persoonlijk bedoeld kan net zo goed iemand anders zijn) hetgeen het paard aangeeft wel juist interpreteerd??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:18

Cinnepin schreef:
Ehm je hoeft niet gelijk zo aanvallend te doen hoor, vroeg het me alleen af

Je vroeg je niet iets af je sugereerde iets dat zijn 2 verschillende dingen Cindy!

Freggel

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:19

luna1986 schreef:
@freggel een paard wat nog niet lekker in zijn vel zit of ergens last van heeft laat echt niets of iemand op zijn rug.

Maar een 2 jarig paard kan wel goed in zijn vel zitten, nergens last van hebben en toch een ruiter op zijn rug laten.

Maar is dit goed, nee.

Bovendien moest je eens weten hoeveel paarden lang doorlopen met een ruiter terwijl ze ergens last van hebben.

Paarden zijn prooidieren dat betekent dat ze hun zwakheden niet gauw zullen tonen.

luna1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:23

Erzijn zoveel verschillende manieren hoe een paard iets aan kan geven. En iemand die zijn paard goed kent kan ook zeggen als er iets niet klopt. Ook al zijn het prooi dieren ze geven altijd wel iets door.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:27

nog steeds kan ik me in de meningen van luna vinden

Freggel

Een paard wat te vroeg wordt belast geeft niks aan omdat de gevolgen daarvan niet altijd direct merkbaar zijn. Maar daar kan rustig 10 jaar overheen gaan. Maar ook minder.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 16-05-06 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Luna: Juist! Maar dan nog kun je het gedrag van je dier verkeerd interpreteren.. natuurlijk kan deze niet praten om aan te geven wat deze wil zeggen.. MAAR er zijn mensen die denken dat het allemaal super gaat, maar ondertussen loopt er een zwaar onderdrukt paard door de bak... (bewust of onbewust door de ruiter)
Dit is gemakzucht... Paard moet gewoon luisteren en verder geen gezeur...

Maar ik dwaal af geloof ik...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:29

en hoe zit het dan met gewicht van ruiter?
ik denk dat je een paard eerder belast met iemand van 80 kilo dan iemand van amper 50 kilo of heeft dat er niets mee te maken volgens jullie?
Kijk ik zet iemand van 80 kilo dus nog echt niet op mijn fjord ( liefst helemaal nooit en dit is niet disriminerend bedoelt maar omdat ze vrij klein is en ik dat te zwaar vind )

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:31

Gewicht let ik niet zo op, wel op de rijkunst. Want die is van veel groter belang.

Edit: Die discussie is ook al meerdere malen gevoerd op bokt.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 16-05-06 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:31

Dat is een aparte discussie... Ik zou zeggen open daar een topic over het gaat hier om : "zadelmak maken.... welke leeftijd? "

luna1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:32

Denk aan jezelf (niet banketstaaf bedoelt) als er iemand op je rug gaat zitten terwijl je dat niet aan kunt zal je het toch ook (op welke manier dan ook) laten merken. En ik zei ook al dat je het niet moet overdrijven je moet het paardje wel de tijd geven om te wennen.
@[***]: Daarvoor zei ik dat als je paardje goed kent en gedult heb dan moet je dat kunnen zien.

diandra_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:33

loutjuh schreef:
als ik een veulen zou gaan fokken zou ik hem zowiezo tot zijn 3,5 met rust laten. Aan de hand oefenen (zoals het meelopen etc. en het laten wennen aan alles) kan wel maar voor de rest niks. Zowiezo vind ik dat een paard eerst op moet groeien in een goede kudde (dat is in mijn ogen een opfok) Ik zou pas beginnen met zadelmak maken (en er zowiezo voor de eerste keer op zitten) als een paard boven de 3,5 tot 4 is. 3 jaar is een algemene leeftijd maar er zijn ook paarden die pas veel later rijp zijn. Je moet niet alleen naar de leeftijd kijken maar vooral naar het paard zelf.

Ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen. Liever min. een jaar wachten dan straks rugklachten (of iets dergelijks) hebben.

Ik zou het zowiezo laten doen met proffesionele hulp (ik wil er wel nauw bij betrokken zijn) en ik vind het niet verantwoord om een onervaren iemand op een onbeleerd paard te laten zitten, en ook niet om zo vroeg al te beginnen.

Helemaal mee-eens, zo heb ik het ook gedaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:35

luna1986 schreef:
.
@[***]: Daarvoor zei ik dat als je paardje goed kent en gedult heb dan moet je dat kunnen zien.

Was het ook met je eens hoor.. maar wilde even dat andere melden..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:40

ja gewicht is misschien een andere duscussie maar jullie hebben het over het aankunnen van het dragen van de ruiter op een bepaalde leeftijd, maar daar speelt gewicht een enorme rol in hoor

dan moeten we het ook niet hebben over erop zitten,

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:41

luna1986 schreef:
Denk aan jezelf (niet banketstaaf bedoelt) als er iemand op je rug gaat zitten terwijl je dat niet aan kunt zal je het toch ook (op welke manier dan ook) laten merken. En ik zei ook al dat je het niet moet overdrijven je moet het paardje wel de tijd geven om te wennen.

Maar vergroeiingen en bv artrose merk je pas als het te laat is.

Dus beter voorkomen dan (niet meer te) genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:41

Freggel schreef:
Bovendien draagt een paard als het correct loopt met zijn buikspieren.

Maar hoeveel gaat daar aan vooraf is altijd de vraag. Een paard moet dan wel al een flinke tijd onder het zadel zijn eer het zijn rug goed durft te ontspannen en de buikspieren meer gaat gebruiken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:42

Maar nu dan nog een openstaande vraag bij mij... (waarvoor ik nog geen enkel goed argument heb gehoord) Wat is meerwaarde van het zo vroeg mogelijk (lees: 2,5 jr) beginnen? (dat kan zijn het rijden of zelfs erop zitten...
Onzin zoals dan is hij straks met doorrijden makker..of hij gaat er niet dood aan hebben we al voorbij zien komen..
Ik bedoel echte goede argumenten waarom wel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:43

Cinnepin schreef:
ja gewicht is misschien een andere duscussie maar jullie hebben het over het aankunnen van het dragen van de ruiter op een bepaalde leeftijd, maar daar speelt gewicht een enorme rol in hoor

Niet misschien.. het is gewoon een hele andere discussie-punt.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:44

WildWings schreef:
Freggel schreef:
Bovendien draagt een paard als het correct loopt met zijn buikspieren.

Maar hoeveel gaat daar aan vooraf is altijd de vraag. Een paard moet dan wel al een flinke tijd onder het zadel zijn eer het zijn rug goed durft te ontspannen en de buikspieren meer gaat gebruiken..

Precies daarom liever later beginnen.

Dit ging er meer over compacte rassen en sterkere rug en daarom eerder "rijp" waren. Wat dus niet waar is

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:53

Cinnepin schreef:

Als het paard uiteindelijk een gewone volwassene moet kunnen dragen kan hij dus pas zadelmak/ingereden worden als hij ook in staat in om die volwassse te dragen.

En een volwassen man, zonder overgewicht weegt al rustig 80 kilo.

Dus het moet niet zo zijn dat het paard met 3 wel iemand van 50 kilo kan dragen en met 4 iemand van 65 kg en met 5 misschien wel iemand van 80 kg.

Dus het gaat er nu gewoon om wanneer een paard er klaar voor is, gewicht blijft een andere discussie.

Yaavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:05

Weet je wat we doen.. we gaan veulens inrijden als ze nog geen jaar zijn. Goed idee?
Ik vind zelf 3 jaar een goede leeftijd zodra je er van overtuigd bent dat je paardje er geestelijk en lichamelijk aan toe is, wat je als ervaren iemand in omgang met paarden wel kan suggereren. Daarom vind ik het ook niet verantwoord om een onervaren persoon er mee te laten beginnen tenzij er natuurlijk hulp bij is van iemand die er wel verstand van heeft. Er gaat nog zoveel vooraf voordat je kan gaan beginnen met inrijden. (Wat ik al eerder vermeld had) Als je paard 3 is moet je ook heel bewust gaan werken aan de juiste spier en lichaamsgebruik zodat het paard er sterk genoeg voor is om hem te gaan inrijden.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:12

Maar juist lichamelijk is moeilijk te beoordelen. Je weet niet hoe het er van binnen uit ziet.

Je hebt een leidraad door middel van het groeiplaatje. Dat is gemiddeld en paarden zullen daar niet meer dan een half jaar vanaf wijken.

Ervaren personen, tsja wat is ervaren. Ik ken genoeg ervaren personen die paarden met 2,5 zadelmak maken, inrijden en gelijk doorrijden.

Zolang je niet beter weet als onervaren persoon vind je dat heel normaal. Dat vond ik namelijk vroeger ook. Totdat ik met ijslanders in aanraking kwam en dacht waarom zij wel pas met 5 en andere paarden niet.

Zodoende ben ik me er zelf eens in gaan verdiepen en tot de slotsom gekomen dat 4 een hele mooie leeftijd is om heel rustig te gaan beginnen. Welk ras dan ook.