Help, pony is gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:40

Nee, zekers niet. Door de freestyle oefeningen volgt hij me gewoon, komt naar me toe en blijft staan als ik dat wil. En als hij bang zou zijn, zou hij niet zo verdomd moeilijk en dominant zijn met rijden.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:41

bang voor zomaar een tik. Je moet duidelijk aangeven wanneer hij die krijgt. En niet meteen afstraffen bedoel ik

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:44

Een tik hoeft een paard niet per definitie bang te maken, een correctie tik is heel wat anders dan er op los gaan meppen zonder reden.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:44

Nee, maar ik mag aannemen dat niemand hun paard hier zomaar straft. En er zijn uitzonderingen waarbij hij geen waarschuwing krijgt.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:46

in het verhaal hier stond dat hij luisterde door zwaar afstraffen. Dat is dus niet echt de goede oplossing...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:47

Phynix schreef:
Nee, maar ik mag aannemen dat niemand hun paard hier zomaar straft. En er zijn uitzonderingen waarbij hij geen waarschuwing krijgt.

Inderdaad

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:50

dat zeg ik niet.. maar dat je ze niet moet gaan meppen als hij iets niet doet. ALtijd eerst kijken wat er is.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:51

Dat zeggen wij toch ook

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:53

ok

merrieveulen

Re: Help, pony is gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:31

paarden die terecht een tik krijgen worden daar echt niet bang van. dat ze pas bij je komen als jij dat met lichaamstaal aangeeft is logisch, zo werkt een kudde. als je op je donder krijgt van de leider, blijf je even uit de buurt. mensen moeten kuddeleider zijn, en dat wil zeggen meerdere rollen van verschillende typen paarden uit de kudde op zich nemen. het is veel meer dan de baas zijn. je moet een balans vinden tussen verschillende rollen: de 'leidende' hengst, de alfamerrie, 'het knuffelpaard', en noem maar op. als je enkel als alfamerrie fungeert is dat niet voldoende, je paard moet immers ook met je rijden, en je moet hem borstelen en noem maar op. en daar komen ook de andere rollen bij kijken.
een paard weet het donders goed als jij de kuddeleider bent, en als dat zo is weet hij ook dat hij fout zit met bijten, schoppen en meer van die gein. een keer op de donder geven geeft niks, maar om het minste of geringste gelijk uithalen is ook niet juist. in een kudde wordt inderdaad gewaarschuwd, maar echt geen 10 keer. na drie keer wordt de situatie immers al gevaarlijk, zowel voor jou als voor paarden in een kudde. als een hengst wordt uitgedaagd gaat hij er volop tegenaan, en reken dan maar dat er klappen vallen, en die komen heel wat harder aan dan die van een mens!

uiteraard verschilt het ook per paard. Faram heeft soms aanpak nodig, hij is dominant en laat dat soms ook zien. zijn verhouding met mij is momenteel erg goed, maar met anderen kan hij soms link worden. als je hem terecht wijst met een klap oid (wat tegenwoordig zelden voorkomt!), weet hij dat hij fout zit en gedraagt hij zich. mijn pony Flicka is heel anders, als je boos op haar wordt wordt ze doodsbang. ze is nooit mishandeld ofzo, en heeft nog nooit één klap gehad. toch is de minste dreiging oid genoeg om haar de stuipen op het lijf te jagen. ik zou haar dan ook nooit straffen door een klap of schop te geven, ze is daar gewoon te gevoelig voor.

als je je maar aanpast aan je paard, en jezelf in de gaten houdt (geduld leren hoort daarbij en is vaak nog niet eenvoudig) moet het helemaal goedkomen.