tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:31

Ik vind dat je ook een leider kan zijn als je wel af en toe een tik uitdeelt. Je moet gewoon duidelijk zijn tegen een paard. Als ik de mijne opzij duw als hij tegen mij aan duwt, dan duwt hij nog eens tien keer zo hard terug. Dat heeft geen nut. Dan kan ik wel doen alsof een leider in een kudde dat ook zo zou doen, maar het helpt gewoon niet. Als ik hem dan een tik geef(dat hoeft echt geen pijn te doen ofzo), dan weet hij iig meteen dat hij dat gewoon niet mag. Zolang ik dat consequent volhoud, doet hij dat vanzelf nooit meer. En dat is heus niet uit angst ofzo. Tussen paarden onderling gaat het er veel wilder aan toe hoor: als een paard daar iets doet wat de leider niet wil, krijgt ie toch een flinke trap. Dat is tien keer pijnlijker dan een tikje met de zweep.
Ik ben dus van mening dat je een paard gewoon een tik mag geven, dat wil niet zeggen dat je gelijk geen respect hebt voor je paard, want dat heeft helemaal niets met dat ene tikje te maken. Dat tikje is juist de leider zijn. De leider hoort consequent te zijn en duidelijk te maken wat hij van het paard verlangt. Als het paard iets fout doet, wijs je hem erop(evt. met een tik dus).
Als je een paard zomaar zijn gang laat gaan en hem niet wil straffen, heb je binnen de kortste keren een onhandelbaar paard en kan je er helemaal niets meer mee. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, gewoon lieve, volgzame beestjes die het allemaal gewoon goed doen, maar er zijn er ook zat waarbij dat niet zo is.
En nu niet denken dat ik mijn paard de hele tijd door sla, want dat is ook niet zo. Ik beloon meer hoor, maar als het nodig is krijgt hij mooi wel een tik.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:36

@ B_Sweet: ja das helemaal waar! En als je een tik geeft daag je hem uit. Gaatie nog irritanter doen

Oretha

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:42

Viennanova schreef:
Kan me herinneren dat er ooit eens een topic is geweest waarin duidelijk werd gesteld dat Guusje de fjord ook niet zo vriendlijk werd gereden....

Als mijn paard niet aan mijn been is, krijgt ze eerst een sterkere beenhulp. Luisterd ze dan nog niet, krijgt ze een tik.
Zou ze me bijten, krijgt ze een tik. Trapt ze me, krijgt ze een trap terug.

Zo gaat het in de natuur ook, en ik ben ranghoger. Je kunt niet met dieren omgaan zonder eerst de rangorde te bepalen, en als je een slimme hebt, probeert die altijd weer hoger (boven jou) te komen.

Mocht ze iets goed doen, dan beloon ik ook uitvoerig. Respect is wederzijds, en moeten beide partijen verdienen.

Heb je een link van dat Topic over jolanda...ik kan hem niet vinden

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:59

Weetje; ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat dit één van die topics is waar men niet tot overeenstemming komt je kunt hier nog wel uuuuuuren over discussieren, want iedereen denkt er toch weer anders over

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:01

haha ja je hebt wel gelijk

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:01

ik ben ook wel benieuwd wel topic dat is over Guusje...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:10

KarmY_LoVeR; ik ben het grotendeels met je eens!
Maar je hoeft ook paard ook niet voor alles wat ie "fout" doet te straffen. Misschien is er iets voor een paard vanzelfsprekend oid.
En Miriano is ook niet onhandelbaar, terwijl ik hem niet vaak straf hoor .

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:22

nou die link van guusje en jolanda heb ik zo niet bij de hand, maar er is ook een nieuwere discussie over dat 2tal geweest en dat is te vinden op
andere interesses dan paarden en dan onder links
(sorry kan geen link plaatsen computer doet raar)

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:11

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:06

lois_fjordje schreef:
@ B_Sweet: ja das helemaal waar! En als je een tik geeft daag je hem uit. Gaatie nog irritanter doen

Dat klopt bij mij niet.
Wel als ik haar nadat ze me bijvoorbeeld wilde bijten een klein lief iniminitikje gaf waarvan ze niet onder de indruk is. Dan dacht ze wel "owh, leuk, laten we een spelletje spelen: wie is het snelst? hap!"
Maar een keer een fatsoenlijke optater, en dat gebit blijft voortaan ver uit de buurt .

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:21

Dat is het juist een paard gaat denken dat hij mag spelen of jij hem uitdaagt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:28

Daarom moet je ook geen iniminie tikje geven maar gelijk duidelijk zijn. *pats* mag niet!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:35

Urielle schreef:
Daarom moet je ook geen iniminie tikje geven maar gelijk duidelijk zijn. *pats* mag niet!

Ja, maar soms werkt dat niet..
Ik geef hem eerst de kans om zelf uit te vinden dat het niet mag.
Aan de kant duwen en met een harde "NEE!".
Als ie het dan nog een keer doet, krijgt ie wel een keer een lel hoor.

Isabella_

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:20

mijn paard is wel een machine
ik doe er een muntje van 50 euro cent in of van een euro dan doet ie het langer.
slaan heeft geen zin want dan doet mijn hand pijn!
en ik moet natturlijk wel lief blijven!!

*geintje

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:36

Miriano schreef:
KarmY_LoVeR; ik ben het grotendeels met je eens!
Maar je hoeft ook paard ook niet voor alles wat ie "fout" doet te straffen. Misschien is er iets voor een paard vanzelfsprekend oid.
En Miriano is ook niet onhandelbaar, terwijl ik hem niet vaak straf hoor .

Nee dat snap ik idd . Karmandi kan nogal lomp overkomen of perongeluk op je tenen gaan staan of iets té enthousiast een brokje van je hand pakken... Daar ga ik hem bijvoorbeeld ook niet voor straffen, dat heeft ten eerste geen nut en ten tweede kan hij daar ook niet heel veel aan doen.
Maar hij weet bijvoorbeeld dondersgoed dat hij niet mag bijten/schoppen/oid. Dan kan hij dus echt wel een tik verwachten.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:43

Miriano schreef:
Urielle schreef:

Ja, maar soms werkt dat niet..
Ik geef hem eerst de kans om zelf uit te vinden dat het niet mag.
Aan de kant duwen en met een harde "NEE!".
Als ie het dan nog een keer doet, krijgt ie wel een keer een lel hoor.

Jouw paard heeft dus ook niet het idee dat je hem uitdaagt
Mijn zwartje (doodbraaf overigens, dus verder geen geschikt onderwerp van gesprek ) gaat trouwens terughangen als ik tegen hem aan duw. Die krijgt overigens zelden een pets want die is onder de indruk als ik er eens tegen roep. Wel zo makkelijk, zo'n paard.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:44

Nee, dat is wel zo
Ik duw hem gewoon van me af, en ga verder waar ik mee bezig was. Ik blijf zeg maar niet "hangen".

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:17

mijne krijgt gewoon een mep als hij me in de maling neemt ... is het angst dan stel ik hem gerust .... maar vaak genoegt doet hij alsof hij bang is ...

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:20

dan is hij ook bang :S een paard liegt niet

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:22

Goh, jij hebt ookal een potentieel oscarwinner?
Ja, er lopen heel wat acteertalenten rond!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:26

Nee, paarden liegen niet. Maar er zijn er heel veel die verdomd goed spelletjes kunnen spelen. En als ze eenmaal door hebben dat er met jou heel goed een spelletje gespeeld kan worden om onder een vervelend karweitje uit te komen heb je een heeel groot probleem

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:47

Zoals Odetteke zei, paarden zijn verdomd goede acteurs. Mijn paard is vroeger manegepaard geweest en had op een gegeven moment een horzelbeet op haar schoft, waardoor deze gevoelig was en er niet op haar gereden kon worden. Elke dag kwam de instructie even kijken hoe het met haar ging, maar zodra ze maar keek of wees naar de schoft, begon mijn paard te schudden met haar rug alsof ze verging van de pijn. Conclusie van mijn instructie: beestje heeft nog wat langer de tijd nodig, hij heeft er nog last van. Totdat mijn instructie mij twee dagen later vrolijk de schoft van mijn paard zag rossen zonder dat het beessie een kik gaf. Toen hebben we nog even een testje gedaan, eerst moest ik haar schoft even aanraken en voelen of ze pijn had (uiteraard niets aan de hand) en toen kwam de instructie dichterbij en deed precies hetzelfde (verschrikkelijke "pijn"reactie). Mevrouw had dus mooi uitgevonden dat als ze maar deed alsof ze pijn had, ze weer heel snel op stal stond....

Paarden liegen idd niet, maar zijn toch slimmer dan dat je zou denken hoor!

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 09:44

dat is spelen. Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:34

lois_fjordje schreef:
dat is spelen. Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over

Dat hoeft ook niet waar te zijn.. Het is wel eens dat Helm soms heel raar gaat doen, als hij ergens niet langs durft, terwijl hij er altijd gewoon langs loopt. Dus bang zal hij daar niet voor zijn, hij probeert gewoon steeds nieuwe dingen

Of hij nou ECHT ergens bang van is, of hij doet 'alsof', daar merk ik wel verschil tussen hoor..

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 10:37

Het kan ook zijn dat hij het gewoon anders vind ruiken of anders staat. Of bijvoorbeeld een fiets, daar gaan ze ook niet altijd goed voorbij. Want hij kan er altijd anders uitzien of anders ruiken