Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Viennanova schreef:Kan me herinneren dat er ooit eens een topic is geweest waarin duidelijk werd gesteld dat Guusje de fjord ook niet zo vriendlijk werd gereden....![]()
Als mijn paard niet aan mijn been is, krijgt ze eerst een sterkere beenhulp. Luisterd ze dan nog niet, krijgt ze een tik.
Zou ze me bijten, krijgt ze een tik. Trapt ze me, krijgt ze een trap terug.
Zo gaat het in de natuur ook, en ik ben ranghoger. Je kunt niet met dieren omgaan zonder eerst de rangorde te bepalen, en als je een slimme hebt, probeert die altijd weer hoger (boven jou) te komen.
Mocht ze iets goed doen, dan beloon ik ook uitvoerig. Respect is wederzijds, en moeten beide partijen verdienen.
je kunt hier nog wel uuuuuuren over discussieren, want iedereen denkt er toch weer anders over

.
lois_fjordje schreef:@ B_Sweet: ja das helemaal waar! En als je een tik geeft daag je hem uit. Gaatie nog irritanter doen
. Urielle schreef:Daarom moet je ook geen iniminie tikje geven maar gelijk duidelijk zijn. *pats* mag niet!
Miriano schreef:KarmY_LoVeR; ik ben het grotendeels met je eens!
Maar je hoeft ook paard ook niet voor alles wat ie "fout" doet te straffen. Misschien is er iets voor een paard vanzelfsprekend oid.
En Miriano is ook niet onhandelbaar, terwijl ik hem niet vaak straf hoor.
. Karmandi kan nogal lomp overkomen of perongeluk op je tenen gaan staan of iets té enthousiast een brokje van je hand pakken... Daar ga ik hem bijvoorbeeld ook niet voor straffen, dat heeft ten eerste geen nut en ten tweede kan hij daar ook niet heel veel aan doen. Miriano schreef:Urielle schreef:Daarom moet je ook geen iniminie tikje geven maar gelijk duidelijk zijn. *pats* mag niet!
Ja, maar soms werkt dat niet..
Ik geef hem eerst de kans om zelf uit te vinden dat het niet mag.
Aan de kant duwen en met een harde "NEE!".
Als ie het dan nog een keer doet, krijgt ie wel een keer een lel hoor.

) gaat trouwens terughangen als ik tegen hem aan duw. Die krijgt overigens zelden een pets want die is onder de indruk als ik er eens tegen roep. Wel zo makkelijk, zo'n paard. 
lois_fjordje schreef:dat is spelen. Maar als een paard doet 'alsof' hij bang is is hij ook bang. Daar liegen ze niet over