Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:42

Suzanne F. schreef:
manubres schreef:
Ik geloof zelf niet dat een paard zo enorm gaat bokken puur alleen uit ondeugendheid. Maar hopelijk heeft hij gelijk en gaat het helemaal goed komen!

Ik ook niet. En ik begrijp eerlijk gezegd niet dat ze het ‘niet nodig’ vinden om hem niet op de foto te zetten. Uiteraard jouw eigen keuze maar ik had hier nooit in meegegaan. Voordat ik er een cowboy op zette die hem zou aanpakken zou ik zeker willen zijn dat hij niks mankeerde. En een veearts heeft geen rontgen-ogen. Geen gevoeligheid op de rug zegt helemaal niks helaas. En ik spreek uit ervaring.
Ik geloof niet dat dit verzet komt uit ondeugend uitproberen. Maar goed, het is niet mijn paard gelukkig dus het is ieders eigen keuze. Ik had hem opgeladen en naar een kliniek gebracht en weer opgehaald als hij door de molen was geweest.

Dat idd.

Die van ons had zo 'op de tast' ook geen zere rug. Bleek na een scan en foto toch wel degelijk iets niet lekker te zitten. En helaas voor ons ook een terugkerend probleem. Geluk bij een ongeluk dat het geen kissing spines is. Maar zonder foto hadden we dat dus al niet geweten.

Maar hoop dat het idd vanuit zn benen komt en dat je paard weer braaf is als dit opgelost is. :)

Anoniem

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:50

Mijn ks merrie reageert ook niet op het voelen aan haar rug en da was er van overtuigd dat het gedrag voortkwam uit de knieën, toch stond ik op röntgen foto's en bleek ze toch ks te hebben.

Ik hoop dat de da's gelijk hebben en er lichamelijk niet echt wat scheelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:54

Ts zal het vanzelf wel merken of de da’s gelijk hadden. Voor het paard hoop ik het ten zeerste maar ik had me niet zonder foto’s af laten schepen. Maar dat is iets met oud zijn en bewijs willen zien dat het inderdaad goed zit in de rug.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:27

Zonnebloem92 schreef:
Mijn ks merrie reageert ook niet op het voelen aan haar rug en da was er van overtuigd dat het gedrag voortkwam uit de knieën, toch stond ik op röntgen foto's en bleek ze toch ks te hebben.

Heb gevraagd naar KS, maar hij zei als hij dat heeft en last van zou hebben zou hij niet zo bewegen als hij nu doet op een kleine volte.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:29

Als jullie betalen wil ik hem best op de foto zetten hoor..

Maar als 2 da's zeggen dat het onnodig is en alleen veel geld gaat kosten houd ik het geld liever bij me.

Ik vind dat ik na 2x nakijken genoeg gedaan heb. De DA zei dat ik binnen een maand verschil kan zien als ik hem aanpak dus daar gaan we voor.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:31

TS heeft er nu 2 dierenartsen bijgehad, net als een heel aantal stalgenoten en een trainer die mee hebben gekeken in real life...

Lijkt mij dat bokt via een beeldscherm dan niet meer waarde geeft en je met jullie commentaar TS wel weer onzeker maakt.

Lekker aan de slag met de adviezen van de DA, TS en als je na verloop van tijd geen verbetering bemerkt, kun je altijd nog weer eens verder gaan graven. Ik kan me voorstellen dat het ook echt wel een rijtechnisch probleem is, dus misschien eens wat verschillende instructeurs proberen om te kijken wat er bij jou en je paard past.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:33

Zonnetje97 schreef:
Agossie schreef:
Ik zou die mooie voeten zéker niet op ijzers gaan zetten!! Toontredend kan je beter oplossen door regelmatig een goede bekapper er naar te laten kijken én door hem in zijn lijf los te laten werken én door correcte training om hem goed in balans te krijgen. IJzers werkt hier juist averechts! (en ja, dan spreek ik de dierenarts écht tegen.)

Ben al een jaar bezig met een goede bekapper die elke 3/4 weken komt, maar het word eerder erger dan beter. Het is ool niet mijn keus een ijzer, maar als er meerdere zeggen dat het beter is dan doe ik dat. Ze kunnen er altijd weer vanaf.

Die voeten zijn écht niet de reden dat hij zo bokt. De reden zit ergens anders in zijn lijf. IJzers eronder lost het niet op, maar maakt het probleem waarschijnlijk zelfs erger. Op de foto zien de voeten er écht niet slecht uit. Ik denk dat jouw paard heel veel problemen in zijn lijf/rug heeft waardoor hij gaat bokken. Problemen waar een dierenarts niet naar kijkt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:34

ik slui me aan bij tatyana.

sommige paarden flippen al bij het minste of geringste.
2 dierenartsen met hetzelfde advies. dit advies eerst maar uitvoeren, kun je daarna nog wel kijken.

mocht het intern mis zitten, dan komt ze er dan wel achter.
ze heeft nu echt wel haar best gedaan. wie zijn wij om 2 dierenartsen en de eigenaar tegen te spreken
iedereen heeft voldoende haar twijfels geuit. prima zo

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:52

Nou, wat Tatyana zegt. Voor bokt is het niet gauw goed zeg. Mensen hebben hier blijkbaar wel röntgenogen en dat zelfs nog zonder het paard in het echt te hebben gezien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:53

Het lijkt me een paard dat duidelijk zijn mening geeft dus ik denk dat je binnen 3 weken al weet of het aangeleerd gedrag was of niet.
Is hij na 2-3 weken al een stuk meewerkender dan is de kans groot dat het er ingeslopen was. Gaat hij terug vechten of wordt hij ineens ook in de omgang narrig dan is de kans groot dat er iets echt niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:03

Zonnetje97 schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Heb gevraagd naar KS, maar hij zei als hij dat heeft en last van zou hebben zou hij niet zo bewegen als hij nu doet op een kleine volte.

Nou dan moet je daar voor nu maar op vertrouwen.
Maar blijf wel je eigen gevoel volgen, heb je toch het idee dat er iets niet goed zit eis dan in ieder geval een paar foto's.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:19

Ik ga het nu een maand aankijken en kilometers maken met het gas erop.

Mocht er geen verandering komen dan kijk ik weer veder. Maar ik denk dat het toch een groot deel pubergedrag met veel energie is. Wordt tijd dat ze de wei weer op mogen.

Hou jullie wel op de hoogte van de training.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:23

Ik heb je een pb gestuurd :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:36

Zonnetje97 schreef:
Als jullie betalen wil ik hem best op de foto zetten hoor..

Maar als 2 da's zeggen dat het onnodig is en alleen veel geld gaat kosten houd ik het geld liever bij me.

Ik vind dat ik na 2x nakijken genoeg gedaan heb. De DA zei dat ik binnen een maand verschil kan zien als ik hem aanpak dus daar gaan we voor.

Ik zou het ook zo doen hoor.
Bokt is heel erg van het: eerst paard helemaal binnenste buiten keren want ondanks dat er geen klachten zijn (of in ieder geval klachten die nu niet helder zijn en opgelost kunnen worden) kunnen er toch klachten of bemerkingen zijn.

Dat doorduwen en we zijn allemaal dierenartsen en hebben allemaal meer ervaringen dan dierenartsen die sh*t echt niet zonder reden adviseren. er zijn altijd uitzonderingen maar die uitzonderingen zitten allemaal op bokt.

Ik zou lekker het advies volgen van je dierenarts als je vertrouwen hebt in die persoon.
Want eerst wordt een bepaalde dierenarts overal op bokt aangeprezen als betrouwbaar goed gekwalificeerd met verstand van zaken, en zodra hij een 'vreemd' advies geeft komt iedereen met andere meningen dat ze zich niet zo hadden af laten schepen.

basis op bokt is: paard moet geheel op de foto. en dan nog een second opinion als er niets op te vinden is. Voor klinische keuringen heb je ook kamp voor en kamp tegen. Ijzers heb je kamp voor en kamp tegen. uiteraard moet je al je salaris uitgeven aan een correcte stalling waar paard dag en nacht kan kiezen binnen in een stal te staan van minimaal 5x5m en verwarming en een jacuzzi., of buiten in 10 hectare weiland. Uiteraard met onbeperkt kruidenhooi uit de duinen in spanje. daarnaast moet de hoefsmid (en dit moet er 1 zijn met 5 sterren en die nog nooit een fout heeft gemaakt) iedere 2 weken komen om de boel bij te werken en in de gaten te houden en de kraker/fysio/chiro moeten natuurlijk iedere twee weken op de stoep staan om hun kunstje te doen en jij moet vooral niet zelf op je paard willen rijden zonder de trainer van Anky ernaast. Want anders ben jij de oorzaak van de klachten.

Hou toch op.

ZO. tot zover mijn klaagzang over de stereotypes...

Ik zou dus lekker advies van je DA volgen. paard op ijzer, peeskappen om. en eerst even aankijken wat er gebeurt. blijft het gedrag dan kan je alsnog doorpakken met verder onderzoek.
Je moet niet teveel veranderen om te kunnen testen wat nu de oorzaak was.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:37

Heb je ook al eens een andere zadelmaker laten kijken?
Mijn paard gaf namelijk hetzelfde beeld als jij. Mijn eigen zadelmaker is in drie maanden tijd 2x geweest (komt al 4 jaar bij mijn paard, 3 jaar geleden nieuw zadel op maat laten maken) en heeft 2x gezegd dat het zadel 100% goed lag, dus uiteindelijk ook de medische molen in gegaan. Alles keurig op de foto's, wat bleek bij de zadelmaker die met de dierenarts samenwerkt: zadel flink te krap én te lang.... Al die tijd dus toch pijn in d'r rug gehad door het zadel. Wat heb ik me schuldig gevoeld, ze gaf het zó duidelijk aan... -O-

Wel heel fijn dat je dierenartsen niet denken dat hij fysiek niet in orde is! Daar was ik ook bang voor bij mijn paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:43

Ik vind het een lastige zaak omdat ik twijfel of je rijtechnisch hem goed genoeg kan rijden passend bij zijn lijf (sorry no offence, maar je paard heeft een moeilijk lijf)

Ik zou hem dus een maand onbelast gaan trainen aan de longe om hem zijn lichaam goed te leren gebruiken en dan pas gaan rijden. Blijven de problemen dan kun je hem verder na laten kijken door de DA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:44

Zonnetje97 schreef:
Agossie schreef:
Ik zou die mooie voeten zéker niet op ijzers gaan zetten!! Toontredend kan je beter oplossen door regelmatig een goede bekapper er naar te laten kijken én door hem in zijn lijf los te laten werken én door correcte training om hem goed in balans te krijgen. IJzers werkt hier juist averechts! (en ja, dan spreek ik de dierenarts écht tegen.)

Ben al een jaar bezig met een goede bekapper die elke 3/4 weken komt, maar het word eerder erger dan beter. Het is ool niet mijn keus een ijzer, maar als er meerdere zeggen dat het beter is dan doe ik dat. Ze kunnen er altijd weer vanaf.

Mee eens, je kan een ijzer eerst proberen om te kijken of hij beter gaat lopen en daarna in overleg met een goede smid weer zonder. Als het erger wordt dan heb je geen "goede" bekapper.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:23

Raar, heb je de dierenarts duidelijk gemaakt dat je al een jaar bezig bent met een bekapper /hoefsmid welke elke 4 weken je paard bekapt en er ondanks dat nog steeds een voorvoet toontreed? Lijkt me toch dat daar naar een oorzaak gezocht moet worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:09

Toontredend is meestal gewoon een standafwijking door bijv een brede borstkas.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 19:14

Afbeelding

Ijzers zitten eronder. Echt toontredend is hij niet, hij is gewoon verkeerd bekapt waardoor de hoeven scheef zijn gaan staan en te kort zijn. Ijzer moet zo lang mogelijk blijven zitten een week of 10 zodat de hoeven kunnen gaan groeien. Hoefsmit zei dat hij veder prima hoeven heeft en hij in de toekomst waarschijnlijk weer lekker blootvoets kan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:42

Weet je, het heeft gewoon te maken met een hele lange paardengeschiedenis en door heel veel schade en schande wijzer geworden. Vroeger ook dit meegemaakt maar dan met een steigeraar. Trage luie bok. Veel aangepakt, veel de zweep erover en bij de verkoopkeuring bleek hij hoefkatrol klasse 4 te hebben aan beide voorvoeten. Later nog eens zo’n verhaal gehad met een flipkoe die de hele bak doorrende met je omdat ze iets eng vond. Goed op de foto op de benen (want die fout maakte ik niet meer) maar.... na wat onderzoeken bleek ze kissing spines in een klasse 4 te hebben. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen helaas. En honderden in de 20 jaar Bokt (jaja paar dagen geleden mijn 20 jarig jubileum hier gevierd) tegengekomen. En natuurlijk moeten die knollen af en toe aangepakt worden. Ik zal de laatste zijn die dit tegenspreekt want het koetsjie koetsjie gehalte op Bokt is ook erg hoog hoor. Ik heb niet zoveel problemen met bijgezet longeren en de zweep erachter en doorpakken onder het zadel. Maar inmiddels doe ik dat niet meer zonder dat ik duidelijkheid heb over de lichamelijke gesteldheid van een paard. Eigenlijk waren alle paarden met wat gedragsproblemen die ik gereden heb achteraf niet goed. En daar sla ik mezelf soms nog wel voor voor mijn kop. Waarom ik dit niet eerder heb bedacht of gezien. Maar goed, het hele leven is een les. Maar het leven is ook te kort om alle fouten zelf te maken. Dus leer van de fouten van de anderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:50

En ook dierenartsen kunnen de fout in gaan, zie nog te vaak dat ze het niet zeggen maar wel dat ze ks verbinden aan leeftijd. En ik heb helaas dezelfde ervaring als bovenstaand voorbeeld , een paar vriendinnen die problemen kregen met hun paard vinden mij altijd zeuren want gewoon aanpakken. Drie paarden van hun ( laatste tien jaar) hadden toch een zodanige diagnose dat rijden geen optie meer was. Laat mij dan maar diegene zijn op bokt die bij dit soort paarden en problemen zegt : laat de bovenlijn op de foto zetten. Pas wanneer daar ( gelukkig ) niets mis mee is en de benen zeker goed zijn kan iemand kijken of het dier pubert maar ik vind een paard nooit puberen wanneer er niets aan de hand is. Oftewel lichamelijk oftewel rijtechnisch zit er bijna altijd wat verkeerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:57

Ik ben het daar op zich grondig mee eens maar wel met de kanttekening dat dit gedrag dan ook meestal niet snel en duurzaam op te lossen is. Inderdaad heb ik ook de gevallen gekend die door gerenommeerde trainers de striemen op hun lijf geslagen waren maar nog steeds niet liepen. Of inderdaad een getalenteerde jonge merrie die net even te vlak bleef of tegen de hand kwam (kl 4 HKO).
Omgekeerd heb ik ook situaties gehad van serieus verreden paarden of gewoon verwende slimme snotapen die met weinig correctie of redelijke korte tijd wel gewoon weer klaar waren met hun gemuts en ook nooit meer terug vielen in het oude patroon. Die paarden mankeerde niets maar hadden gewoon geleerd dat er zo iets is als lieverkoekejes, of hadden te maken gehad met een oneerlijke of onduidelijke ruiter.
Daarom zou ik in dit geval van het redelijk mondige paard het wel aandurven omdat je waarschijnlijk heel snel ziet of het duurzaam werkt of dat het zich in nog meer bochten gaat wringen.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:00

Zonnetje97 schreef:
Ik ga het nu een maand aankijken en kilometers maken met het gas erop.

Mocht er geen verandering komen dan kijk ik weer veder. Maar ik denk dat het toch een groot deel pubergedrag met veel energie is. Wordt tijd dat ze de wei weer op mogen.

Hou jullie wel op de hoogte van de training.

Houd je er rekening mee dat juist het voorjaarsgras ze alleen maar meer energie gaat geven?
Ik heb er wel eens eentje gehad die, als het gras begon met groeien, echt van het krachtvoer of moest. Werd echt strontvervelend. En die liep volop in de sport. Maar was ieder jaar echt de moeilijkste periode met die ruin.

Gelukkig heb je nog wel een maand tot half april.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:04

Sizzle schreef:
Omgekeerd heb ik ook situaties gehad van serieus verreden paarden of gewoon verwende slimme snotapen die met weinig correctie of redelijke korte tijd wel gewoon weer klaar waren met hun gemuts en ook nooit meer terug vielen in het oude patroon. Die paarden mankeerde niets maar hadden gewoon geleerd dat er zo iets is als lieverkoekejes, of hadden te maken gehad met een oneerlijke of onduidelijke ruiter.
Daarom zou ik in dit geval van het redelijk mondige paard het wel aandurven omdat je waarschijnlijk heel snel ziet of het duurzaam werkt of dat het zich in nog meer bochten gaat wringen.

Eens. Maar als je een hele goede handige ruiter heb dan kan het probleem ook opgelost lijken zodra het paard door zijn pijn heen moet lopen. Sommige paarden geven op en lopen dan toch maar door.
Blijft moeilijk.