[***] schreef:Door de rest van de post ga ik wel weer denken of ik niet zelf een aandeel heb in dat schrikgedrag. Beloon ik hem niet onbewust voor dat schrikken, door er aandacht aan te geven (laten stilstaan, verwerken, snoepjes geven en weer rustig verder)? Ik denk het niet, want er zijn genoeg momenten zonder dat hij moet schrikken dat hij mag stilstaan en beloningen krijgt, en zelfs tijdens het werk. Dus lijkt me geen reden voor hem om dan schrikken te gaan gebruiken om een rustmoment te krijgen ofzo?
Interessante en lastige vraag! Ik denk dat je er alleen achter komt door het te proberen: als jij je gedrag verandert (in welke richting dan ook) verandert zijn gedrag dan mee? Doet hij hetzelfde bij andere mensen ook? Paard nummer 1 hier bijvoorbeeld met haar enorme berg aan door 1 trauma veroorzaakt rampgedrag was bij iedereen die haar correct traditioneel behandelde even onvoorspelbaar, moeilijk lastig en daardoor ook deels gevaarlijk. Ik ging haar ander behandelen (clickertraining) en toen werd ze bij mij heel vergevingsgezind en aardig en kon ik haar overal mee naartoe nemen aan een los hangend lijntje terwijl ze de stalhulp nog steeds de box uit sleurde. Na drie maand merkten ze op stal ineens ook dat ze in de dagelijkse omgang rustiger was. Dat paard was dus een paard dat bij iedereen een even grote ramp was en waarschijnlijk ook bij mij zo was geweest als ik niet was gaan clickeren. Maar ook zulk consequent fout gedrag was te veranderen door op een nieuwe, andere manier met haar om te gaan (clicker), en daardoor trok zij vanzelf nieuwe conclusies en verdwenen die bulk van die megaheftige schrikreacties niet alleen bij mij maar ook bij de anderen die haar niet clickertrainden. Dus zelfs als gedrag helemaal vastgeroest is en bij iedereen hetzelfde is, dan nog kan een andere aanpak zo'n paard losweken uit hele oude, traumatische patronen. Dus de schrikreactie worden minder heftig en komen steeds minder vaak voor, maar je blijft natuurlijk altijd karakterverschil houden tussen flegmatieke paarden en de hyperalerte typjes. Maar een mega-schrikachtig paard kun je heel vaak terugbrengen tot zijn ware karakter: een heel erg alert paard, maar dan zonder dat hij bij elk scheef vliegend vogeltje op hol slaat, jou de sloot in trekt, ruiters lanceert enzovoorts. Die dingen hebben in feite niets met de schrik zelf te maken, maar zijn gewoon optionele extra's.
Schrik is een emotie, maar hoe je dat uit is gedrag, en daar kun je als mens vaak wel wat aan veranderen, en dat begint vaak bij jezelf. 
Nummer 3 liet ik bijvoorbeeld als ze wilde de afgelopen maand regelmatig stilstaan op de hoefslag om in de verte te turen omdat ze schrikachtig zou zijn, en ik beloonde haar dus ook voor dat stilstaan en over de weilanden uitkijken. Al na een week werd duidelijk dat ze helemaal niet schrikachtig was en eerder een luie donder, en gisteren had ze opeens op diezelfde lange zijde steeds drie kijkmomentjes 'nodig'. En toen die klaar waren keek ze meteen naar mijn voertasje: kijk eens hoe braaf ik ben! Beloning!
Nee dus, poepie.
Dat was geen stout gedrag of bedelen,maar iets wat zij geleerd dacht te hebben, een conclusie op basis van hoe ik haar behandeld had. Dat werkte niet meer voor mij (ze was helemaal niet schrikachtig maar eerder lui), dus besloot ik de beloningsbalans weer te veranderen: ze mocht nog wel stilstaan en kijken als ze dat wilde, maar ze kreeg pas een beloning als ze nadat ze uitgekeken was weer aanstapte op mijn staphulp. En vervolgens verlegde ik hem nog iets verder door, door als ze uit zichzelf stilstond meteen de staphulp te geven en te belonen voor het daarnaar luisteren.
Toen had ze die kijkmomentjes ineens niet meer nodig.
Dat laten kijken was heel handig in het begin en waarschijnlijk is ze daardoor ook zo makkelijk/schrikproof/lui
geworden, maar als ik was blijven hangen in dat oude patroon (stil laten staan zodra ze gaat kijken! Tijd geven! Belonen voor dat ze er niet vandoor gaat!) dan was zij ook in dat gedrag blijven hangen. Wat alleen maar logisch is.
Dan weer een compleet ander uiterste om het nog ingewikkelder te maken: [***] was niet schrikachtig, zeker niet als hij mij naast zich had, maar in zijn laatste maand besloot ik als test even een soort stap/draf-kreupelheidsonderzoekje op het harde te doen wat hij natuurlijk helemaal niet kon, en toen hij voor de tweede keer een volte in draf op het harde moest doen werd hij eerst hectisch en toen ineens schrikachtig, spooky, 'help wat is dat emmertje wat daar al anderhalf jaar staat!?!?!?' Dat was zo apart dat hij ineens schrikachtig werd dat ik meteen ben gestopt omdat ik vermoedde dat dat een reactie op pijn was, en dat was uiteindelijk ook zo.