Speciaal geval trailerladen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:13

Weet je al meer TS?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:14

ts: Je geeft aan dat jij wel kan aan de billen komen. maar paard stresst als iemand anders het doet.
Kan dit een optie zijn om bv te oefenen met een dergelijk paard dat jij ze laadt, en langs het schot naar achter loopt om te kriebelen. en zo opbouwen tot je stang dicht kan doen? Paard dus leren zelf te blijven staan. enkel jij bent er mee bezig. geen druk?
Ik heb ook zo een merrie. ze laat zich supersimpel laden. maar op haar voorwaarden. Geen druk. niet aanbinden vooraan. geen extra mensen.
Ik kan haar er netjes inleiden. alleen laten staan en de stang dichtdoen. dan klep. en dan aanbinden. andere volgorde of extra mensen resulteert in een paard die ongelukken doet...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:18

Ja ik ben ook wel heel benieuwd, als het goed zullen ze nu onderweg zijn. Hopelijk gebeuren er geen nare dingen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 15:35

Ze hebben vanmorgen paard maar met 3 voeten op de klep gekregen. Wilden maar half uurtje proberen om stress te voorkomen en zijn toen gaan lopen.
Hebben beetje pasta gegeven en zijn met twee man met lange touwen gaan lopen. Paard was redelijk rustig en ze hebben de reis goed doorstaan. Niemand gewond, paard nog heel en geen blaren. Dus gelukkig goed afgelopen.

Paard heeft poosje op stal gestaan om bij te komen en nu staat ze in de paddock eea te verkennen.

Iedereen blij en gelukkig verhuisd.
Ze willen later de trailer training weer op pakken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:36

Het klinkt alsof ze verstandig beginnen te worden. Fijn dat de wandeling ook goed gegaan is. Nu acclimatiseren eb daarna met alle tijd verder trainen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 15:39

Duhelo, zoiets had ik al geoefend, lekker kriebelen aan dr billen, met dr staart zwaaien en met stang lawaai maken. Dan was ze redelijk ok. Als ik meer tijd had gehad was dat uitbouwen zeker een goede optie geweest.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:22

Fijn dat het in elk geval goed afgelopen is en dat ze veilig zijn aangekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:23

Fijn dat de overtocht zonder kleerscheuren is volbracht, en ook positief dat ze zelfs zonder begeleiding zelf al zover kwamen dat er drie benen op de klep stonden. Dat is beduidend meer dan in het begin van dit topic, dus ook eigenlijk alleen maar goed nieuws.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:58

Fijn dat ze heel zijn overgekomen zonder allemaal nieuwe trauma's erbij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:07

Gelukkig dat "deze moed door onwetendheid" goed is afgelopen +:)+ . Top paard.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:41

Nou zou ik wel weer de pessimist zijn, maar wil het toch even zeggen. Ik heb net het hele topic eens rustig gelezen en om heel eerlijk te zijn zou ik als eigenaar niet happy zijn geweest met je aanpak. Hoe gemeen dat ook klinkt. Uit het hele verhaal maak ik op dat JIJ het paard inmiddels bijna kunt laden. De eigenaar kan er nog steeds niks mee. Je hebt alleen bereikt dat het paard jouw meer is gaan vertrouwen. Kosten even grof gezegd 400 euro. Zonder toegevoegde waarde voor de eigenaar. Mocht ze op een duur op wedstrijd willen gaan dan zou ze dus altijd jouw moeten bellen om het paard op de trailer te zetten. Ik heb het gevoel dat je goed bent met dieren, maar niet met mensen. Ik mis echt het stukje coachen van de eigenaren en hun huiswerk mee geven om dingen te oefenen. Als ik advies zou moeten geven zou ik tegen het meisje van 16 zeggen ga bezig met grondwerk op de nieuwe stal. Samen met het paard een band opbouwen en vanuit daar straks het paard in de trailer zetten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:50

Zal niet eerst het paard wat meer vertrouwen met een ervaren en niet sensibel persoon in de trailer moeten krijgen en dáárna pas de eigenaar er bij halen ... Ik vind persoonlijk de opbouw gewoon oké. Eigenaren hadden duidelijk niet de rust voor ogen om dit gedaan te krijgen.

Eerst het paard, daarna de eigenaren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:51

quickie schreef:
Nou zou ik wel weer de pessimist zijn, maar wil het toch even zeggen. Ik heb net het hele topic eens rustig gelezen en om heel eerlijk te zijn zou ik als eigenaar niet happy zijn geweest met je aanpak. Hoe gemeen dat ook klinkt. Uit het hele verhaal maak ik op dat JIJ het paard inmiddels bijna kunt laden. De eigenaar kan er nog steeds niks mee. Je hebt alleen bereikt dat het paard jouw meer is gaan vertrouwen. Kosten even grof gezegd 400 euro. Zonder toegevoegde waarde voor de eigenaar. Mocht ze op een duur op wedstrijd willen gaan dan zou ze dus altijd jouw moeten bellen om het paard op de trailer te zetten. Ik heb het gevoel dat je goed bent met dieren, maar niet met mensen. Ik mis echt het stukje coachen van de eigenaren en hun huiswerk mee geven om dingen te oefenen. Als ik advies zou moeten geven zou ik tegen het meisje van 16 zeggen ga bezig met grondwerk op de nieuwe stal. Samen met het paard een band opbouwen en vanuit daar straks het paard in de trailer zetten.

Ik begrijp wel waarom cissy eerst zorgt dat het paard haar vertrouwd. Op die manier kan cissy toch inzicht krijgen in waar het paard op panikeert en hoe de eigenaresse daar op kan reageren? Daarbij kan de eigenaar ook goed zien hoe het wel moet.
Ik vind dit een vreemde beoordeling eerlijk gezegd.

Daarbij, lees ik ook dat de cissy de eigenaren zelf ook al aan het werk heeft gezet en dat het de eigenaren zelf ook is gelukt om in de trailer te komen. Alleen achter het paard is nog een stap te ver.

xDenies schreef:
Zal niet eerst het paard wat meer vertrouwen met een ervaren en niet sensibel persoon in de trailer moeten krijgen en dáárna pas de eigenaar er bij halen ... Ik vind persoonlijk de opbouw gewoon oké. Eigenaren hadden duidelijk niet de rust voor ogen om dit gedaan te krijgen.

Eerst het paard, daarna de eigenaren.

Dit ook inderdaad. Zodra het paard bij cissy doorheeft dat de trailer geen enge plek is, zal bij de eigenaren des te sneller het kwartje vallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:55

Fijn dat het paard veilig is aangekomen. Nu ligt de bal bij de eigenaren, toch? Als die verdere hulp willen van cissy dan zullen ze er wel om komen.

Wat goed dat ze het paard met 3 benen op de klep hebben gekregen, met wat ik uit het verhaal opmaak nu een rustige aanpak zonder longeerlijnen, zwepen enz. De mensen hebben er van geleerd, en het paard heeft laten zien wat een óngelooflijk vergevingsgezinde dieren paarden eigenlijk zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 18:14

Wie zegt dat de kosten 400,- zijn??? Not me! Verre van zelfs.

Ja ik heb inderdaad ervoor gezorgd dat paard mij vertrouwt maar dat wil niet zeggen dat ik verder niet zorg voor vertrouwen met de eigenaar. Je moet ergens beginnen. Vergeet niet dat de eigenaren het paard in de trailer hebben proberen te forceren. Niet gek dat het paard hun absoluut niet meer vertrouwd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 18:22

xyzutu2 schreef:
Fijn dat de overtocht zonder kleerscheuren is volbracht, en ook positief dat ze zelfs zonder begeleiding zelf al zover kwamen dat er drie benen op de klep stonden. Dat is beduidend meer dan in het begin van dit topic, dus ook eigenlijk alleen maar goed nieuws.

Meisje B heeft met mijn trailer haar paard ook al relaxed met vier benen binnen gehad. Zover waren we al.
Alleen vandaag andere trailer en verkeerde energie vanwege verhuizing dus kan me voorstellen dat paard weer een terugval had. Komt wel weer goed.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:24

Ik ben wel benieuwd naar de voortgang, ga je die nog met ons delen? :D

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:26

Fijn dat het dier nu verhuisd is. Zou als ik jou wel stiekem wel opgelucht zijn dat het al wandelend is gelukt. Hoef je volgende keer met de trailer niet weer bij <0 te beginnen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 18:29

Marjoow Als die er bij mij is wil ik dat wel delen.

Qerty, ook mijn idee, heb ik ook tegen ze gezegd. Grote kans dat we zo weer verder kunnen waar we gebleven waren. Is nl nu geen issue van gemaakt. Lopen is goed gegaan, daar zal ze ook profijt van gaan krijgen als ze wil gaan buitenrijden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:01

Is imo toch ook een dikke pluim waard dat ze ondanks dat ze zo onwetend zijn en geen/slecht leiderschap hebben volgens jou, ze toch maar even dat paard naar die andere stal hebben gewandeld op deze manier ! Dat dat zo goed is gegaan is niet alleen door het paard.
Imo mag dat ook wel even gezegd worden ;)
Feit dat ze t dier met 3 voetjes op de plank hebben gekregen en niet perse door hebben gedrukt of het niet dusdanig lang geprobeerd hebben dat ie over de rooie is geweest (dan was dat wandelen nooit goed gegaan) zegt voor mij dat ze echt wel in de goede richting bezig zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:24

Tout a fait (inderdaad ) Mondy. Jij schrijft wat ik ook dacht. Gelukkig is het heel goed gegaan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:39

Petje af, erg netjes en professioneel gedaan allemaal. My 2 cents; die mensen zijn zo'n sensibel paard niet waard/kunnen het niet aan. Die hebben veel meer aan een doorgewinterde iets koelere kikker.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:39

quickie schreef:

Nou ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het juist erg fijn is dat er zulke trainers als Cissy bestaan die op deze manier werken.
Mijn paard was ook altijd een drama met laden.
Wij hebben er ook iemand bij gehaald (die een opleiding bij Annemarie van Toorn gedaan heeft).
En ja zij is ook als eerste met mijn paard aan de gang geweest, om haar eerst maar eens normaal in de buurt van een trailer te krijgen. Na een half uurtje oefenen stond ze er ook dan al in.
Toen dat ging, was dat ons huiswerk voor erna, maar pas nadat we dat samen met haar erbij zelf hadden geoefend.

Ook mijn paard schoot behoorlijk in de stress als er iemand van achter bij kwam. En eerst met 2 personen erbij geoefend van een afstand met een balkje. Steeds een stukje dichterbij, maar wel goed de houding/lichaamstaal van het paard in de gaten houden.
Ook daarna was dit ons huiswerk.

Ja wij mochten toen ze er eenmaal opstond wel bij oefenen, maar dat was pas ook daarna. Eerst moest het bevestigd wezen.
Paard waar TS het overheeft was nog niet zo ver naar mijn mening

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 23:30

Mondy, natuurlijk is het heel erg fijn dat het allemaal goed gegaan is. Ik had er buikpijn van kan ik je vertellen.
Ja daar verdienen ze een grote pluim mee.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:01

Leuk werk heb je,alleen jammer dat je zoveel met mensen te maken hebt ;)