Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:14

Brainless schreef:
Tot en met de Z heeft een "standaard" paard weinig nodig hoor.
Soms wel een goede basis en/of vitamine brok, maar vaak niet.
Als blijkt dat een paard te weinig energie overhoudt kun je altijd nog bij voeren.

En dat over "15 jaar terug kreeg elk paar 3 kilo per dag" is ook niet standaard.
Mijn opa (nu 90) voerde alleen de drachtige merrie en opfokspul bij.
Andere paarden kregen niets, totdat bleek of ze het nodig hadden.

Ik ben absoluut niet een paardnatuurlijk trutje, maar als ik soms zie wat een standaard recreatie paardje bijgevoerd krijgt... is het niet raar dat ze aan de loop gaan.

Ik ben met je eens dat paarden vaak veel te veel krachtvoer krijgen met te weinig arbeid. Maar als een paard lastig op gewicht te houden is zoals die van TS, is het wel een ander verhaal.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:14

Het oog van de meester maakt het paard vet!

Jammer dat er steeds minder meesters zijn! Chapeau voor opa!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:15

R12312 schreef:
Brainless schreef:
Tot en met de Z heeft een "standaard" paard weinig nodig hoor.
Soms wel een goede basis en/of vitamine brok, maar vaak niet.
Als blijkt dat een paard te weinig energie overhoudt kun je altijd nog bij voeren.

En dat over "15 jaar terug kreeg elk paar 3 kilo per dag" is ook niet standaard.
Mijn opa (nu 90) voerde alleen de drachtige merrie en opfokspul bij.
Andere paarden kregen niets, totdat bleek of ze het nodig hadden.

Ik ben absoluut niet een paardnatuurlijk trutje, maar als ik soms zie wat een standaard recreatie paardje bijgevoerd krijgt... is het niet raar dat ze aan de loop gaan.

Ik ben met je eens dat paarden vaak veel te veel krachtvoer krijgen met te weinig arbeid. Maar als een paard lastig op gewicht te houden is zoals die van TS, is het wel een ander verhaal.

Dan bel je gewoon de DA... -:)

R12312

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:21

Nu moet ik wel zeggen dat ik ooit ook zo nerveus gevalletje heb gehad, waar ik bergen voer in moest stoppen om op gewicht te houden. En na een kuurtje pronutrin stopte ze met luchtzuigen en moest ik spontaan uitkijken met voeren om der niet te vet te krijgen :D

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:23

ariatje schreef:
Het oog van de meester maakt het paard vet!

Jammer dat er steeds minder meesters zijn! Chapeau voor opa!

Ben dol op paarden opa's! Paar jaar terug nog een van 96 op stal. Loopt bij mijn meest dominante hengst de stal in. Tikt em met zn wandelstok op zn kont. Begint gelijk te piafferen. Dah ken beterh whoa. Nog een tik erbij. Ging inderdaad stuk beter tot er twee achter beentjes om zn oren kwamen. Oei dah woar un bietje teveul misschien....whahah.

De grooms en ruiters van de zg prog opleidingen staan te beven als een rietje voor die hengt. Maar echt ouderwets pasrdenvolk mauwt niet. Die blaffen! .....lol

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:25

R12312 schreef:
Nu moet ik wel zeggen dat ik ooit ook zo nerveus gevalletje heb gehad, waar ik bergen voer in moest stoppen om op gewicht te houden. En na een kuurtje pronutrin stopte ze met luchtzuigen en moest ik spontaan uitkijken met voeren om der niet te vet te krijgen :D

Pronutrin? Ken ik niet. Waar is het voor?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:25

ariatje schreef:
R12312 schreef:

Pronutrin? Ken ik niet. Waar is het voor?

Maagzweren

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:29

Ah! Heb dr een die daar gevoelig voor is maar kreeg iets anders. Van die dure pasta spuiten. Perfect! Nu standaard luzerneb( zuurgraad ) bijvoeren en lijnzaadslijm. Andere stal met uitzicht op mn woonkamer. Meneer mag graag alles in de gaten houden.Toen was ie helemaal zen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:30

Mijn opa had ook altijd simpele oplossingen.
Kregen een paard binnen waarvan bekend was dat deze de stal niet in wilde.
Beest werd ook helemaal dol als je het toch probeerde (lees dwang/druk gaf, zelfs met de welgenoemde bezem werd het zabsoluut gevaarlijk).
Opa: voer in de bak en het touw aan de binnenzijde van de stal aan de tralies vastbinden.
Paard stond nog buiten de stal en opalief: We goan koffiedrinken, als ie vreten wil zal die zelf naar binnen moeten goan.
Na 45 minuten stond hij uit zichzelf op stal en na 3 dagen hoefde mijn opa hem niet meer vast te binden, toen liep hij vanzelf al naar binnen.
Kijk daar hou ik van... geen poespas, geen geduw/getrek; maar laat het paard maar zelf uitzoeken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:35

Brainless schreef:
Beest werd ook helemaal dol als je het toch probeerde (lees dwang/druk gaf, zelfs met de welgenoemde bezem werd het zabsoluut gevaarlijk).
Opa: voer in de bak en het touw aan de binnenzijde van de stal aan de tralies vastbinden.
Paard stond nog buiten de stal en opalief: We goan koffiedrinken, als ie vreten wil zal die zelf naar binnen moeten goan.
Na 45 minuten stond hij uit zichzelf op stal en na 3 dagen hoefde mijn opa hem niet meer vast te binden, toen liep hij vanzelf al naar binnen.
Kijk daar hou ik van... geen poespas, geen geduw/getrek; maar laat het paard maar zelf uitzoeken.

Eens dat dit briljant is en de manier. Tegenwoordig wordt er een rechtrichtgoeroe of paardengedragsdeskundige bij gehaald. Terwijl 99% zo makkelijk te herkennen is als geen gevoel voor dieren. Maar ja, ik besef mij als geen ander dat het geluk om van jongsafaan op de boerderij opgroeien niet voor iedereen is weggelegd en dat je als paardeneigenaar mede door bokt en social media onwijs onzeker wordt van alle adviezen, terwijl je het allerbeste voor je beestje wil doen.

En er zijn zoveel mensen die hun geld verdienen over de rug van de onzekere paardeneigenaar.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:37

Juist! Dat gemiep allemaal.
Gewoon praktisch blijven. Ik mis dat tegenwoordig.
Als een paard niet luistert is ie ziek, zwak of misselijk. Ligt het nooit aan de eigenaar.
We trappen er allemaal wel eens in. Soms zijn ze gewoon net even slimmer dan wij.

Hier een die het vertikte s avonds binnen te komen. Ook goed hoor , maar vreten krijg je niet. Heel de nacht staan te schreeuwen ( hengst ) buren niet blij. Hihi. Maar meneer staat nu als eerste bij het hek. Ik ga ze toch echt niet achter uit de wei halen hoor.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:39

R12312 schreef:
Brainless schreef:

Eens dat dit briljant is en de manier. Tegenwoordig wordt er een rechtrichtgoeroe of paardengedragsdeskundige bij gehaald. Terwijl 99% zo makkelijk te herkennen is als geen gevoel voor dieren. Maar ja, ik besef mij als geen ander dat het geluk om van jongsafaan op de boerderij opgroeien niet voor iedereen is weggelegd en dat je als paardeneigenaar mede door bokt en social media onwijs onzeker wordt van alle adviezen, terwijl je het allerbeste voor je beestje wil doen.

En er zijn zoveel mensen die hun geld verdienen over de rug van de onzekere paardeneigenaar.

Maar je weet toch zeker wel dat het theoretische opleidingen zijn? HBO paardengedragstherapie? Breek me de bek niet open! Die hebben nooit een echt probleem paard in handen gehad. Nee, geef mij maar de opa's!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:45

Kendra schreef:
Wat een verhaal...
Over je opties: ik zou inderdaad niet voor optie 1 gaan, is vaak een tijdelijke oplossing. Mijn ervaring is dat merries niet echt veranderen van een veulen, soms worden ze alleen nog maar eigenzinniger.
Optie 2, ergens in training - snap ik. Iemand als Gert van 't Hof is een idee, maar je zou ook eens contact kunnen zoeken met Monya Spijkhoven. Ik weet eigenlijk niet wat ze op dit moment doet, haar website is offline. Maar het is echt iemand om eens mee te overleggen, super ervaren allround paardenmens. Snapt 'gewone' sportpaardenmensen, zit ook wat in het alternatieve circuit, maar is wel nuchter en praktisch.

Monya Spijkhoven heet tegenwoordig de paardenluisteraar op facebook.
Zij zou hier inderdaad wel raad mee weten ,of haar ex-man John Erb.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:45

HBO my ass :D zijn van die cursusjes van een paar dagen die gegeven worden door nitwits :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:46

suggie schreef:
[
Monya Spijkhoven heet tegenwoordig de paardenluisteraar op facebook.
Zij zou hier inderdaad wel raad mee weten ,of haar ex-man John Erb.

Als je jezelf paardenfluisteraar noemt ben je wat mij betreft al een commercieel wezen welke geld wil verdienen over de rug van de onwetende paardenmens.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 00:56

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik reageer even kort op mijn telefoon omdat mijn laptop leeg is en ben de lader vergeten! Hele verhalen typen op mijn telefoon, is echt niet te doen! Ik lees gedurende de dag wel mee, morgen lees ik weer even terug en zal ik nog even globaal reageren!

Om te beginnen super bedankt voor de berekening van haar voeding! Ik overleg met betrekking tot het voer sowieso met de DA en stalhouder. De koliek bleek inderdaad van vlas te komen, maar ik wil haar darmen wel blijven prikkelen om niet stil te gaan liggen :).

Ik ben vanavond op stal geweest om even met de stalhouder te bespreken wat hij denkt (hij is helemaal op de hoogte van haar gezondheid/mankementen/gedrag/status huidige ruiter). Hij geeft toe dat er veel voer in gaat, maar dat we haar nog niet al te lange tijd goed op gewicht hebben en er wel voor moeten waken dat ze het niet weer kwijtraakt. Dat gezegd hebbende is het wel verstandig om het hier over te hebben met de dierenarts, kijken waar we wat weg kunnen laten/vervangen. Hoe dan ook ga ik haar sowieso magnesium bijvoeren.

Dus ik heb ook even overlegd wat ik NU op dit moment het beste kan doen met haar. Welke beslissing ik ook maak (24/7 wei, stoppen met trainen, doortrainen, wegbrengen, niks doen, weidegang en trainen), ik moet er wel goed over nadenken en 100% achter staan. Niet over 1 nacht ijs beslissen.

Hij kwam eigenlijk met een vrij simpele en relatief onschadelijke oplossing om te kijken of energie echt het probleem is bij haar.. En dat was de molen op een hogere versnelling, zodat ze moet draven.. De dagen dat ze gereden wordt (dat zijn er maar 2/3) komt ze alleen in de molen om te stappen. De dagen dat ze niet gereden wordt, laten we haar draven in de molen. Het is onbelast (wel gedwongen) bewegen, ze kan geen volle sprint trekken of ineens op de rem staan, ze kan wel haar energie kwijt.. Ik vond het spannend want ze is makkelijk in de molen maar ze heeft ook daar de nodige gekke buien en stuitert dan door de molen. Maar ik vond het eigenlijk geen gek idee om te testen of er verandering zou komen in haar gedrag.

Uiteraard hebben we het meteen getest, kijken hoe ze zou reageren. Ze had er veel zin in, koppie omhoog, oortjes vooruit, borst tegen het voorste puntje van haar vak en liet gelukkig het stuiteren even achter wegen. Overigens is onze molen het formaat van een grote volte, groter dan de longeercirkel. Draven op de volte mag ze inmiddels gewoon weer, de ondergrond is gelijk en zeker niet te zacht. Dus blessure technisch moet dit gewoon kunnen.

Daarnaast hebben we afgesproken dat de huidige ruiter instructie gaat krijgen van mijn insturcteur ipv haar eigen. (Het is een stel, maar haar instucteur gaf aan dat dit meer de afdeling van zijn partner is). Ze gaat vanaf nu iniedergeval elke week les krijgen. Mijn instructeur heeft momenteel ook een blessure, hij kan wel rijden maar niet op een 'risico' paard. Morgen gaat ze nog een keer in de molen en woensdag pakt haar ruiter haar onder begeleiding weer op. Overigens is zij nog nooit van haar afgevallen hoor, ze heeft absoluut plaksel aan haar reet, maar voelt zich met dit 'felle gedrag' niet geroepen om mijn merrie flink aan te pakken.

We kijken aan of de scherpe randjes verdwijnen door dagelijks echt even flink te moeten bewegen/draven. Ipv 4 dagen in de week alleen maar stappen in de molen. En of zij haar dan onder begeleiding wat beter door kan pakken.

Dit is absoluut niet DE oplossing. Maar ik vond het wel een goede om te zien wat extra onbelaste beweging met haar gedrag doet, icm eventuele aanpassing in het voer in overleg met de DA. Blijkt inderdaad dat ze barst van de energie en zich daarom zo idioot gedraagd, dan zou daar (al dan niet een kleine) verandering in moeten komen. Blijkt dat zij na 1,5/2,5 weken (gok ik?) nog net zo idioot is onder het zadel, als voorheen, dan ga ik verder kijken naar oorzaken voor haar gedrag.

Overigens zou ze haar gedrag wel af moeten leren als het voortkomt uit energie. Ze mag energiek zijn en het is logisch dat ze dan zo is geworden, maar ze mag niet gemeen zijn. Het moet niet zo zijn dat als ik een weekje weg ga, ik bij de eerste keer rijden weer iets breek. Blijkt het energie te zijn dan gaat ze dus zeker eventjes op bezoek bij iemand die haar weer grenzen leert, op een eerlijke maar hele hele hele duidelijke manier.

Mijn stalhouders blijven vinden dat we veel te voorzichtig (lees; te lief) met haar zijn geweest wegens de kolieken en blessure. Dat ze echt veel te weinig beweging krijgt en dat ze echt heel veel regelmaat en duidelijkheid nodig heeft. Zij zijn ervan overtuigd dat ik mijn 'oude' boefje dan weer ga terug zien. Overigens ben ik mij ervan bewust dat ik nooit een mak schaap zal krijgen, daar is ze het paard niet naar en ook nooit geweest. Gelukkig is dat ook absoluut niet het doel, ik houd wel van wat leven onder mijn kont, als het maar rechtvaardig is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, en hoop dat ik niet iets heel doms over het hoofd zie door de molen in te gaan zetten. Ik houd jullie sowieso op de hoogte!

Overigens is komende maand de laatste controle voor haar pees. Als het littekenweefsel zich goed heeft gehouden, dan mag ze weer het land op (mits ze niet over/onder/door het hout en draad blijft gaan. Advies van de dierenarts was wel zorgen voor een rustig maatje en hooi in de wei aangezien er nu te weinig gras staat en dat is vragen om prutsmuts. Ze is gek op zand, dus een paddock waag ik me niet aan. Ze is met graasmasker heel handig, ze schept het zand er zo in :')...

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:58

Hier hoeft geen paardenfluisteraar bij te komen, dit paard roept en tiert gewoon heel duidelijk dat ze wil bewegen. Peesblessure of niet, een paard hoort niet 24/7 opgesloten te zitten.
Hoe zou je zelf zijn? Je wordt een ganse dag opgesloten, maar mag dan wel even een halfuurtje een ronde in de bak lopen met een gewicht op je rug... Ik zou ook uit men dak gaan.
Zet dit paard alsjeblieft in een weide of op zen minst al in een paddock. Goed, ze heeft een peesblessure, maar ik geloof niet dat die netjes kan genezen als ze zulke toeren uithaalt onder het zadel.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 00:59

Ook iedereen bedankt voor de PB's! Met laptop zal ik ook daar reageren, ik lees wel alles!

Maagzweren was trouwens het eerst wat onderzocht is in april 2015, zowel Lingehoeven als eigen kliniek. Endoscopie gehad 3x en echt geen maagzweer te vinden. (Uiteraard tot zover ze kunnen kijken). Maar sinds de bodembedekking weg is, is de koliek gelukkig ook weg!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:02

Ik krijg het idee dat jij verstandige stalhouders hebt, dus blijf vooral met hun overleggen. Wij kennen de situatie niet, alleen via het net. En dat is onvoldoende info.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:16

Jezus ik dacht dat ik een lastig paard had

Hier ook een algemeen bekend lijntje met karakter... 2 gevallen of je moet m met de harde hand behandelen of juist niet
Dit is wat mij altijd vertelt is ik doe niets met de harde hand en heb n hekel aan zwepen en toestanden
Hier word het dus ook met de zachte hand gedaan

Mijn paard heb ik nu 9 jaar waarvan ik 3 jaar niets anders heb gedaan als angst beleven als ik ook maar in z'n buurt was
Zowel aan de hand als ohz was hij levens gevaarlijk (2,5j lang medici d'r bij gehad kan ze nog niet meer tellen om alles uit te sluiten)

Ben toen vanaf 0 begonnen wil je niet na buiten? Dan blijf je lekker in je stalletje staan
Wil je niet na binnen? Dan blijf je lekker buiten
Heeft me n hoop geld gekost aan materialen daar voor 2 gesloopte stallen waar nog geen 10cm van heel bleef
1hectare lint en palen waar een enkele paal heel van was en lint nou dat kon je per meter aan elkaar knopen
Dat heeft z'n 2 maanden geduurd en toen ineens sloeg de knop om en ging hij net zoals de rest op wei en weer na stal zonder gedoe

Ohz het zelfde het is een springer en laat mij daar nu niets aan vinden (ik deed het wel met m maar vond t gewoon niet leuk deed t puur voor hem)
Ook hier zijn we vanaf 0 begonnen
Geen getrek en gedoe meneer geeft zelf aan wanneer t genoeg is of wanneer meneer meer wilt
Begonnen met longeren > geen succes enkel als je wou skiën en dan moest je n schans bouwen om achter m aan te gaan over de bakrand (1,75 hoog) gevolg hele hoofd open enz enz
Daarmee gestopt en aan de hand begonnen met de basis respect krijgen voor mij
Stil staan is stil staan lopen is lopen
Heeft ook z'n 2 maanden geduurd voor hij me ging respecteren als leider zonder het licht uit m'n ogen te slaan (hij sloeg met z'n voorbenen met n beetje pech draaide hij zich om en bokte gericht na me)
Ohz was toen nog helemaal niet aan de orde bij ons
Beetje bij beetje zijn we hier mee verder gegaan en zijn we het gaan uitbreiden na lange lijnen
Naast z'n schouder op stem en minimale teugel druk en dit steeds gaan uitbreiden tot dubbele lijnen/longeren ook hier gingen de nodige maanden tijd in zitten

Toen ohz begonnen met aan de lange teugel stappen niets van m vragen enkel heel licht stuur werk
Ik ben er toen achter gekomen dat hij op een minimale teugeldruk stijl overeind kwam een kwart slag draaide en dan al rodeoend weg galoppeerde
Vanaf dat moment ben ik puur op mijn zit gaan rijden (ook de andere paarden)
Nadat hij zich kon gedragen in stap ben ik langzaamaan begonnen met draven helaas pindakaas het resulteerde in het zelfde liedje (stijl overeind komen omdraaien en weg rodeoen)
Weer bij 0 begonnen en vanaf dat moment leek hij een compleet ander paard
Na ongeveer 3/4 jaar lekker te kunnen rijden en de nodige concoursen mee kunnen pikken en altijd dik in de prijzen te vallen
Werd ik ziek ik was eigenlijk niet in staat om te rijden maar mijn paard meer dan 1x per week niets laten doen was geen optie want dan veranderde hij weer in een eerste klas idioot
Dus toch maar gaan rijden... Beter niet kunnen doen
Mijn paard moet je elke seconde of nog beter gezegd elke halve seconde in de gaten houden en 101% alert op m zijn en m bezig houden
Helaas lukt dat niet als je ziek bent
Toen ben ik d'r voor de eerste x afgevlogen
Genegeerd en weer op gestapt meneer maakt misbruik van m'n situatie en gooit me enkele minuten later weer eraf
Toen is een stal genootje van mij erop gegaan en die werd enkele minuten later ook gelanceerd

Weg alles wat we opgebouwd hebben in 1,5j tijd bloed zweet en tranen
Besloten zelf uit te zieken en pas weer op te stappen als ik 100% beter ben
Zo gezegd zo gedaan....

Niet dus in gestapt niets aan de hand aandraven hij was rillerig en elk geluid was een reden tot een complete explosie
Met galloperen kreeg ik z'n rodeo en vloog hij richting bakrand (1,75cm hoog) en ben ik d'r af gesprongen en gelukkig maar ook
Hij vloog over de rand zo tegen de toilet en douche deur aan (5m vanaf de bakrand)

Oa 34 hechtingen in z'n hoofd en n fikse peesblessure
Toen heeft hij 3 weken op Bodegraven gestaan
Vanaf toen weer thuis met absolute boxrust
Dat werkte niet hij was levens gevaarlijk en besloten hem een half jaar op de wei te gooien

Na n half jaar d'r af gehaald en na Bodegraven echo was goed en hadden groenlicht
Toen ben ik met m na n aqua centre gegaan en daar heeft hij n maand lang training gehad in t "zwembad" begonnen met 5 minuten en steeds uitgebreid na meer

Eenmaal klaar en thuis was hij 100% in orde en zijn we weer bij 0 begonnen
Eerste 3 weken was een hel en leek hij op t paard wat ik 2j geleden gekocht had (als zijnde braaf paard helaas gedrogeerd)
Na die 3weken is hij zoals hij nu is
Braaf en mee werkend en een enorme Will to please maar zet hem geen 2/3 dagen stil...

Kortom een enorm fijn paard waar ik een manege ruiter op kan zetten (mits de juiste begeleiding)
Vroeger kreeg hij te veel krachtvoer ook om op gewicht te blijven
Inmiddels krijg hij 2x daags een handje pianissimo (voor stress gevoelige paarden) met daar door heen magnesium en lijnzaad
Verder staat hij 24/7 op goed hooi en doet het hier meer dan prima op

Ik ben niet van de Gert van hof stijl ik hou daar niet zo van (als dan zou dat m'n laatste keuze zijn)

Ik zou iemand zoeken die zich volledig in je paard verdiept die je paard respecteert
En haar terecht maar rechtvaardig kan corrigeren(Gert neemt die tijd in mijn ogen niet)
En ik denk dat bokker suelza hier een zeer geschikt persoon voor zou zijn
Ik lees altijd met veel plezier haar topics en zij heeft hart voor de paarden
Ze voelt ze nauwkeurig aan en weet ook wanneer het genoeg is
Zelf herken ik m'n denk en werk wijze wel in haar (zover ik d'r kan beoordelen van d'r topic's dan)

Edit: oeps mijn verhaal is iets langer geworden dan geplant
Ook hier lang leven m'n opa en overgroot opa (hier al 7 generaties lang paarden en van bovenstaande heb ik heel veel bijna alles van geleerd helaas kunnen ze me niet meer helpen maar ben ze nog dagelijks dankbaar voor alles wat ze voor me gedaan hebben toen ze nog leefde)

Elverano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 03:14

Ik zou ook informeren bij John Erb of Monya Spijkhoven.
Het is niet bij jou in de buurt maar heb je wel eens op de site van Annemarie van der Toorn of haar collega Susanne van Equinoligica gekeken? Ik hoor hele positieve verhalen over hun en misschien een overweging waard om je paard bij hun in training te zetten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 04:31

Ik begrijp iets niet: het paard heeft een peesblessure maar wordt wel getraind?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 06:51

Goed dat je overlegd heb met je stadhouder
Verstandige man.

Ik heb een redelijk rustige haflinger maar als ik er te veel voer cq energie in stop dan gaat hij dat tegen je gebruiken dan rukt hij zich los, gaat aan de kletter, en wonen er ineens wel 60 bakkabouters in de bak.

Ik ben het eens dat je moet voeren naar arbeid. Daarom was dat ook het eerste wat in mijn hoofd op kwam.

De mijne loopt nu M2 maar ik voerde hem nog als een boshobbelknol
Heel voorzichtig ben ik hem wat meer gaan voeren maar begonnen met een kwartje wat heel rustig aan opgebouwd wordt.

Dus heel goed dat je eerst nu daar naar kijk en dan over een week of 2 rustig aan zien of het helpt.

Succes en hou ons op de hoogte.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 07:27

Ook hier rete heet paard..waarvan ik echt dacht pffff Hoe moet dat..Met voer ben ik altijd voorzichtig..Geen 1 van mn ( pension) paarden krijgen kilo's..Ik ben van t ruwvoer..Alle paarden zien er top uit!! Meer dan voldoende energie. Maar ik heb dat moeten leren in de afgelopen 15 jaar, ik kan nu voeren op t oog en doe dat schijnbaar goed!
Ik heb met mijn paard de goeie weg gevonden door haar geestelijk en lichamelijk in balans te krijgen..dmv rechtrichtarbeid, een klein beetje Horsemanship ( parelli /warwick shiller en alle hh mannen waarvan ik denk iets te kunnen toepassen), heb daardoor zeer veel vd paarden taal geleerd, het vergt tijd en inzet en simpelweg dingen uittesten wat werkt of niet werkt! Ik heb nu nog steeds een heet paard maar wel 1tjes die nu 110% te vertrouwen is, werkwillig, aanhankelijk, mij respecteert als " leider". Aan Veel " gevaarlijke" paarden ligt onwetendheid van de ruiter ten grondslag..
Veel Suc6 ts met alle moeilijke keuzes die op je pad komen..
Mannen als Gert van t Hof heb ik persoonlijk niks mee..Dit soort training heeft weinig met wederzijds respect opbouwen te maken en is m.i er meer op gericht een paard te " breken"..
Ik geloof echt dat er maar heel weinig paarden " slecht" geboren worden. Vaak ligt pijn, ongemak, weinig tot geen respect ten grondslag aan naar gedrag van een paard en krijgt het paard de stempel onhandelbaar opgeplakt..Een paard is een kuddedier wat leiderschap in de goeie zin van het woord nodig heeft om goed te kunnen functioneren.. Ik zie het zoveel gebeuren op mijn stal de paarden zonder duidelijke leiding volgen hun eigen weg..lees gedragen zich vaak onhandelbaar, staken, hebben 0,0 respect voor eigenaar of omgeving. Uiteindelijk zijn dit ook vaak de paarden die het meeste straf ontvangen.. De term een goed opgevoed paard ontvangt de minste straf is er 1 die klopt als een bus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:18

Om je paard op gewicht te houden en de darmen te prikkelen, moet je toch vooral naar het ruwvoer kijken. Onbeperkt ruwvoer, wat rijkere variant, geen slowfeeder, maar gewoon op een hoop. Daarnaast eventueel senioren priores. Dan blijven ze echt wel op gewicht, zonder de overbodige suikers en energie.
En een vitaminebrokje voor alle nodige vitamines. Dat is voor een paard in opbouw echt voldoende voor nu.
Wil je wat meer voeren, kun je denken aan een structuurmuesli zonder energie die ook weer de darmen prikkelt. Bijvoorbeeld Marstall vito of Cavalor Fiber Force.

Je bewegingsplan klinkt goed. Hopelijk helpt dat ook al om de energie wat af te laten nemen.
Maar ik sluit me aan bij heel veel mensen. Stop er in wat er uit moet komen en niet meer dan dat.