Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:35

Ik heb geen berichten terug gelezen van TS. Maar als je idd je vorige paard hebt verkocht vanwege angst, overgehouden aan een nare val, vraag ik me wel af waarom je dan kiest voor een jonge, gevoelige (toen nog)hengst eerlijk gezegd TS?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:21

EdkingEnzo schreef:
Even een updateje. Ik had de oude eigenaresse en de mevrouw waar hij in training stond een berichtje gestuurd. Bij de oude eigenaresse had hij dit ook, maar waar hij daarna in training stond totaal niet. Ik kreeg net dan ook een filmpje waar ze zonder zadel zo op hem springen. Zonder ook maar een klein teken van spanning.
[ [url=m/3fkkgb.jpg]Afbeelding[/url] ]

De reden waarom ik aan TS vroeg of het bloed was onderzocht, was dit berichtje.
Bij de oude eigenaresse vertoonde hij dit gedrag ook. Mogelijk wegens geen klik heeft ze hem in training gezet voor verkoop bij het adres waar TS hem heeft gekocht. Dat is TS er bij verkoop niet bij verteld; anders had ze misschien afgezien van koop.
Nu kan het zijn dat de oude eigenaresse ook een angstige ruiter is, maar dat hoeft natuurlijk niet. En een filmpje waar ze zo zonder zadel op het paard springen zegt mij helemaal niets. Een halve spuit tranquigel erin en voila. Voor mij alle reden om dat bloed te laten onderzoeken.

Verder sluit ik me wel aan bij de vorige posters. Als je al wat angstig bent is een jonge hengst natuurlijk geen goede keuze. Tenzij hij aan haar verkocht is als doodbraaf. Wat Anda's soms ook kunnen zijn. Ik ken er waarop je een klein kind nog naar buiten kunt sturen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 13:27

DatBenIkNou schreef:
Ik heb geen berichten terug gelezen van TS. Maar als je idd je vorige paard hebt verkocht vanwege angst, overgehouden aan een nare val, vraag ik me wel af waarom je dan kiest voor een jonge, gevoelige (toen nog)hengst eerlijk gezegd TS?

Dat is een goede vraag. Dat vraag ik mezelf ook af :j hij werd beschreven als super braaf, en dat was hij tijdens het proefrijden ook! Tja ik weet het eerlijk gezegd ook niet echt, en het is ook dom eigenlijk..

Wauw.. Bedankt allemaal voor de lieve reacties. En idd zoals hier boven gezegd werd, misschien is het ook wel een beetje mijn eigen schuld.. Maar het leek allemaal zo mooi.

Als ik weer op zoek ga, weet ik dat ik het niet bij één keer proefrijden laat. Misschien wel een proef maand. En een ouder paard.

Dat de PRE zo gevoelig kan zijn weet ik donders goed, maar ik weet ook dat ze ontzettend braaf, koel en mensgericht kunnen zijn. Ik heb op meerdere gereden waar ik dacht.. Ja.. Dit is het. (Deze reed ik dan ook een langere tijd! Dus niet na één keer :P en ook buitenritten.)

Mochten jullie nog iemand weten voor Duque.. Ik hoor het graag.

Ik ben wel van plan om iemand te zoeken die hem kan rijden tot de verkoop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:28

Het is een ruin, als je daar een halve spuit tranquigel instopt hangt zijn fluit eruit.

Het is een kleine moeite om het te testen maar ik denk zelf eerder dat die doorrijstal gewoon ervaren zelfverzekerde ruiters heeft.
Het probleem is immers steeds groter geworden van enkel ril bij opstappen naar nu zelfs paniek aan de longe.
Verdoving werkt maar een paar uur.
Dat zijn de gevallen waar het paard bij verkoop braaf was en meteen de dag erna op 2 benen door de bak wandeld.
Bloed onderzoek is meer nuttig voor pijnstillende middelen aangezien die veel langer kunnen werken.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 13:30

Mijn vader zegt net trouwens, dat ik misschien iemand moet zoeken waar we allebei bij in training kunnen. En dat ze dan evt wel mee willen betalen. Ik zei al, het blijft een gevoelig paard en zal (denk ik) altijd sterk reageren op de gevoelens van de ruiter. Ik moet het na zo'n training zelf weer gaan doen. Ik heb er nu geen plezier meer in, dus moet ik dat wel doen? Maar toch maakt het me ergens weer aan het twijfelen.

Ik wil zo graag lekker naar buiten en kunnen genieten.. Nu blijven mijn gedachtes maar gaan, wat als er dit gebeurt, wat als.. wat als...

Edit: Voor wie wil weten waar hij in training stond mag me een pb sturen. Ik kan me het echt niet voorstellen dat zij zoiets zouden doen. Echt niet

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:42

TS ik heb je een pb gestuurd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:14

Hoi TS,

Ik had je topic al zien langskomen en een keer begonnen met meelezen maar nadien afgehaakt. Nu toch weer de rest bijgelezen (enkel jouw bijdrages) en ik wil je graag de hand schudden. Ik heb een identiek geval staan, alleen is de mijne een kruising tinker x haflinger.
Hij is in 2011 bij me gekomen, nu dus bijna 5 jaar al intussen. De vorige eigenaresse heeft 'm van veulen af aan, hij is altijd correct opgevoed en zij heeft 'm zadelmak laten maken. Daar moet het ergens misgegaan zijn, een negatieve spiraal en voila, uiteindelijk bij mij aangekomen.
Eerlijk? Ik dacht toen "het zal wel meevallen". We zijn nu echter 5 jaar verder en ik moet bekennen dat ik heb aanvaard dat ik met deze kerel nooit veilig zal kunnen rijden. Ik heb er mee leren leven dat het "mijn kleine autistje" is. Helaas is het nou tegelijk ook een redelijk dominant kereltje, wat maakt dat ik 'm regelmatig moet corrigeren omdat hij anders even denkt over mij heen te denderen. Te zacht aanpakken werkt niet maar te streng evenmin. Het is elke dag dansen op een slappe koord.

Hij staat samen met mijn andere ruin, die zo goed als bomproof is. Zelfs dit maakt niet veel verschil. Verkopen doe ik niet. Veel te veel risico dat er alleen recreatieruiters op af komen die 'm willen voor een kind dat leert rijden of mensen die er niet dagelijks de tijd voor hebben (of zin) om 'm een vaste routine te geven. Dus mag ie bij mij lekker grasmaaier wezen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:26

Bij mij heeft beiden in training staan niet geholpen spijtig genoeg. Ik ben een bange ruiter, net als jij. Dat verander je zomaar niet even... Ik ben nu minder bang maar dat heeft anderhalf jaar!!! gekost met mijn nieuwe merrie, die nooit iets echt stout zou doen. Bange ruiters hebben speciale paarden nodig die niet snel onder de indruk zijn.

Mijn vorig paard was ook relatief braaf maar kon van een wapperend bladje de ene dag compleet doorslaan terwijl ze de volgende dag haast in stormweer liep. Geen staat op te maken. Je wist nooit wanneer ze zo'n slechte dag ging hebben. Ondanks intensieve schriktraining en een paar maand enkel grondwerken is dat er nooit uitgegaan.
Enige waarbij ze wél betrouwbaar was, waren bosritten onder een ruiter met voldoende kracht. Ik heb zo'n ruiter gevonden voor haar en dat is een echte match, die 2 krijg je niet meer uiteen. Paardje kwam hier absoluut niks tekort maar is duidelijk gelukkiger op haar nieuwe plek, met haar nieuwe mens die wel goed met haar kan omgaan in het rijden...

Huidige merrie is 11 en heeft karakter en test wel eens graag uit. Maar haar testen is bvb opspannen bij een hoek en die niet doorwillen, of chaggy zijn bij het aandraven. Ze zal ook niet makkelijk schrikken en áls ze dan eens schrikt, zal ze 3 pasjes galopperen en dan staat ze uit haar eigen weer stil. Zij is goudeerlijk en betrouwbaar. Zonder dit paard zou ik allang gestopt zijn met rijden, na een jaar problemen met de vorige was ik doodsbang en had ik er echt geen zin meer in... Gelukkig dat ik Zahire toen gevonden heb! Zij is de perfecte match voor iemand als ik: superbetrouwbaar maar toch wel een uitdaging op sommige vlakken (haar aan het lopen krijgen bvb haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:52

Ik heb net de OP nog een keer gelezen, en er is iets wat me hier thuis ook al is opgevallen. De PRE van TS is het gedrag gaan vertonen na zijn castratie, klopt dat?

Mijn tinkertje is ingereden na castratie, en voor zover ik 'm ken (ken de vorige eigenaresse al van toen ze hem kocht als 6 maanden oud veulen) is hij altijd bomproof geweest als hengst. Gevoelig, maar bomproof. Hij is gecastreerd op z'n 2,5 of 3 jaar, ingereden en nadien dan als angsthaas bij mij gekomen toen ie 4 was.
Naast deze heb ik nog een warmbloed, mijn wedstrijdpaard. Ken ik van veulen af aan (ex heeft hem gekocht toen hij 8 maanden was en ik heb hem nadien overgekocht op leeftijd van 2,5 jaar) en is ook altijd bomproof geweest. Hij wordt dit jaar alweer 8, en ik heb 'm vorig jaar mei laten castreren op de leeftijd van 6,5 jaar oud. Sinds die castratie is ie nog altijd wel "bomproof", maar ik merk wél dat ook hij nu toch sneller kijkt, twijfelt en ook sneller mee gekkigheid wil uithalen. Voor de castratie was alles prima en dat ging ie liefst gelijk inspecteren (en erin bijten, het zou eetbaar kunnen zijn :Y) ). Andere paarden die aan de kletter gingen boeiden hem nooit. Nu ziet hij wel eens een spook en als er eentje jolig gaat doen moet ik 'm meer erbij houden. Hij is nog steeds erg braaf en mijn maatje, maar er is na de castratie een kleine verandering gekomen in zijn moedigheid zeg maar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:06

EdkingEnzo schreef:
Mijn vader zegt net trouwens, dat ik misschien iemand moet zoeken waar we allebei bij in training kunnen. En dat ze dan evt wel mee willen betalen. Ik zei al, het blijft een gevoelig paard en zal (denk ik) altijd sterk reageren op de gevoelens van de ruiter. Ik moet het na zo'n training zelf weer gaan doen. Ik heb er nu geen plezier meer in, dus moet ik dat wel doen? Maar toch maakt het me ergens weer aan het twijfelen.

Ik wil zo graag lekker naar buiten en kunnen genieten.. Nu blijven mijn gedachtes maar gaan, wat als er dit gebeurt, wat als.. wat als...

Edit: Voor wie wil weten waar hij in training stond mag me een pb sturen. Ik kan me het echt niet voorstellen dat zij zoiets zouden doen. Echt niet

Elke goede trainer traint de combinatie.
Probeer John Erb eens. Die man heeft ervaring met pre en een engelengeduld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:22

Sizzle schreef:
Het is een ruin, als je daar een halve spuit tranquigel instopt hangt zijn fluit eruit.

Het is een kleine moeite om het te testen maar ik denk zelf eerder dat die doorrijstal gewoon ervaren zelfverzekerde ruiters heeft.
Het probleem is immers steeds groter geworden van enkel ril bij opstappen naar nu zelfs paniek aan de longe.
Verdoving werkt maar een paar uur.
Dat zijn de gevallen waar het paard bij verkoop braaf was en meteen de dag erna op 2 benen door de bak wandeld.
Bloed onderzoek is meer nuttig voor pijnstillende middelen aangezien die veel langer kunnen werken.

Een halve spuit is natuurlijk een beetje gechargeerd. Maar je begrijpt waarom ik het zeg.
Pijnstilling zou ook kunnen. Bij een standaard keuring wordt niet altijd alles gekeurd en je weet maar nooit wat de oorzaak is van dit gedrag. Het bloedmonster is er, dus waarom niet even onderzoeken? De kosten zijn dat nu ook weer niet. Misschien is er niets te zien. Maar als het wel zo is dan weet je ook wat je te doen staat.
Als er echt een lichamelijke oorzaak is, gaat het paard straks van hand tot hand. Dat is sneu voor het paard en voor de eventuele nieuwe eigenaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:23

Varekaj schreef:
Ik heb net de OP nog een keer gelezen, en er is iets wat me hier thuis ook al is opgevallen. De PRE van TS is het gedrag gaan vertonen na zijn castratie, klopt dat?

Nee want bij de oude eigenaresse was ie nog hengst en vertoonde hij dit gedrag ook al (alleen wist TS dat niet toen ze hem kocht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:29

Ah ok, dan is dat inderdaad geen mogelijkheid -O-

In ieder geval, het is zeker geen evidentie om zo'n paard op stal te hebben. Ik kan de mijne houden omdat ik genoeg weiland heb (net een stuk bijgekocht) maar als je afhankelijk bent van pension begrijp ik heel goed dat dit ongelooflijk zuur is.

Othilly

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:15

Wat me wel afvraag: waarom zou het paard op de trainingsstal wel braaf zijn geweest? Het lijkt er nu op dat de vorige eigenaresse wel degelijk wist van dit gedrag en dat dit hoogstwaarschijnlijk ook de reden van verkoop is geweest..Wel heel jammer een ander er zo mee op te zadelen..Of mis ik iets?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:31

Of de fokker had genoeg zelfkennis om er niet zelf mee te gaan tobben :)*
Wellicht is het een typisch 'mannenpaard' dat gewoon heldere strakke regels nodig heeft om zich veilig te voelen.
Ik heb op pagina 1 of 2 al genoemd dat ik dingen van mijn paard herken.
Als ik de aanpak van TS genomen had kon ik nu ook niet meer opstappen (dat probleem heb ik al gehad na een paar weken vrij ivm nieuw zadel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:37

Eerlijk TS? Je kan je paard in training zetten maar daar geraak jij niet van je angst mee af. Ik zou me de kosten besparen en gewoon lekker een doorgewinterd recreatiepaard kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:28

Moet je wel eentje hebben die niet gaat spoken van een vreemd/onbekend persoon -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:49

Sizzle schreef:
Als ik de aanpak van TS genomen had kon ik nu ook niet meer opstappen (dat probleem heb ik al gehad na een paar weken vrij ivm nieuw zadel.

Terugkijken is natuurlijk altijd makkelijk, maar hoe had jij dit probleem bij dit paard precies aangepakt, en welke 'fouten' had jij niet gemaakt?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:05

ik lees je topic nu pas. Maar ik ken de situatie maar al te goed, van met tegenzin gaan rijden en continue denken wat zou mijn paard nu kunnen doen.
Ik wist dat het in dit geval aan mij lag, zij was dominant en ik niet leider genoeg. Ze kwam van een manege vandaan en was daar een schat. Bij mij de eerste paar jaren ook. Maar op een gegeven moment moest zij toch duidelijk maken dat wij geen combinatie waren. Ik ging steeds minder rijden en het werd alleen maar erger. Ik heb haar uit eindelijk te koop gezet. De beste beslissing ever. Ze staat nu op een klein schalige manege. Nu weer een super lieve pony. Ze was met het proefrijden bij haar huidige eigenaresse meteen ook heel netjes, en duidelijk in haar sas.
Voor mij voelt het nog steeds k*t, ik heb nog steeds het gevoel dat ik gefaald heb. En dat zal ook wel blijven.
En daarbij heb ik een enorme angst gekregen. Ik durf op het moment op niet zo veel paarden echt te rijden. Maar goed dat komt wel.

Achteraf gezien had ik haar al een jaar eerder weg moeten doen. Dan had ik nooit de angst gehad.
Toen der tijd nooit opgemerkt door mij, maar wel door mijn ouders broertje en zusje.

Dus ik zou zeggen, als je echt merkt dat het niet meer plezier op brengt. Het je je vertrouwen in paarden kost, enz. Dan zou ik er toch voor kiezen om een andere baas of ruiter te zoeken voor het paard.

Heel veel sterkte!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:08

EdkingEnzo schreef:
Dat is een goede vraag. Dat vraag ik mezelf ook af :j hij werd beschreven als super braaf, en dat was hij tijdens het proefrijden ook! Tja ik weet het eerlijk gezegd ook niet echt, en het is ook dom eigenlijk..

Tja als hij aan TS is verkocht als superbraaf en bij de vorige eigenaresse vertoonde hij dit probleemgedrag ook al dan is er zowiezo wel sprake van enige miscommunicatie.
Het is natuurlijk een bloedmooi paard en als het je dan nog wordt verkocht als superbraaf en hij was het met proefrijden ook, dan kan je het TS ook niet kwalijk nemen dat ze hem heeft gekocht (zou ik ook hebben gedaan).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:36

xyzutu2 schreef:
Sizzle schreef:

Terugkijken is natuurlijk altijd makkelijk, maar hoe had jij dit probleem bij dit paard precies aangepakt, en welke 'fouten' had jij niet gemaakt?

Mijn paard bokte met 4 benen de lucht in als er 'dingen' boven haar gebeurde.
Spande alles aan, bang, grote ogen, vluchten, de lucht in etc.
Omdat dit zo sterk was nadat ze een paar weken pauze had gehad was voor mij meteen duidelijk dat het een 'routine' paard was. Ik heb dus juist wel steeds weer opgestegen en heb door de angst heen gereden door streng te blijven.
Maakte me niet uit of het 20 min of 2 uur duurde maar ik stopte niet voor ze ontspande. Op de momenten dat ik niet zeker wist of ik het evtl kon zitten even een vriendin gevraagt die voor haar beroep rijdt. Maar ondertussen ook dagelijks gewerkt met grondwerk, zijlen over de rug, pionnen en ballen gooien etc etc.
Het is nu een behoorlijk bomproef paard.
Maar eerlijk is eelijk: ik heb 20 jaar jonge paarden ervaring en TS niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:00

Dat werkt ook niet altijd jammer genoeg. Ik kan oefenen wat ik wil, als ik iets 2 dagen of meer oversla is het weer terug naar 0. En om nou dagelijks de hele riedel schriktraining en al de rest door te lopen... Er zijn nog andere dingen op stal om te doen die moeten gebeuren. Hij krijgt bijvoorbeeld eten uit een oranje emmer. Emmer in de stal? Prima. Diezelfde emmer met eten in de bak of paddock? Pure angst...

Ik vraag me alleen af hoe je zo'n paard kan verkopen. Niet als zijnde doodbraaf en bomproof. Een flinke prijs voor vragen kan ook niet, niemand wil dat betalen voor eentje die doodsbenauwd is en waar dus eigenlijk een flink pak werk aan is. Zet je'm te goedkoop, krijg je een hele resem "zal ik wel ff doen"-kopers aan je deur die denken om goedkoop een paard op de kop te tikken, even het lastige eruit te rossen en dan voor fikse winst door te verkopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:02

Ik moet ook nog steeds minimaal iedere 2e dag rijden hoor, anders doet ze meteen weer heel raar :j
Maar ieder paard is anders.
Die van mij is op zich geen neuroot.
Bij een sportruiter die veel trained is die van mij waarschijnlijk inderdaad schaapmak en bomproef. Die durf ik dus rustig met gied geweten te verkopen.
Wil je echter heel onregelmatig dingen doen dan heb je een draak van een paard (staken, bokken, klemmen).

Ik heb ook zo'n schijtlijster gehad die van elke narcis in zijn broek pieste, maar die wilde ik inderdaad niet verkopen en leeft niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:12

Ik heb het rijden opgegeven, te riskant. 1 minuscuul klein foutje en alles zakt als een kaartenhuisje onmiddellijk in elkaar. Aan de hand heb ik het minder, dan durft ie meer. Soms wordt hij zelfs ietsje TE zelfzeker, maar da's gelijk over als er een vlieg voor zijn neus opdoemt. Dan kruipt ie net niet in mijn binnenzak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:14

Het is toch hopelijk geen vos ruin van een jaar of 7 met 2 hoge witte benen?
:=