Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:35

ik heb niet alles gelezen maar is er al eens geprobeerd om te grondwerken met dit paard?
ik heb t idee dat dit een groot dominantie probleem is bij t paard

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:46

Ik zeg altijd beter de slacht dan een slecht tehuis. Maar dat kan ik natuurlijk vanuit deze stoel makkelijk zeggen. Het is een paard met behoorlijke probleemen in gedrag naar mensen maar ook paarden en dan nog de zomer eczeem. Ik denk dat Je de keuze hebt gemaakt niet verder te willen en ik snap dat je bang bent dat de kans groot is dat ze bij een ander ook niet goed terecht komt. Dan is je keuze het paardje te laten inslapen helemaal niet zo gek. Succes met het vinden van de juiste keuze .

Novum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:55

Misschien al gemeld, maar een tijdje aan de kust in kudde plaatsen? Op bijvoorbeeld Texel? Zit een goede opfok misschien hebben zij ook een 'volwassen'groep. En vanuit daar een plek zoeken bij iemand die positief met paard aan slag kan gaan?

Sorry als iemand anders dit ook al heeft geopperd ,niet alle reacties gelezen :)

succes met je moeilijke beslissing!

Sparkles

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:41

Ik heb even voor je gegoogled (heb je zelf vast ook gedaan) maar ik kwam onder andere deze stal tegen waar ze paardjes met eczeem opvangen, wellicht ken je die nog niet? Hij/ zij heeft iig ook contacten in de buurt die misschien ook plek hebben :) http://www.freewebs.com/pietershof/

Succes verder!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:07

Sparkles, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht, ik ken haar namelijk persoonlijk. Is inderdaad misschien wel een hele goede optie voor je paardje TS!

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:08

Ik denk dat als ik jou verhaal zo lees jij en deze merrie geen match zijn. Jou vriend kan er al meer mee. Dan zal iemand die geen angst heeft deze knapperd een nieuwe start kunnen geven.

Is er al iemand via hier of MP die serieus interesse heeft?

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:18

Ik weet iemand die zou je merrie een fijn nieuw thuis willen geven. Ze heeft geen bokt account en wil dit ook niet. Via facebook heeft ze dit topic gezien. Mocht je haar daadwerkelijk willen herplaatsen pb mij dan, dan geef ik je haar nr of jij mij de jouwe en geef ik het door.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:53

Het lijkt mij een hele moeilijke keuze... ik zou zelf eerder kiezen voor de optie het paard te verkopen dan om het ppaard af te laten maken. Mogelijk is er iemand die wel de klik met dit paard heeft, er niet bang van wordt en gemotiveerd is om er heel veel tijd in te steken. Wanneer je besluit om er zelf voor te gaan, dan raad ik je monya spijkhoven aan. Zij is een professional op het gebied van gedragsproblemen, angsten en schrikkerigheid. Misschien dat zij je kan helpen met je paard of je advies kan geven. Ze is wel te vinden op internet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 00:01

Als een pony nooit wat geleerd is.
Is het logisch dat je hem niet zomaar overal kan aanraken.
En al niet eens gelijk de benen.kunt optillen of aanraken. Zo krijgen wij altijd de paarden binnen uit de opfok hier moet je rustig aan mee bezig gaan rn op ten duur zijn ze hier braaf mee.rn de 1 duurd wat langer.
Paard wat iets niet kent of iets niet geleerd is kan in mijn ogen niks fout doen. Want ze weten niet beter

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 00:03

Wat een vervelende situatie, kun je niet iemand flink met haar laten grondwerken (dat haalt de eczeem natuurlijk niet weg maar het gedrag misschien wel)? En dan bedoel ik het in dit geval, met alle respect, niet over al dat zweverige gedoe, maar gewoon iemand die heel serieus ermee aan de slag gaat?!

NathalietjeB schreef:
ik heb niet alles gelezen maar is er al eens geprobeerd om te grondwerken met dit paard?
ik heb t idee dat dit een groot dominantie probleem is bij t paard

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 06:28

Ik verbaas me erover dat er blijkbaar altijd plek is voor paarden (dieren) met een probleem .. Hoe ernstiger het probleem, hoe meer plek er aangeboden wordt. Als ik ook nog van een paard af zou moeten verzin ik een probleem, altijd een geïnteresseerde blijkbaar :') ongecompliceerde gezonde beestjes raak je aan de straatstenen niet kwijt

Waarom moet een paard met een vrij ernstig probleem (jeuk, dat is nogal wat) perse aan de gang gehouden worden?
Alle verhalen over andere paarden ten spijt, dit gaat om dit paard. Dat het paard van de achterbuurman van Sjakie het nu wel naar z'n zin heeft (of althans, dat zeggen we gewoon, t beest moet t er maar mee doen) heeft hier weinig mee van doen denk.

Ts wil er weinig meer mee van doen hebben, heeft toch al aardig wat geïnvesteerd en t paard heeft pittige exceem .. Wat heeft t beestje aan z'n leven anders dan aan de gang blijven voor mensen die vinden dat dat moet?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 07:19

Ik snap niet dat iedereen maar alles wil redden of er een hoop geld in wil steken om het te trainen. Als het een hond was en die had gehapt in het gezicht van ts dr kind, dan was het kort en krachtig, afmaken die hap... Nu is het een paard wat de hoefsmid het licht uit zn ogen probeert te slaan (oa) en de da bekijkt de vochtbult van een afstand. Dan praat ik nog niet over de jeuk die ze al weer heeft of binnenkort krijgt, want kijk naar buiten.. de muggen dansen al vrolijk rond. Moet je echt voor elke slacht een greencard hebben?? Er worden betere paarden naar de slacht gebracht. Ik zou als ik ts was niet de verantwoording bij een ander willen leggen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 07:37

Als het mijn paard was ging hij naar de slacht. Een paard met zoveel jeuk vind ik sneu, jeuk is erger dan pijn en een paard kan er letterlijk gek van worden. Het zou me absoluut niet verbazen als de "gedragsproblemen" hier het gevolg van waren. Wees eerlijk tegen het paard, doe hem niet naar het zoveelste "goede huis" waar ze hem wel even op zullen knappen maar geef dat dier rust. Dat is het eerlijkste voor het dier.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 07:39

Echt veel reacties weer, sorry als ik niet op iedereen persoonlijk inga.
Heel hard misschien maar ze gaat niet weg zolang het geen plekje aan de zee is, dan laat ik ze liever inslapen als het niet meer houdbaar is.
Ik weet van mezelf dat we intensief bezig zijn met de zomereczeem, en dit moet je van een ander maar geloven.
Maar ik krijg nog steeds bij sommige reacties het gevoel dat ze denken dat ik haar morgen bij wijze van al laat slachten.
Dit is echt niet zo.
Ik heb dit topic vooral voor advies geopend , hopende dat jullie een heldere blik kunnen geven, want als je spreekwoordelijke emmertje over gelopen is dan kijk je niet meer helder.
Nu is de rust bij de paarden terug gekeerd omdat ze op de andere weide staat bij mijn ruin die haar meer onder de knie houdt.
Nadeel is wel dat deze weide kleiner is en ze meer in de hand moet zijn(andere is een stuk met een dijk in het midden, dit vinden ze geweldig om over te rennen en een natuurlijke waterput, dus ideaal voor paarden die niks doen.
Daarom dat mijn andere merrie er ook staat aangezien die nog jong is maar niet meer mag rijden en zo toch aan haar beweging komt.
Mijn ruin daarintegen die houdt meer van mensen die langslopen en auto's om naat te kijken ;) en daar ligt de kleinere weide weer gunstiger voor.
Maar ik heb serieus veel goede tips gekregen, zowel hier als per pb dus we gaan zeker eerst met haar aan de slag voor we een beslissing nemen.
Nu is dat emmertje ook weer wat leger geworden, soms heb je het ook nodig dat er mensen je een andere kijk erop geven.
Ik ga met weinig paardenmensen om en dan zie je vooral de nuchtere kant van de niet paardenmens, mijn partner dus, die gek op ze is, maar een hele andere denkwijze heeft, en als zijn grens bereikt is dan heeft hij er geen zin meer in.
Ik ben meer zo van, mijn grens is bereikt, hoe gaan we dit oplossen , wat is de beste opossing voor beide partijen ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:05

Heel hard gezegd, blijf dan doormodderen... :j

Je wil de beste oplossing? Je wil de beste oplossing waar jij beter van slaapt. Ze moet naar zee ( weet je zeker dat ze er geen last meer van heeft dan, als ik zo even lees hoeveel je aan die jeuk moet doen), ze moet naar iemand met verstand van zaken. Jij bent er bang van maar wil TOCH nog met haar aan de slag en ze mag niet in onkundige handen vallen....

Persoonlijk vind ik nog steeds dat er eenvoudiger paardjes zijn die dringend een goed tehuis zoeken, maar die hoeven niks te verwachten omdat ze niets mankeren?

Gewoon blijven proberen dan, een paar deskundigen erbij halen, en hopen dat het paard niet langzaam nog veel gekker wordt van de jeuk #wateenfeest +:)+

En misschien valt t wel alles mee, heeft ze niet zoveel jeuk maar maak je het erger dan het is. En doet ze niet zo lelijk maar heb je gewoon geen verstand van zaken en doe je het helemaal fout.. ook dat kan :j
Dan zal t heus wel goedkomen :j

:)F

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 08:17

Cer schreef:
Heel hard gezegd, blijf dan doormodderen... :j

Je wil de beste oplossing? Je wil de beste oplossing waar jij beter van slaapt. Ze moet naar zee ( weet je zeker dat ze er geen last meer van heeft dan, als ik zo even lees hoeveel je aan die jeuk moet doen), ze moet naar iemand met verstand van zaken. Jij bent er bang van maar wil TOCH nog met haar aan de slag en ze mag niet in onkundige handen vallen....

Persoonlijk vind ik nog steeds dat er eenvoudiger paardjes zijn die dringend een goed tehuis zoeken, maar die hoeven niks te verwachten omdat ze niets mankeren?

Gewoon blijven proberen dan, een paar deskundigen erbij halen, en hopen dat het paard niet langzaam nog veel gekker wordt van de jeuk #wateenfeest +:)+

En misschien valt t wel alles mee, heeft ze niet zoveel jeuk maar maak je het erger dan het is. En doet ze niet zo lelijk maar heb je gewoon geen verstand van zaken en doe je het helemaal fout.. ook dat kan :j
Dan zal t heus wel goedkomen :j

:)F

Het is ook nooit goed op bokt he ;) slachten krijg ik een wervelwind over me heen , herplaatsen van haar is ook niet goed, deskundige erbij halen blijkbaar ook niet, ja een plekje aan de zee, heb jij die toevallig over?
We weten het allemaal zo goed maar goh ja we leveren commentaar en los het verder zelf maar op.

Nu zeg ik dat ik met haar aan de slag wil, met hulp en dan deze reactie.

En geen verstand van zaken, ik noem mezelf totaal geen prof, maar geen verstand van zaken is wel beetjeoverdreven.
Ik heb gewoon vooral geen klik met haar, dus zal harder mijn best moeten doen om tijd in haar te stoppen, samen met een deskundige, mijn partner heeft veel meer klik met haar maar hij heeft dus inderdaad geen verstand van zaken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:24

@Cer er zijn zat paardjes die idd minder gecompliceerd zijn en ook n goed huisje verdienen, en idd het lijkt soms wel of er meer plek is voor zielige paardjes. Echter ook dat is iets wat los staat van TS haar probleem. ;)
Ze vroeg tips en opties, en ik denk als ik TS haar reacties zo lees dat ze toch echt het beste wil voor het paardje, en als jeuk echt ondraaglijk blijft ook de juiste keuze zal maken. Maar dan heeft ze iig alles geprobeerd.
Ik ben ook van mening dat als je aan n paard of eender welk dier ook begint, ook verantwoordelijk bent als het niet goed gaat, en dan weloverwogen een beslissing moet nemen over welke kwaliteit het leven nog heeft en of er oplossingen zijn of dat die beste oplossing toch inslapen is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:43

TS, heb je naar de post van Sparkles gekeken? De Pietershof lijkt mij een uitkomst voor jouw pony.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:53

Ik zou je aanraden om een berichtje aan te maken op facebook en deze te delen in verschillende NH groepen. Grote kans dat iemand jouw paardje wil overnemen om mee aan de gang te gaan als uitdaging.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:59

Ach je hoort het te vaak vind ik dat mensen wel een goed tehuis willen bieden en ineens na een jaar is het beest verkocht,

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:02

StalNollie schreef:
Ach je hoort het te vaak vind ik dat mensen wel een goed tehuis willen bieden en ineens na een jaar is het beest verkocht,

Klopt, ook bij de mensen die een paard als NH-uitdaging overnemen. Vaak genoeg gezien, helaas. Laatst stond er weer een op facebook, arm beest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:28

Het cynisme / sarcasme ontgaat iedereen volledig gelukkig :D

@TS: de eerdere berichtjes van mij heb je niet gelezen misschien?

Slachten heb ik geen problemen mee. Herplaatsen, zoals je zelf al aangaf, is een risico (ik denk hierbij aan het eventuele risico dat ze een kindje het hoofdje kapot tikt, en daarin was ik niet de enige). Jij hebt aangegeven dat je bang van haar bent, en ik zie er niks mis mee om dan afscheid te nemen. Ben ik dan onaardig :?

Met dat 'geen verstand van zaken hebben' doel ik op de andere reacties die zeggen dat het misschien allemaal wel meevalt. IK zei dat niet, dat waren anderen. Dat het beestje met een beetje hulp wel te fixen is. Daarmee geven zij aan dat jij haar misschien niet goed inschat. Ik niet hoor..

Ook geef je zelf aan dat ze pittig last heeft van ZE. Dat schrijf ik niet, dat schrijf jij. Meerdaags insmeren en dan nog heeft ze last. Ik denk dan dat de mensen die beweren dat het allemaal wel meevalt, zich misschien niet kunnen voorstellen hoe het beestje zich voelt. Kunnen ze ook niet vanachter een scherm. Maar ik vind het dan niet terecht om te beweren dat het wel meevalt en dat het makkelijk op te lossen is. OF het probleem is niet zo erg als dat jij het schrijft. Snap je wat ik bedoel?

Dat jouw partner wel een klik met haar heeft, en dat je zijn 'nuchterheid' een probleem vind, snap ik niet. Niks mis met nuchterheid of gewoon boerenverstand.

Zo negatief was mijn post dus niet, maar meer het naar voren halen van de goedbedoelde oplossingen waarbij ik me afvraag of ze niet iets over het hoofd zien.

Ik denk dat jij een prima plek kan bieden aan een leuke pony of een leuk paard, waar jij en je kudde plezier aan hebben.

Dat je het toch met haar wilt proberen is te prijzen en ik hoop echt dat het goedgaat :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:48

Ze hoeft niet perse naar zee... Ik woon in Limburg bij de bossen en ik heb een extreme zomereczemer... Dit is zonder deken prima onder controle te houden... Het is wel een zeer heftig middel van een apotheek (samenstelling wil ik je best via pb doorgeven) maar goed... Beter dat 1 a 2 keer in de week smeren dan een paard wat van voor tot achter geen huid meer op zijn lijf heeft en tot bloedens toe open geschuurt is. Uit ervaring met meerdere eczemers kan ik je zeggen dat cortisonen spuiten nauwelijks effect heeft en dit spul echt super werkt. Daarnaast krijgt hij geen voer waar melasse in zit en is brood ook een echte no go, zelfs een klein stukje merk je al...
Mijn ruin was ook zeer gevoelig op de huid i.v.m. de jeuk. Het beestje heeft daar nu geen last meer van... Dit is dus het proberen waard, hetgeen waar ik echter mee zit in jouw verhaal is dat ze ook in de winter gevoelig opd e huid is? Dit kan dus niet van de jeuk zijn door zomereczeem want die mugjes zijn er niet wat voor voer krijgt ze?

Wellicht krijg je je pony jeukvrij met bovenstaande en is het daarna wel een fijne pony in de omgang.

Als dat niet lukt... Denk ik dat je pony inderdaad beter af is bij de slacht. Een leven met ondraaglijke jeuj is namelijk geen pretje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:50

er zijn volgens mij genoeg 15 jarigen die deze pony gewoon goed kunnen krijgen....gewoon ook niet gehindert door angst.Het is vaak het onbevangen er mee omgaan wat deze dieren goed doet.
En de ZE...ach,ze ziet er niet compleet open en kaal uit,dus dat zal wel meevallen.Een goede deken en aangepast dieet doet wonderen.(ja,ik heb ook een ZE er..zonder deken)

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:00

Eczeem doe jullie vele malen erger voor dan t is. M'n shetlander heeft hele ergen eczeem(als ik niks doe heeft ze geen manen meer en bloed ze overal. Maar ik zalf er nu in met een nieuw soort zalf en ze heeft gewoon geen last meer! *\o/*