Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:19

Ik begon met mijn paard ook op een "ophok"stal, maar madame kon daar niet aarden. Ze at niet meer.. Zij heeft mij dus eigenlijk wel gedwongen tot het loslaten van mijn "sportpaard". Inmiddels staat ze al 4 jaar minimaal 8 uur per dag buiten (zomers dag en nacht), dagelijks sociaal contact, modder tot aan dr oren af en toe en krijgt ze nog maar 1/3 van de brok die ze vroeger kreeg, omdat ze onbeperkt hooi krijgt.

Ik ben makkelijker door haar geworden. Ik ben niet meer zo pietlut met beschermers, wondjes (die loop je nou eenmaal op als je speelt) en eventuele risico's. Ik gun het haar om de 22 uur zonder mij ook gelukkig te zijn en achteraf zie ik dat ook haar prestaties daardoor verbeteren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:41

Sportpaard blijft inderdaad een lastige term die voor velen iets anders betekent denk ik.

Ik vind een sportpaard een sportpaard als hij of zij de mogelijkheid heeft om ver te komen in de sport en daar voor getraind wordt.

Ons ene sportpaard heeft nog geen wedstrijd gelopen maar wordt er wel op voorbereid. Tja, is hij dan sportpaard of rijpaard. Ik vind allebei ;)

Ik heb op een stal gestaan waar ze nieuwe stallen hebben gebouwd en dat werd dan de sportstal. Ging je daar staan dan kon je meer gaan betalen en ging je paard nog maar een paar uur per dag of een apart landje/paddock. Daar stonden inderdaad een paar paarden die hoog in de sport liepen maar ook een paar paarden waarvan ik me toch werkelijk afvroeg waarom ze die behandeling nodig hadden.

Vervelende was wel dat je aan de recreatiekant een soort uitgeklede versie had waardoor wij, toen we er nog stonden, constant moesten bijvoeren. Plus dat je je stal in de zomer niet mocht gebruiken en die "zomer" werd steeds langer.

Mijn paarden mogen gerust veel buiten maar rond september/oktober heb ik ze toch echt liever in de avond binnen, ook al omdat we ze scheren.

Was daar van het ene uiterste in het andere.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:18

Sees schreef:
Ayasha, hier wordt het slechte weer argument vaak aangegrepen om bij ieder wissewasje het 'wedstrijd'paard op stal te zetten/houden want tegen regen zouden ze niet tegen kunnen :o. De mijne houden ook niet van regen en bij dagen aanhoudende regen, gun ik die van mij ook gewoon een rustige periode op stal.

Heb vroeger wel een pony gehad waarbij ze zeiden: als het regent moet je haar niet buiten laten staan, want daar kan ze niet tegen. Toen ik met haar een keer op ponykamp ging, stond ze snachts buiten en het had wat geregend die nacht. 'sMorgens zowat bevangen, rillen, hartstikke stijf in de wei. Gelukkig is dat weer helemaal goed gekomen, maar met regen hebben we haar toch altijd meteen binnengezet. Voor de rest was het een spijkerharde pony en waarom ze niet tegen de regen kon, geen idee. Maar die kon er dus echt niet tegen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:38

Je kan er ook een regendeken op gooien. Sam hier kan ook niet tegen regen. Rillen, stijf, in het algemeen uit zijn doen... Duidelijk niet happy. Regendekentje derop en Sam kon weer lekker buiten.
Sommige vachten zijn gewoon niet zo goed "waterafstotend". :) Die worden nat tot op de huid en krijgen dan koud.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:34

Ik merk er bij mij in de omgeving eigenlijk weinig van. Zowel de renpaarden, tuigpaarden, dressuurpaarde, crosspaarden, recreatiepaarden die ik ken komen allemaal genoeg buiten. Het is niet zo dat een dressuurpaard minder buiten komt dan een tuigpaard. Tenminste niet in mijn kennissenkring en ik ken toch vrij veel mensen met hun paard aan huis.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:49

Wat is de definitie van een sportpaard? Wanneer is een paard een sportpaard, als hij wedstrijden loopt??

Geen idee wat ik hierop moet antwoorden.

In principe kan elk paard compleet uit zijn plaat gaan buiten, maar mijn mening is als je een paard elke dag buiten laat (als is het maar 2 uurtjes) op de paddock/wei met of zonder andere paarden, dan kan elk paard buiten lopen. Niet alle paarden kunnen met elkaar door een deur, dus wel voorzichtig zijn wie je bij elkaar zet. Ik zou vechtpartijen wel vermijden indien mogelijk.

Elk paard wordt giga jolig als je ze na een lange periode van niet buiten staan, weer los laat. Met rustige paarden op de wei zetten helpt ook. Met of zonder bescherming...Geen idee met kan hij ook zijn been breken.

Hoe lang ze buiten moeten staan is paard en persoonsafhankelijk. De een wordt er beetje sloom van, de ander heeft er geen last van. Mijne staat nu overdag uurtje of 8 buiten en in de zomer uurtje of 12. Op een grote wei met 3 andere paarden. Dat is wel ideaal hoor, ruimte genoeg dus weinig conflict.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:59

Hm misschien is het dan toch meer regiogebonden dan disciplinegebonden? Ik vind de verschillen ook zo groot en dat vind ik enorm jammer. Wil je een stal waar je paard veel (lees > meer dan 8u) buitenkomt, boet je vaak in op luxe voor jezelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:13

Ik sta op een stal waar het en en is, maar ik moet wel wat dieper in mijn buidel tasten. En in dat ene topic wat ik geopend heb, zie je dat sommige/veel? mensen niet dieper willen tasten. 300 vinden ze al veel en laat ons zeggen dat ik nog een klein beetje dieper moet gaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 16:29

Ik ga zo diep als ik kan betalen en nodig is voor mijn paard ;-). Ik zit gelukkig in een gunstige regio.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:18

Dat ligt niet per se aan de discipline, maar ook aan de stal.

Momenteel staat paardlief op een stal waar de paarden in de zomer op de wei mogen, in de winter niet. In de winter komen veel paarden, naast het rijden, weinig buiten. In de zomer gaan de paarden een aantal uren per dag in de wei, maar ook dat verschilt per paard (eigenaar). Er zijn namelijk niet genoeg weien voor het aantal paarden en er gaan weinig paarden samen in één wei. De eigenaar is zelf verantwoordelijk voor de weidegang van zijn/haar paard, al houdt de eigenaar van de stal wel een oogje in het zeil.

Ik begrijp wel dat mensen voorzichtig willen zijn met hun paard, maar het blijven toch echt dieren. Ook denk ik dat paarden sneller 'enorm enthousiast' zijn als ze de wei op mogen, indien zij minder vaak/lang naar buiten mogen.

Dit weekend gaan we verhuizen naar een andere stal, waar de paarden overdag (en 's nachts in de zomer) de wei op gaan, in een kudde. Ben erg benieuwd wat dit met de sociale vaardigheden van het paard én natuurlijk met zijn humeur en energie doet. :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 14:51

Mowoah, ik ben ook benieuwd hoe jij en je paard het gaan vinden. Prio nummer 1 voor mij in de zoektocht naar een andere stal is altijd weide/buitengang geweest :j.

Lotteee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:07

Ik denk dat dit erg verschillend is per persoon (in sommigen gevallen de stal).

Mijn (sport)paard waarmee ik wedstrijden rijd staat lekker iedere dag van 9 tot 5 buiten, het hele jaar door ook wanneer het sneeuwt(dan vaak iets korter) of regent :j

Een blessure of ongeluk kan altijd gebeuren, ik probeer dit natuurlijk wel zoveel mogelijk te voorkomen (iedereen hopelijk, sportpaard of niet), maar je kan nou eenmaal niet altijd alles voorkomen en daarbij moet mijn paard wel paard blijven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 15:11

Lotteee maar dan is 8u per dag weidegang op de 24u in een etmaal nog steeds redelijk beperkt toch :o ? Dat is meer staluren dan weideuren?

Lotteee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:05

Sees schreef:
Lotteee maar dan is 8u per dag weidegang op de 24u in een etmaal nog steeds redelijk beperkt toch :o ? Dat is meer staluren dan weideuren?

Ja als je het zo bekijkt vindt jij het misschien weinig. Maar als ik in mijn omgeving kijk vindt ik dit best veel voor een paard dat 's nachts op stal staat. Daarbij komt dat ik 's avonds rij dus dan komt ze ook nog de stal uit ;) Daarbij gaan de staleigenaren niet om 5 uur opstaan omdat mijn paard dan eerder buiten kan zodat ze langer buiten kan staan. Maar ik kan snappen als jij voor 24 uur buiten staan bent dat je dit vrij weinig vind ;)

Ook vindt mijn paard het zeeeer prettig om voornamelijk in de zomer echt om 17:00 uur (liever eerder) naar binnen te gaan vanwege zomerexceem.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:11

Sees schreef:

Als je het zo bekijkt, klopt dat :D
Alleen heeft dat in mijn ogen niets met sportpaard oid te maken :n
Maar wat een pensionstal te bieden heeft :D

Van de +\- 20 pensionstallen hier in de omtrek ( dus met bin/buitbak, wasplaats ed) weet ik er zo 2 die in zomer 24/7 buiten gaan. Verder is het afhankelijk van stal tot stal (2 tot 10 u pd).
Dit is natuurlijk gewoon afhankelijk wat stalhouder kan bieden qua wei en tijd. Want niet iedereen zet paarden id winter om 5 u smorgens buiten zodat ze 10 u buiten kunnen....

Of dat nu met keuze van eigenaren met sportpaarden alleen te maken heeft ????
Je bent toch afhankelijk van stallen en daar kun je dan je best passende keuze uit maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:13

het mooiste is als een paard de keus heeft...dat heeft die van mij,en je wilt niet weten hoeveel uur die op stal doorbrengt :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:25

Geerke: idd!!
Wij hebben op stal gestaan ( recreatie en wedpaarden), die iedere dag van 6 tot 17/18 u buiten kwamen ( bij normaal weer). Zomers van 20.00 tot 6 buiten. Ok, het was dat die weiden half voetbalveld per 2 paarden groot waren maar ze wilden allemaal toch iedere dag graaaag naar binnen :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:09

Sees schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Bij spring en eventingstallen en endurance zijn er net zoveel stallen die hun paarden weinig tot niet buitenzetten. Er zijn genoeg dressuurstallen waar ze wel een paar uur per dag buiten komen. Buiten anderhalf uur training en molen. Die paarden maken vaak meer KM als een recreatief gereden paard. Weinig buiten wil niet perse zeggen dat ze verder geen beweging krijgen. Meer dan genoeg zelfs.

Weinig buiten is imo per definitie niet goed :o. Mijns inziens horen beweging en buitengang los te staan van elkaar. Als je kijkt hoeveel km een paard in de wei loopt en je telt daar bijvoorbeeld 15 - 30km bij op voor een buitenrit dan denk ik niet dat een paard dat veel op stal staat daar aan komt :o.

Ik denk dat een buitenrit niet vergelijkbaar is met uur anderhalf uur spring/dressuurtraining. Paard word veel zwaarder belast.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:37

Hier willen ze ook maar wat graag naar binnen maar dat komt volgens mij meer omdat binnen hun maaltijd op ze wacht :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 12:08

_Zsazsa_ schreef:
Bij spring en eventingstallen en endurance zijn er net zoveel stallen die hun paarden weinig tot niet buitenzetten. Er zijn genoeg dressuurstallen waar ze wel een paar uur per dag buiten komen. Buiten anderhalf uur training en molen. Die paarden maken vaak meer KM als een recreatief gereden paard. Weinig buiten wil niet perse zeggen dat ze verder geen beweging krijgen. Meer dan genoeg zelfs.

_Zsazsa_ schreef:
Ik denk dat een buitenrit niet vergelijkbaar is met uur anderhalf uur spring/dressuurtraining. Paard word veel zwaarder belast.

Jij had het over het aantal km dat een paard maakt, daar haakte ik op in ;). Een paard dat veel buiten staat en 1.5u dressuurtraining krijgt, maakt meer km dan een paard wat 'slechts' een aantal uur buiten staat en daarnaast 1.5u dressuurtraining krijgt ;).

Loteee, ik ben niet per se voor 24/7 hoor ;). Ik ben eigenlijk voor een situatie waarin het paard zelf kan kiezen. Met Eczeem is 's nachts buiten staan inderdaad vaak fijner voor een paard.

Evelienepien, dat heeft zeker ook te maken met wat stallen bieden hoor. Helaas bieden veel (imo té veel :o ) stallen te weinig goede buitengang.

Geerke, maar een paard dat de keuze heeft is natuurlijk niet te vergelijken met een paard dat 'verplicht' een aantal uur op stal staat.

Ik denk nog steeds dat een sportpaard niet per se anders behandeld hoeft te worden maar wél dat je dan soms andere keuzes moet maken of meer moet investeren in je stalmanagement. Aan de andere kant, of je nu wedstrijden rijdt of niet, je moet voor ieder paard natuurlijk je zaakjes goed op orde hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 12:10

Percy, dat denk ik inderdaad ook dat dat ook vaak de 'oorzaak' is :j.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:24

Ik zat laatste foto's uit de oude doos te kijken waarop de manege eigenaar met een tuiger, Z reed. Onze bekken vielen natuurlijk altijd open van dat paard. Tegenwoordig zijn de meeste dressuurpaarden sjieker gebouwd, meestal ook met een makkelijkere bouw om hoog te komen in de dressuur. Prijskaartjes hangen daar natuurlijk ook aan en de lat lijkt ook wel hoger te liggen qua prestaties dan dat het vroeger was. Ik snap best dat mensen daarom voorzichtig zijn met een dressuurpaard. Alleen het menselijke emoties verplaatsen in een paard, is voor mij niet weggelegd. Ja ik vind het vervelend als ze een wondje hebben. Maar ja had je maar sneller weg moeten sjezen toen je gebeten werd. Komt het omdat ik je daar wilde neerzetten waar een muurtje staat wat misschien net te krap is om doorheen te vluchten, mijn schuld ik zal het goedmaken.